Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 58 Bilag 6, L 58 A Bilag 6, L 58 B Bilag 6
Offentligt
Spørgsmål til ministeren
I aftalerne om kontanthjælps- og beskæftigelsesreform indgår digitale løsninger, der skal
understøtte de politiske mål om bedre og mere effektiv administration i kommuner og jobcentre -
og dermed bedre betjening af borgere og virksomheder.
Det viser sig i udmøntningen, at staten via STAR vil tvinge kommunerne til at bruge bestemte it-
løsninger. Det giver anledning til en række spørgsmål:
1. Hvad er baggrunden for, at ministeren ønsker at bryde med den aftalte fælles offentlige
digitaliseringsstrategi, hvor staten og kommunerne har aftalt den offentlige IT arkitektur?
2. Hvad er baggrunden for, at ministeren i udmøntningen af lovforslaget ikke vil leve op til
bemærkningerne til lovforslaget, hvor der står, ” at kommunerne fortsat skal have ansvaret
for at it-understøtte sagsbehandlingen i forbindelse med beskæftigelses-indsatsen i
jobcentrene, …”?
3. Hvad er baggrunden for, at ministeren i udmøntningen af lovforslaget ikke vil leve op til
bemærkningerne til lovforslaget, hvor der står, at ”Der ændres ikke hermed ved den
eksisterende arbejdsfordeling mellem kommunerne og staten om it-understøttelsen af
beskæftigelsesindsatsen”?
4. Kan ministeren synliggøre og begrunde, at staten realiserer større digitaliseringsgevinster ved
at pålægge kommunerne bestemte it-løsninger i deres jobcentre end ved at pålægge
kommunerne digitale minimumsløsninger?
5. Hvad er baggrunden for, at ministeren ønsker at pålægge kommunerne at anvende et
bestemt system, der ikke kan anvendes på tværs af forvaltningerne og dermed afskære
kommunerne fra at udnytte det fulde digitaliseringspotentiale, hvilket strider mod det helt
overordnede politiske mål om at reformerne skal sikre flest mulig ressourcer til
beskæftigelsesindsatsen?
6. Hvad er baggrunden for, at ministeren ønsker, at kommunerne skal tvinges til at anvende et
bestemt planlægningssystem, når kommunerne allerede anvender / kan få bedre integrerede
systemer, der på tværs af forvaltninger kan forhindre dobbeltbookinger af personer,
mødelokaler og andre ressourcer og dermed påfører kommunerne ekstra administrative
byrder?
7. I lyset af en række skræmmende eksempler på konsekvenserne af tvungne statslige it-
løsninger (EFI, Polsag, PROASK, AMANDA og m.fl.) kan ministeren begrunde indførelsen af
lignende løsninger, som kommunerne, jf. høringssvar fra KL, ikke ønsker?
8. Hvad er baggrunden for, at ministeren vil forhindre kommunerne i at udvikle og anskaffe
alternative løsninger til en national statslig løsning og dermed realisere større
samfundsmæssige digitaliseringsgevinster?
9. Vil ministeren sikre, at bekendtgørelserne ændres, således de af STAR planlagte tvungne
softwareløsninger bliver minimumsløsninger for kommunerne, således at kommunerne kan
anvende integration med andre softwareløsninger, hvorved man udnytter det fulde potentiale
for digitaliseringsgevinster?
10. Vil ministeren sikre, at de tvungne statslige softwareløsninger ikke skaber ”søjledannelser” i
den kommunale administration, ved at ministeren kræver, at statens softwareløsninger får de
fornødne åbne snitflader, der kan understøtte en videre sagsgang i kommunens egne
systemer?