Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 50
Offentligt
1428215_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2014
Strafferetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2014-0037-0088
1384316
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Samfundstje-
neste m.v.) (L 50), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 11. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernil-
le Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Sam-
fundstjeneste m.v.) (L 50):
”Vil ministeren oversende tal og statistisk materiale, der dan-
ner grundlag for antagelsen om, at lovforslaget ikke vil være
udgiftskrævende, både fsva. strafmassen og inddragelse af nye
behandlings- og uddannelsesprogrammer? Ministeren bedes
samtidig redegøre for, om det er kommunerne eller kriminal-
forsorgen, der skal levere behandlings- og uddannelsespro-
grammet, samt hvem der skal afholde udgiften hertil.”
Svar:
Det fremgår af pkt. 6 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at
lovforslaget forventes at medføre en større anvendelse af samfundstjeneste
som alternativ til ubetinget fængselsstraf end i dag og dermed færre ube-
tingede fængelsesstraffe. Lovforslaget vil samtidig medføre længere ube-
tingede fængselsstraffe i tilfælde, hvor en person begår ny kriminalitet,
som straffes med ubetinget fængsel, i prøvetiden for en betinget dom på
mere end 3 måneders fængsel med vilkår om samfundstjeneste. Det er på
den baggrund Justitsministeriets vurdering, at lovforslaget samlet set ikke
vil medføre væsentlige ændringer i strafmassen. Justitsministeriets vurde-
ring af lovforslagets konsekvenser i forhold til strafmassen bygger på et
kvalificeret skøn over elementerne i lovforslaget og ikke på statistisk mate-
riale.
Lovforslaget indebærer, at samfundstjeneste delvis vil kunne afvikles ved
deltagelse i særligt tilrettelagte uddannelses- eller behandlingsprogrammer.
Højst en tredjedel af det fastsatte antal timer vil kunne gennemføres ved
deltagelse i særligt tilrettelagte uddannelses- eller behandlingsprogrammer,
idet mindst to tredjedele af det fastsatte antal timer skal gennemføres som
ulønnet arbejde, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Det foreslås med lovforslaget, at der indsættes et nyt stykke i straffuldbyr-
delseslovens § 101 om, hvad samfundstjeneste, der idømmes ved dom, in-
debærer (lovforslagets § 2, nr. 2). I forlængelse heraf foreslås det at ændre
reglen i straffuldbyrdelseslovens § 101, stk. 4, 1. pkt. (hidtidige § 101, stk.
3, 1. pkt.), fra, at kriminalforsorgen træffer bestemmelse om arbejdsstedet,
hvor samfundstjenesten skal udføres, til, at kriminalforsorgen træffer be-
stemmelse om, hvor det ulønnede arbejde skal udføres, og om den dømtes
eventuelle deltagelse i behandlings- eller uddannelsesprogram som en del
af samfundstjenesten, jf. lovforslagets § 2, nr. 4.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med forslaget får kriminalforsorgen således bl.a. som noget nyt kompeten-
ce til at træffe bestemmelse om den dømtes eventuelle deltagelse i behand-
lings- eller uddannelsesprogram som en del af samfundstjenesten.
Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 4, vil det dermed
være kriminalforsorgen, der træffer bestemmelse om, hvorvidt en del af
samfundstjenesten skal udføres som deltagelse i et behandlings- eller ud-
dannelsesprogram, og i givet fald hvor mange timer af den samlede sam-
fundstjeneste der skal udføres på denne måde (inden for det foreslåede
lovbestemte maksimum, dvs. en tredjedel af det samlede timetal, idet
mindst to tredjedele af timetallet for samfundstjeneste som nævnt skal ud-
føres som ulønnet arbejde), samt om indhold, tid og sted for behandlings-
og uddannelsesprogrammet. Det vil også kunne bestemmes, at domfældte
skal deltage i mere end ét behandlings- eller uddannelsesprogram.
Det er med lovforslaget forudsat, at kriminalforsorgens bestemmelse om
eventuel deltagelse i et behandlings- eller uddannelsesprogram som en del
af samfundstjenesten skal ske inden for rammerne af de eksisterende be-
handlings- og uddannelsesprogrammer, som den domfældte i forvejen vil
være i målgruppen for. Det kan for eksempelvis være behandlings- og ud-
dannelsesprogrammer, der udbydes af kommunerne eller i kriminalforsor-
gens regi. Det er på den baggrund vurderingen, at udgifterne hertil vil kun-
ne afholdes inden for de eksisterende økonomiske rammer.
På denne baggrund vurderes det, at lovforslaget samlet set ikke har øko-
nomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
Det bemærkes, at Straffelovrådets betænkning nr. 1545/2014 om sam-
fundstjeneste mv., som lovforslaget bygger på, i perioden fra den 20. juni
2014 til den 25. august 2014 har været i høring hos bl.a. KL, som ikke er
fremkommet med bemærkninger til betænkningen.
3