Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 48 Bilag 12
Offentligt
1432952_0001.png
Til lovforslag nr.
L 48
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 00. december 2014
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning,
lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser, biobrændstofloven og lov om fremme af besparelser i
energiforbruget
(Erhvervsrettet lempelse af PSO-betaling for elektricitet, afskaffelse af tilskudsordning til ikkekvoteomfattet elproduktion,
afskaffelse af PSO-betaling for gas, fravigelse af iblandingsprocent for biobrændstoffer, faktureringsoplysninger m.v. til
energiforbrugere med fordelingsmålere, ændring af klageregler m.v.)
[af klima-, energi- og bygningsministeren (Rasmus Helveg Petersen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har stillet 9 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober 2014 og var til
1. behandling den 11. november 2014. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i klima-, energi- og
bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministeren
sendte den 1. september 2014 dette udkast til udvalget, jf.
KEB (2013-14) alm. del – bilag 378. Den 30. oktober 2014
sendte klima-, energi- og bygningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra ista Danmark.
Klima-, energi- og bygningsministeren har over for ud-
valget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til klima-, energi- og
bygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
[Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af KF)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme <> de
stillede ændringsforslag. ]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432952_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og bygningsministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
adgang til forbrugsoplysninger, herunder om forbrugernes
ret til at modtage oplysningerne flere gange årligt, elektro-
nisk og uden, at der opkræves særskilt gebyr.««
[Bemyndigelse til klima-, energi- og bygningsministeren til
at sikre gennemførelse af energieffektivitetsdirektivets arti-
kel 10 og 11 i forhold til naturgasleverandører]
7)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
1)
Efter »lov om naturgasforsyning,« indsættes: »lov om
varmeforsyning,«.
[Konsekvens af udvidelse af lovforslagets anvendelsesområ-
de]
2)
I
undertitlen
udgår »med fordelingsmålere«.
[Konsekvens af udvidelse af lovforslagets anvendelsesområ-
de]
Til § 1
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 6 a
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fast-
sætte regler med henblik på at forpligte elhandelsvirksomhe-
der til at give deres forbrugere faktureringsoplysninger og
adgang til forbrugsoplysninger, herunder om forbrugernes
ret til at modtage oplysningerne flere gange årligt, elektro-
nisk og uden, at der opkræves særskilt gebyr.««
[Bemyndigelse til at sikre gennemførelse af energieffektivi-
tetsdirektivets artikel 10 og 11 i forhold til elhandelsvirk-
somheder]
4)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 8, stk. 6,
ændres i
2. pkt.
»til Energinet.dk en gang årligt.« til: »månedligt til Energi-
net.dk.«
[Statsmidler udbetales månedligt i stedet for en gang årligt]
5)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 22, stk. 1, nr. 6,
ændres »årlige informationer om
dennes elforbrug« til: »informationer om sit faktiske elfor-
brug og faktiske aktuelle priser mindst en gang årligt«.
03.
I
§ 22, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1-3, herunder«:
»regler om forbrugernes ret til at modtage oplysningerne fle-
re gange årligt, elektronisk og uden, at der opkræves sær-
skilt gebyr,«.«
[Præcisering af krav til netvirksomheder og bemyndigelse til
klima-, energi- og bygningsministeren til at sikre gennemfø-
relse af energieffektivitetsdirektivets artikel 10 og 11 i for-
hold til netvirksomheder]
Til § 2
6)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter § 7 a indsættes:
Ȥ 7 b.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fast-
sætte regler med henblik på at forpligte naturgasleverandø-
rer til at give deres forbrugere faktureringsoplysninger og
»02.
I
§ 14, stk. 1, nr. 3,
ændres »årlige informationer om sit
naturgasforbrug« til: »informationer om sit faktiske natur-
gasforbrug og faktiske aktuelle priser mindst en gang år-
ligt«.
03.
I
§ 14, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1, herunder«:
»regler om forbrugernes ret til at modtage oplysningerne fle-
re gange årligt, elektronisk og uden, at der opkræves sær-
skilt gebyr,«.«
[Præcisering af krav til distributionsselskaberne og bemyn-
digelse til klima-, energi- og bygningsministeren med hen-
blik på at sikre gennemførelse af energieffektivitetsdirekti-
vets artikel 10 og 11 i forhold til naturgasdistributionssel-
skaber]
Ny paragraf
8)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1184
af 14. december 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 577 af
18. juni 2012, § 40 i lov nr. 1095 af 28. november 2012, § 9
i lov nr. 903 af 4. juli 2013 og § 2 i lov nr. 345 af 8. april
2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 28 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »årlige informationer om
sit varmeforbrug« til: »informationer om sit faktiske varme-
forbrug og faktiske aktuelle priser mindst en gang årligt«.
2.
§ 28 a, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Klima-, energi-, og bygningsministeren kan fast-
sætte regler om gennemførelse af bestemmelserne i stk. 1,
herunder regler om forbrugernes ret til at modtage oplysnin-
gerne flere gange årligt, elektronisk og uden, at der opkræ-
ves særskilt gebyr.««
[Præcisering af krav til varmedistributionsvirksomhederne
og bemyndigelser til klima-, energi- og bygningsministeren
med henblik på at sikre gennemførelse af energieffektivi-
tetsdirektivets artikel 10 og 11 i forhold til varmedistributi-
onsvirksomheder]
Til § 7
9)
I
stk. 2
ændres »§ 5« til: »§ 1, nr. 01, 02 og 03, § 2, nr.
01, 02 og 03, §§ 01 og 5«.
[Ikrafttrædelse af bestemmelser til gennemførelse af ener-
gieffektivitetsdirektivet dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432952_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1
Titlen foreslås ændret som konsekvens af den foreslåede
udvidelse af lovforslaget til også at omfatte ændringer af lov
om varmeforsyning, jf. ændringsforslag nr. 8.
Til nr. 2
Undertitlen foreslås ændret som en konsekvens af, at der
foreslås yderligere lovændringer til sikring af den fulde gen-
nemførelse af energieffektivitetsdirektivets artikel 10 og 11 i
forhold til både slutkunder med afregningsmålere og slut-
kunder med fordelingsmålere, jf. ændringsforslag nr. 3 og
nr. 5-8.
Til nr. 3.
Energieffektivitetsdirektivets artikel 10 og 11 forpligter
medlemsstaterne til, at de bl.a. sikrer slutkunder af elektrici-
tet en ret til gratis at modtage nøjagtige faktureringsoplys-
ninger baseret på det faktiske forbrug. Herunder indebærer
direktivet en ret for slutkunder uden intelligente målere til at
få oplysningerne op til 4 gange om året i det omfang, at det
er teknisk muligt og økonomisk begrundet, og en ret for
slutkunder til at modtage oplysningerne elektronisk og uden,
at der opkræves særskilt gebyr. Der henvises til en mere ud-
førlig beskrivelse af direktivets krav i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger i afsnit 2.6.
Den gældende regulering for elhandelsvirksomheder sik-
rer, at en elhandelsvirksomheds forbrugere modtager en fak-
tura baseret på målt forbrug en gang årligt, jf. bekendtgørel-
se nr. 486 af 29. maj 2007 (elfaktureringsbekendtgørelsen),
der har hjemmel i § 82, stk. 6, i lov om elforsyning.
Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at klima-, energi-
og bygningsministeren er bemyndiget til at fastsætte be-
stemmelser, der sikrer gennemførelse af direktivets krav til
bl.a. levering af faktureringsoplysninger flere gange årligt i
det omfang, at dette vurderes teknisk muligt og økonomisk
begrundet, at disse oplysninger leveres elektronisk og uden,
at der kan opkræves særskilt gebyr. Flere af direktivets krav
indeholder et skønselement og en eventuel regulering kan
derfor omfatte alle direktivets relevante krav eller dele.
Den gældende hjemmelsbestemmelse for Energitilsynet i
§ 82, stk. 6, i lov om elforsyning, som er udmøntet i elfaktu-
reringsbekendtgørelsen, vil fortsat kunne anvendes til at
fastsætte regler om selve faktureringen, herunder om at fak-
tureringen på forbrugerens anmodning skal ske elektronisk
og uden, at der kan opkræves særskilt gebyr.
Til nr. 4
Det fremsatte lovforslag indeholder forslag om, at der
indsættes en ny bestemmelse i elforsyningslovens § 8, stk. 6.
Denne bestemmelse indebærer, at der kan afsættes statsmid-
ler til delvis dækning af de kollektive elforsyningsvirksom-
heders nødvendige omkostninger ved at gennemføre de of-
fentlige forpligtelser (PSO), som er omfattet af § 8, stk. 1.
Af det fremsatte lovforslag fremgår, at disse midler skal ud-
betales til Energinet.dk en gang årligt.
Dette foreslås ændret til en månedlig udbetaling. Det
skyldes, at der er tale om så store beløb, at det vurderes
uhensigtsmæssigt, at Energinet.dk modtager midlerne som
forskud i starten af året, da midlerne skal anvendes til delvis
dækning af et løbende og jævnt forbrug hen over året. I ste-
det foreslås det derfor, at de afsatte midler overføres til
Energinet.dk på en måde, som i højere grad stemmer over-
ens med det faktiske ressourceforbrug, konkret ved måned-
lig afregning.
Den månedlige afregning vil udgøre en tolvtedel af de
midler, der for et givent år er afsat på bevillingslovene. Det
samlede beløb til dækning af virksomhedernes udgifter til
PSO ændres således ikke. Energinet.dk er ligeledes fortsat
forpligtet til at fordele midlerne ligeligt over året, hvis Ener-
ginet.dk vælger en anden periodisering af den opgørelse af
omkostninger, som skal foretages i medfør af § 8, stk. 5, jf.
stk. 1. For 2015 gælder fortsat, at første udbetaling vil ske
umiddelbart efter ikrafttrædelsen af dette lovforslag, hvis
denne ikke har fundet sted pr. 1. januar 2015. I dette tilfælde
vil udbetalingen blive tilrettelagt således, at den første udbe-
taling i 2015 dækker perioden fra 1. januar til udbetaling
sker, mens de følgende månedlige overførsler vil udgøre en
tolvtedel af det afsatte beløb for 2015.
Til nr. 5
Energieffektivitetsdirektivets artikel 10 og 11 forpligter
medlemsstaterne til, at de bl.a. sikrer slutkunder af elektrici-
tet en ret til gratis at modtage nøjagtige faktureringsoplys-
ninger baseret på det faktiske forbrug. Herunder indebærer
direktivet en ret for slutkunder uden intelligente målere til at
få oplysningerne op til 4 gange om året i det omfang, at det
er teknisk muligt og økonomisk begrundet, og en ret for
slutkunder til at modtage oplysningerne elektronisk og uden,
at der opkræves særskilt gebyr. Der henvises til en mere ud-
førlig beskrivelse af direktivets krav i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger i afsnit 2.6.
Den gældende regulering for netvirksomheder sikrer, at
en netvirksomheds forbrugere modtager en faktura baseret
på målt forbrug en gang årligt, jf. bekendtgørelse nr. 486 af
29. maj 2007 (elfaktureringsbekendtgørelsen), og årlige in-
formationer om deres forbrug, jf. den gældende § 22, stk. 1,
nr. 6, og bekendtgørelse nr. 1452 af 16. december 2013
(energisparebekendtgørelsen).
I lyset af energieffektivitetsdirektivets krav om fakture-
ringsoplysninger op til 4 gange om året, som vedrører både
oplysninger om forbrug og om priser, skal den gældende be-
stemmelse i § 22, stk. 1, nr. 6, i lov om elforsyning ændres.
Den foreslåede ændring indebærer ikke en udvidelse af net-
virksomhedernes forpligtelser i forhold til, hvad der er gæl-
dende i dag. Den gældende ordlyd af bestemmelsen forhin-
drer dog, at klima-, energi- og bygningsministeren ved be-
kendtgørelse vil kunne stille yderligere krav, jf. den foreslå-
ede ændring af § 22, stk. 4, i lov om elforsyning, hvorfor
ordlyden foreslås ændret.
Der foreslås desuden at udvide den gældende bemyndi-
gelse i § 22, stk. 4, i lov om elforsyning. Den foreslåede be-
stemmelse skal sikre, at klima-, energi- og bygningsministe-
ren er bemyndiget til at fastsætte bestemmelser, der sikrer
gennemførelse af direktivets krav til bl.a. levering af faktu-
reringsoplysninger flere gange årligt i det omfang, at dette
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432952_0004.png
4
vurderes teknisk muligt og økonomisk begrundet, at disse
oplysninger leveres elektronisk og uden, at der kan opkræ-
ves særskilt gebyr. Flere af direktivets krav indeholder et
skønselement og en eventuel regulering kan derfor omfatte
alle direktivets relevante krav eller kun dele.
Den foreslåede hjemmelsbestemmelse er påtænkt an-
vendt til at udstede regler om faktureringsoplysninger og ad-
gang til forbrugsoplysninger, i det omfang det skulle vise sig
nødvendigt til at sikre direktivets gennemførelse. Den gæl-
dende hjemmelsbestemmelse for Energitilsynet i § 82, stk.
6, i lov om elforsyning, som er udmøntet i elfaktureringsbe-
kendtgørelsen, vil fortsat kunne anvendes til at fastsætte reg-
ler om selve faktureringen, herunder om at faktureringen på
forbrugerens anmodning skal ske elektronisk og uden, at der
kan opkræves særskilt gebyr.
Til nr. 6
Energieffektivitetsdirektivets artikel 10 og 11 forpligter
medlemsstaterne til, at de bl.a. sikrer slutkunder af gas en ret
til gratis at modtage nøjagtige faktureringsoplysninger base-
ret på det faktiske forbrug. Herunder indebærer direktivet en
ret for slutkunder uden intelligente målere til at få oplysnin-
gerne op til 4 gange om året i det omfang, at det er teknisk
muligt og økonomisk begrundet, og en ret for slutkunder til
at modtage oplysningerne elektronisk uden, at der opkræves
særskilt gebyr. Der henvises til en mere udførlig beskrivelse
af direktivets krav til lovforslagets almindelige bemærknin-
ger i afsnit 2.6.
Den gældende regulering for naturgasleverandører sikrer,
at en naturgasleverandørs forbrugere modtager en faktura
baseret på målt forbrug en gang årligt, jf. bekendtgørelse nr.
937 af 11. september 2006 (naturgasfaktureringsbekendtgø-
relsen). Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at klima-,
energi- og bygningsministeren er bemyndiget til at fastsætte
bestemmelser, der sikrer gennemførelse af direktivets krav
til bl.a. levering af faktureringsoplysninger flere gange årligt
i det omfang, at dette vurderes teknisk muligt og økonomisk
begrundet, at disse oplysninger leveres elektronisk og uden,
at der kan opkræves særskilt gebyr. Flere af direktivets krav
indeholder et skønselement og en eventuel regulering kan
derfor omfatte alle direktivets relevante krav eller kun dele.
Den foreslåede hjemmelsbestemmelse er påtænkt an-
vendt til at udstede regler om faktureringsoplysninger og ad-
gang til forbrugsoplysninger, i det omfang det skulle vise sig
nødvendigt til at sikre direktivets gennemførelse. Den gæl-
dende hjemmelsbestemmelse for Energitilsynet i § 42 a, stk.
4, i lov om naturgasforsyning, som er udmøntet i naturgas-
faktureringsbekendtgørelsen, vil fortsat kunne anvendes til
at fastsætte regler om selve faktureringen, herunder om at
faktureringen på forbrugerens anmodning skal ske elektro-
nisk og uden at der kan opkræves særskilt gebyr.
Til nr. 7
Energieffektivitetsdirektivets artikel 10 og 11 forpligter
medlemsstaterne til, at de bl.a. sikrer slutkunder af gas en ret
til gratis at modtage nøjagtige faktureringsoplysninger base-
ret på det faktiske forbrug. Herunder indebærer direktivet en
ret for slutkunder uden intelligente målere til at få oplysnin-
gerne op til 4 gange om året, i det omfang, at det er teknisk
muligt og økonomisk begrundet, og en ret for slutkunder til
at modtage oplysninger elektronisk og uden, at der opkræ-
ves særskilt gebyr. Der henvises til en mere udførlig beskri-
velse af direktivets krav til lovforslagets almindelige be-
mærkninger i afsnit 2.6.
Den gældende regulering for naturgasdistributionsselska-
ber sikrer, at et naturgasdistributionsselskabs forbrugere
modtager en faktura baseret på målt forbrug en gang årligt,
jf. bekendtgørelse nr. 937 af 11. september 2006 (naturgas-
faktureringsbekendtgørelsen), og årlige informationer om
deres forbrug, jf. den gældende bestemmelse i § 14, stk. 1,
nr. 3, og bekendtgørelse nr. 1452 af 16. december 2013
(energisparebekendtgørelsen).
I lyset af energieffektivitetsdirektivets krav om fakture-
ringsoplysninger op til 4 gange om året, som vedrører både
oplysninger om forbrug og om priser, skal den gældende be-
stemmelse i § 14, stk. 1, nr. 3, i lov om naturgasforsyning
ændres. Den foreslåede ændring indebærer ikke en udvidel-
se af naturgasdistributionsselskabers forpligtelser i forhold
til, hvad der er gældende i dag. Den gældende ordlyd af be-
stemmelsen forhindrer dog, at klima-, energi- og bygnings-
ministeren ved bekendtgørelse vil kunne stille yderligere
krav, jf. den foreslåede ændring af § 14, stk. 2, 1. pkt., i lov
om naturgasforsyning, hvorfor ordlyden foreslås ændret.
Der foreslås desuden at udvide den gældende bemyndi-
gelse i § 14, stk. 2, 1. pkt., i lov om naturgasforsyning. Den
foreslåede bestemmelse skal sikre, at klima-, energi- og byg-
ningsministeren er bemyndiget til at fastsætte bestemmelser,
der sikrer gennemførelse af direktivets krav til bl.a. levering
af faktureringsoplysninger flere gange årligt i det omfang, at
dette vurderes teknisk muligt og økonomisk begrundet, at
disse oplysninger leveres elektronisk og uden, at der kan op-
kræves særskilt gebyr. Flere af direktivets krav indeholder et
skønselement og en eventuel regulering kan derfor omfatte
alle direktivets relevante krav eller kun dele.
Den foreslåede hjemmelsbestemmelse er påtænkt an-
vendt til at gennemføre regler om faktureringsoplysninger
og adgang til forbrugsoplysninger, i det omfang det skulle
vise sig nødvendigt til at sikre direktivets gennemførelse.
Den gældende hjemmelsbestemmelse for Energitilsynet i §
42 a, stk. 4, i lov om naturgasforsyning, som er udmøntet i
naturgasfaktureringsbekendtgørelsen, vil fortsat kunne an-
vendes til at fastsætte regler om selve faktureringen, herun-
der om at faktureringen på forbrugerens anmodning skal ske
elektronisk og uden at der kan opkræves særskilt gebyr.
Til nr. 8
Energieffektivitetsdirektivets artikel 10 og 11 forpligter
medlemsstaterne til, at de bl.a. sikrer slutkunder af varme en
ret til gratis at modtage nøjagtige faktureringsoplysninger
baseret på det faktiske forbrug. Herunder indebærer direkti-
vet en ret for slutkunder til at få oplysningerne op til 4 gange
om året i det omfang, at det er teknisk muligt og økonomisk
begrundet, og en ret til at modtage oplysninger elektronisk
og uden, at der opkræves særskilt gebyr. Der henvises til en
mere udførlig beskrivelse af direktivets krav til lovforslagets
almindelige bemærkninger i afsnit 2.6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432952_0005.png
5
Det fremgår indirekte af byggelovgivningens krav til in-
dividuel måling af bl.a. varme, jf. bekendtgørelse nr. 563 af
2. juni 2014 (målerbekendtgørelsen), at en varmedistributi-
onsvirksomheds forbrugere årligt skal modtage en faktura
baseret på målt forbrug. Desuden skal varmedistributions-
virksomheder give forbrugerne årlige informationer om de-
res forbrug, jf. den gældende bestemmelse i § 28 a, stk. 1, i
lov om varmeforsyning og bekendtgørelse nr. 1452 af 16.
december 2013 (energisparebekendtgørelsen).
I lyset af energieffektivitetsdirektivets krav om fakture-
ringsoplysninger op til 4 gange om året, som vedrører både
oplysninger om forbrug og om priser, skal den gældende be-
stemmelse i § 28 a, stk. 1, i lov om varmeforsyning ændres.
Den foreslåede ændring indebærer ikke en udvidelse af var-
medistributionsvirksomhedernes forpligtelser i forhold til,
hvad der er gældende i dag. Den gældende ordlyd af be-
stemmelsen forhindrer dog, at klima-, energi- og bygnings-
ministeren ved bekendtgørelse vil kunne stille yderligere
krav, jf. den foreslåede bestemmelse i § 28 a, stk. 4, i lov om
varmeforsyning, hvorfor ordlyden foreslås ændret.
Den foreslåede ændring af § 28 a, stk. 3, i lov om varme-
forsyning har til formål at sikre opfyldelse af ovennævnte
bestemmelser i energieffektivitetsdirektivet, som skal gælde
alle varmedistributionsvirksomheder omfattet af lov om var-
meforsyning. Det fremgår af den gældende bestemmelse i §
28 a, stk. 3, at oplysningspligten i stk. 1 ikke gælder for var-
medistributionsvirksomheder med en kapacitet under 1 MW
og blokvarmecentraler. I forbindelse med gennemførelse af
direktivet forslås den gældende begrænsning af bestemmel-
sen ophævet.
Den foreslåede nyaffattelse af bestemmelsen i § 28 a, stk.
3, i lov om varmeforsyning har til formål at give klima-,
energi- og bygningsministeren bemyndigelse til at fastsætte
bestemmelser, der sikrer gennemførelse af direktivets krav
til bl.a. levering af faktureringsoplysninger flere gange årligt
i det omfang, at dette vurderes teknisk muligt og økonomisk
begrundet, at disse oplysninger leveres elektronisk og uden,
at der kan opkræves særskilt gebyr. Flere af direktivets krav
indeholder et skønselement og en eventuel regulering kan
derfor omfatte alle direktivets relevante krav eller kun dele.
Den foreslåede hjemmelsbestemmelse er påtænkt an-
vendt til at gennemføre regler om faktureringsoplysninger
og adgang til forbrugsoplysninger, i det omfang det skulle
vise sig nødvendigt til at sikre direktivets gennemførelse.
Den gældende hjemmelsbestemmelse for Energitilsynet i §
23 b, stk. 3, i lov om varmeforsyning, vil fortsat kunne an-
vendes til at fastsætte regler om selve faktureringen, herun-
der om at faktureringen på forbrugerens anmodning skal ske
elektronisk og uden, at der kan opkræves særskilt gebyr.
Til nr. 9
Med ændringsforslag nr. 3 og 5-8 foreslås det bl.a. at ud-
vide lovforslaget med en ændring i lov om varmeforsyning
og yderligere ændringer af lov om elforsyning og lov om na-
turgasforsyning, som skal sikre det fornødne hjemmels-
grundlag til at gennemføre energieffektivitetsdirektivets arti-
kel 10 og 11 om fakturerings- og forbrugsoplysninger m.v.
Det er vigtigt, at de foreslåede nye bestemmelser træder i
kraft så tidligt som muligt og inden udløb af fristen for gen-
nemførelse den 31. december 2014. Derfor foreslås det, at
bestemmelserne træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jacob Lund (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Andreas Steenberg (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)
fmd.
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Bente Bendix (V) Jens Ejner Christensen (V)
Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF) Liselott Blixt (DF) René Christensen (DF) Kim Christiansen (DF)
Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432952_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 48
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og bygningsministe-
ren
2
Henvendelse af 7/11-14 fra ista Danmark
3
Tidsplan for udvalgsbehandling af lovforslaget
4
Orientering om høring over udkast til bekendtgørelse om fakturering
m.v., fra klima-, energi- og bygningsministeren
5
Ændringsforslag, fra klima-, energi- og bygningsministeren
6
1. udkast til betænkning
7
Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om til-
skud til fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionspro-
cesser, fra klima-, energi- og bygningsministeren
8
Præcisering svar til spørgsmål 3, 4 og 6, fra klima-, energi- og byg-
ningsministeren
9
Orientering om høring over ændret udkast til bekendtgørelse om faktu-
rering m.v., fra klima-, energi- og bygningsministeren
10
Ændringsforslag, fra klima-, energi- og bygningsministeren
11
Orientering om høring af udkast til ændring af bekendtgørelse om
energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder, fra klima-,
energi- og bygningsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 48
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 7/11-14 fra ista Danmark, til
klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om begrundelse for at definere forbrugere med fordelingsmålere
som slutkunder i energieffektiviseringdirektivets forstand, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, på hvilken måde ministeren vil udnytte hjemmelen til at
fastsætte regler om fuld gennemførelse af kravene i artikel 10 og 11
for forbrugere med fordelingsmålere, til klima-, energi- og bygnings-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at man med radioaflæste radiatormålere
simpelt og let vil kunne leve op til direktivets forpligtelser, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange af de berørte forbrugere der i dag har radioaflæ-
ste radiatormålere, til klima-, energi- og bygningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren er indstillet på at sikre, at forbrugere med radio-
aflæste radiatormålere vil modtage forbrugsoplysninger med korte
mellemrum f.eks. hvert kvartal, til klima-, energi- og bygningsministe-
ren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6