Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling), Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 58 , L 58 A , L 58 B
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har d. 3. december 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 30
(L58), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget og skal
ses i sammenhæng med tidligere besvarede spørgsmål 23 (L58).
Spørgsmål nr. 30:
9. december 2014
J.nr. 2014-6970
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 2. december 2014 fra SKS Applika-
tion m.fl., jf. L 58 - bilag 8.”
Endeligt svar:
SKS Application Service har i BEU bilag nr. 8 (L58) kommenteret på mit svar på
BEU spørgsmål nr. 23 (L58). De uddybende bemærkninger giver grundlag for en
besvarelse, der målrettet adresserer spørgsmål vedrørende it-løsningerne VITAS,
Jobcenter Planner og Jobnet for Jobkonsulenter.
SKS peger i bemærkningerne på, at VITAS, Jobcenter Planner og Jobnet for Job-
konsulenter er problematiske af følgende årsager:
Der er tale om obligatoriske systemer, hvilket er i strid med den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi.
Systemerne er lukkede, og der kan derfor ikke integreres til andre forvaltnings-
områder i kommunen, hvilket forhindrer udnyttelse af det fulde digitaliserings-
potentiale.
SKS foreslår, at i stedet for at fastholde de obligatoriske systemer kunne de samme
fordele opnås ved, at de foreslåede udmøntninger bliver minimumsløsninger, som
kommunerne har pligt til at anvende, såfremt de ikke selv anskaffer en løsning.
Jeg vil i den forbindelse gerne indlede med at rette en misforståelse. Jobnet for
Jobkonsulenter er et system, som jobcentre og arbejdsløshedskasser kan anvende,
men ikke et system, de har pligt til at anvende. Der er derfor heller ikke tale om, at
Jobnet for jobkonsulenter dikterer bestemte sagsgange for jobcentre og arbejdsløs-
hedskasser.
I forhold til VITAS og Jobcenter Planner er der tale om en særlig problemstilling.
Her er det min vurdering, at det af hensyn til at sikre opfyldelsen af de fastsatte mål
i flere politiske aftaler, er nødvendigt at fasholde løsningerne som obligatoriske.
For VITAS’ vedkommende drejer det sig om beskæftigelsesreformen og kontant-
hjælpsreformen, imens det for Jobcenter Planner drejer sig om beskæftigelsesre-
formen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen.
VITAS er en digital selvbetjeningsløsning til brug for virksomhedernes ansøgning
om oprettelse af virksomhedsrettede tilbud i form af ansættelse med løntilskud og