Tak for det, og tak for indlæggene her i debatten.
For lidt siden var vi alle østjyder – nu er vi alle fynboer her i Folketingssalen.
Det skyldes jo, at det er nogle hamrende gode projekter, som vi behandler i dag.
Det kan ikke lade sig gøre, uden at der er styr på de offentlige finanser, og ikke uden at der er et stort flertal, som er klar til at arbejde, men heller ikke uden at der er lokale kræfter, regionale kræfter, som er klar til at skabe det rum, der skal til, for at man kan udvikle vores land i alle hjørner.
Nu er det altså midten af landet, vi taler om, nemlig Odense.
Lovforslaget her er altså en udmøntning af, som det er nævnt også tidligere i dag, finansloven for indeværende år, hvor det blev besluttet at afsætte fra statens side 1,1 mia.
kr.
til det statslige tilskud til etablering af en letbane i Odense.
Jeg havde selv fornøjelsen som opfølgning på denne aftale i sommer at rejse til Odense og indgå en principaftale med Odenses borgmester, Anker Boye, og Region Syddanmark på statens vegne om etablering af letbanen.
Jeg var inde i besøgscenteret at se, hvordan planerne er for hele området, og man kan ikke andet end at blive dybt, dybt imponeret over den forvandling og den udvikling, som Odense står over for, og her spiller letbanen en nøglerolle.
Så det er godt, at vi har fået den her aftale på plads, og nu følger vi så op med de konkrete lovforslag.
Principaftalen, som nu er blevet underskrevet, fastlægger økonomien for letbanen og fordelingen af det økonomiske ansvar mellem de tre parter.
Principaftalen har været udgangspunktet for det lovforslag, som vi i dag behandler.
Lovforslaget om Odense Letbane fastlægger rammerne for det kommende letbaneselskab, og desuden fastlægger det rammerne for selve letbaneanlægget samt for økonomien.
Ovre i Odense er letbaneselskabet et såkaldt partnerselskab.
Den model er valgt, for at Odense Kommune kan få samme vilkår som de øvrige letbaneselskaber i Danmark.
Vi har lige haft et andet lovforslag, som handler om projektet i Aarhus, hvor man har en interessentskabsmodel i spil.
Den samme interessentskabsmodel har vi i Ring 3 omkring København.
Det er ikke en mulighed i Odense, fordi et interessentskab skal bestå af mindst to parter, og det er altså kun Odense Kommune, der deltager i selve selskabet her.
Det fremgår dog helt eksplicit af lovforslaget, at Odense Kommune hæfter for gæld og øvrige forpligtelser i Odense Letbane, og det har været nødvendigt at indsætte en sådan bestemmelse for at sikre, at Odense Kommune har det endelige økonomiske ansvar for anlæg og drift af Odense Letbane.
Men fra statens side yder vi altså tilskuddet på lidt over 1,1 mia.
kr., hvilket kom hjem under finanslovsforhandlingerne før jul sidste år.
Det beløb – det tror jeg også flere transportordførere har hæftet sig ved – er inklusive 30 pct.
korrektionsreserve.
Altså, der er luft i budgettet.
Det er fornuftigt.
Desuden indskyder Odense Kommune jo lidt mere, nemlig 1.118 mio.
kr., altså 1,118 mia.
kr.
– det er også inklusive 30 pct.s korrektionsreserve – og Region Syddanmark yder et engangstilskud til letbanen på 100 mio.
kr.
Den tilskudsmodel betyder, at staten ikke har det som opgave at deltage i letbaneselskabet, men staten vil i stedet indgå en administrationsaftale med det kommende selskab om statens tilsyn, altså præcis samme model som i Aarhus, nu, hvor staten træder ud af letbaneselskabet i Aarhus.
Lovforslaget fastlægger linjeføringen for Odense Letbane, som bl.a.
vil betjene Odense Banegårdscenter, Rosengårdscenteret, Syddansk Universitet og Nyt Odense Universitetshospital og Hjallese Station.
Letbanen vil dermed forbinde bolig, erhverv, uddannelse, forskning og kultur.
Såfremt det viser sig, at anlægget fordyres ud over de aftalte korrektionsreserver, som altså allerede er indbygget, så kan linjeføringen for Odense Letbane forkortes og antallet af stationer kan justeres efter aftale med de tre parter, der bidrager til letbanen:
Det er Odense, det er staten, og det er Region Syddanmark.
Lovforslaget giver mulighed for, at letbaneselskabet kan benytte de hjemler, der er nødvendige for at sikre et anlæg mod fordyrelser, f.eks.
nedlæggelse af forbud og byggelinjer.
Lovforslaget giver endvidere letbaneselskabet de fornødne hjemler til at kunne gå i gang med diverse undersøgelser, f.eks.
jordbundsundersøgelser, samt hjemmel til at ekspropriere de nødvendige arealer og ejendomme til brug for anlæg af letbanen, herunder også hjemmel til at pålægge ejendomme langs letbanen servitutter, f.eks.
om eldrift.
Odense Letbane bliver jo ikke færdig til 2017, som den i Aarhus bliver, men i 2020 vil den efter planen være færdigt, og det bliver et – det tror jeg roligt man kan sige, når man har set modellerne, tegningerne, visualiseringsfilmene og de fysiske modeller – fantastisk aktiv for Odense by og hele Fyn og hele Danmark selvfølgelig, at vi på den måde får grøn, effektiv og hurtig transport ind midt igennem Odense.
Så tak for opbakningen til det.