Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 50 Bilag 10
Offentligt
1491072_0001.png
Til lovforslag nr.
L 50
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 3. december 2014
3. udkast (ændringsforslag)
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Samfundstjeneste m.v.)
[af justitsministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og
6. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr.2-5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. november 2014 og var
til 1. behandling den 14. november 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Lovforslaget bygger på Straffelovrådets betænkning nr.
1545/2014 om samfundstjeneste mv. Betænkningen har in-
den fremsættelsen været sendt i høring og justitsministern
sendte den 19. juni 2014 denne til udvalget, jf. REU alm. del
– bilag 300 (2013-14). Den 4. november 2014 sendte justits-
ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 24 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at lovforsla-
get har som formål at øge anvendelsen af samfundstjeneste
som alternativ til ubetinget fængsel. Konkret foreslår rege-
ringen, at samfundstjeneste skal kunne bruges over for et
bredere felt af kriminalitetsformer, først og fremmest ved
førstegangsovertrædelser, der ikke har karakter af organise-
ret eller banderelateret kriminalitet.
Venstre ser som udgangspunkt positivt på samfundstjene-
ste. Der er positive virkninger af samfundstjeneste, selv om
det ikke er dokumenteret, at samfundstjeneste generelt fører
til et fald i tilbagefald til kriminalitet, den såkaldte recidiv-
procent. Der er dog heller ikke dokumentation for det mod-
satte, og derfor støtter Venstre i udgangspunktet øget brug af
samfundstjeneste som et alternativ til fængselsstraf. Venstre
synes imidlertid, at regeringen er gået alt for langt i retnin-
gen af at ville tillade samfundstjeneste i stedet for ubetinget
fængsel, når der drejer sig om overtrædelser af voldspara-
grafferne. Venstre kan ikke acceptere yderligere lempelser i
forbindelse med vold. Allerede i dag kan domstolene idøm-
me samfundstjeneste ved simpel vold, og det benyttes i vidt
omfang. Det forudsætter dog eksempelvis, at gerningsman-
den er ung, eller at volden skyldes tidligere uoverensstem-
melser. Venstre mener, at den grænse er trukket det rigtige
sted.
Regeringen vil nu for eksempel tillade, at voldsforbryde-
ren slipper for fængselsstraf i følgende tilfælde:
En mand (A) i begyndelsen af 30’erne med fast kontorar-
bejde drikker fredagsøl med nogle kolleger på arbejdsplad-
sen og senere på et værtshus et sted i byen. På værtshuset
opstår noget tumult med kraftig skubben og puffen, og A gi-
ver i den forbindelse en person (F), som står ved siden af
ham, et knytnæveslag i ansigtet. A og F kender ikke hinan-
den, og F har ikke skubbet eller puffet til A. Retten udmåler
straffen til 30 dages fængsel.
I dette tilfælde mener regeringen altså, at det er nok med
samfundstjeneste i 40 timer. Det synes Venstre ikke, og det
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491072_0002.png
2
tror Venstre, at et stort flertal i befolkningen er enige med
Venstre i. Hvis Venstre skal støtte lovforslaget, så skal den
udvidelse af anvendelsen af samfundstjeneste i forhold til
den eksisterende praksis, som der lægges op til med lovfor-
slaget, ikke omfatte sager om overtrædelse af straffelovens
voldsbestemmelser. Dette er en ændring i forhold til lovfor-
slagets bemærkninger, hvor det var forudsat, at den nævnte
udvidelse bl.a. ville omfatte visse sager vedrørende simpel
vold.
Venstre har desuden stillet et ændringsforslag om, at ti-
metallet for samfundstjeneste skal øges. Venstre er meget
tilfredse med regeringens støtte til et sådant ændringsfor-
slag, hvor minimumstimetallet øges fra 30 til 40 timer, og
hvor maksimumtimetallet øges fra 300 til 400 timer. Dog
finder Venstre det ikke begrundet, at omregningstabellen i
bemærkningerne til lovforslaget ikke mere konsekvent for-
højer straffen proportionalt. Der sker således ikke nogen
forøgelse af timetallet i midten af skalaen, hvilket ikke er
begrundet tilfredsstillende.
Det er centralt for Venstre, at straffen for vold ikke skal
kunne konverteres til samfundstjeneste i det store omfang,
som regeringen har foreslået, og derfor stemmer Venstre
mod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-
præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske ud-
talelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 63, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »30« til: »40«, og »300
timer« ændres til: »400 timer«.«
[Forhøjelse af minimums- og maksimumtimetallet for sam-
fundstjeneste]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 2
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
[Konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2]
Ny paragraf
3)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 739 af 25. juni 2014 om ændring af straffeloven,
lov om fuldbyr-delse af straf m.v., retsplejeloven og lov om
Offerfonden (Reorganisering af kriminalforsorgen, herunder
begrænsning af klageadgangen) foretages følgende ændring
01.
§ 1, nr. 21,
ophæves.«
[Konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2]
Til § 3
4)
I
stk. 1
ændres »1. juli 2015« til: »1. maj 2015, jf. dog
stk. 3«.
[Fremrykning af lovens ikrafttræden og konsekvens af lov-
forslagets § 2, nr. 2]
5)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for ikraft-
træden af lovens § 2, nr. 01.«
[Konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
6)
I
stk. 2
indsættes som
3. pkt.:
»Lovens § 1, nr. 01, finder dog kun anvendelse, når det
strafbare forhold er begået efter lovens ikrafttræden.«
[Overgangsbestemmelse vedrørende forhøjelsen af mini-
mums- og maksimumstallet for samfundstjeneste]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at forhøje det minimale timetal for sam-
fundstjenste fra 30 timer til 40 timer og at forhøje det maksi-
male timetal for samfundstjeneste fra 300 timer til 400 ti-
mer. Der lægges med ændringsforslaget op til, at domstole-
ne ved fastsættelsen af timetallet for samfundstjeneste og af
længstetiden for udførelsen af samfundstjenesten fremover
skal tage udgangspunkt i nedenstående vejledende tabel for
forholdet mellem længden af den betingede fængselsstraf og
timetallet for samfundstjeneste samt længstetiden for at ud-
føre samfundstjenesten.
»01.
I
§ 78 f, stk. 2, § 82, stk. 1
og
stk. 2, 1. pkt., § 95, stk. 1
og stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 101, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »Tilsyns-
myndigheden« til: »Kriminalforsorgsområdet«.«
Fængselsstraf
Samfundstjeneste
Længstetid
7-14 dage
40 timer
4 måneder
20-30 dage
50 timer
4 måneder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491072_0003.png
3
Fængselsstraf
40-50 dage
60 dage-3 måneder
4 måneder
5 måneder
6-7 måneder
8-9 måneder
10-11 måneder
1 år-1 år og 5 måneder
1 år og 6 måneder-1 år og 11
måneder
2 år
Samfundstjeneste
60 timer
80 timer
100 timer
130 timer
160 timer
200 timer
240 timer
280 timer
340 timer
400 timer
Længstetid
6 måneder
6 måneder
8 måneder
8 måneder
8 måneder
1 år
1 år
1 år
1 år og 6 måneder
1 år og 6 måender
Til nr. 4
I lyset af, at lovforslaget nu forventes vedtaget inden for
kort tid, foreslås det at fremrykke krafttrædelsestidspunktet
fra den 1. juli 2015 til den 1. maj 2015, således at de foreslå-
ede nye regler om samfundstjeneste mv. hurtigere kan blive
bragt i anvendelse.
Til nr. 6
Det foreslås, at forhøjelsen af de minimale og maksimale
timetal for samfundstjeneste, jf. ændringsforslag nr. 1, kun
skal gælde for strafbare forhold, der begås efter lovens
ikrafttræden. Det indebærer, at den vejledende tabel for for-
holdet mellem længden af den betingede fængselsstraf og ti-
metallet for samfundstjeneste samt længstetiden for at udfø-
re samfundstjenesten, der er gengivet i bemærkninger til æn-
dringsforslag nr. 1, også kun vil gælde for strafbare forhold,
der begås efter lovens ikrafttræden. Der lægges med æn-
dringsforslaget op til, at domstolene fra lovens ikrafttræden
ved fastsættelsen af timetallet for samfundstjeneste og af
længstetiden for udførelsen af samfundstjenesten i sager om
strafbare forhold, der er begået før lovens ikrafttræden, i ste-
det skal tage udgangspunkt i den vejledende omregningsta-
bel, der er gengivet i bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 6, og som afspejler gældende praksis.
Om anvendelsen af tabellen henvises i øvrigt til bemærk-
ningerne til lovforslagets § 1, nr. 6, om ændring af straffelo-
vens § 63, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 2, 3 og 5
Med lovforslaget foreslås det bl.a. at ændre straffuldbyr-
delseslovens § 101, jf. lovforslagets § 2, nr. 2-4. De foreslå-
ede ændringer af denne bestemmelse indebærer bl.a., at der
indsættes et nyt stykke, og at det eksisterende § 101, stk. 3,
dermed bliver § 101, stk. 4.
Ved § 1, nr. 21, i lov nr. 739 af 25. juni 2014 om ændring
af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v., retspleje-
loven og lov om Offerfonden (Reorganisering af kriminal-
forsorgen, herunder begrænsning af klageadgangen) foreta-
ges en ændring af bl.a. straffuldbyrdelseslovens § 101, stk.
3. Justitsministeren fastsætter tidspunktet for denne æn-
dringslovs ikrafttræden, jf. ændringslovens § 5. Ændringslo-
ven er endnu ikke sat i kraft.
På denne baggrund foreslås det i nærværende lovforslag
at tilføje en ændring svarende til § 1, nr. 21, i lov nr. 739 af
25. juni 2014 med den ændring, at ændringen af straffuld-
byrdelseslovens § 101, stk. 3, i stedet bliver en ændring af
straffuldbyrdelseslovens § 101, stk. 4. Det foreslås, at ju-
stitsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af den-
ne ændring, således at ændringen kan sættes i kraft samtidig
med lov nr. 739 af 25. juni 2014. Endvidere foreslås det, at §
1, nr. 21, i lov nr. 739 af 25. juni 2014 ophæves.
Der er tale om lovteknisk begrundede korrektioner, som
ikke medfører indholdsmæssige ændringer i forhold til den
tidligere vedtagne ændringslov nr. 739 af 25. juni 2014.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus Prehn (S)
Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd.
Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL)
Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Søren Pind (V)
Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491072_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491072_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 50
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringsvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Ændringsforslag fra justitsministeren
Ændringsforslag fra justitsministeren
Ændringsforslag fra justitsministeren
2. udkast til betænkning
Ændringsforslag fra justitsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 50
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om en afskaffelse af betinget straf uden straffastsættelse som til-
tænkt ikke får en afsmittende effekt i skærpende retning ved gentagel-
seskriminalitet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om statistisk materiale, der danner grundlag for antagelsen om,
at lovforslaget ikke vil være udgiftskrævende, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan kriminalforsorgen skal afgrænse private virksom-
heders adgang til gratis arbejdskraft gennem aftjening af samfundstje-
neste, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,
der indebærer, at afsoning i fodlænke skal pådømmes ved retten, og
om ministerens holdning til et sådant ændringsforslag, til justitsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om udviklingen over de seneste 10 år i enhedsprisen for en times
samfundstjeneste, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om praksissen for anvendelsen af samfundstjeneste, til justitsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om veksling af straf til samfundstjeneste, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om en række eksempler på voldssager, hvor der med lovforsla-
get påtænkes øget brug af samfundstjeneste, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, at omregningstabellen for antal dage i fængsel til antal ti-
mers samfundstjeneste er rimelig, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan det sikres, at der ikke forekommer misbrug ved af-
soning af samfundstjeneste ved private virksomheder, herunder rede-
gøre for om det kontrolleres, om ejeren eller ansatte i den private virk-
somhed har en relation til dømte, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan det i dag sikres, at der ikke forekommer misbrug af
afsoning af samfundstjeneste, herunder hvordan Kriminalforsorgen
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491072_0006.png
6
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
matcher den offentlige institution med den dømte, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange gange danske domstole de seneste 5 år har
idømt samfundstjeneste for overtrædelse af straffelovens § 244 om
simpel vold, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, som sikrer, at
der med forslaget ikke sker øget brug af samfundstjeneste for overtræ-
delser af straffelovens voldsbestemmelser, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om at kommentere artiklen »Myte at unge bliver mere kriminel-
le i fængsler« bragt i Kristeligt Dagblad den 25. november 2014, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det er god lovkvalitet at basere lovforslaget på grundlag af et
baggrundsmateriale med så tvivlsomme konklusioner, som tilfældet er
med rapporten fra Justitsministeriets Forskningskontor, jf. artiklerne
»Ministerium anklages for at blande æbler og pærer« og »Blå blok
dumper Justitsministeriet i en ny sag« fra Jyllands Posten den 1. de-
cember 2014, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der
udelukker muligheden for, at samfundstjeneste kan udføres hos priva-
te virksomheder, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om der med lovforslaget er lagt op til en udvidet anvendelse af
samfundstjeneste i sager om vold og trusler mod personer i offentlig
tjeneste eller hverv (straffelovens § 119), til justitsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om i forlængelse af svar på spørgsmål nr. 4 at oplyse, hvornår
den nævnte undersøgelse, om mulighederne for at afsoning i fodlænke
skal pådømmes ved retten, vil blive igangsat, og hvornår den skal væ-
re færdig, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at fremsende konkrete eksempler på sagstyper, der vil være
omfattet af den foreslåede, snævre udvidelse af adgangen til at benytte
samfundstjeneste i sager om simpel vold, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om at domstolene fremover vil skulle være særdeles tilbagehol-
dende i forhold til at benytte samfundstjeneste i voldssager relateret til
organiseret kriminalitet, i voldssager, hvor der er opstået fysiske eller
psykiske skader, der ikke er helt ubetydelige, og i voldssager, der er
udøvet mod et værgeløst offer eller eksempelvis en tilfældigt forbipas-
serende, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, hvorefter mini-
mumstimetallet for samfundstjeneste øges til 40 timer og maksimums-
timetallet øges til 400 timer samt redegøre for sin holdning hertil, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om fodlænke pådømt ved domstolene, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan de enkelte trin i den såkaldte omregningstabel er
reguleret i ændringsforslaget, og hvorfor de enkelte trin ikke er opre-
guleret med 1/3 timer, som er tilfældet med det minimale og det mak-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491072_0007.png
7
24
simale timetal for samfundstjeneste, til justitsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, på hvilke fakta ministeren baserer sin udtalelse: »Vi ved, at
unge førstegangskriminelle lærer af superforbryderne i fængslerne, og
det er det mønster, jeg ønsker at gøre op med«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå