Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 49
Offentligt
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 4. december 2014 stillet mig
følgende spørgsmål 2 til L 49, stillet efter ønske fra Steen Gade (SF), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 2
Ministeren
9. december 2014
J nr. 2014-1645
/
"Ministeren bedes kommentere artiklen i Altinget den 2. december 2014: ”Offshore-
lovforslag følger ikke EU-direktivets intention”.
Svar
Lovforslaget, som artiklen i Altinget den 2. december 2014 kommenterer, indeholder
både ændringer af offshoresikkerhedsloven, som henhører under mit ressort, og af
havmiljøloven og miljøskadeloven, som henhører under miljøministerens ressort.
Følgende svar er derfor udarbejdet i samarbejde med miljøministeren.
I artiklen anfører dr.jur. Ellen Margrethe Basse, Aarhus Universitet, at
implementeringen af offshoresikkerhedsdirektivet i dansk lovgivning er mangelfuld.
Herudover problematiserer artiklen opgavefordelingen mellem myndighederne.
Det anføres bl.a. i artiklen, at
”Offshoresikkerhedsloven fremstår efter lovforslaget
primært som en beskyttelse af arbejdstagerne – en fokusering, som har begrundet, at
det er beskæftigelsesministeren og ikke miljøministeren, der er den centrale
regulerings- og tilsynsmyndighed. Det understeges bl.a. ved, at Miljøstyrelsens og
Søfartsstyrelsens tidligere repræsentation i Offshoresikkerhedsrådet forudsættes at
udgå”.
Det anføres endvidere, at
”Miljømyndighedernes rolle reduceres generelt til at
vedrøre havmiljøloven, og ændringerne i den lov indeholder ikke mange af de
centrale miljøelementer, der er det bærende i offshoresikkerhedsdirektivet”.
Hertil skal det indledningsvis bemærkes, at beskæftigelsesministeren er den centrale
regulerings- og tilsynsmyndighed, fordi ansvaret for offshoresikkerhedsloven og
tilhørende opgaver overføres fra klima-, energi- og bygningsministeren til
beskæftigelsesministeren som følge af et krav i offshoresikkerhedsdirektivet om
myndighedsadskillelse af sikkerhedsopgaver offshore og opgaver vedr.
ressourceforvaltning af undergrunden. Det er derfor ikke korrekt, som det anføres i
artiklen, at årsagen er en fokusering på arbejdstagerbeskyttelsen. Lovforslaget
ændrer
således
ikke
overordnet
i
ansvarsfordelingen
mellem
beskæftigelsesministeren
og
miljøministeren.
Offshoresikkerhedsdirektivets