Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 58 , L 58 A , L 58 B
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. november 2014 stillet følgende spørgsmål
nr. 7 (L58), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 7:
J.nr. 2014-0027133
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 25. november 2014 fra FOA. Jf. L
58 – bilag 5.”
Endeligt svar:
Med L 58 permanentgøres - som en del af aftalen om beskæftigelsesreformen - for-
søgsordningen med, at elev- og lærlingeuddannelser ikke kan indgå i jobrotations-
ordningen. Det skyldes bl.a., at kombinationen af elev- og lærlingeforløb med job-
rotationsforløb - efter forligspartiernes vurdering - ikke er i overensstemmelse med
jobrotationsordningens intention om via økonomiske tilskud at stimulere meran-
sættelse af ledige og uddannelse af allerede beskæftigede. Kombinationen af elev-
og lærlingeforløb og jobrotation indebærer en risiko for, at virksomheder systema-
tisk udnytter jobrotationsordningen til at finansiere ordinære elev- og lærlingefor-
løb ved at ansætte en vikar for eleven/lærlingen og modtage jobrotationsydelse sva-
rende til 160 pct. af højeste dagpengesats.
Erhvervsuddannelsesreformen, der for så vidt angår dette spørgsmål træder i kraft
fra 1. august 2015 b.la., indebærer, at Grunduddannelse for voksne (GVU) ophører
og erstattes af den nye erhvervsuddannelse for voksne over 25 år (euv). Den kom-
mende euv bliver således en del af erhvervsuddannelserne, hvorfor eleven ansættes
med en uddannelsesaftale, der fører frem til en erhvervsuddannelse i henhold til lov
om erhvervsuddannelser. Det betyder således, som FOA fremfører, at det ikke vil
være muligt at kombinere euv med jobrotationsordningen.
Et af målene med erhvervsuddannelsesreformen er netop at gøre det mere attraktivt
for arbejdsgivere at opkvalificere ansatte fra ufaglært til faglært niveau via er-
hvervsuddannelsen. Således hæves lønrefusionen for arbejdsgiver til 110 pct. af hø-
jeste dagpengesats, hvilket er en væsentlig forbedring, svarende til ca. 5.000
kr./mdr., i forhold til GVU, hvor arbejdsgiveren kan søge om en VEU-godtgørelse,
der svarer til 80 pct. af dagpengesatsen. Arbejdsgiveren kompenseres således, når
denne sender en ansat i uddannelsesforløb under euv.
Jeg skal i den forbindelse påpege, at målretningen af jobrotationsordningen ikke
forhindrer, at FOA’s medlemmer fortsat kan tage anden efteruddannelse i kombi-
nation med ansættelse af jobrotationsvikar. Det kan i den forbindelse yderligere op-
lyses, at der i det nuværende efteruddannelsessystem allerede er mulighed for at
kombinere jobrotation med forskellige AMU-kurser, som vil kunne indgå i en evt.
realkompetencevurdering, hvis en ansat på et tidspunkt efter aftale med en arbejds-
giver ønsker at indgå en aftale om en euv.. En række uddannelser i AMU kan såle-