Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 48 Bilag 11
Offentligt
1431736_0001.png
Bekendtgørelse om energispareydelser
1
I medfør af § 6 a, stk. 4, § 22, stk. 4, § 28, stk. 3, § 70, stk. 2, § 88 og § 90, nr. 1, i lov om
elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1329 af 25. november 2013, som ændret ved § 1 i lov nr. 633
af 16. juni 2014 og § 1 i lov nr. xx af xx. december 2014, § 7 b, § 14, stk. 2, § 37 a, stk. 2, § 50 og §
52 i lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1331 af 25. november 2013, som ændret
ved § 2 i lov nr. xx af xx. december 2014, og § 26 a, nr. 1 og 2, § 28 a, stk. 3, § 28 b, stk. 2, og § 34,
stk. 2, i lov om varmeforsyning som ændret ved § 1 i lov nr. 577 af 18. juni 2012, § 40 i lov nr.
1095 af 28. november 2012, § 9 i lov nr. 903 af 4. juli 2013, § 2 i lov nr. 345 af 8. april 2014 og § x
i lov nr. xx af xx. december 2014, fastsættes:
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Formålet med denne bekendtgørelse er at fremme realiseringen af omkostningseffektive
energibesparelser til gavn for energiforbrugerne og samfundet.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhedernes indsats efter bestemmelserne i denne bekendtgørelse
skal medvirke til at øge den samlede besparelsesindsats og den skal have særlig fokus på realisering
af energibesparelser i slutforbruget, som ikke ville være blevet realiseret på nuværende tidspunkt
uden virksomhedernes indsats.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhedernes besparelsesindsats er rettet mod det endelige
energiforbrug, dvs. slutforbruget af energi i Danmark inklusiv nettab.
§ 2.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på net- og distributionsvirksomheder. Dog finder § 5, stk.
4 og 5, tillige anvendelse på elhandelsvirksomheder og naturgasleverandører og § 6 finder
anvendelse på Energinet.dk. Kapitel 5 finder alene anvendelse på de net- og
distributionsvirksomheder, der ikke er omfattet af aftalen mellem energiselskaberne og klima-,
energi- og bygningsministeren af 13. november 2012 om energiselskabernes spareindsats.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Netvirksomhed: En kollektiv elforsyningsvirksomhed, der udøver netvirksomhed med
bevilling i medfør af bestemmelserne i kapitel 4 i lov om elforsyning.
2) Distributionsvirksomhed: En naturgas- eller varmedistributionsvirksomhed, jf. nr. 3 og 4.
3) Naturgasdistributionsvirksomhed: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager transport
af naturgas via lokale eller regionale ledningsnet med henblik på levering til forbrugere, jf. § 6 i
lov om naturgasforsyning.
4) Varmedistributionsvirksomhed: En virksomhed, som har til formål at levere energi i form af
opvarmet vand, damp eller andre brændbare gasarter end naturgas til forbrugere med henblik på
bygningers opvarmning eller forsyning med varmt brugsvand, jf. § 2 i lov om varmeforsyning.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU
samt ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006 /32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som ændret ved
Rådets direktiv 2013/12/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU om energieffektivitet på baggrund af Republikkend Kroatiens tiltrædelse, EI-Tidende 2013, nr.
L 141, side 28.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5) Elhandelsvirksomhed: Virksomhed, der sælger elektricitet.
6) Naturgasleverandør: Enhver fysisk eller juridisk person, der varetager forsyningsfunktionen,
dvs. såvel forsyningspligtige selskaber som andre selskaber, der sælger naturgas.
7) Forbruger: En slutforbruger, som aftager og forbruger leveret energi.
8) Kollektivt produktionsanlæg: El- og varmeproduktionsanlæg, som leverer energi til et
kollektivt forsyningsnet.
9) Reduktion af slutenergiforbrug: Forskellen mellem den energimængde, der tilføres
slutforbrugeren og den energimængde, der leveres fra slutforbrugeren til eksterne parter, f.eks. i
form af overskudsvarme eller el.
10) Energiforbrug i transportsektoren: Energiforbrug som anvendes til al vejtransport med
indregistrerede køretøjer, togdrift, herunder elforbrug til tog, signaler m.v. samt luft- og skibsfart.
Intern transport indenfor virksomheden, herunder brug af landbrugstraktorer, vandingsmaskiner
m.v. er en del af erhvervenes procesenergiforbrug, og det er dermed ikke transport.
11) Nettab: Tabene i transmissions- og distributionsnettene, inklusiv tab i transformatorer,
pumper, målere, regulatorer m.v. hele vejen fra el- og varmeproduktionsanlæg og
gasbehandlingsanlæg til levering til forbrugerne.
12) Aktør: En virksomhed, som indgår aftale med en net- eller distributionsvirksomhed om
aktiviteter efter kapitel 2 eller om gennemførelse af energispareaktiviteter som nævnt i kapitel 3.
En aktør kan være en koncernforbunden virksomhed.
13) Sikring af realiseringen af energibesparelser: Net- og distributionsvirksomhedernes
gennemførelse eller medvirken til gennemførelse af energibesparelser hos forbrugerne efter
bestemmelserne i kapitel 3.
14) Anvendelse af kvotebelagte brændsler: Brændselsanvendelse i anlæg og virksomheder, som
er omfattet af CO
2
-kvoteordningen, jf. lov om CO
2
-kvoter. Alt brændselsforbrug til el- og
fjernvarmeproduktion regnes som kvotebelagt brændsel. Med ikke-kvotebelagte brændsler
menes brændsler, som anvendes i øvrige anlæg og virksomheder.
15) Et projekts tilbagebetalingstid: Forholdet mellem investeringen (fratrukket tilskud) og
værdien af første års energibesparelse.
Stk. 2.
Med energispareaktiviteter forstås følgende:
1) Aktiviteter som reducerer behovet for tilførsel af energi til slutforbrugeren, herunder:
a) effektivisering af energianvendelsen i produkter, anlæg, processer og bygninger hos
forbrugerne og
b) udbredelse af nye energiproducerende anlæg hos forbrugerne, som netto reducerer behovet
for levering af energi, herunder lokale vedvarende energi-anlæg som solvarmeanlæg og
vindmøller, der er tilsluttet i egen installation. I bygninger, som er tilsluttet fjernvarme, kan
der dog ikke medregnes en effekt af lokale solvarmeanlæg. Ved installation af oliefyr kan kun
medregnes en energibesparelse i områder, hvor tilslutning til fjernvarme- eller
naturgasforsyning ikke er mulig.
2) Konkrete afgrænsede initiativer, som medfører energibesparelser inden for transportsektoren.
Disse initiativer offentliggøres på Energistyrelsens hjemmeside.
3) Initiativer hos forbrugerne, der medfører energibesparelse i forsyningssystemet, såsom øget
afkøling af fjernvarmevand på forbrugsstedet.
4) Reduktion af nettabene.
5) Kollektive solvarmeanlæg i forbindelse med fjernvarmeforsyning, som er godkendte og
projekterede inden udgangen af 2015 til idriftsættelse senest i 2016.
6) Besparelser i forbindelse med ventilation, belysning, pumper, varmeanlæg og forbrug i
administrationsbygninger hos kollektive produktionsanlæg i det omfang dette forbrug afregnes
via en forbrugsmåler og således ikke er et internt egetforbrug. Besparelser på selve
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
produktionsanlæggene, herunder kedler, turbiner, gasmotorer, røggasrensning og -køling m.v.
med tilknyttet udstyr som f.eks. motorer, reguleringsudstyr m.v. kan ikke medregnes.
Energistyrelsen offentliggør en liste over de kollektive produktionsanlæg på Energistyrelsens
hjemmeside på www.ens.dk.
Kapitel 2
Information om energibesparelser til forbrugerne, kortlægning af energiforbrug
§ 4.
Net- og distributionsvirksomhederne skal varetage de i § 5 og §§ 7-1010 nævnte opgaver i
deres forsyningsområde.Stk.
2.
Net- og distributionsvirksomhederne kan udføre opgaverne selv, i
fællesskab med andre net- og distributionsvirksomheder eller ved aftale med andre aktører.
§ 5.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre, at alle forbrugere i forsyningsområdet årligt
får information om udviklingen i deres forbrug af energi fra net- og distributionsvirksomheden, jf.
dog stk. 2 og 3. Virksomhederne meddeler informationen til forbrugerne i eller sammen med
fakturaen for den senest afsluttede forbrugsperiode. Informationen skal indeholde:
1) oplysning om det seneste års energiforbrug,
2) sammenligning med de tre foregående års energiforbrug og
3) sammenligning med energiforbruget hos tilsvarende forbrugerkategori, i det omfang der
foreligger et relevant sammenligningsgrundlag. Sammenligningen skal ske ved indplacering af
forbrugeren på en relativ skala for forbrug, der viser bedste praksis.
Stk. 2.
Hvis forbrugeren anmoder herom, skal n
et- og distributionsvirksomhederne
mindst en gang
hvert kvartal stille information til rådighed for forbrugeren om dens energiforbrug, sammenligning med
forbruget i samme kvartal i de tre foregående år, og sammenligning
med forbruget hos tilsvarende
forbrugerkategori, i det omfang der foreligger et relevant sammenligningsgrundlag
. Anvendes der
ikke fjernaflæste målere, kan virksomheden opfylde kravet ved at kræve, at forbrugeren giver oplysninger
om målerstanden.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal give information, jf. stk. 1 og 2, elektronisk
eller på anden måde. Har forbrugeren valgt elektronisk fakturering, skal informationen gives
elektronisk.
Stk. 4.
For timeafregnede forbrugere af el og gas skal net- og elhandelsvirksomhederne,
naturgasdistributionsvirksomhederne og naturgasleverandørerne tillige på passende vis give adgang
til oplysninger om energiforbrug og priser for mindst de foregående tre år eller perioden siden
starten på forsyningskontrakten, hvis den er kortere end tre år. Oplysningerne gives særskilt for hver
faktureringsperiode.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomhederne, elhandelsvirksomhederne og naturgasleverandører må ikke
fra forbrugeren opkræve særskilt betaling for at give information, jf. stk. 1 og 2, og skal give forbrugeren
adgang til oplysninger om forbrug og priser, jf. stk. 3, uden særskilt betaling.
Stk. 6.
Opgørelse af energiforbrug skal ske for elektricitet i kWh, for varme i MWh eller GJ og
for naturgas i kubikmeter.
§ 6.
Når der i forskrifter udstedt af Energinet.dk er indført en model for timeafregning af alle
elforbrugere, skal Energinet.dk sikre, at datahubben kan give elforbrugeren detaljerede oplysninger
om sit forbrug på en hvilken som helst dag, uge eller måned og et hvilket som helst år. Disse
oplysninger stilles til rådighed uden at der opkræves særskilt betaling, for en periode på mindst de
foregåede to år eller perioden siden forbrugeren blev registreret som timeafregnet på sit nuværende
målepunkt, hvis denne periode er kortere end to år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
§ 7.
For timeafregnede forbrugere af naturgas skal naturgasdistributionsvirksomhederne på
passende vis give naturgasforbrugeren detajlerede oplysninger om sit forbrug på en hvilken som
helst dag, uge eller måned og et hvilket som helst år. Disse oplysninger stilles til rådighed uden at
der opkræves særskilt betaling, for en periode på mindst de foregåede to år eller perioden siden
forbrugeren blev registreret som timeafregnet på sit nuværende målepunkt, hvis denne periode er
kortere end to år.
§ 8.
Net- og distributionsvirksomhederne skal give oplysning til alle forbrugerkategorier i
forsyningsområdet om mulighederne for at opnå energibesparelser, herunder ved individuel
rådgivning af forbrugerne, generel information, kontaktoplysninger om forbrugerorganisationer,
energimyndigheder eller lignende organisationer, hjemmesider, objektive tekniske specifikationer
for energiforbrugende udstyr, informationsmateriale, undervisning og anden oplysningsvirksomhed.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhedernes realisering af energibesparelser, som
virksomhederne oplyser om som nævnt i stk. 1, skal ske efter bestemmelserne i kapitel 3.
Stk. 3.
Net- eller distributionsvirksomheden giver oplysning som nævnt i stk. 1 i eller sammen
med fakturaen for den senest afsluttede forbrugsperiode. Har forbrugeren valgt elektronisk
fakturering, skal oplysning ske elektronisk. Oplysninger skal gives uden at der opkræves særskilt
gebyr.
§ 9.
Net- og elhandelsvirksomhederne, distributionsvirksomhederne og naturgasleverandørerne
skal på slutkundens anmodning stille foreliggende fakturaer og forbrugsoplysninger til rådighed for
slutkunden eller for en leverandør af energitjenester, som er udpeget af slutkunden.
§ 10.
Net- og distributionsvirksomhederne skal kortlægge deres energilevering i deres
forsyningsområde fordelt på forbrugerkategorier og kategorier af energianvendelse.
Stk. 2.
Net- eller distributionsvirksomheden skal offentliggøre informationer om energiforbrug
m.v., som fremkommer ved kortlægningen, på en offentligt tilgængelig hjemmeside eller på anden
tydelig måde eller meddele disse informationer efter anmodning. I anmodningen skal de
informationer, som ønskes meddelt, være identificeret.
Stk. 3.
Informationer, som muliggør identificering af energiforbrug hos en enkelt forbruger, må
kun offentliggøres eller meddeles som nævnt i stk. 2 efter skriftligt samtykke fra den pågældende.
Et sådant samtykke kan til enhver tid tilbagekaldes.
Kapitel 3
Realisering af energibesparelser
§ 11.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre, at der realiseres dokumenterbare
energibesparelser i et omfang, der mindst opfylder de i bilag 1 nævnte
energibesparelsesmålsætninger.
Stk. 2.
Til opfyldelsen af energisparemålsætningerne kan net- og distributionsvirksomhederne
medregne energibesparelser, som tilskrives som realiserede af virksomhederne efter § 12, og som
opgøres efter § 13.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal inden for de fastlagte rammer opfylde deres
energibesparelsesforpligtelse så effektivt og billigt som muligt.
Stk. 4.
Net- og distributionsvirksomhederne kan sikre realiseringen af energibesparelser inden for
alle energiarter i hele landet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomhederne beslutter, hvilke aktiviteter de vil iværksætte for at
realisere energibesparelser. Selskabernes indsats skal dog primært målrettes mod eksisterende
bygninger og erhverv.
Stk. 6.
Besparelserne skal indberettes det år, hvor realiseringen og dokumentationen af den
konkrete energibesparelse er afsluttet. En net- og distributionsvirksomhed kan dog aftale med
aktører, som net- eller distributionsvirksomheden har indgået aftale om gennemførelse af
energispareaktiviteter med, at overdragelsen af dokumenterede energibesparelser udskydes til det
følgende år.
§ 12.
Realiserede energibesparelser kan tilskrives net- og distributionsvirksomhederne, såfremt
de opfylder betingelser i stk. 2-7.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne kan tilskrives realiseringen af en energibesparelse,
når virksomhederne har gennemført energispareaktiviteter eller har medvirket hertil, f.eks. ved
sagkyndig bistand eller ved organisering eller finansiering af aktiviteten, jf. i øvrigt § 14 om
indgåelse af aftale om gennemførelsen, på en af følgende måder:
1) Konkrete energispareaktiviteter hos en eller flere konkrete forbrugere, jf. stk. 3, som enten kan
opgøres specifikt eller efter standardiserede metoder, jf. § 13, stk. 1.
2) En specifik markedspåvirkning rettet mod en ubestemt kreds af forbrugere som vil medføre et
dokumenteret øget salg af energieffektive produkter og løsninger set i forhold til det forventede
salg uden den specifikke markedspåvirkning.
Stk. 3.
Hvis energispareaktiviteten retter sig mod en eller flere konkrete forbrugere, skal net- eller
distributionsvirksomheden endvidere have indgået aftale om tilskrivning af energibesparelsen som
nævnt i stk. 4 inden den fysiske energispareaktivitet påbegyndes eller bindende aftale om
igangsætning indgås. Der skal være en ubrudt aftalekæde eventuelt via aktører i flere led fra
slutbrugeren til net- og distributionsvirksomheden. Ved alle specifikke opgørelser og andre
besparelser større end 20 MWh skal aftalen være skriftlig. Ved øvrige besparelser skal forbrugeren
være gjort bekendt med overdragelsen af den konkrete besparelse forud for denne realisering, f.eks.
ved daterede pristilbud, ordrebekræftelser el.lign.
Stk. 4.
Net- eller distributionsvirksomheden eller en aktør, som har en aftale med en net- eller
distributionsvirksomhed, indgår aftalen, som nævnt i stk. 3, med den forbruger, som modtager
energispareaktiviteten og helt eller delvis afholder omkostninger ved aktiviteten. Net- eller
distributionsvirksomheden kan indgå aftale med en aktør, som således agerer på vegne af net- eller
distributionsvirksomheden. En sådan aftale kan indeholde flere led af aktører, men der skal være en
ubrudt aftalekæde fra slutforbruger til net- og distributionsvirksomheden forud for realiseringen, jf.
stk. 3.
Stk. 5.
Net- og distributionsselskaber kan tilskrive sig den fulde virkning af de gennemførte
energispareaktiviteter, som opgøres efter § 13, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 6:
1) I forhold til nye bygninger, hvis aktiviteten konkret medvirker til, at en ny bygning har et
lavere energiforbrug, end hvad der følger af de gældende krav for den pågældende bygning.
2) For øvrige områder, hvor der i lovgivningen er fastsat krav om energieffektivisering, eller
hvor en myndighed har indgået aftaler med berørte parter om energieffektivisering.
Stk. 6.
I forhold til projekter, der modtager tilskud eller tilsagn om tilskud fra tilskudsordningen
for vedvarende energi til proces, jf. lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser, kan net- og distributionsselskaberne kun medregne opnåede
energibesparelser, i det omfang de på anden måde end ved tilskud udbetalt til slutforbrugeren
medvirker til, at de relevante energieffektiviseringer gennemføres, jf. stk. 2-4.
Stk. 7.
Net- og distributionsvirksomhederne skal ved indbyrdes aftale sikre, at virkningen af
realiserede energibesparelser tilskrives en enkelt net- eller distributionsvirksomhed eller fordeles
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mellem flere virksomheder efter objektive kriterier. I tilfælde af uenighed herom mellem flere
virksomheder skal disse lade en udpeget uvildig opmand afgøre fordelingen.
Stk. 8.
Retten til at indrapportere energibesparelser, som er realiseret og dokumenteret efter stk.
1-6, og som således kan tilskrives en given net- eller distributionsvirksomhed, kan efterfølgende,
evt. via mellemmand, overdrages fra den pågældende net- eller distributionsvirksomhed til en anden
net- eller distributionsvirksomhed.
§ 13.
Virkningen af energispareaktiviteter, som ifølge § 12 anses for realiseret af net- og
distributionsvirksomhederne, opgøres som nævnt nedenfor:
1) Ved en standardiseret aktivitet hos en konkret forbruger opgøres energibesparelsen på
grundlag af generelle standardværdier, som fastsættes af Energistyrelsen efter drøftelse med
repræsentanter for net- og distributionsvirksomhederne. Standardværdierne offentliggøres på
Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk.
2) Ved en konkret aktivitet hos en konkret forbruger inden for områder, hvor der ikke findes en
standardværdi, opgøres energibesparelsen specifikt.
3) Ved specifik markedspåvirkning opgøres energibesparelsen ud fra et dokumenteret øget salg
af energieffektive produkter og løsninger set i forhold til det forventede salg uden den specifikke
markedspåvirkning. I det omfang, det er muligt, skal effekten heraf opgøres via standardværdier,
jf. nr. 1.
4) I forbindelse med aktiviteter, der reducerer nettabene, kan der alene medregnes den
besparelse, som fremkommer ved valg af løsninger, som er bedre end dagens standard for nye
anlæg, eller ved forbedringer, som ellers ikke ville være gennemført. Besparelserne opgøres
specifikt og dokumenteres.
Stk. 2.
For energibesparelser, der realiseres fra og med 1. januar 2013, vægtes første-års-
besparelsen med de prioriterings- og konverteringsfaktorer, som fremgår af bilag 2.
Stk. 3.
Net- og distributionsselskaberne kan ikke i forbindelse med opfyldelse af
energispareforpligtelsen yde tilskud til forbrugeren, hvis den simple tilbagebetalingstid for projektet
derved bliver mindre end 1 år. Dog kan net- eller distributionsselskaberne yde andet end tilskud
udbetalt til forbrugeren i de tilfælde, hvor tilbagebetalingstiden for projektet er mindre end 1 år.
§ 14.
En net- eller distributionsvirksomhed, som vil sikre realiseringen af energibesparelser ved
aktiviteter som nævnt i stk. 2 og 4, skal indgå aftale med en aktør om, at denne gennemfører
aktiviteterne for net- eller distributionsvirksomheden.
Stk. 2.
I forbindelse med energispareaktiviteter omfattet af § 3, stk. 2, nr. 1 og 2, i eget
forsyningsområde og inden for egen energiart, skal net- eller distributionsvirksomheden indgå aftale
som nævnt i stk. 1, hvis virksomheden vil:
1) gennemføre konkrete energibesparelsesaktiviteter hos forbrugere, herunder
installationsarbejder, energieffektivisering af udstyr og processer m.v. eller
2) deltage i salg af energieffektivt udstyr og tilvejebringelse af lån til realisering af
energibesparelser.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne kan selv:
1) gennemføre aktiviteter omfattet af § 3, stk. 2, nr. 4, i det omfang de realiserer
energibesparelser i egne net eller via målere inkl. aflæsnings- og overvågningsudstyr,
2) etablere kollektive solvarmeanlæg, jf. § 3, stk. 2, nr. 5, i det omfang det er en del af
virksomhedens egen varmeproduktion, og
3) gennemføre besparelser, jf. § 3, stk. 2, nr. 6, i det omfang det sker i forbindelse med egne
produktionsanlæg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 4.
I forbindelse med gennemførelse af energispareaktiviteter af enhver art uden for eget
forsyningsområde eller uden for egen energiart, herunder generelle aktiviteter som nævnt i kapitel
2, skal net- eller distributionsvirksomheden indgå aftale som nævnt i stk. 1.
Stk. 5.
Med henblik på at sikre en markedsorientering og gennemsigtighed skal net- og
distributionsvirksomhederne, bl.a. gennem standardkontrakter og synliggørelse af indsatsen, skabe
rammer for inddragelse af eksterne aktører i forbindelse med realiseringen af besparelsesindsatsen,
således at aktører med konkurrencedygtige tilbud kan bidrage direkte eller indirekte til realiseringen
af energibesparelser. Net- og distributionsvirksomhedernes energisparemål, realiserede
energibesparelser og disses procentuelle fordeling på sektorer samt virksomhedens omkostninger til
opnåelse af besparelserne skal synliggøres over for aktører og forbrugere.
§ 15.
Net- og distributionsvirksomhederne skal dokumentere, at energisparemålsætningerne og
bestemmelserne om tilskrivning og opgørelse af energibesparelser er opfyldt, jf. §§ 11-13.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal opbevare dokumentationen i 5 år efter det år,
som dokumentationen vedrører.
Stk. 3.
Net- og distributionsselskaberne skal gennemføre en kvalitetssikring i overensstemmelse
med bestemmelserne i bilag 3, som skal sikre, at selskabets dokumentation og indberetning,
herunder også dokumentationen for besparelser, som er udført af underleverandører eller tredjepart,
der agerer på selskabets vegne, er retvisende og opfylder de fastsatte krav. Selskaberne skal 1 gang
om året gennemføre en audit af dokumentation, retningslinjer mv. Hvert andet år skal denne audit
gennemføres af en uafhængig ekstern part.
Kapitel 4
Samarbejde om energisparaktiviteter mellem net- og distributionsvirksomheder
§ 16.
Net- og distributionsvirksomhederne skal samarbejde i fornødent omfang om realiseringen
af energibesparelser i medfør af denne bekendtgørelse og aftalen mellem energiselskaberne og
klima-, energi- og bygningsministeren af 13. november 2012 om energiselskabernes spareindsats,
jf. dog kapitel 5.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal udpege samarbejdsorganer for virksomheder
inden for hver af energiarterne elektricitet, naturgas og fjernvarme. Virksomhederne kan oprette et
fælles samarbejdsorgan for to eller alle energiarter.
Stk. 3.
Samarbejdsorganerne skal udføre følgende opgaver:
1) Hvert samarbejdsorgan skal hvert år udarbejde en rapport i skemaform med samlet opgørelse
af de deltagende virksomheders realiserede energibesparelser på grundlag af dokumentation som
nævnt i § 13. Rapporten skal ligeledes indeholde oplysninger om fordelingen af branchens
omkostninger, om gennemførte audits, jf. § 15, stk. 3, og om omfanget af besparelser, hvor
overdragelsen af besparelserne er udskudt til det følgende år, jf. § 11, stk. 6. Rapporten indsendes
til Energistyrelsen. Styrelsen udarbejder efter drøftelse med de berørte organisationer
standardskemaer for rapporten med oplysning om frist for indsendelsen.
2) Samarbejdsorganerne skal, hvor der vurderes at være behov herfor, i fællesskab aftale
principper for tilskrivning og opgørelse af energibesparelser og dokumentation herfor, jf. §§ 12,
13 og 15.
Stk. 4.
De net- og distributionsvirksomheder, som deltager i samarbejdsorganet, dækker i
fællesskab samarbejdsorganets omkostninger.
Stk. 5.
Omkostningerne efter stk. 4 fordeles forholdsvist mellem virksomhederne på grundlag af
den enkelte virksomheds levering af energi til forbrug igennem virksomhedens distributionsnet i
forhold til den samlede levering inden for pågældende energiart. Et samarbejdsorgan kan dog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
anvende standardbeløb for forskellige kategorier af net- og distributionsvirksomheder til dækning af
samarbejdsorganets omkostninger som nævnt i stk. 3, nr. 1 og 2.
§ 17.
Net- og distributionsvirksomhederne skal deltage i samarbejdsorganets aktiviteter i medfør
af bestemmelserne i denne bekendtgørelse, jf. dog kapitel 5, og herunder:
1) indberette realiserede energibesparelser som nævnt i kapitel 3 til samarbejdsorganet,
2) følge samarbejdsorganets beslutninger om, hvorledes energibesparelser skal opgøres og
dokumenteres,
3) efter anmodning meddele fornødne oplysninger i øvrigt til samarbejdsorganet til brug for
dettes virksomhed som nævnt i § 16 og
4) betale bidrag til samarbejdsorganet som nævnt i § 16, stk. 4 og 5.
Stk. 2.
Hvis en deltagende virksomhed uanset skriftlig påtale fra samarbejdsorganet tilsidesætter
sine forpligtelser efter stk. 1 i et væsentligt omfang, underretter samarbejdsorganet Energistyrelsen
herom.
Kapitel 5
Forpligtelser for net- og distributionsvirksomheder, som ikke deltager i samarbejde omfattet af
kapitel 4, m.v.
§ 18.
En net- eller distributionsvirksomhed kan ved meddelelse til samarbejdsorganet afslå at
deltage i samarbejdet som nævnt i kapitel 4. Meddelelsen kan gives ved oprettelsen af
samarbejdsorganet eller på et senere tidspunkt og med et halvt års varsel.
Stk. 2.
Hvis virksomheder, som repræsenterer 75 pct. af leverancen af energi inden for en af
energiarterne elektricitet, naturgas eller fjernvarme, ikke deltager i samarbejdet, kan der ikke
etableres et samarbejdsorgan, som kan varetage de i § 16 nævnte opgaver for virksomhederne inden
for den pågældende energiart.
§ 19.
Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorledes net- og distributionsvirksomheder, som
ikke deltager i et samarbejde som nævnt i kapitel 4, skal overholde bestemmelserne i kapitel 3 om
realisering af energibesparelser. Afgørelsen rettes til net- og distributionsvirksomhederne som
nævnt i nr. 1-3:
1) Hvis en virksomhed i væsentligt omfang tilsidesætter sine forpligtelser til samarbejde efter §
17, stk. 1, og Energistyrelsen har modtaget underretning herom i henhold til § 17, stk. 2.
2) Hvis en enkelt virksomhed ikke deltager i et samarbejde, jf. § 18, stk. 1, rettes afgørelsen til
denne virksomhed.
3) Hvis der ikke etableres et samarbejdsorgan, jf.§ 18, stk. 2, rettes afgørelsen til alle
virksomheder inden for den pågældende energiart.
Stk. 2.
Hvis afgørelsen retter sig til en enkelt virksomhed, som nævnt i stk. 1, nr. 1, træffer
Energistyrelsen afgørelse om, at virksomheden skal:
1) sikre realiseringen af en forholdsmæssig del af de i bilag 1 nævnte målsætninger for
energibesparelser,
2) overholde retningslinjer for virksomhedernes involvering i forbindelse med realisering af
energibesparelser, for opgørelsesmetoder og prioriteringsfaktorer, for markedsorientering og
gennemsigtighed samt for dokumentation og kvalitetssikring af energispareaktiviteterne,
3) udarbejde en rapport hvert år om virksomhedens realiserede energibesparelser og indsende
rapporten til Energistyrelsen i overensstemmelse med bestemmelserne i § 16, stk. 3, nr. 1, og
4) efter anmodning meddele fornødne oplysninger til samarbejdsorganet til brug for dettes
indsamling af data om energibesparelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 3.
Hvis afgørelsen rettes til alle virksomheder inden for en af energiarterne elektricitet,
fjernvarme eller naturgas, jf. stk. 1, nr. 2, træffer Energistyrelsen afgørelse om, at den enkelte
virksomhed skal:
1) sikre realiseringen af en forholdsmæssig del af energibesparelsesmålsætningerne og udarbejde
og indsende en årlig rapport som nævnt i stk. 2, nr. 1 og 3, og
2) samarbejde i fornødent omfang med virksomheder og samarbejdsorganer for de øvrige
energiarter om tilskrivning, opgørelse og dokumentation af energibesparelser som nævnt i §§ 12,
13 og 15.
Stk. 4.
Den enkelte net- eller distributionsvirksomheds forholdsmæssige andel af de samlede
forpligtelser beregnes på grundlag af virksomhedens leverede mængde energi i 2012 i forhold til
den samlede leverede mængde energi fra virksomheder inden for pågældende energiart i 2012.
Kapitel 6
Tilsyn og påbud m.v.
§ 20.
Energistyrelsen fører tilsyn med overholdelsen af bestemmelserne i denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomheder og samarbejdsorganer skal efter anmodning meddele
Energistyrelsen fornødne oplysninger til dokumentation af forhold, som omfattes af denne
bekendtgørelse.
§ 21.
Energistyrelsen kan give påbud til en net- eller distributionsvirksomhed om, at
virksomheden skal udføre nærmere angivne energispareaktiviteter eller opfylde nærmere angivne
betalingsforpligtelser i overensstemmelse med bestemmelserne i denne bekendtgørelse, hvis
virksomheden
1) overtræder bestemmelserne i kapitel 2 om information, oplysning og kortlægning,
2) tilsidesætter Energistyrelsens afgørelse efter § 19 om, hvilke forpligtelser der påhviler en
virksomhed, som ikke deltager i et samarbejde, eller
3) i væsentligt omfang tilsidesætter forpligtelser, som påhviler virksomheden som led i
deltagelse i et samarbejde efter bestemmelserne i kapitel 4.
Stk. 2.
Såfremt der ikke ved aftale kan opnås enighed om sikring af omkostningseffektivitet, jf. §
23, stk. 10, kan Energistyrelsen ved påbud fastlægge de fremadrettede vilkår for det pågældende
selskabs udførelse af energispareindsatsen.
§ 22.
Energistyrelsen offentliggør sine retningslinjer, som nævnt i § 19, stk. 2, nr. 2, og skemaer
til brug for rapporter, som nævnt i § 16, stk. 3, nr. 1, på Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk.
Stk. 2.
Retningslinjerne og skemaerne udarbejdes efter forhandling med de berørte organisationer
for net- og distributionsvirksomhederne.
Kapitel 7
Økonomi
§ 23.
Net- og distributionsvirksomhederne får dækket de faktiske omkostninger til opfyldelse af
deres energispareforpligtelser i henhold til denne bekendtgørelse, herunder udgifter i forbindelse
med kvalitetssikringen, jf. § 15, stk. 3. Der kan kun medregnes omkostninger i forbindelse med
aktiviteter, som er en del af en omkostningseffektiv opfyldelse af besparelsesforpligtelserne.
Stk. 2.
I forbindelse med reduktion af tab i egne net, jf. § 3, stk. 2, nr. 3, og § 13, stk. 1, nr. 4, kan
der alene medregnes ekstra omkostninger, som er knyttet til valg af løsninger, som er bedre end
»dagens standard« for nye anlæg. Ved »dagens standard« forstås den gennemsnitlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
energieffektivitet for de anlæg, der installeres det år, hvor de pågældende besparelser realiseres. I
det omfang disse ekstra omkostninger ikke kan opgøres, fastsættes de som virksomhedens
gennemsnitlige omkostninger for øvrige gennemførte besparelser. Ved etablering af kollektive
solvarmeanlæg, jf. § 3, stk. 2, nr. 5, fastsættes energispareomkostningerne som virksomhedens
gennemsnitlige omkostninger for øvrige gennemførte besparelser. I tilfælde, hvor virksomheden
ikke har gennemført andre besparelsestiltag i det pågældende år og derfor ikke kan opgøre de
gennemsnitlige omkostninger for øvrige besparelser, anvendes en gennemsnitlig markedspris for
energibesparelser. Markedsprisen fastsættes som den gennemsnitlige omkostning pr. kWh for alle
brancher i det foregående år.
Stk. 3.
Net- og naturgas-distributionsvirksomhederne får dækket nettoomkostninger, som følger
af myndighedspålagte forpligtelser, gennem en midlertidig forhøjelse af deres indtægtsrammer.
Omkostninger i forbindelse med opfyldelse af besparelsesforpligtelsen holdes uden for
indtægtsrammereguleringens generelle regler om benchmarking og udmøntning af effektivitetskrav.
Stk. 4.
Fjernvarmevirksomhedernes omkostninger til opfyldelse af forpligtelserne kan indregnes i
tarifferne som en nødvendig omkostning i overensstemmelse med bestemmelserne i
varmeforsyningsloven.
Stk. 5.
Omkostninger og indtægter i forbindelse med opfyldelse af besparelsesforpligtelsen holdes
regnskabsmæssigt adskilt fra virksomhedernes øvrige omkostninger og indtægter, jf. § 22, stk. 8, i
lov om elforsyning. I forbindelse med aflæggelsen af årsrapporten eller anmeldelse af
priseftervisning til Energitilsynet indrapporterer net- og distributionsvirksomhederne
omkostningerne til opfyldelse af besparelsesforpligtelsen til Energitilsynet. I rapporteringen skal
omkostningerne opdeles i omkostninger til administration og øvrige omkostninger. Energitilsynet
kan fastsætte retningslinjer for virksomhedernes opgørelse og dokumentation af omkostningerne.
Stk. 6.
Den midlertidige forhøjelse af elnet- og naturgasdistributionsvirksomhedernes
indtægtsrammer til dækning af nettoomkostningerne ved energispareforpligtelsen, jf. stk. 3,
fastsættes forud på baggrund af de gennemsnitlige faktiske omkostninger for den pågældende
branche i det foregående år.
Stk. 7.
På baggrund af regnskabsoplysninger om de enkelte virksomheders omkostninger til
opfyldelse af besparelsesforpligtelsen, jf. stk. 5, og den foreløbige forhøjelse af virksomhedernes
indtægtsrammer for dette regnskabsår, jf. stk. 6, sker der en efterregulering på virksomhedsniveau i
det nærmest følgende regnskabsår, således at virksomhederne alene får dækket de enkelte års
faktiske omkostninger.
Stk. 8.
Når regnskabstallene fra det forudgående år foreligger, etablerer Energitilsynet en
benchmarking, som viser de enkelte virksomheders samlede omkostninger i forbindelse med
besparelsesindsatsen og omkostninger pr. sparet kWh. I benchmarkingen opdeles omkostninger i
henholdsvis administration og øvrige aktiviteter. Denne benchmarking offentliggøres af
Energitilsynet på Energitilsynets hjemmeside.
Stk. 9.
På baggrund af den årlige benchmark af selskabernes omkostninger kan Energistyrelsen
anmode net- og distributionsselskaber med omkostninger, der ligger blandt de 5 pct. højeste
omkostninger per indberettet kWh, eller op til 25 selskaber, om at redegøre for, hvorledes de har
sikret omkostningseffektiviteten, herunder deres indsatsområder, metoder, omkostningerne og
markedsmæssighed. Energistyrelsen kan også anmode op til 25 selskaber med de laveste
omkostninger om at redegøre for deres indsatsområder, metoder og opgørelse af omkostningerne.
Stk. 10.
På baggrund af redegørelserne udarbejdet i henhold til stk. 9 kan Energistyrelsen indgå
aftaler med de pågældende selskaber om, hvorledes omkostningseffektivitet, herunder
markedsmæssighed, sikres fremover.
Kapitel 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Klageadgang
§ 24.
Afgørelser, som Energistyrelsen træffer efter denne bekendtgørelse, kan påklages til
Energiklagenævnet. Afgørelserne kan ikke påklages til klima-, energi- og bygningsministeren.
Stk. 2.
Klage som nævnt i stk. 1 skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er
meddelt.
Kapitel 9
Straf
§ 25.
Med mindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der:
1) overtræder bestemmelserne i § 5, og §§ 7- 9 om meddelelse af information til forbrugerne om
energiforbrug,
2) tilsidesætter Energistyrelsens påbud efter § 21, eller
3) afgiver urigtige oplysninger om forhold, hvorom virksomheden er forpligtet til at give
oplysninger til styrelsen efter bestemmelser i denne bekendtgørelse, eller undlader at afgive
sådanne oplysninger.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 10
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 26.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 31. december 2014, og gælder for besparelsesindsatsen
fra 1. januar 2013 og frem.
Stk. 2.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 1452 af 16. december 2013 om energispareydelser i
net- og distributionsvirksomheder, jf. dog § 27.
§ 27.
Hvis en net- eller distributionsvirksomhed ved udgangen af 2012 for perioden 2010-2012
har gennemført og indrapporteret flere besparelser end det gældende mål for denne periode, kan
disse besparelser tælles med i forbindelse med opfyldelse af forpligtelser for perioden 2013-2015.
Tilsvarende skal en evt. underopfyldelse af målene indgå ved opfyldelsen af forpligtelserne for
perioden 2013-15.
Stk. 2.
Alle besparelser, som er gennemført og dokumenteret, eller hvor der er indgået en endelig
aftale med slutforbrugeren inden den 31. december 2012 skal opgøres efter bekendtgørelse nr. 677
af 21. juni 2010 om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder.
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, den xx. december 2014
Rasmus Helveg Petersen
/ Dorte Nøhr Andersen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431736_0012.png
Bilag 1
Målsætninger for net- og distributionsvirksomhedernes realisering af energibesparelser
I den politiske aftale af 22. marts 2012 om dansk energipolitik 2012-2020 er net- og
distributionsselskabernes, herunder også olieselskabernes, samlede årlige besparelsesmål fastsat til
10,7 PJ i 2013 og 2014, og til 12,2 PJ fra 2015 til 2020.
For perioden 2013-2015 skal net- og distributionsvirksomhederne, jf. § 8 i gennemsnit sikre
realiseringen af følgende årlige energibesparelser:
2013 og 2014
PJ
4,5
2,0
3,7
2015
PJ
5,0
2,3
4,3
Netvirksomheder i elforsyningen
Naturgasdistributionsvirksomheder
Varmedistributionsvirksomheder
Ovenstående besparelsesmål for net- og distributionsvirksomhederne gælder som helhed for alle de
virksomheder i brancherne, der er omfattet af forpligtelsen.
De nævnte målsætninger for energibesparelser skal opfyldes således:
1) Besparelsesmålene udgør et gennemsnit over de nævnte perioder.
2) Ved udgangen af et kalenderår kan der maksimalt være en underdækning på 35 pct. af det
gennemsnitlige mål for et år. Ved udgangen af 2013 kan underdækningen dog være 45 pct.
3) Over- og underdækning for virksomhedernes energispareindsats i perioden 2010-12 jf.
bekendtgørelse nr. 677 af 21. juni 2010 overføres til perioden 2013-15.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431736_0013.png
Bilag 2
Prioriteringsfaktorer
I forbindelse med opgørelsen af besparelserne skal der, jf. § 10, stk. 2, anvendes følgende
prioriteringsfaktorer i forbindelse med opgørelse af besparelserne:
a) I forbindelse med opgørelse af besparelserne inden for en given energiart anvendes følgende
prioriteringsfaktorer, i forhold til særligt fastlagte indsatsområder. Energistyrelsen offentliggør
disse indsatsområder på hjemmesiden:
Prioriteringsfaktor
Fjernvarme
El og individuel biomasse
Kvotebelagte brændsler (olie, naturgas,
kul)
Ikke kvotebelagte brændsler (olie,
naturgas, kul)
Levetid af energibesparelse
Under 4 år
4 til 15 år
0,5
1,0
0,5
1,0
0,5
1,0
0,5
1,0
Over 15 år
1,0
1,0
1,0
1,5
b) I forbindelse med konvertering mellem el og andre energiarter anvendes følgende
konverteringsfaktorer:
Konvertering
Fra
El
Til
Faktor der ganges på:
Den energimængde, Den energimængde,
der konverteres fra der konverteres til
2,5
1,0
El
Fjernvarme
Kvotebelagte brændsler (olie,
naturgas, kul)
Biomasse
Fjernvarme
Fjernvarme
Fjernvarme
Kvotebelagte brændsler (olie,
naturgas, kul)
Ikke-kvotebelagte brændsler (olie, 1,0
naturgas, kul)
Biomasse
El
1,0
1,0
2,5
Ikke-kvotebelagte brændsler (olie,
1,0
1,0
naturgas, kul)
Ikke-kvotebelagte brændsler
Fjernvarme
1,0
0,8
Biomasse
Kvote-belagte brændsler
Fjernvarme
1,0
1,0
Kvote belagte brændsler
Kvote belagte brændsler
1,0
1,0
Ikke kvotebelagte brændsler
Ikke kvotebelagte brændsler
Biomasse
Biomasse
Note: Biomasse omfatter biomasseanvendelse hos den enkelte forbruger og ikke forbrug af biomasse i fjernvarme- og
elproduktionen.
Kvotebelagte brændsler
Ikke-kvotebelagte brændsler
Biomasse
El
1,0
0,8
1,0
1,0
I forbindelse med konvertering fra ikke-kvotebelagte brændsler (olie, naturgas og kul) til andre
forsyningsformer, herunder også et andet ikke-kvotebelagt brændsel, som har en levetid på mere
end 15 år, skal både faktorerne i tabel 4 og tabel 2 (herunder tabel 3) anvendes i forbindelse med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
konverteringsprojekter. Ved sådanne konverteringer skal den direkte effekt således i henhold til
tabel 2 ganges med faktor 1,5. Ved alle øvrige konverteringer skal der i henhold til tabel 2 ganges
med faktor 1,0. Faktorerne er indregnet i standardværdierne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 3
Kvalitetssikring
Indhold af kvalitetssikring
Net og distributionsselskaber skal etablere en kvalitetssikring, der sikrer, at dokumentationen er
retvisende og opfylder de fastsatte krav.
Det står net- og distributionsselskaberne frit at vælge udformningen af kvalitetssikringen, men det
skal som minimum have fokus på, at:
* Størrelsen af energibesparelsen er opgjort efter de gældende regler, og at der ved specifikke
opgørelser er en fagligt velbegrundet opgørelse.
* Energibesparelserne er gennemført i det omfattede forbrug og kan defineres som en
energibesparelse i bekendtgørelsens forstand.
* Net- eller distributionsselskabet har været involveret direkte, finansielt eller gennem tredjepart,
før besparelsen er realiseret.
* Net- eller distributionsselskabet har opnået indberetningsretten.
* Energibesparelserne er realiseret og korrekt dokumenteret.
* Energibesparelserne er indberettet korrekt.
* Dokumentationen af hele aftalekæden fra slutbruger, hvor besparelsen er gennemført, til
netselskab via den eller de aktører/underleverandører der på vegne af netselskabet har realiseret
energibesparelsen.
* Aktører, der agerer på netselskabets vegne, efterlever aftalen mellem energiselskaberne og
klima-, energi- og bygningsministeren af 13. november 2012 om energiselskabernes spareindsats
og bekendtgørelsens krav.
* Eventuelle fejl i forbindelse med enkeltsager eller det pågældende selskabs procedurer, som led
i opfyldelse af aftalen aftalen mellem energiselskaberne og klima-, energi- og
bygningsministeren af 13. november 2012 om energiselskabernes spareindsats og
bekendtgørelsen, korrigeres.
Ved anvendelse af eksterne aktører, forbrugernes selvregistrering på hjemmesider, tilskud mv. skal
der være fokus på, om såvel ”før” som ”efter” situationen er opgjort korrekt. For at sikre dette bør
selskabet i nødvendigt omfang gennemføre stikprøver for at kontrollere, at de indberettede forhold
svarer til virkeligheden.
Intern og ekstern audit
Som led i kvalitetssikringen skal selskabet årligt gennemføre en audit med henblik på at sikre og
eftervise, at de indberettede besparelser er realiseret og dokumenteret i overensstemmelse med
aftalen mellem energiselskaberne og klima-, energi- og bygningsministeren af 13. november 2012
om energiselskabernes spareindsats og med bekendtgørelsen.
Hvert andet år gennemføres auditten internt af selskabet selv og hvert andet år eksternt af en
uafhængig auditor. Den eksterne audit skal gennemføres af en person/virksomhed, som er
uafhængig af net- og distributionsselskabet, og som har gennemgået et grundkursus i auditering
samt har erfaring med gennemførelse af minimum 2 audits sammen med en erfaren auditør.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Selskabet skal dokumentere, at såvel den interne som den eksterne audit er gennemført, herunder
hvor mange og hvilke sager, der er udtrukket. Denne dokumentation skal opbevares i 5 år. I
forbindelse med de årlige indberetninger skal selskaberne indberette, hvorvidt der er gennemført
intern eller ekstern audit det pågældende år.