Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 50
Offentligt
1490301_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. januar 2015
Strafferetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2015-0037-0117
1470863
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Sam-
fundstjeneste m.v.) (L 50), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 23. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Jan E. Jørgensen (V).
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-
ven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Samfundstjeneste m.v.) (L
50):
”Vil ministeren redegøre for, hvordan de enkelte trin i den så-
kaldte omregningstabel er reguleret i ændringsforslaget, og
hvorfor de enkelte trin ikke er opreguleret med 1/3 timer, som
er tilfældet med det minimale og det maksimale timetal for
samfundstjeneste, jf. svar på spørgsmål 21, således at en fæng-
selsstraf på 40-50 dage vil svare til 80 timers samfundstjeneste,
en straf på 60 dage-3 mdr. svare til 100 timer, en straf på 4-5
måneder svare til 130 timer osv.?”
Svar:
1.
En samfundstjenestedom er en betinget dom, hvor et af vilkårene er, at
den dømte skal udføre et vist antal timers samfundstjeneste i form af uløn-
net arbejde. Med lovforslaget foreslås det, at op til en tredjedel af sam-
fundstjenesten – efter kriminalforsorgens nærmere bestemmelse – skal
kunne opfyldes ved deltagelse i et behandlings- eller uddannelsesprogram i
stedet for ulønnet arbejde.
Efter straffelovens § 63, stk. 1, skal samfundstjeneste fastsættes til mindst
30 og højst 300 timer, og hverken minimum eller maksimum er med det
fremsatte lovforslag foreslået ændret.
Lovforslaget indeholder imidlertid som noget nyt en vejledende tabel for
forholdet mellem fængselsstraffens længde og antallet af samfundstjene-
stetimer.
Selv om der ikke har udkrystaliseret sig en fast praksis for forholdet mel-
lem straffens længde og antallet af samfundstjenestetimer, er den foreslåe-
de vejledende omregningstabel alligevel grundlæggende på linje med den
eksisterende praksis. Den foreslåede omregningstabel er således hverken
udtryk for en skærpelse eller lempelse af, hvor streng en sanktion en sam-
fundstjenestedom er for den dømte.
2.
Tabellens udformning er i overensstemmelse med Straffelovrådets for-
slag i betænkning nr. 1545/2014 om samfundstjeneste mv., som lovforsla-
get bygger på. Af betænkningen fremgår om tabellens udformning bl.a.
følgende (jf. betænkningen side 143-144):
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Som det fremgår, finder Straffelovrådet det hensigtsmæssigt
at operere med et forholdsvis begrænset antal positioner for an-
tallet af samfundstjenestetimer (i alt 10). Som det ligeledes
fremgår, er tabellen mest nuanceret ved de lave straffe – og
bygger for de første tre positioners vedkommende på de eksi-
sterende udgangspunkter på færdselsområdet. Tabellen er ud-
formet på den måde, at springene mellem positionerne er hen-
holdsvis 10 timer (1 spring), 20 timer (4 spring), 30 timer (1
spring) og 50 timer (3 spring). Straffelovrådet understreger
med hensyn til de største spring (de 3 spring på 50 timer), at
der i praksis kun sjældent som følge af tabellens udformning
vil opstå tærskeleffekter, hvor en lille stigning i strafværdighe-
den og dermed længden af fængselsstraffen fører til en stor
stigning i antallet af samfundstjenestetimer. Dette skyldes, at
strafpositionerne 11 måneder, 1 år og 5 måneder og 1 år og 11
måneder meget sjældent anvendes i praksis. I praksis vil den
forskel i fængselsstraffens længde, der fører til en forskel på 50
timer i antallet af samfundstjenestetimer, derfor næsten altid
udgøre mindst 2 måneder og i flertallet af sagerne også mere
end 2 måneder (fordi positionerne 1 år og 4 måneder og 1 år og
10 måneder anvendes mindre hyppigt end andre positioner i de
pågældende intervaller).”
3.
Ved udformningen af den tabel, som indgår i besvarelsen af Retsudval-
gets spørgsmål nr. 21 vedrørende et ændringsforslag, hvorved der foreslås
en forhøjelse af minimumstimetallet til 40 timer og af maksimumstimetal-
let til 400 timer, har Justitsministeriet tilstræbt at anvende samme princip-
per, som tabellen i betænkningen og dermed lovforslaget bygger på.
Justitsministeriet har således bl.a. tilstræbt at begrænse antallet af positio-
ner for antallet af samfundstjenestetimer og at begrænse tærskeleffekter,
dvs. tilfælde, hvor en lille stigning i strafværdighed og dermed i fængsels-
straffens længde fører til en stor stigning i antallet af samfundstjenesteti-
mer.
Disse hensyn trækker i et vist omfang i hver sin retning, og Justitsministe-
riet har efter en samlet afvejning fundet det hensigtsmæssigt at tilføje to
positioner for antallet af samfundstjenestetimer, således at der opereres
med 12 positioner i stedet for 10. Dette skal ses i lyset af, at det samlede
spring fra første til sidste position er 270 timer (300 minus 30) i lovforsla-
get, mens det i besvarelsen af spørgsmål nr. 21 er 360 timer (400 minus
40).
Justitsministeriet har endvidere lagt vægt på fortsat at anvende ”runde”
timetal. Det bemærkes herved, at timetallet i halvdelen af positionerne i
den tabel, som fremgår af lovforslaget, ikke er deleligt med tre og derfor
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490301_0004.png
ikke ville kunne forhøjes med en tredjedel uden at anvende positioner som
53 timer, 107 timer, 133 timer osv.
4.
Med hensyn til baggrunden for overvejelserne vedrørende de enkelte
positioner kan nærmere oplyses følgende:
Fængselsstraf
7-14 dage
20-30 dage
Begrundelse for det timetal, som foreslås i be-
svarelsen af spørgsmål nr. 21
Timetallet (40 timer) er forhøjet med en tredje-
del.
Timetallet (50 timer) er forhøjet med en tredje-
del og derefter afrundet til nærmeste tal deleligt
med 10.
Timetallet (60 timer) er uændret. En forhøjelse
med en tredjedel ville indebære et timetal på 80
og dermed et spring på 30 timer i forhold til den
foregående position. Et sådant spring i timetallet
fra en straf på 30 dage til en straf på 40 dage
ville efter Justitsministeriets opfattelse være
uhensigtsmæssigt. Justitsministeriet har overve-
jet at anvende positionen 70 timer, men har fra-
valgt dette, navnlig fordi der er tradition for, at
strafpositioner som 70 dages eller 7 måneders
fængsel kun anvendes undtagelsesvis, og i sam-
fundstjenestetabellen ville de 70 timer i givet
fald fungere som en af hovedpositionerne.
Timetallet (80 timer) er uændret. Med den valg-
te løsning for positionen 40-50 dage ville en
forhøjelse føre til et spring på mindst 30 timer i
forhold hertil. Et sådant spring i timetallet fra en
straf på 50 dage til en straf på 60 dage ville efter
Justitsministeriets opfattelse være uhensigts-
mæssigt.
Positionen er opdelt i to positioner. I den første
position er timetallet (100 timer) uændret af til-
svarende grunde som anført vedrørende de fore-
gående positioner. I den anden position er time-
tallet (130 timer) forhøjet med en tredjedel og
derefter afrundet til nærmeste tal deleligt med
10.
Timetallet (160 timer) er forhøjet med en tredje-
4
40-50 dage
60 dage-3 måneder
4-5 måneder
6-7 måneder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490301_0005.png
del.
8-11 måneder
Positionen er opdelt i to positioner. I den første
position er timetallet (200 timer) forhøjet med
en tredjedel, og i den anden position er timetal-
let (240 timer) forhøjet med 60 pct. Formålet
hermed er at skabe en mere glidende overgang
til den efterfølgende position. En bevarelse af
positionen 8-11 måneder som én position og en
forhøjelse med en tredjedel ville give et meget
højt spring til den efterfølgende position.
1 år-1 år og 5 måneder Timetallet (280 timer) er forhøjet med 40 pct.
for at skabe en mere glidende overgang til den
efterfølgende position.
1 år og 6 måneder- 1 år Timetallet (340 timer) er forhøjet med 36 pct.
og 11 måneder
for at skabe en mere glidende overgang til den
efterfølgende position.
2 år
Timetallet (400 timer) er forhøjet med en tredje-
del.
5