Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 57 Bilag 2
Offentligt
1423598_0001.png
Fra:
Rasmus Larsen Lindblom [mailto:[email protected]]
Sendt:
18. november 2014 14:14
Emne:
L 57 - nødvending præcisering vedr. arbejdsmiljø
Kære ordfører på L 57
-
Med kopi til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dansk Erhverv ønsker en velfungerende hjælpe-ordning på det respiratoriske område. Det forudsætter, at der i
lovforslaget L57 klart tages stilling til hvem, der efter arbejdsmiljøloven, har det overordnede ansvar.
Ellers risikerer man, at den private virksomhed ikke kan
tilsidesætte en instruks, som strider mod arbejdsmiljøloven.
Nemlig i de tilfælde, hvor en borger har overleveret arbejdsgiveransvaret for en respirationshjælper til en privat
virksomhed, men i sit eget hjem giver hjælperen en, efter arbejdsmiljøloven, forkert instruks.
Efter arbejdsmiljøloven har arbejdsgiveren (den private virksomhed) pligt til at sørge for, at arbejdsmiljøet er
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Denne tilsynsforpligtelse gælder også, når arbejdet udføres i
private hjem af hjælpere til borgere i respirationsbehandling. Med det nuværende lovforslag L 57 bliver dette
ansvar opdelt i 3 aktører, henholdsvis den private virksomhed, borgeren og respirationscentret. Ansvaret for
arbejdsmiljøet risikerer således at falde mellem flere stole.
I Dansk Erhverv vælger at skrive direkte til jer, da netop denne problemstilling ikke tilgodeses med ministeriets
høringsnotat – som svar på høringssvar fra hhv. Kommunernes Landsforening og Dansk Erhverv (bilag 1 til L 57).
Konkret forslag
For at sikre, at området kan fungere bedst muligt, er det Dansk Erhverv’ opfattelse, at det ikke er nok med en
tydeliggørelse på vejledningsniveau, som ministeriet foreslår i høringsnotatet.
Dansk Erhverv ønsker ikke særlige regler i Sundhedsloven, men overensstemmelse med arbejdsmiljøloven.
Konkret foreslår Dansk Erhverv derfor, at det præciseres, at:
Den private virksomhed får kompetencen til at føre arbejdsgiver-tilsyn med og underkende
tilskudsmodtagerens (borgerens) instruktion, såfremt borgerens instruktion til en ansat respirations-
hjælper er i modstrid med arbejdsmiljøloven. Det samme gør sig ligeledes gældende for så vidt angår
instruktion fra respirationscentret, såfremt denne vedrører instruktion udover den rent
sundhedsfaglige.
Hermed undgår man, at den private virksomhed, til hvem tilskudsmodtageren har overført arbejdsgiveransvaret,
får det fulde arbejdsgiveransvar, uden at have mulighed for at underkende beslutninger truffet af arbejdslederen i
strid med arbejdsmiljøloven, samt den private virksomhed får muligheden for at kunne føre kontrol med, at
arbejdsmiljølovens regler er overholdt.
Lovforslag kan kollidere med arbejdsmiljøloven
I sit høringsnotat skriver ministeriet som kommentar til hhv. KL og Dansk Erhvervs høringssvar, at
”det vil ikke
være hensigtsmæssigt at have særlige regler om arbejdsmiljø i sundhedslovgivningen”.
Og at samspillet mellem
reglerne i arbejdsmiljølovgivningen og reglerne om hjælperordninger, herunder en tydeliggørelse af ansvaret, vil
blive taget op i forbindelse med den vejledning, som skal udarbejdes for fælles hjælperordninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423598_0002.png
Dansk Erhverv skal hertil bemærke, at der netop
ikke
ønskes særlige regler om arbejdsmiljø i
sundhedslovgivningen. Den opdeling af ansvaret, som L57, hvis vedtaget i sin nuværende form, vil medføre, er
netop en fravigelse af den almindelige ansvarsfordeling, som fremgår af arbejdsmiljøloven.
Vi står naturligvis til rådighed for yderligere dialog
Med venlig hilsen
Rasmus Larsen Lindblom
Velfærdspolitisk chefkonsulent
MOBIL: +45 2237 0880
DIREKTE: +45 3374 6293
[email protected]
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Vi repræsenterer 17.000 virksomheder
og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning, oplevelse, transport og service.
DANSK ERHVERV
BØRSEN
DK-1217 KØBENHAVN K
WWW.DANSKERHVERV.DK
T. +45 3374 6000
F. —
CVR NR. 43232010
[email protected]