Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 52 Bilag 1
Offentligt
1417070_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
4. november 2014
2014-2756
Høringsnotat vedr. lovforslag om ændring af lov om Aarhus Letbane
(L 52)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til Forslag til lov om ændring af lov om Aarhus Letbane blev den 1.
september 2014 sendt i høring hos Advokatsamfundet, Aarhus Kommune, DI,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Cyklistforbund, Dansk Erhverv,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Jernbaneforbund, DSB, 3 F, FDM, Forbru-
gerrådet, HK Trafik og Jernbane, Jernbanenævnet, KL, Landdistrikternes Fæl-
lesråd, LO, Midtjyske Jernbaner, Midttrafik, Norddjurs Kommune, Odder
Kommune, Rådet for Sikker Trafik, Region Midtjylland, Rigsrevisionen,
Syddjurs Kommune og Trafikselskaberne i Danmark.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 2. oktober 2014. Transportministeriet har modtaget 9
høringssvar, som er vedlagt som bilag til høringsnotatet.
Transportministeriet har modtaget høringssvar fra:
Dansk Erhverv
Dansk Handicapforbund
DSB
Forbrugerrådet Tænk
Midttrafik
Region Midtjylland
Rigsrevisionen
Aarhus Kommune
Aarhus Letbane I/S
DSB har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
I det følgende gennemgås de indkomne høringssvar i hovedtræk.
Transportministeriets bemærkninger er anført med kursiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417070_0002.png
2. Høringssvarene
Side 2/8
Dansk Erhverv
anfører,
at der i videst muligt omfang bør tages hensyn til
adgangen for vejtrafikken herunder også til lastbiler i byggeperioden, og at der i
videst muligt omfang bør tages hensyn til adgangen for særtransporter til fx
Aarhus Havn – dvs. overdimensionerede transporter, der er højere, bredere
og/eller længere end almindelige lastbiltransporter.
Transportministeriet har anmodet Aarhus Letbane I/S at redegøre for trafik-
ken i anlægsperioden:
Aarhus Letbane I/S har oplyst: ”I byggeperioden vil selskabet i videst muligt
omfang tage hensyn til de parter, der bliver berørt af anlægsarbejdet.
Aarhus Letbane I/S har endvidere oplyst: ”Anlæggelsen af den nye letbane-
strækning utvivlsomt vil påvirke vejtrafikken. Langs havnestrækningen ar-
bejder Aarhus Letbane I/S dog primært uden for kørebanerne i tilknytning til
det eksisterende spor, og forventer derfor i begrænset omfang at komme til at
påvirke vejtrafikken i havneområdet. Op ad Nørrebrogade/Randersvej, hvor
der i dag er to kørebaner samt busbane i hver retning, vil to (reducerede) kø-
rebaner i hver retning blive opretholdt, idet de eksisterende busbaner bliver
inddraget til kørebane.
Efter færdiggørelse af letbanen vil der ligeledes alene blive 2 kørebaner i hver
retning. På mindre befærdede veje, vil de eksisterende kørebaner i videst mu-
ligt omfang blive opretholdt, dog også med reduktion af bredden.”
Dansk Handicapforbund
anmoder Transportministeriet om konkret at
beskrive de krav til tilgængelighed i administrationsaftalen mellem Transport-
ministeriet og Aarhus Letbane I/S, som Transportministeriet skal stille til Aar-
hus Letbane i forbindelse med udmøntning af statens tilskud.
Transportministeriet skal hertil anføre, at administrationsaftalen skal sikre
en effektiv tilskudsforvaltning af statens tilskud til Aarhus Letbane I/S. Det
falder uden for administrationsaftalens formål at stille krav til tilgængelig-
hed.
Dansk Handicapforbund
foreslår at der medtages krav til handicaptilgæn-
gelighed, der kan sikre, at passagerer med handicap vil kunne tage Aarhus Let-
bane spontant og ligeværdigt, dvs., uden at skulle forhåndsvarsle rejser, fordi
der vælges tilgængelighedsløsninger, der kræver hjælp fra andre personer.
Som det fremgår af regeringens handicappolitiske handlingsplan for 2013 ”Et
samfund for alle”, vil
regeringen sikre, at der skabes så god tilgængelig-
hed som muligt bl.a. på letbanen i Århus. Dette skal f.eks. ske ved, at
der gøres brug af tilgængelighedspaneler, tilgængelighedskonsulenter
eller lignende, der skal følge projekterne og drøfte tilgængelighedsløs-
ninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417070_0003.png
Dansk Handicapforbund
anbefaler Aarhus Letbane tænkt og udført med
samme tilgængelighed som ved Metroen i København, som med reelt niveaufri
adgang fra perroner til tog kan benyttes spontant og uafhængigt af hjælp fra
andre, og som netop derfor i stort omfang bliver benyttet af virkelig mange
kørestolsbrugere, el-scooter-brugere og rollatorbrugere – unge som ældre.
Transportministeriet har anmodet Aarhus Letbane I/S om at redegøre for
handicaptilgængeligheden.
Aarhus Letbane I/S har oplyst: ”Aarhus Letbane I/S vil i videst muligt om-
fang inddrager hensyn til personer med reduceret mobilitet i udformningen af
Aarhus Letbane. På alle nyanlæg af perroner arbejdes efter gældende regler,
så letbanen bliver så attraktiv som mulig at anvende. Ved alle eksisterende
anlæg forsøger Aarhus Letbane I/S at forbedre forholdene.
BOStrab, som Aarhus Letbanes sikkerhedsledelsessystem i stort omfang føl-
ger, indeholder nogle generelle krav til etablering af installationer og indret-
ning af tog, bl.a. at der skal træffes foranstaltninger, der tager hensyn til
handicappede, ældre samt passager med små børn mv., så disse kan benytte
letbanesystemet uden større besvær.
Side 3/8
P
erronerne på Aarhus Letbane vil blive anlagt på følgende måde:
• Perroner ligger i Aarhus by i tilknytning til fodgængerovergange
• Eksisterende baner forberedes til letbanedrift herunder perronombygninger
• Der vil blive etableret en rampe fra vejareal til perron
Der vil være niveaufri indstigning på nyanlagte perroner (dvs. på den nye 12
km strækning).
Aarhus Letbane I/S arbejder i øjeblikket på at afdække muligheden for at mi-
nimere
afstanden
mellem tog og perron, således at kørestolsbrugere kan
komme uhindret ind i toget. Løsningsmodellen afhænger dog af kravet om
mulig godstransport.”
Dansk Handicapforbund
anbefaler jf. FN’s Handicapkonvention, at Aarhus
Letbane tænkt og udført efter princippet om ”Universelt Design” med god,
smuk og anonym handicaptilgængelighed; en tilgængelighed for alle, der bliver
tænkt og udformet på en sådan måde, at letbanen kan bruges af alle menne-
sker, uden at der er behov for en tilpasning eller en speciel udformning til
mennesker med handicap.
Aarhus Letbane I/S har over for Transportministeriet oplyst: ”Det er selska-
bets målsætning i relation til indretning af togene i relevant omfang at benyt-
te universelt design i henhold til FN’s konvention om rettigheder for personer
med handicap. Desuden skal Aarhus Kommunes krav til tilgængelighed re-
spekteres.
Aarhus Letbane I/S har aftalt med Handicaprådet i Aarhus Kommune og
Ældrerådet at de i et vist omfang vil blive inddraget i forbindelse med fast-
læggelsen af indretningen af togene, herunder flexarealer, holdestænger,
trykknappernes placering, foranstaltninger til fastspænding af kørestole mv.
Aarhus Letbane I/S har endvidere oplyst, at de løbende giver statusopdate-
ringer til Handicaprådet i Aarhus Kommune og Ældrerådet, samt at tilgæn-
geligheds- og trafiksikkerhedsrevisorer vil gennemgå projektets fem trin for
tilgængelighed.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417070_0004.png
Forbrugerrådet Tænk
har
anført, at de ingen bemærkninger har til lov-
forslaget, men at de gerne vil opfordre, at passagernes erfaringer, behov og
ønsker inddrages direkte i arbejdet med planlægningen og etableringen af let-
banen, herunder indkøb af driftsmateriel. Særligt vigtigt er det, at der sikres let
adgang til at benytte letbanen for alle passagerer, herunder også de, der har
særlige behov f.eks. mennesker med et handicap. Det vil sige, at stationer og
materiel planlægges og indkøbes med disse for øje. Det er også vigtigt, at der
sikres hurtig og nem overgang mellem letbanen og andre kollektive transport-
midler, da erfaringen viser, at det er skiftesituationerne, der er kritiske for pas-
sagerernes lyst til at benytte de kollektive transportformer.
Side 4/8
Transportministeriet skal henvise til
regeringens handicappolitiske hand-
lingsplan for 2013, jf. bemærkningerne ovenfor til Dansk Handicapforbund.
Transportministeriet
kan endvidere oplyse, at det i forbindelse med afta-
le af 3. juni 2014 mellem Regeringen og Dansk Regioner er blevet be-
sluttet, at der skal gennemføres en analyse af tilbringertrafikken til
togene for at sikre en bedre sammenhæng i den kollektive trafik. Par-
terne er enige om, at den kollektive trafik skal ses i et helhedsperspek-
tiv, hvor der tages udgangspunkt i, hvordan den samlede kollektive
trafik kan gøres til et mere attraktivt alternativ for den enkelte kunde.
Midttrafik
bemærker, at det i principaftalen for Odense Letbane, som er ved-
lagt som bilag til lovforslaget om Odense Letbane, forudsættes, at der ikke etab-
leres et nyt trafikselskab, jf. lov om trafikselskaber, i forbindelse med idriftsæt-
telse af Odense Letbane. Midttrafik forudsætter, at der i forbindelse med even-
tuelt kommende organisationsændringer for Aarhus Letbane ikke etableres et
nyt trafikselskab i forbindelse med idriftsættelse af Aarhus Letbane.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det efter statens udtræden af
Aarhus Letbane I/S vil være op til ejerne af Aarhus Letbane I/S at beslutte den
fremtidige organisering af driften.
Transportministeriet forudsætter, at letbanedriften, uanset den konkrete or-
ganisering, i forhold til takster, billetteringssystemer, m.v. vil blive koordine-
ret med den øvrige offentlige servicetrafik således, at det bliver så let for pas-
sagerne som muligt at bruge letbanen. Transportministeriet vil følge udvik-
lingen på området og vil i fornødent omfang tilpasse lovgivningen, så der
skabes de bedste rammer for en sammenhængende offentlig servicetrafik in-
klusiv letbanetrafikken.
Det skal bemærkes, at der både i Aarhus og Odense vil blive mulighed for at
overlade det eksisterende trafikselskab opgaven med at indkøbe letbanetrafik.
Region Midtjylland
anfører, at Region Midtjylland anerkender nødvendig-
heden af, at staten kan føre tilsyn med anvendelsen af det statslige tilskud. Det
bemærkes, at de konkrete retningslinjer herfor skal fastlægges i den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417070_0005.png
administrationsaftale og revisionsinstruks, der skal indgås mellem
staten og Aarhus Letbane I/S. Region Midtjylland gør i den forbindelse op-
mærksom på, at administrationsaftalen ikke må indskrænke de tilbageværende
parters muligheder for at indgå aftale om fremtidig organisering af Aarhus
Letbane, idet der ikke må lægges hindringer i vejen for den
fremtidige drift. Region Midtjylland forventer derfor en tidlig og stor grad af
involvering i udformningen af administrationsaftalen.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at Region Midtjylland vil blive ind-
draget i udformningen af administrationsaftalen frem mod lovforslagets ved-
tagelse.
Region Midtjylland
bemærker, at § 5 affattes således, at ”Aarhus Letbane I/S
ledes af en bestyrelse og direktion”, medens den øvrige tekst udgår. Dermed
bortfalder alle bestemmelser om bestyrelsens sammensætning og betingelser i
øvrigt. Det antages, at hensigten med denne ændring er, ud over den redaktio-
nelle ændring som følge af transportministeriets udtræden, at overlade fastsæt-
telsen af betingelserne for bestyrelsens og direktionens sammensætning m.v. til
de to tilbageværende interessenter. Region Midtjylland kan tilslutte sig denne
del, men gør opmærksom på hensigtsmæssigheden i, at rammerne i et vist om-
fang fremgår af lovteksten. Således tænkes fastsat en bestemmelse, hvoraf
fremgår, at Aarhus Kommune og Region Midtjylland i fællesskab træffer be-
stemmelse om bestyrelsens sammensætning samt betingelser for bestyrelsen i
øvrigt.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at således som den foreslåede be-
stemmelse om, at Aarhus Letbane I/S skal ledes af en bestyrelse og en direkti-
on og bemærkninger hertil, er udformet, vil det være de to tilbageværende
interessenter, der i fællesskab skal bestemme bestyrelsens sammensætning.
Transportministeriet har ikke ønske om at regulere sammensætningen for et
selskab, som Transportministeriet ikke længere deltager i. Transportministe-
riet har endvidere ikke modtaget et ønske fra de to parter om at indsætte en
bestemt sammensætning i loven. På grundlag af Region Midtjyllands ønske
tilpasses lovbemærkningerne, således at ordene ”i fællesskab” tilføjes.
Region Midtjylland
konstaterer, at der med lovforslaget ikke er givet Aarhus
Letbane samme vilkår med hensyn til låneadgang som for Letbanen på Ring 3.
Herunder bl.a. mulighed for at Aarhus Letbane kan optage lån med op 40 års
løbetid, samt at parterne gives lånedispensation på 85 % af anlægsindskud i
Aarhus Letbane. Region Midtjylland ønsker, at Aarhus Letbane gives samme
vilkår for optagelse af lån som gælder for Letbanen på Ring 3, og at disse
indskrives i lov om Aarhus Letbane.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at Økonomi- og Indenrigsministe-
riet den 6. oktober 2014 har svaret på Region Midtjyllands henvendelse om
dispensation fra lånevilkårene som følge af letbanens fordyrelse på ca. 700
mio. kr. Transportministeriet har tilpasset lovforslagets bemærkninger i
overensstemmelse med Økonomi- og Indenrigsministeriets svar, således at
der er indsat et nyt afsnit 4 om kommunal og regional låntagning til Aarhus
Letbane.
For så vidt angår ønsket om, at der i lovforslaget indsættes en bestemmelse
om mulighed for låntegning gennem statslån, svarende til § 10 i lov om letba-
Side 5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417070_0006.png
ne på Ring 3, skal Transportministeriet anføre, at en sådan bestemmelse ikke
er vurderet hensigtsmæssig.
Rigsrevisionen
bemærker, at det fremgår af udkastet til lovforslag, at der vil
blive indgået en administrationsaftale mellem Transportministeriet og Aarhus
Letbane I/S, som beskriver de krav, Transportministeriet stiller til Aarhus Let-
bane I/S i forbindelse med udmøntningen af statens tilskud og at der som bilag
til administrationsaftalen vil blive udarbejdet en revisionsinstruks. Rigsrevisio-
nen bemærker endvidere, at det fremgår af udkastet, at der i forbindelse med
statens udtræden af Aarhus Letbane I/S vil blive fastsat en betalingsplan for
statens samlede tilskud til Aarhus Letbane I/S, dvs. tilskuddet på 600 mio. kr. i
2009-priser samt det yderligere tilskud på 330 mio. kr. i 2014-priser.
Transportministeriet takker for Rigsrevisionens bemærkninger og kan oplyse
om, at administrationsaftalen er under udarbejdelse og vil blive indgået, så-
ledes at den kan træde i kraft ved lovens vedtagelse.
Aarhus Kommune
bemærker, at Aarhus Kommune og Region Midtjylland
op til lovforslagets udarbejdelse har påpeget, at lovforslaget bør indeholde be-
mærkninger om låneadgang og løbetid på lånene i det omfang, Indenrigs- og
Økonomiministeriet vurderer, at de ønskede låneforhold ikke kan realiseres
inden for den eksisterende lovgivning. De ønskede lånevilkår svarer til vilkåre-
ne beskrevet i lov L 65 om letbane på Ring 3 i København. Aarhus Kommune
har i særskilt dispensationsansøgning til Økonomi- og Indenrigsministeriet
rejst dette spørgsmål.
Aarhus Kommunes andel af merudgifterne til anlæg af Aarhus Letbane udgør
331 mio. kr. (2014-priser). Aarhus Kommune ønsker mulighed for at lånefinan-
siere disse fuldt ud. På baggrund heraf skal kommunen derfor anmode om, at
det i bemærkningerne til loven indarbejdes, at Økonomi- og Indenrigsministe-
riet er indstillet på at give Aarhus Kommune lånedispensation på 85 % af
kommunens samlede anlægsindskud i Aarhus Letbane. En sådan låneadgang
vil svare til den adgang til lånefinansiering, som kommunerne i Ring 3-
letbanen har fået (jf. L65 - Lov om letbane på Ring 3).
Den kommende drift af Aarhus Letbane varetages af selskabet Aarhus Letbane
Drift I/S (ALD), som er ejet af Aarhus Kommune og Region Midtjylland i fæl-
lesskab (50-50). ALD’s udgifter til driftsanlæg (rullende materiel, kontrol- og
vedligeholdescenter m.v.) forventes på baggrund af det afsluttede udbud at
udgøre i alt 1,4 mia. Med henblik på at sikre en robust økonomi for det nystif-
tede driftsselskab anmodes om, at der i bemærkningerne til lovforslaget gives
mulighed for dispensation til låntagning med en maksimal løbetid på op til 40
år til de driftsrelaterede anlægsinvesteringer – også dette svarende til de vilkår,
som er gældende for det kommende Ring 3-projekt (jf. L65 - Lov om letbane på
Ring 3.)
Side 6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417070_0007.png
Transportministeriet skal hertil bemærke, at Økonomi- og Indenrigsministe-
riet den 6. oktober 2014 har svaret på Aarhus Kommunes henvendelse om
dispensation fra lånevilkårene som følge af letbanens fordyrelse på ca. 700
mio. kr. Transportministeriet har tilpasset lovforslagets bemærkninger i
overensstemmelse med Økonomi- og Indenrigsministeriets svar, således at
der er indsat et nyt afsnit 4 om kommunal og regional låntagning til Aarhus
Letbane.
Aarhus Kommune
ønsker, at § 1, stk. 4 i den gældende lov om, at interessen-
terne kan ændre selskabets navn genindsættes.
Transportministeriet har ikke fundet det nødvendigt at lovgive om dette. Det
vil være op til de to interessenter i fælleskab at beslutte eventuelle ændringer
af selskabets navn, herunder i forbindelse med en eventuel sammenlægning af
Aarhus Letbane I/S og drifts- og infrastrukturselskabet, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 14 a.
Aarhus Kommune
finder, at § 5 om at Aarhus letbane I/S skal ledes af en
bestyrelse og direktion bør udgå. Kommunen mener, at det bør stå interessen-
terne frit for at aftale, hvilken ledelse interessentskabet skal have.
Transportministeriet finder det vigtigt, at ledelsesformen er fastlagt i loven.
Samme model er desuden valgt i de øvrige letbaneselskaber.
Aarhus Letbane I/S
ønsker, at der foretages nogle justeringer i den gælden-
de lovs bemærkninger, bl.a. om muligheden for at køre gods på letbanen og
hvilke regler, der i givet fald vil finde anvendelse.
Transportministeriet skal hertil anføre, at det ikke er muligt at ændre i en lovs
bemærkninger uden at ændre i selve lovteksten.
Transportministeriet skal endvidere understrege, at det i forbindelse med
projekteringen af letbanen i Aarhus hele tiden har været lagt til grund, at
letbanen skulle kunne trafikeres med godstog.
Det skal for god ordens skyld oplyses, at der i forbindelse med 4. jernbane-
pakke muligvis vil blive åbnet op for, at der lejlighedsvis kan køre godstog på
en letbane.
Aarhus Letbane I/S
anfører, at det bør præciseres enten i loven eller i til-
knytning til den politiske aftale om at afsætte 54 mio. kr. til hastighedsopgrade-
ring mellem Ryomgaard og Grenaa, at de nuværende midler er afsat i forhold
til nuværende anlæg ekskl. større omformerstationer samt tilpasning af køre-
ledningsanlæg i overhalingsspor i Trustrup.
Transportministeriet skal hertil anføre, at behovet for større omformerstatio-
ner må være en del af elektrificeringsprojektet. For så vidt angår tilpasning af
Side 7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417070_0008.png
køreledningsanlæg vil Banedanmark undersøge dette nærmere. Der vil fra
statslig side ikke blive afsat yderligere midler til hverken hastighedsopgrade-
ringen eller til elektrificeringen.
3. Lovforslaget
Lovforslaget er tilrettet i overensstemmelse med det ovenfor anførte.
Derudover er der foretaget andre mindre justeringer i lovforslaget.
Side 8/8