Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 6 Bilag 2
Offentligt
1415551_0001.png
Ernst & Young P/S
Englandsgade 25
Postboks 200
5100 Odense C
Telefon 73 23 30 00
Telefax 72 29 30 30
www.ey.com/dk
CVR-nr. 30 70 02 28
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
31. oktober 2014
LF 6 af 8. oktober 2014 – forslag til Lov om ændring af Lov om indgåelse af dob-
beltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Belgien, Lu-
xembourg, Singapore og Østrig (Gennemførelse af protokol til ændring af dob-
beltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Luxembourg)
Lovforslaget – ikrafttræden og overgangsregel.
Skatteministeren fremsatte den 8. oktober 2014 ovennævnte lovforslag, som gennemfører den mellem
Danmark og Luxembourg den 9. juli 2013 indgåede protokol om ændring af dobbeltbeskatningsoverens-
komsten mellem Danmark og Luxembourg af 17. november 1980 (”1980-overenskomsten”).
Ved protokollen ophæves den eksisterende artikel 18 i 1980-overenskomsten, og erstattes af en ny artikel
18.
Den nye artikel 18 (stk. 2,) medfører, at Danmark har ret til at beskatte en person, der er hjemmehørende i
Luxembourg, af udbetalinger fra en pensionsordning, hvis der tidligere er givet fradrag ved den danske
indkomstopgørelse for indbetalingerne til ordningen, eller hvis der ikke er sket dansk beskatning af en ar-
bejdsgivers indbetalinger til ordningen (bortseelsesret).
Lovforslagets overgangsregel
(§ 2, stk. 2) lyder:
”For personer, som den 9. juli 2013 var hjemmehørende i Luxembourg og på denne dato modtog pension
fra Danmark, der er omfattet af artikel 18, stk. 1, eller artikel 21, stk. 1, i overenskomsten af 17. november
1980 mellem Danmark og Luxembourg til undgåelse af dobbeltbeskatning og fastsættelse af bestemmel-
ser om gensidig administrativ bistand for så vidt angår indkomst- og formueskatter, som ændret ved proto-
kol af 4. juni 2009, kan pension, der omfattes af artikel 18, stk. 2, i overenskomsten, som ændret ved pro-
tokol af 9. juli 2013, kun beskattes i Luxembourg. 1 pkt. finder alene anvendelse, så længe den pågælden-
de forbliver hjemmehørende i Luxembourg”.
I bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser er denne overgangsregel præciseret.
Her fremgår det bl.a.:
”Overgangsreglen medfører, at disse personer bevarer den nuværende fritagelse for dansk beskatning af
pensionen. Reglen gælder også for dansk privat pension, som personer, der er omfattet af overgangsreg-
len, først begynder at modtage efter den 9. juli 2013”.
Ifølge lovforslaget vil
altså også
senere igangsatte ordninger, dvs. ordninger som ikke var igangsat den 9.
juli 2013, efter lovmotiverne være undtaget fra dansk beskatning efter overgangsreglen, forudsat personen
er hjemmehørende i Luxembourg.
Ernst & Young P/S - A member firm of Ernst & Young Global Limited
Henvendelse til Folketingets Skatteudvalg.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415551_0002.png
Forslag
til Folketinget er, at få dette skrevet direkte ind i lovteksten – så det ikke kun står i bemærknin-
gerne.
Ægtefæller – Udvidelse af overgangsreglen (beskyttelseshensyn)
Lovforslagets overgangsregel forholder sig imidlertid ikke til den situation, hvor et ægtepar (begge) er
hjemmehørende i Luxembourg den 9. juli 2013, men hvor kun den ene af ægtefællerne modtager pension
(-er) som kun kan beskattes af Luxembourg efter artikel 18 i 1980-overenskomsten.
Lovforslaget forholder sig ikke til, om den anden/yngre ægtefælle, som er hjemmehørende i Luxembourg
den 9. juli 2013, men som endnu ikke er påbegyndt udbetaling af danske pensioner, også er fritaget for
dansk beskatning, når denne ægtefælle påbegynder udbetalingen af sine danske pensioner – måske flere
år efter den anden.
Folketinget
bør indarbejde en bestemmelse herom i overgangsreglen.
Opmærksomheden skal i den forbindelse henledes til lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsterne mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien (lov nr. 85 af 20. februar
2008), hvor det i § 3, stk. 2, hvor det blev besluttet af Folketinget ved loven som følger:
”Hvis et ægtepar den 28. november 2007 var hjemmehørende i Frankrig eller Spanien, og kun den ene
1
ægtefælle er omfattet af stk. 1, fritages den anden ægtefælle for beskatning af efterløn eller pension, som
vedkommende senere modtager, og som efter de i §§ 1 og 2 nævnte overenskomster kun kunne beskat-
tes i Frankrig eller Spanien, så længe ægteparret forbliver hjemmehørende i Frankrig henholdsvis Spani-
en”.
Af bemærkningerne til forslag til lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster
mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien (LF13 af 28. november 2007) fremgår følgende af i
bemærkningerne til de enkelte bestemmelser:
”Der kan være tilfælde, hvor et ægtepar den 28. november 2007 var hjemmehørende i Frankrig eller Spa-
nien, og hvor kun den ene ægtefælle den 31. januar 2008 modtog dansk efterløn eller pension og dermed
var omfattet af overgangsreglen i stk. 1. Stk. 2 medfører, at i så fald vil den anden ægtefælle også blive fri-
taget for beskatning under samme betingelser som nævnt i stk. 1, når denne begynder at modtage sin
pension, så længe ægteparret stadig er hjemmehørende i Frankrig, henholdsvis Spanien”.
Vi finder, at det bør indsættes i overgangsreglen til L 6 , at fritagelsen for dansk beskatning også omfatter
den ægtefælle, som endnu ikke er begyndt med at modtage pensioner fra Danmark ved protokollens un-
derskrivelse, men som dog er hjemmehørende i Luxembourg med den anden ægtefælle den 9. juli 2013,
og hvor denne anden ægtefælle modtager pension(er) fra Danmark, som er omfattet af lovforslagets over-
gangsregel og protokollens artikel 3, og dermed fritaget for dansk beskatning.
En ægtefælle, som siden 9. juli 2013 har været hjemmehørende i Luxembourg med den anden ægtefælle,
men hvor det kun er denne anden ægtefælle, som modtager pensioner fra Danmark, som er undtaget fra
dansk beskatning efter overgangsreglen og protokollens artikel 3, bør behandles helt og ligeligt og dermed
på samme måde, som ægtefællen i Frankrig eller Spaniens ”DBO ophævelse”, jf. § 3, stk. 2 i lov nr. 85 af
20. februar 2008.
Det er vanskeligt at se, hvilken saglig begrundelse, der kan legitimere, at en ”Luxembourg”-ægtefælle skal
stilles ringere end en ”Frankrig-/Spanien-ægtefælle”.
Vi skal derfor foreslå, at overgangsreglen udvides til også at omfatte en ægtefælle, som endnu ikke er på-
begyndt udbetaling af sine danske pensioner, men som siden 9. juli 2013 har været hjemmehørende med
den anden ægtefælle i Luxembourg, og hvor denne anden ægtefælle modtog pension pr. den 9. juli 2013
som efter overgangsreglen og protokollens artikel 3, er undtaget fra dansk beskatning.
På tilsvarende måde bør Folketinget overveje om der skal udvides således, at et ægtepar, som var hjem-
mehørende i Luxembourg den 9. juli 2013, men hvor ingen af ægtefællerne var påbegyndt dansk pensi-
onsudbetaling på denne dato, også bør omfattes af overgangsreglen, og således være undtaget fra dansk
beskatning af pensioner, til trods for at pensionsudbetalingerne først er påbegyndt efter 9. juli 2013.
1
Vores understregning
2
Ernst & Young P/S - A member firm of Ernst & Young Global Limited
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415551_0003.png
***
Vi er naturligvis til rådighed, såfremt der måtte være spørgsmål til ovennævnte.
Med venlig hilsen
Ernst & Young P/S
Hans Henrik Bonde Eriksen
Jacob Kofoed
3
Ernst & Young P/S - A member firm of Ernst & Young Global Limited