Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 50
Offentligt
1432644_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. december 2014
Strafferetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2014-0037-0095
1393764
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Samfundstje-
neste m.v.) (L 50), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 20. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Sam-
fundstjeneste m.v.) (L 50):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et æn-
dringsforslag, der indebærer, at afsoning i fodlænke skal på-
dømmes ved retten, og vil ministeren redegøre for sin holdning
til et sådant ændringsforslag?”
Svar:
1.
En ændring af reglerne, som indebærer, at det er retten og ikke – som i
dag – kriminalforsorgen, som kan bestemme, at en fængselsstraf skal afso-
nes på den dømtes bopæl, rejser en række væsentlige spørgsmål. Der hen-
vises herom nærmere til pkt. 3 nedenfor.
Der er tale om så væsentlige og til dels vanskelige spørgsmål, at det efter
min opfattelse ikke vil være rigtigt at gennemføre en sådan ændring ved et
ændringsforslag til lovforslaget om samfundstjeneste. En så vidtgående
ændring bør forberedes grundigt, herunder med sædvanlig inddragelse af
relevante myndigheder og organisationer mv. Der vil også være behov for
nærmere at afdække de økonomiske og administrative konsekvenser af en
sådan ændring, før der kan træffes beslutning herom.
Jeg kan derfor ikke støtte et ændringsforslag som beskrevet i spørgsmålet.
Jeg mener imidlertid, at der er grund til at overveje en ændring som fore-
slået i spørgsmålet nærmere. Jeg har derfor besluttet at iværksætte en un-
dersøgelse af mulighederne for og konsekvenserne af at overføre kompe-
tencen til at bestemme, at en fængselsstraf skal afsones på den dømtes bo-
pæl, fra kriminalforsorgen til retten. Undersøgelsen vil blive gennemført af
Justitsministeriet med inddragelse af øvrige berørte myndigheder, herunder
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Domstolsstyrelsen og Rigsadvokaten.
Når resultatet af undersøgelsen foreligger, vil jeg orientere Folketingets
Retsudvalg herom.
2.
For at kunne yde teknisk bistand til et ændringsforslag som nævnt i
spørgsmålet vil det være nødvendigt at tage stilling til bl.a. de spørgsmål,
der er omtalt nærmere under pkt. 3 nedenfor. Som nævnt er der tale om til
dels vanskelige spørgsmål, som efter Justitsministeriets opfattelse bør
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
overvejes nærmere, og Justitsministeriet har på den baggrund ikke umid-
delbart mulighed for at udarbejde et ændringsforslag som nævnt i spørgs-
målet.
3.
Om de væsentlige spørgsmål, som overvejelser om, at det skal være ret-
ten og ikke – som i dag – kriminalforsorgen, som skal kunne bestemme, at
en fængselsstraf skal afsones på den dømtes bopæl (”afsoning i fodlænke”)
rejser, kan Justitsministeriet nærmere oplyse følgende:
”Afsoning i fodlænke” er, som det fremgår af ordet ”afsoning”, en måde at
afsone en (ubetinget) fængselsstraf på.
Det er et almindeligt princip, at domstolene i konkrete straffesager tager
stilling til skyldsspørgsmålet og i givet fald fastsætter straffen i form af
bøde og/eller fængsel. Retten kan i den forbindelse også idømme en betin-
get dom med eller uden vilkår om samfundstjeneste.
Derimod er det kriminalforsorgen, der sørger for at fuldbyrde de straffe,
som domstolene har idømt.
Det er derfor også kriminalforsorgen, der tager stilling til, om en idømt
fængselsstraf skal afsones i et fængsel, et arresthus, en af kriminalforsor-
gens pensioner, en institution mv. uden for kriminalforsorgen eller på den
dømtes bopæl (”afsoning i fodlænke”), jf. opregningen i straffuldbyrdel-
seslovens § 20.
Hvis reglerne ændres, således at kompetencen til at bestemme, at en fæng-
selsstraf skal afsones på den dømtes bopæl, flyttes fra kriminalforsorgen til
retten, vil der bl.a. skulle tages stilling til, om rettens beslutning om afso-
ning i fodlænke skal træffes i forbindelse med dommens afsigelse og even-
tuelt indgå i dommen, eller om det skal være en efterfølgende beslutning,
således at sagen på ny skal indbringes for retten, hvis den dømte ansøger
om afsoning på sin bopæl.
Hvis der allerede ved dommen skal træffes afgørelse om afsoning i fod-
lænke, vil vurderingen af tiltaltes egnethed til afsoning i fodlænke – som,
også hvis den nævnte ændring gennemføres, bør foretages af kriminalfor-
sorgen – desuden skulle foretages før dommens afsigelse, og dermed før
det vides, om den pågældende vil blive idømt en straf med mulighed for at
afsone i fodlænke (højst 6 måneders ubetinget fængsel). Den pågældende
kunne f.eks. blive frikendt eller kunne blive idømt en længere ubetinget
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
straf eller en betinget dom, eventuelt med vilkår om samfundstjeneste, så-
ledes at spørgsmålet om afsoningsform slet ikke bliver relevant. Dette må
antages samlet set at kunne føre til, at kriminalforsorgen vil skulle vurdere
tiltaltes egnethed til afsoning i fodlænke i flere tilfælde end i dag.
Der vil endvidere skulle tages stilling til, hvordan samspillet skal være
mellem den foreslåede ændring af reglerne om afsoning på bopælen efter
beslutning af retten og reglerne om, at kriminalforsorgen kan bestemme, at
en strafafsoner som led i et udslusningsforløb i en periode frem til løsla-
delsen får udgang på betingelse af, at den pågældende undergiver sig in-
tensiv overvågning og kontrol på bopælen efter de regler, der gælder for
afsoning på bopælen, jf. straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2, nr. 3, og stk.
3.
Der vil desuden skulle tages stilling til, hvilken fremgangsmåde der skal
anvendes, hvis den dømte overtræder vilkårene for afsoning på bopælen. I
dag kan kriminalforsorgen i tilfælde af overtrædelse af vilkårene for afso-
ning på bopælen umiddelbart bestemme, om afsoningen på bopælen skal
afbrydes, og den dømte overføres til afsoning i fængsel. Kriminalforsorgen
kan altså i givet fald straks lade den dømte afhente af politiet og bringe til
et fængsel til fortsat afsoning. Der vil skulle tages stilling til, om denne
ordning fortsat vil være hensigtsmæssig, når det er retten, der oprindelig
har bestemt, at afsoningen skal ske på bopælen.
Hvis spørgsmålet om afbrydelse af afsoningen på bopælen i tilfælde af vil-
kårsovertrædelse skal indbringes for retten, vil kriminalforsorgen først
skulle indberette vilkårsovertrædelsen til anklagemyndigheden, som deref-
ter vil skulle indbringe sagen for retten. Der vil også skulle tages stilling
til, om der skal beskikkes forsvarer for den dømte under rettens behandling
af dette spørgsmål.
Det må på den baggrund antages, at der vil kunne blive tale om en mere
tids- og omkostningskrævende fremgangsmåde end i dag ved vilkårsover-
trædelser. Der vil derfor også kunne opstå spørgsmål om, hvad der skal ske
med den dømte i perioden fra, at kriminalforsorgen konstaterer en vilkårs-
overtrædelse, til at retten træffer afgørelse om afbrydelse af afsoningen i
fodlænke. Den pågældende anses efter de gældende regler som strafafso-
ner, og det ville umiddelbart ikke være det mest nærliggende at anvende
regler om anholdelse, fremstilling i grundlovsforhør og i givet fald vare-
tægtsfængsling. Det er imidlertid i den skitserede situation umiddelbart
vanskeligt at pege på et alternativ til disse regler.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mange af de beskrevne spørgsmål er udtryk for, at det grundlæggende er
vanskeligt at operere med en ordning, hvor én afsoningsform (afsoning på
bopælen) besluttes af retten, mens de andre afsoningsformer (fængsel, ar-
resthus, kriminalforsorgspension og institution mv. uden for kriminalfor-
sorgen) besluttes af kriminalforsorgen. Hertil kommer som nævnt samspil-
let med reglerne om udgang på vilkår svarende til vilkårene for afsoning
på bopælen.
Det bemærkes afslutningsvis, at overvejelser om at ændre fodlænkeord-
ningen fra en afsoningsform til at være et vilkår i en betinget dom rejser
tilsvarende vanskelige spørgsmål som overvejelser om at flytte kompeten-
cen til at træffe afgørelse om afsoning på bopælen fra kriminalforsorgen til
domstolene.
5