Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 55 Bilag 6
Offentligt
1434728_0001.png
Til lovforslag nr.
L 55
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 10. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre
love
(Forlængelse af rabat på afgiften ved omlægning af eksisterende kapitalpensioner og rabat på afgiften ved udbetaling fra eller
omlægning af konti i Lønmodtagernes Dyrtidsfond)
[af skatteministeren (Benny Engelbrecht)]
1 Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. november 2014 og var
til 1. behandling den 2. december 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 31. oktober
2014 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 27.
Den 27. november 2014 sendte skatteministeren de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkeparti er principielt ikke tilhængere af frem-
rykningen af pensionsbeskatning, da det reelt er en fremryk-
ning af likviditet, som vi ellers først ville få i statskassen,
når pensionen skulle udbetales.
Dansk Folkeparti mener, at fremrykningen er en dårlig
idé, da der er risiko for, at den udhuler den langsigtede fi-
nansiering af velfærdssamfundet, da vi får brug for pengene
senere. Pengene varmer i statskassen nu, men de mangler så
senere, hvis man bruger dem. Dansk Folkeparti vil derfor
stærkt appellere til, at pengene ikke bruges.
Det er problematisk, at pensionsopsparingen og den
fremsynethed, som tidligere tiders centrale politiske beslut-
ningstagere og arbejdsmarkedets parter etablerede af hensyn
til sikringen af en langsigtet finansiering af helt afgørende
elementer i velfærdssamfundet, nu bliver ofret på grund af
meget kortsigtede hensyn.
Dansk Folkeparti vælger dog at stemme hverken for eller
imod, da partiet må respektere, at et flertal i Folketinget har
valgt, at Danmark skal være underlagt EU-regler om be-
grænset underskud på statens finanser, og fordi fremryknin-
gen af pensionsbeskatningen også ser ud til at være en nød-
vendighed for, at regeringens økonomiske politik hænger
sammen.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil redegøre for sin
stillingtagen til lovforslaget og ændringsforslagene ved 2.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 10. december 2014
1434728_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL):
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 41 A, stk. 3,
ændres »eller
aldersopsparing« til: », aldersopsparing eller supplerende
engangssum«.
[Mulighed for at overføre LD-aldersopsparing til suppleren-
de engangssum]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I pensionsafkastbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1126 af 10. oktober 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 10, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »tidspunkt.« til: »tidspunkt,
jf. dog 4. pkt.«
2.
I
§ 10, stk. 4,
indsættes efter 2. pkt.:
»Ved opretholdelse af en konto i Lønmodtagernes Dyr-
tidsfond efter § 2 a, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes Dyr-
tidsfond formindskes den opgjorte værdi af formuen ved ud-
gangen af 1982 med den del af afgiften efter pensionsbe-
skatningslovens § 14 A, stk. 2 eller 3, der knytter sig til den
beregnede værdi af kontoen ved udgangen af 1982 set i for-
hold til tilvæksten efter den 1. januar 1983. Ved senere ud-
betaling af en LD-aldersopsparing, jf. 2. pkt., formindskes
den opgjorte værdi af formuen i Lønmodtagernes Dyrtids-
fond ved udgangen af 1982 med værdien af den pågælden-
des indestående på dette tidspunkt fratrukket den forholds-
mæssige del af afgiften som nævnt i 3. pkt.««
[Nedsættelse af overgangsfradraget for opsparing i Lønmod-
tagernes Dyrtidsfond]
Til § 2
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 2 a
ændres i
stk. 1
»Et
medlem« til: »En lønmodtager«.
[Teknisk ændring]
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 2 a
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Opretholdelse af kontoen efter stk. 1 mod betaling
af afgift efter pensionsbeskatningslovens § 14 A, stk. 2 eller
3, kan ske ved foranstaltning af Lønmodtagernes Dyrtids-
fond for lønmodtagere, der ikke har fået indeståendet udbe-
talt. Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal meddele lønmodta-
geren, at kontoen opretholdes efter stk. 1, medmindre løn-
modtageren fravælger dette.«
[Opretholdelse af LD-kontoen ved foranstaltning af Løn-
modtagernes Dyrtidsfond]
Bemærkninger
Til nr. 1
I det fremsatte lovforslag kan en LD-aldersopsparing ef-
ter de foreslåede bestemmelser i pensionsbeskatningslovens
§ 41 A, stk. 3, overføres til en aldersforsikring eller alders-
opsparing uden skattemæssige konsekvenser, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 2.
Hvis en kontohaver i Lønmodtagernes Dyrtidsfond har
omlagt sin LD-opsparing til en LD-aldersopsparing og ikke
har en aldersforsikring eller aldersopsparing, men alene en
supplerende engangssum, har den pågældende umiddelbart
ikke mulighed for at flytte LD-aldersopsparingen til en an-
den pensionsordning uden for Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Den pågældende kan ganske vist overføre LD-opsparingen
til en kapitalpension, der derefter overføres eller konverteres
til en aldersforsikring eller aldersopsparing, som efterføl-
gende overføres til den supplerende engangssum. Det er
imidlertid en administrativt omstændelig og overflødig pro-
ces.
På den baggrund foreslås det med ændringsforslaget, at
en LD-aldersopsparing uden skattemæssige konsekvenser
kan overføres til en supplerende engangssum efter pensions-
beskatningslovens § 41 A, stk. 3. Med ændringsforslaget
skabes der ligestilling med aldersforsikring og aldersopspa-
ring, der kan overføres til en supplerende engangssum.
Til nr. 2
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 10 friholdes den
del af formueafkastet på en pensionsordning, der relaterer
sig til opsparingen foretaget før udgangen af 1982, for be-
skatning. Friholdelsen gives i form af det såkaldte over-
gangsfradrag, hvor det samlede formueafkast på pensions-
ordningen nedsættes med forholdet mellem opsparingens
værdi ved udgangen af 1982 og opsparingens værdi ved ud-
gangen af det aktuelle indkomstår.
Overgangsfradraget gælder også Lønmodtagernes Dyr-
tidsfond og er reguleret i pensionsafkastbeskatningslovens §
10, stk. 4. For Lønmodtagernes Dyrtidsfond fritages den del
af beskatningsgrundlaget, der svarer til forholdet mellem
værdien af formuen ved udgangen af 1982 og ved udgangen
af indkomståret. Ved udbetaling efter den 31. december
1982 af et indestående i fonden eller ordningen formindskes
den opgjorte værdi af formuen i Lønmodtagernes Dyrtids-
fond ved udgangen af 1982 med værdien af den pågældende
kontohavers indestående ved udgangen af 1982.
Bestemmelsen i pensionsafkastbeskatningslovens § 10,
stk. 4, regulerer derimod ikke, hvad der sker, når en konto-
haver i Lønmodtagernes Dyrtidsfond vælger at omlægge sin
konto i Lønmodtagernes Dyrtidsfond til en LD-aldersopspa-
ring, i hvilken forbindelse der betales afgift efter pensions-
beskatningslovens § 14 A, stk. 2 eller 3.
Det foreslås at indsætte en regel i pensionsafkastbeskat-
ningslovens § 10, stk. 4, 3. pkt., der i sit indhold svarer til
reglen for beregning af overgangsfradraget ved overførsel,
herunder konvertering, af kapitalpension til aldersforsikring
og aldersopsparing, jf. pensionsafkastbeskatningslovens §
10, stk. 5. Efter denne regel skal den betalte pensionsafgift
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 10. december 2014
1434728_0003.png
3
ved en overførsel, herunder konvertering, efter pensionsbe-
skatningslovens § 41 A, stk. 2, fordeles forholdsmæssigt på
opsparingen før udgangen af 1982 og tilvæksten efter den 1.
januar 1983. Det medfører, at opsparingen foretaget før ud-
gangen af 1982 reduceres forholdsmæssigt, og friholdelsen
er derfor uændret efter konverteringen eller overførslen til
en aldersforsikring m.v.
Med den foreslåede ændring formindskes den opgjorte
værdi af formuen ved udgangen af 1982 i Lønmodtagernes
Dyrtidsfond ved omlægning af en LD-konto til en LD-al-
dersopsparing herefter på tilsvarende vis med den del af af-
giften efter pensionsbeskatningslovens § 14 A, stk. 2 og 3,
der knytter sig til den beregnede værdi af kontoen ved ud-
gangen af 1982 set i forhold til tilvæksten efter den 1. januar
1983.
Det foreslås endvidere, jf. forslaget til et nyt 4. pkt. i pen-
sionsafkastbeskatningslovens § 10, stk. 4, at når LD-alders-
opsparingen senere udbetales, reduceres den opgjorte værdi
af Lønmodtagernes Dyrtidsfonds formue ved udgangen af
1982 med værdien af kontohaverens indestående på dette
tidspunkt, fratrukket den del af afgiften efter pensionsbe-
skatningslovens § 14 A, stk. 2 og 3, der knytter sig til den
beregnede værdi af kontoen ved udgangen af 1982 set i for-
hold til tilvæksten efter den 1. januar 1983, jf. ovenfor.
Dermed vil hele den oprindelige LD-kontos værdi ved
udgangen af 1982 være trukket ud af den opgjorte værdi af
formuen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved udgangen af
1982. Det svarer til, at den opgjorte værdi af formuen i Løn-
modtagernes Dyrtidsfond ved udgangen af 1982 efter gæl-
dende ret formindskes med hele værdien af kontohaverens
indestående på dette tidspunkt, når der sker almindelig ud-
betaling af en konto i Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf. pen-
sionsafkastbeskatningslovens § 10, stk. 4, 2. pkt., der i øv-
rigt foreslås konsekvensændret som følge af forslaget til et
nyt 4. pkt., jf. ovenfor.
Følgende eksempel illustrerer anvendelsen af den foreslå-
ede regel.
Eksempel
En LD-kontos del af Lønmodtagernes Dyrtidsfonds for-
mue ved udgangen af 1982: 8.000 kr.
Opsparing på kontoen ved udgangen af det aktuelle ind-
komstår: 80.000 kr.
Tilvækst efter den 1. januar 1983: 72.000 kr.
Vægtet afgift ved omlægning til LD-aldersopsparing ved
udgangen af det aktuelle indkomstår, 37,5 pct. af 80.000
kr.= 30.000 kr. (der ses bort fra, at opsparing foretaget før
1980 alene afgiftsbelægges med 22,5 pct.).
Afgift, der forholdsmæssigt knytter sig til opsparing fore-
taget før udgangen af 1982 = 30.000 * 8.000/80.000 = 3.000
kr.
Ved omlægning til LD-aldersopsparing nedsættes Løn-
modtagernes Dyrtidsfonds formue ved udgangen af 1982
derfor med 3.000 kr. efter forslaget, og den enkelte kontos
del af formuen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved udgangen
af 1982 formindskes tilsvarende.
Når LD-aldersopsparingen senere udbetales, nedsættes
værdien af Lønmodtagernes Dyrtidsfonds formue ved ud-
gangen af 1982 med 5.000 kr.
Til nr. 3
I det foreslåede § 2 a, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, anvendes begrebet
»medlem«. I lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond anvendes
generelt begrebet »lønmodtager«.
Det foreslås derfor at ændre »et medlem« til »en lønmod-
tager« i det foreslåede § 2 a, stk. 1, i lov om Lønmodtager-
nes Dyrtidsfond.
Til nr. 4
I det foreslåede § 2 a, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond er det foreslået, at en kontohaver, der opfylder
kravene til udbetaling af kontoen, jf. § 2, stk. 1, nr. 1-9, i lov
om Lønmodtagernes Dyrtidsfond mod betaling af afgift ef-
ter pensionsbeskatningslovens § 14 A, stk. 2 eller 3, i stedet
for udbetaling af kontoen kan vælge, at kontoen opretholdes
med betaling af den nævnte afgift, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Indeståendet benævnes herefter LD-aldersopsparing, jf. det
foreslåede § 2 a, stk. 2, i lov om Lønmodtagernes Dyrtids-
fond.
For langt de fleste kontohavere i Lønmodtagernes Dyr-
tidsfond kan det i kraft af afgiftsrabatten på 2,5 procentpoint
betale sig at omlægge kontoen, der efter det foreslåede § 2 a,
stk. 2, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond benævnes LD-
opsparing, til en LD-aldersopsparing. Kontohavere, der
overvejer at flytte opsparingen i Lønmodtagernes Dyrtids-
fond til en pensionsordning med løbende udbetalinger eller
ratepension, har dog anledning til at overveje fordele og
ulemper ved en omlægning nærmere. Det skyldes, at LD-al-
dersopsparing ikke kan omlægges til en fradragsberettiget
pensionsordning med løbende udbetalinger eller ratepen-
sion.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond har under den eksterne hø-
ring foreslået, at lovforslaget ændres således, at Lønmodta-
gernes Dyrtidsfond som udgangspunkt omlægger alle konto-
haveres LD-konti til LD-aldersopsparing. Det skal dog fort-
sat være muligt at få kontoen udbetalt, ligesom kontohave-
ren skal have mulighed for at kunne fravælge omlægning til
LD-aldersopsparing.
En omlægning af LD-opsparing til LD-aldersopsparing
ved Lønmodtagernes Dyrtidsfonds foranstaltning vil inde-
bære fordele på to punkter. For det første giver det Lønmod-
tagernes Dyrtidsfond mulighed for at sælge værdipapirer på
markedet i den takt, der sikrer LD-kontohaverne de bedst
mulige afståelsessummer og dermed til sin tid de størst mu-
lige udbetalinger. For det andet giver det Lønmodtagernes
Dyrtidsfond mulighed for at omlægge LD-opsparing til LD-
aldersopsparing i den takt, der ud fra administrative og tek-
niske hensyn passer Lønmodtagernes Dyrtidsfond bedst mu-
ligt.
Det foreslås herefter i et nyt stk. 4 i § 2 a i lov om Løn-
modtagernes Dyrtidsfond, at omlægning til LD-aldersopspa-
ring mod betaling af afgift kan ske ved foranstaltning af
Lønmodtagernes Dyrtidsfond for kontohavere, der ikke har
fået indeståendet udbetalt. Det er et krav, at Lønmodtager-
nes Dyrtidsfond i givet fald meddeler den enkelte kontoha-
ver, at kontoen (LD-opsparing) omlægges til en LD-alders-
opsparing, medmindre LD-kontohaveren meddeler Lønmod-
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 10. december 2014
1434728_0004.png
4
tagernes Dyrtidsfond, at kontoen ikke skal omlægges til en
LD-aldersopsparing.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond vil i den forbindelse tyde-
ligt informere den enkelte LD-kontohaver om de skattemæs-
sige konsekvenser af omlægningen af kontoen til en LD-al-
dersopsparing. Først og fremmest vil det være en vigtig in-
formation for den enkelte kontohaver, at omlægning af kon-
toen til LD-aldersopsparing som konsekvens vil have, at
LD-aldersopsparingen herefter ikke uden skattemæssige
konsekvenser kan flyttes til en ratepension eller en pensions-
ordning med løbende udbetalinger.
Heri ligger ikke, at Lønmodtagernes Dyrtidsfond yder
den enkelte LD-kontohaver en nærmere skattemæssig råd-
givning ud fra dennes indkomst- og skattemæssige forhold,
men alene at LD-kontohaveren informeres om, at der efter
en omlægning ikke vil være mulighed for i princippet at få
udbetalt midlerne fra LD-opsparingen som løbende, ind-
komstskattepligtige ydelser efter overførsel til en ratepen-
sion eller en pensionsordning med løbende udbetalinger,
hvilket efter omstændighederne kan være en fordel for den
enkelte kunde.
Kontohaveren vil som sagt kunne fravælge omlægning til
LD-aldersopsparing. Det er i den forbindelse vigtigt, at kon-
tohaveren får en rimelig frist på minimum 3 måneder, inden
for hvilken den pågældende skal give meddelelse til Løn-
modtagernes Dyrtidsfond, såfremt kontoen ikke ønskes om-
lagt til en LD-aldersopsparing mod fremrykket afgiftsbeta-
ling og LD-kontohaveren tydeligt informeres om denne frist.
Hvis LD-kontohaveren ikke inden for fristen har meddelt
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, at omlægning til LD-alders-
opsparing fravælges, er konsekvensen, at Lønmodtagernes
Dyrtidsfond omlægger den pågældende kontohavers konto
til LD-aldersopsparing med fremrykning af afgiftsbetalin-
gen. En omlægning til en LD-aldersopsparing kan ikke an-
nulleres. For bedst muligt at sikre, at kontohaveren er be-
kendt med omlægningen, bør Lønmodtagernes Dyrtidsfond
inden for fristen, eksempelvis senest 1 måned før dens ud-
løb, minde hver enkelt af de kontohavere, der på dette tids-
punkt ikke har reageret, om Lønmodtagernes Dyrtidsfonds
forestående omlægning af kontoen.
Ændringsforslaget ændrer ikke på, at det er frivilligt for
den enkelte LD-kontohaver, om kontoen skal omlægges til
en LD-aldersopsparing med fremrykning af afgiftsbetalin-
gen. Ændringsforslaget ændrer heller ikke på, at LD-konto-
haveren inden for de i lovforslaget fastsatte frister kan vælge
at få kontoen udbetalt til reduceret afgift, når betingelserne
herfor er opfyldt, i stedet for omlægning til en LD-aldersop-
sparing.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V)
Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)
fmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
L 55 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 10. december 2014
1434728_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 55
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra skatteministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 55
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om ministeren er enig i, at statsfinansielle problemer ikke bør
løses ved hjælp af engangsindtægter, men ved at tilpasse de offentlige
udgifter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange milliarder kroner man samlet har fået i statskas-
sen ved fremrykningen af beskatningen på kapitalpensioner, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om man kan konkludere, at overforbruget på finansloven finan-
sieres af fremrykningen af beskatningen af kapitalpensioner og udbe-
talinger fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvornår regeringen fandt ud af, at det som følge af svække-
de vækstforudsætninger ville være nødvendigt at lave en pensionspak-
ke, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4