Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 48 Bilag 1
Offentligt
1413950_0001.png
H Ø R I N G S N O T AT
17. september 2014
J.nr. 2008/2015-0025
Ref.
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om
naturgasforsyning, lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser, biobrændstofloven og lov om besparelser i energiforbruget
(Erhvervsrettet lempelse af PSO-betaling for elektricitet, afskaffelse af tilskudsordning
til ikke-kvoteomfattet elproduktion, afskaffelse af PSO-betaling for gas, fravigelse af
iblandingsprocent for biobrændstoffer, faktureringsoplysninger m.v., til
energiforbrugere med bimålere og ændring af klageregler m.v.)
Et udkast til lov om ændring af biobrændstofloven (fravigelse af iblandingsprocent for bio-
brændstoffer) har været sendt i høring i perioden den 2. juli 2014 til den 18. august 2014.
Efterfølgende er lovforslaget blevet suppleret med ændringer af andre love. Et udkast til lov-
forslag har været sendt i høring i perioden den 1. september 2014 til den 22. september 2014,
dog har et udkast til ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget været sendt
særskilt i høring i perioden fra den 24. september 2014 til den 1. oktober 2014.
Energistyrelsen har modtaget 50 høringssvar på baggrund af de eksterne høringer.
Nedenfor redegøres for de væsentlige punkter i høringssvarende fra de tre høringer opdelt i
afsnit knyttet til lovforslagets hovedemner. Der henvises i øvrigt til de fremsendte hørings-
svar. Energistyrelsens bemærkninger hertil er angivet med kursiv efter hvert emne.
Udover de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder høringssvaren-
de en række mere tekniske og redaktionelle kommentarer til lovforslaget. Disse kommentarer
vil blive indarbejdede i lovforslaget i fornødent omfang.
Endeligt er det foretaget en række mindre ændringer, herunder redaktionelle og lovtekniske
ændringer i lovforslaget.
Slutteligt er punktet vedrørende ændring af lov om fremme af vedvarende energi om afreg-
ningsvilkår m.v. for Horns Rev 3 havvindmøllepark taget ud af lovforslaget. Der vil i stedet
blive fremsat lovforslag herom på et senere tidspunkt, når udbudsprocessen for Horns Rev 3
er nået længere i processen.
A.
Erhvervsrettet lempelse af betaling til offentlige forpligter (PSO) for elektricitet
Generelle bemærkninger
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413950_0002.png
Danmarks Rederiforening, Dansk Byggeri, Dansk Industri og Foreningen for Slutbrugere af
Energi er positive overfor den foreslåede erhvervsrettede lempelse af PSO for elektricitet.
VedvarendeEnergi er generelt skeptiske overfor en lempelse af PSO, da PSO-betalinger har
vist sig som en god måde at sikre støtte til vedvarende energi. Hertil kommer, at elforbrugerne
har den fordel, at PSO-betalingen svinger i modtakt med elmarkedsprisen, så påvirkningerne
for elforbrugerne bliver lavere.
Finansiering via finansloven
Landbrug og Fødevarer er overordnet positivt indstillet over for en lempelse af PSO for elek-
tricitet, men efterspørger et opgør med hele PSO-systemet, som stiller fødevareerhvervet uri-
meligt konkurrencemæssigt. Der opfordres til, at PSO-systemet i sin nuværende udformning
ophæves til fordel for et nyt system, hvor vedvarende energi støttes via finansloven, hvilket
også vil afspejle, at udbygningen med vedvarende energi er en samfundsopgave.
Energistyrelsens bemærkninger:
Et opgør med PSO-systemet ligger ud over rammerne for dette lovforslag, som skal imple-
mentere dele af aftalen af 14. juli 2014 om tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften mv.
og lempelser af PSO.
Brancheforeningen for Biogas og VedvarendeEnergi finder det problematisk, at der med æn-
dringen fra PSO-finansiering til delvis statsfinansiering opstår en øget usikkerhed, idet finan-
sieringen dermed er genstand for de årlige finanslovsforhandlinger. Herunder ønsker Branche-
foreningen for Biogas en tydeliggørelse af, hvordan finansieringen tænkes tilvejebragt og
hvordan der skabes sikkerhed for finansieringen nogle år ud i fremtiden.
Energistyrelsens bemærkninger:
Med lovforslaget gennemføres aftalen mellem Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socia-
listisk Folkeparti og Enhedslisten om tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften mv. og
lempelser af PSO af 14. juli 2014. I aftalen indgår, hvilke konkrete midler til finansieringen af
lempelsen der afsættes frem til 2020. De forventede udgifter opføres på bevillingslovene.
Forhold til EU-statsstøttereglerne
Brancheforeningen for Biogas understreger, at det er afgørende, at den igangværende dialog
med Europa-Kommissionen om omlægning af finansieringssystemet ikke fører til usikkerhed
om finansieringsgrundlaget for biogas. En sådan usikkerhed vil skabe usikkerhed i projekter,
som er under etablering og i de projekter, hvor investeringsbeslutningen endnu ikke er truffet.
Landbrug og Fødevarer bemærker tilsvarende vedr. vedvarende energi generelt og opfordrer
til, at de generelle erhvervsrettede lempelser vedtages med virkning fra 1. januar 2015, lige-
som der ønskes en bekræftelse på, at ændringerne ikke kræver notifikation og godkendelse af
Europa-Kommissionen. Det Økologiske Råd og VedvarendeEnergi bemærker, at usikkerhe-
den i forhold til Europa-Kommissionen generelt gør indholdet af lovforslaget usikkert. Dansk
Industri mener, at de generelle lempelser af PSO for elektricitet som aftalt i vækstpakken ikke
kræver godkendelse af Europa-Kommissionen efter EU's statsstøtteregler.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen har den 9. oktober 2014 modtaget bekræftelse fra Europa-Kommissionen på,
at den generelle lempelse af PSO ikke forventes at kræve notifikation efter statsstøttereglerne.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413950_0003.png
Ændringen forventes derfor at kunne træde i kraft den 1. januar 2015. Den foreslåede om-
lægning af finansiering fra PSO til statsbudgettet har ingen direkte konsekvenser for støtten
til biogas eller andre VE-anlæg.
Målretning af lempelse af PSO for elektricitet
Dansk Erhverv ønsker, at energiafgiftsniveauet skal harmoniseres, så alle virksomheder beta-
ler den samme afgift på energi. Dansk Erhverv er generelt positiv overfor lempelse af PSO på
elektricitet, men er imod, at lempelsen i praksis gennemføres på en måde, der medfører en
yderligere forvridning af energiafgiftsbelastningen af forskellige dele af erhvervslivet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at der på en række områder er behov for at differentiere de øko-
nomiske vilkår for forskellige typer energiproduktion og -anvendelse. Målretning af PSO-
lempelsen til anvendelse af elektricitet i proceserhverv er et politisk valg, som blandt andet
skal bidrage til at forbedre den danske konkurrenceevne gennem forbedrede rammevilkår.
Det Økologiske Råd og VedvarendeEnergi støtter en erhvervsrettet lempelse af PSO for elek-
tricitet, men havde gerne set, at lempelsen ikke blev reduceret for alle virksomheder uden
hensyn til, om disse faktisk er i konkurrence med erhverv i områder, som ser samme fald i el-
afgift, men med mindre betaling til PSO. Det ønskes således, at lempelsen havde været mål-
rettet virksomheder, som af konkurrencemæssige og energiforbrugsmæssige årsager har be-
hov for en lempelse. Det Økologiske Råd anerkender, at det kan blive vanskeligt at gennem-
føre et sådant princip efter, at Europa-Kommissionen har lagt nye fortolkninger frem på stats-
støtteområdet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at der ganske rigtigt er statsstøtteretlige begrænsninger i forhold
til, hvordan den ønskede lempelse af PSO for elektricitet kan udformes. Samtidig taler hensyn
til effektiv administration og en klar retsstilling for de erhvervsdrivende for en mere generel
udformning af PSO-lempelsen end den Det Økologiske Råd foreslår. Europa-Kommissionen
har overfor Energistyrelsen den 9. oktober 2014 meddelt, at det forventes, at den foreslåede
generelle erhvervsrettede PSO-lempelse kan gennemføres uden notifikation efter statsstøtte-
reglerne.
Øvrige bemærkninger
Dansk Fjernvarme anfører, at særlige lempelser af PSO-tariffen til erhvervslivet bør omfatte
store varmepumper i fjernvarmesystemer. Det skyldes, at store varmepumper vil medvirke til
at balancere VE-elektricitetsforbruget ved at aftage elektricitet, når der er meget VE-
elektricitet i systemet og el-prisen er lav og stoppe aftaget, når der ikke er meget VE-
elektricitet i systemet og el-prisen er høj. Det er endvidere et princip i dansk afgiftslovgiv-
ning, at energi, der anvendes til fremstilling af anden energi, fritages for afgifter, herunder
PSO-tariffen. Partnerskabet for brint og brændselsceller argumenterer tilsvarende for, at pro-
duktion af brint med overskudsel kan bruges til at balancere det danske elnet, ligesom der ik-
ke bør opkræves PSO ved transformering fra én energiform til en anden. Derfor bør elektrici-
tet, der anvendes til produktion af brint fritages for PSO.
Energistyrelsens bemærkninger:
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413950_0004.png
Energistyrelsen har noteret sig det fremførte og anerkender, at der kan være fordele ved drif-
ten af store varmepumper i fjernvarmesystemer og produktion af brint med overskudsel. Det
ligger imidlertid uden for rammen af dette lovforslag, som implementerer dele af den politiske
aftale af 14. juli 2014 om tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften mv. og lempelser af
PSO, at drøfte hhv. fastsættelsen af nye eller udvidelsen af eksisterende PSO-lempelser eller -
fritagelser, som ikke er omfattet af den indgåede aftale.
Rigsrevisionen foreslår, at følgende tekst i forslaget til ny § 8, stk. 6, i lov om elforsyning;
"Energinet.dk fordeler statsmidlerne jævnt over året (...)", konkretiseres yderligere og eksem-
pelvis erstattes med: "Energinet.dk fordeler statsmidlerne månedligt med en tolvtedel over
året (...)".
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig med Rigsrevisionen i, at det er muligt at skærpe formuleringen. Ener-
ginet.dk foretager i dag kvartalsvis opgørelse og fastsættelse af PSO-taksterne. Det ønskes
imidlertid ikke at binde Energinet.dk til en bestemt periodisering, så længe de afsatte beløb
afsættes ligeligt for de valgte perioder. Dette er beskrevet i bemærkningerne til bestemmelsen.
Formuleringen er revideret på denne baggrund.
Brancheforeningen for Biogas bemærker, at der i lovforslaget benyttes flere forskellige for-
muleringer for "finansiering via finansloven", herunder også "bevillingsramme fastsat på fi-
nansloven" og "finansieret via statsbudgettet"
Energistyrelsens bemærkninger:
Der er ikke tiltænkt nogen indholdsmæssig forskel mellem de anvendte formuleringer vedr. fi-
nansiering via statsbudgettet. Energistyrelsen vil gennemgå lovforslaget med henblik på at
sikre klar og ensartet sprogbrug.
B. Afskaffelse af tilskudsordning til ikke-kvoteomfattet elproduktion
Dansk Energi støtter ændringsforslaget, da det sikrer ligestilling mellem kvoteomfattet og ik-
ke-kvoteomfattet elproduktion. Det Økologiske Råd støtter forslaget og anbefaler, at ikke-
kvoteomfattet elproduktion omfattes af kvotesystemet.
VedvarendeEnergi anfører, at fjernelsen af CO
2
-kompensationsordningen bør følges op af et
politisk initiativ, der kan sikre en fortsat decentral kraftvarmeproduktion. Mens fjernelsen af
kompensationsordningen er logisk, idet der ikke længere gives gratiskvoter til elproduktion,
vil ændringen bidrage til udfasning af gaskraftvarmeværker, inden der er en tilstrækkelig er-
statningskapacitet i form af vedvarende energi og/eller fleksibelt elforbrug.
Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Industri og Landbrug og Fødevarer anfører, at af-
skaffelse af CO
2
-kompensationsordningen ikke vil medføre ligestilling, men vil medføre en
skævvridning mellem kvoteomfattede og ikke-kvoteomfattede elproducenter. Dette skyldes,
at kvoteprisen og den CO
2
-pris, som følger af afgiftslovgivningen, ikke er identisk. Det øn-
skes, at der indføres en mekanisme, som ligestiller CO
2
-afgiften på brændsler til elproduktion
med kvoteprisen. Landbrug og Fødevarer anfører desuden, at lovforslaget vil medføre stigen-
de omkostninger ved industriel kraftvarmeproduktion og at incitamentet til at bibeholde denne
derfor forrringes. En reduktion i industriel kraftvarmeproduktion vil medføre en nedsættelse
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413950_0005.png
af effektiviteten i det danske energisystem. Landbrug og Fødevarer er på denne baggrund
skeptisk over for lovforslaget. Dansk Gartneri anbefaler, at CO
2
-kompensationsordningen op-
retholdes.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen anerkender, at der er forskel på kvoteprisen og den udgift, som ikke-
kvoteomfattede producenter har til CO
2
-relaterede afgifter. Dette medfører, at henholdsvis
kvoteomfattede og ikke-kvoteomfattede elproducenter ikke ligestilles for så vidt angår udgif-
ter, der vedrører CO
2
-udledning. Der er imidlertid tale om et politisk valg, idet midlerne fra
CO2-kompensationsordningen omprioriteres og udgør en del af finansieringen af de øvrige
initiativer i aftalen af 14. juli 2014 om tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften mv. og
lempelser af PSO. Energistyrelsen vil inddrage problemstillingen i forbindelse med den frem-
tidige planlægning og udvikling af energisystemet og noterer sig forslaget om en mekanisme,
der ligestiller CO
2
-afgiften med kvoteprisen.
C. Afskaffelse af betaling til offentlige forpligtelser (PSO) for gas
Generelle bemærkninger
Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, HMN Naturgas og Landbrug & Fødevarer hilser afskaf-
felsen af PSO-tariffen for gas velkommen.
Finansiering via finansloven
Brancheforeningen for Biogas og VedvarendeEnergi finder det problematisk, at der med æn-
dringen fra PSO-finansiering til statsfinansiering opstår en øget usikkerhed, idet finansierin-
gen dermed er genstand for de årlige finanslovsforhandlinger. Dette vil gøre det vanskeligt at
tiltrække investorer. Brancheforeningen for Biogas ønsker en tydeliggørelse af, hvordan fi-
nansieringen tænkes tilvejebragt og hvordan der skabes sikkerhed for finansieringen nogle år
ud i fremtiden.
Energistyrelsens bemærkninger:
Med lovforslaget gennemføres dele af aftalen af 14. juli 2014 mellem Regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om tilbagerulning af forsyningssik-
kerhedsafgiften mv. og lempelser af PSO. I aftalen indgår, hvilke konkrete midler til finansie-
ringen af lempelsen, der afsættes frem til 2020. De forventede udgifter til tilskud til opgrade-
ring eller rensning af biogas opføres på bevillingslovene.
Forhold til EU-statsstøttereglerne
Brancheforeningen for Biogas understreger, at det er afgørende, at den igangværende dialog
med Europa-Kommissionen om omlægning af finansieringssystemet ikke fører til usikkerhed
om finansieringsgrundlaget for biogas. En sådan usikkerhed vil skabe usikkerhed i projekter,
som er under etablering og i de projekter, hvor investeringsbeslutningen endnu ikke er truffet.
Det Økologiske Råd og VedvarendeEnergi bemærker, at usikkerheden i forhold til Europa-
Kommissionen generelt gør indholdet af lovforslaget usikkert. Herudover mener de to organi-
sationer, at finansieringen af opgradering af biogas via statsbudgettet kan være i konflikt med
EU’s statsstøtteregler. Dansk Industri mener, at de generelle lempelser af PSO vedtaget med
vækstpakken ikke kræver godkendelse af Europa-Kommissionen efter EU's statsstøtteregler.
Energistyrelsens bemærkninger:
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413950_0006.png
Det bemærkes, at støtteordningen til opgraderet eller renset biogas til tilføjelse på henholds-
vis naturgasnettet eller et bygasnet baseret på PSO-finansiering tidligere er godkendt af Eu-
ropa-Kommissionen. I drøftelserne med Europa-Kommissionen om elementerne i vækstafta-
len har Kommissionen nu bekræftet, at en omlægning af finansieringen ikke kræver Kommis-
sionens godkendelse. Derfor vil denne del af vækstaftalen kunne træde i kraft den 1. januar
2015, som det var forudsat i aftalen. Lovforslaget er tilpasset i overensstemmelse hermed.
Øvrige bemærkninger
Brancheforeningen for Biogas bemærker, at der i lovforslaget benyttes flere forskellige for-
muleringer for finansiering via finansloven, herunder også "bevillingsramme fastsat på finans-
loven" og "finansieret via statsbudgettet"
Energistyrelsens bemærkninger:
Der er ikke tiltænkt nogen indholdsmæssig forskel mellem de anvendte formuleringer vedr. fi-
nansiering via statsbudgettet. Energistyrelsen vil gennemgå lovforslaget med henblik på at
sikre klar og ensartet sprogbrug.
D. Regler om pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparken Horns Rev 3
Dansk Energi støtter forslaget og mener at det medvirker til at skabe stabile investeringsram-
mer tidligere i udbudsprocessen og minimerer risiko for forsinkelse af selve anlægsprojektet.
Dansk Industri kvitterer for, at forslagets regler om afregningsvilkår for havvindmølleparken
Horns Rev 3 medvirker til at fremme en omkostningseffektiv implementering af vindenergi i
elsystemet.
VedvarendeEnergi mener, at der bør indføres en regel om at 20% af kapaciteten udbydes til
vindmøllelaug (både eksisterende laug og nye laug) i region Syddanmark.
Energistyrelsens bemærkninger:
I lyset af at elementet er taget ud af lovforslaget, har Energistyrelsen ingen bemærkninger til
de afgivne høringssvar.
E. Fravigelse af iblandingsprocent for biobrændstoffer
Energi- og Olieforum støtter de foreslåede ændringer af loven, herunder at bestemmelserne
får virkning fra januar 2014.
HMN, Dansk Energi, Brancheforeningen for Biogas og NGF Nature Energy støtter alle
lovforslaget. Selskaberne udtrykker dog også ønske om, at biobrændstofloven ændres med
henblik på at sikre en mere smidig inddragelse af biogas i transportsektoren. Det påpeges
endvidere, at dette gerne må ske med inddragelse af certifikater.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen kan oplyse, at der allerede nu findes certifikatordninger, der er godkendt af
EU, der kan håndtere disse ønsker. Videre kan det oplyses, at Energistyrelsen har en
igangværende kontakt til parterne på området med henblik på at afsøge og klarlægge
området.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413950_0007.png
Nordic Green oplyser, at man allerede i dag kan overføre et bio-overskud fra en periode til en
anden, og henviser i den forbindelse til Energistyrelsens håndbog om biobrændstoffer.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i, at man efter Energistyrelsens håndbog om biobrændstoffer kan
overføre et evt. biooverskud fra en periode til en anden. Det skal bemærkes, at den periode,
der her omtales er en periodisering, der kan tillades i forbindelse med anvendelse af
massebalanceprincippet, og derfor ligger uden for lovforslagets område.
Nordic Green påpeger videre, at lovforslaget kan være på kant med EU’s regler om
massebalanceprincippet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen skal bemærke, at lovforslaget relaterer sig til opfyldelse af det danske
iblandingskrav af biobrændstoffer, og at lovforslaget i denne relation ikke påvirkes af
reglerne om massebalanceprincippet.
Nordic Green har yderligere fremsat forslag om bl.a. udfasning af 92-oktan benzin, krav til
basebenzin og at der fastsættes stigende, bindende mål for iblanding af biobrændstoffer i
transportsektoren for perioden 2015-2020.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er opmærksom på de fremsatte problemstillingen og forslag, De ligger dog
udenfor lovforslagets område, men Energistyrelsen har noteret sig disse med henblik på
eventuelle senere drøftelser
Daka og Dansk Erhverv støtter op om forslaget men påpeger, at der er en risiko for, at der kan
ske markedspåvirkninger. Daka nævner, at det kan være tilfældet, hvor olieselskaberne bruger
fleksibiliteten til at spekulere i indkøb af biobrændstoffer i forhold til de prisvariationer, der er
hen over året med en økonomisk skadevirkning for biobrændstofproducenterne. Dansk Er-
hverv peger endvidere på, at der kan findes eksempler på, at biobrændstoffer til tider har væ-
ret billigere end fossile brændstoffer.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i, at priserne på biobrændstoffer kan variere hen over året. Det er
dog ikke Energistyrelsens vurdering, at denne mulighed øges på grund af den øgede fleksibili-
tet som lovforslaget giver. Prisen på biobrændstof er ikke statisk, men fluktuerer hele tiden på
samme måde som andre varegrupper. Det forventes ikke, at lovforslaget vil give olieselska-
berne øgede muligheder for at spekulere i prisen på biobrændstoffer til skade for biobrænd-
stofproducenterne.
Energistyrelsen er endvidere opmærksom på, at der har været få tidspunkter i løbet af de se-
neste år, hvor prisen for bioethanol har været lavere end prisen på benzin. Når det i lovbe-
mærkninger beskrives, at prisen for biobrændstoffer er højere end for fossile brændstoffer
skal det tages som udtryk for, at prisen for biobrændstoffer generelt er højere end prisen for
fossile brændstoffer set hen over året, og ikke som, at den til enhver tid er højere.
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413950_0008.png
3F kan acceptere lovforslaget, men at det er vigtigt, at olieselskaberne hurtigt fremsender en
præcis dokumentation for lovens overholdelse.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af § 10 i bekendtgørelse nr. 1403 om biobrændstoffers bæredygtighed m.v. af 15.
december 2009, at de af loven forpligtede virksomheder senest den 1. april skal indsende en
dokumenteret rapport til Energistyrelsen om, hvordan virksomheden det foregående år har
opfyldt lovens forpligtelser.
Det Økologiske Råd og VedvarendeEnergi mener ikke, at reglerne bør ændres pga. omkost-
ningsbelastningen ved eventuel højere iblanding, da den mulige øgede omkostning er fuld-
stændig marginal f.eks. i forhold til prissvingningerne på benzin og diesel på verdensmarke-
det. Det Økologiske Råd og VedvarendeEnergi mener yderligere, at de nuværende iblan-
dingskravs uheldige og manglende hensyn til biobrændstoffernes faktiske klimapåvirkning er
en god anledning til gennem regelændring at søge at reducere en overiblanding på den frem-
lagte måde.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i, at lovændringen ikke vil afstedkomme markante prisændringer på
brændstoffer til transport, men skal gøre opmærksom på, at der antageligt vil komme et min-
dre prisfald, der vil komme forbrugere og virksomheder til gode samtidigt med, at det gøres
lettere for de af loven omfattede at overholde lovens krav om iblanding af biobrændstoffer.
For så vidt angår biobrændstoffers klimapåvirkning, skal det for det første bemærkes, at alt
andet lige vil lovforslaget mindske brugen af biobrændstoffer en anelse. Derudover skal det
bemærkes, at det af høringsparterne foreslåede ligger uden for dette lovforslags emneområde,
hvorfor det ikke behandles yderligere i forbindelse med fremsættelsen af nærværende lov-
forslag.. Energistyrelsen skal videre bemærke at spørgsmåle om biobrændstoffers faktiske
klimapåvirkninger indgår som en del af den igangværende ændring af direktivet om
vedvarende energi.
CO-industri og DTL Danske Vognmænd støtter forslaget.
Der har udelukkende været positive tilkendegivelser vedrørende forslaget om, at lovforslaget
får virkning fra den 1. januar 2014.
F. Justeringer af lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders pro-
duktionsprocesser
I høringssvaret fra Dansk Gartneri indgår også kommentarer til en ændring af lov om tilskud
til fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser. Kommentarerne inde-
holder således ønske om en yderligere ændring ud over det, der fremgår af lovforslaget, og
kommentarerne behandles derfor ikke i nærværende høringsnotat.
Offentliggørelse af oplysninger om tilskud
Datatilsynet anfører, at det fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 4, nr. 2, at
offentliggørelse af oplysninger om tilskud skal ske i overensstemmelse med EU's statsstøtte-
regler. Datatilsynet går i den forbindelse ud fra, at man med de nye statsstøtteregler har for-
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413950_0009.png
holdt sig til forholdet til databeskyttelsesdirektivet, og at en offentliggørelse af oplysninger,
som er omfattet af persondatalovens regler, sker under overholdelse heraf.
Energistyrelsens bemærkninger:
Datatilsynets høringssvar vil blive imødekommet i lovforslaget med en tilføjelse i de specielle
bemærkninger, således det kommer til at fremgå, at offentliggørelse af oplysninger om tilskud
sker under overholdelse af persondatalovens regler.
G. Faktureringsoplysninger m.v. til slutkunder af energi, hvis forbrug måles eller afreg-
nes med fordelingsmålere
Definitioner og anvendelsesområde
Ista Danmark A/S støtter op om den foreslåede ændring, men bemærker samtidig, at forde-
lingsmålere skal nævnes eksplicit.
Danske Regioner oplyser, at der kan være mange bimålere på hospitalerne, som er ældre,
upræcise eller ikke fungerende, og derfor ikke kan bruges til at opgøre energiforbrug. Derfor
skal det præciseres, at reglerne kun gælder fungerende målere af en vis kvalitet.
BAT-kartellet bakker op om lovforslaget, da det vurderes, at det kan have en positiv effekt på
energiforbruget, at slutkunderne har mulighed for at få oplysninger om og kontrollere deres
eget energiforbrug.
Dansk Energi anbefaler generelt at erstatte begrebet “bimåler” i lovforslaget med begrebet
“fordelingsmåler”. Dansk Energi konstaterer, at den foreslåede hjemmel ikke fastlægger nye
eller ændrede forpligtelser i forhold til de gældende faktureringsforpligtelser. Det er Dansk
Energis opfattelse, at den foreslåede hjemmel alene vil rette sig mod hovedmålerbrugere og
derfor ikke, hverken direkte eller indirekte, vil kunne anvendes til at stille yderligere krav til
el- og naturgasvirksomhedernes fakturering af kunder, der er i et direkte kundeforhold til el-
og naturgasvirksomhederne.
Det Økologiske Råd finder det centralt for virksomheder mm, at de kan følge deres energifor-
brug, hvis de skal blive motiveret for at gennemføre energibesparelser eller omlægning til VE.
Det er endvidere vigtigt, at de kan følge, om energiforbruget udvikler sig som ønsket, og man
når de fastsatte energieffektiviseringsmål. Ligeledes er afregning via bimålere en central del
af en mulig forretningsmodel for f.eks. elbiler.
Energistyrelsens bemærkninger
Høringssvarene viser, at der er generel opbakning om regler, der kan bidrage til besparelser
af energiforbruget.
Energistyrelsen er enig i at anvende begreberne afregningsmåler og fordelingsmåler i stedet
for hovedmåler og bimåler. § 1, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 563 af 2. juni 2014 om individuel
måling af el, gas, vand, varme og køling (målerbekendtgørelsen) lyder som følger: “Ved for-
delingsmåling forstås i denne bekendtgørelse, at for ejendomme, der består af flere bolig- el-
ler erhvervsenheder, hvor betaling til forsyningsvirksomheden sker fælles for ejendommen,
fordeles forbruget mellem de enkelte bolig- eller erhvervsenheder efter det på fordelingsmåle-
re registrerede forbrug. Ved afregningsmåling forstås, at den enkelte bolig- eller erhvervsen-
hed betaler direkte til forsyningsvirksomheden.” Når der i lovforslaget henvises til forde-
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413950_0010.png
lingsmåler skal det således forstås som en måler, der anvendes til fordelingsmåling, såsom
det er defineret i målerbekendtgørelsen. Ved en afregningsmåler forstås en måler, der anven-
des til afregningsmåling, såsom det er defineret i målerbekendtgørelsen.
Reglerne, der bliver fastsat i medfør af den foreslåede hjemmel i lov om fremme af besparel-
ser i energiforbruget, vil alene gælde fordelingsmålere, der per definition anvendes til at måle
og afregne forbruget på. Hvis en måler ikke bruges til måling eller afregning af forbruget, vil
brugeren af måleren ikke kunne gøre krav på de rettigheder, som reglerne i medfør af den fo-
reslåede hjemmel i lov om besparelse af energiforbruget vil give slutkunder af energi.
Den foreslåede ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget vil tillade, at kli-
ma-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler, der gennemfører krav i energieffek-
tivitetsdirektivets artikel 10 og 11 i forhold til fakturering og fakturerings-
/forbrugsoplysninger, som brugere af fordelingsmålere skal have adgang til. Ændringen vil
således have konsekvenser for brugere af afregningsmålere. Energistyrelsen kan bekræfte
Dansk Energis konklusion, at dette forslag ikke fastlægger nye eller ændrede forpligtelser i
forhold til energivirksomheder. Direktivets krav i forhold til energivirksomheder vil for så
vidt de ikke allerede er gennemført i dansk lovgivning, blive gennemført ved evt. ændringer af
reguleringen i medfør af forsyningslovene.
Fremtidig udmøntning af den foreslåede hjemmel
HOFOR finder, at varmeforsyning og afregning via bimålere kan være yderst problematisk i
forbindelse med opgørelse ud over årlige beregninger i forhold til forsyningsselskabets årsop-
gørelse. Desuden gøres der opmærksom på, at der i forhold til ønsket i direktivet (gældende
fra 1. januar 2017), om at etablere direkte kundeforhold i ejendomme med flere lejefor-
hold/lejligheder, ved fjernvarme kan være store udfordringer af energimæssige og varmetek-
niske forhold, hvorfor det ikke er teknisk hensigtsmæssigt. HOFOR er enig i, at det i forbin-
delse med fjernvarme er den mest fordelagtige løsning med årlige opgørelser, når der ikke er
smarte målere. Kvartalsvise opgørelser bidrager efter HOFOR's opfattelse ikke til at være
hensigtsmæssigt for varmekunderne. For fjernvarmeområdet er der meget store forbrugsud-
sving på grund af vejrlig, så almindelig sammenligning af forbrug per kvartal ikke giver sær-
lig mening uden nærmere kendskab til brugsvandsforbrug og forbrugsmønstre. På sigt, hvor
der bliver indført smarte fjernvarmemålere, kan der være månedsopgørelser af forbrug.
Der vil efter Dansk Energis opfattelse ikke være megen forbrugsrelevant information at finde
for den enkelte slutbruger i en samlet forbrugsopgørelse for samtlige fordelingsmålere. Dansk
Energi opfordrer til, at det i bemærkningerne tydeliggøres i hvilket omfang brugeren af ho-
vedmåleren skal tilpasse de samlede fakturerings- og forbrugsoplysninger fra energivirksom-
heden til den enkelte fordelingsmåler inden videregivelse til slutbrugeren.
Danske Regioner er ikke overbevist om, at lovforslaget kun vil have begrænsede økonomiske
og administrative konsekvenser for regionerne.
Det Økologiske Råd anbefaler, at der stilles krav om, at der installeres intelligente bimålere,
som registrerer energiforbruget på timebasis.
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller mener, at en skarp definition af
faktiske
bør fore-
tages, således at der ikke åbnes op for, at elselskaberne kan få lov til at gå bag om måleren og
Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413950_0011.png
kræve afgifter for egenproduktion af strøm, der bliver samtidsforbrugt. Det vil være en kræn-
kelse af privatlivets fred.
Energistyrelsens bemærkninger
Energieffektivitetsdirektivets artikel 10 og 11 giver slutkunder af energi visse rettigheder i
forhold til fakturering, fakturerings- og forbrugsoplysninger og adgang til disse. Artikel 10,
stk. 1, og bilag VII stiller mindstekrav til fakturering og faktureringsoplysninger baseret på
det faktiske forbrug. Bl.a. anføres det, at faktureringen her bør finde sted mindst en gang år-
ligt, og faktureringsoplysningerne bør stilles til rådighed mindst hvert kvartal, på anmodning
eller hvis forbrugerne har valgt elektronisk fakturering, ellers to gange årligt. Artikel 10, stk.
1, fastsætter dog samtidig hermed, at disse krav alene skal stilles i det omfang det er teknisk
muligt og økonomisk begrundet.
Indførelse af krav om installering af intelligente fordelingsmålere i samtlige bolig- og er-
hvervsenheder vurderes at medføre en massiv omkostning for bygningsejere. På varmeområ-
det har Energistyrelsen f.eks. lavet et skøn over omkostningerne, som blev estimeret til ca. 1.3
mia. kr. i omkostninger ved udskiftning af fordampningsmålere til intelligente målere. Det
fremgår ikke af Det Økologiske Råds høringssvar, hvorvidt anbefalingen vedrører installation
af intelligente bimålere i nybyggeri eller udskiftning af fordampningsmålere i bestående be-
byggelse. Det er Energistyrelsens opfattelse, at der i nybyggeri ikke længere installeres for-
dampningsmålere. Udskiftning af samtlige eksisterende fordampningsmålere, som forventeligt
omfatter mere end 1 mio. målere, vurderes ikke at være økonomisk begrundet. Hverken må-
lerbekendtgørelsen eller den kommende faktureringsbekendtgørelse på fjernvarmeområdet
stiller krav om intelligente fordelingsmålere fremfor gængse elektroniske fordelingsmålere el-
ler krav til målernes tekniske formåen. Energistyrelsen påpeger desuden, at HOFOR i sit hø-
ringssvar har anført, at der på sigt, hvor der bliver indført smarte fjernvarmemålere, kan væ-
re månedsopgørelser af forbrug, hvorfor det umiddelbart vurderes, at registrering på timeba-
sis heller ikke er teknisk muligt i den nærmere fremtid.
I forhold til de bolig- og erhvervsenheder, hvor der er installeret fordelingsmålere, vurderes
det umiddelbart ikke økonomisk begrundet som standard at foretage hyppigere målinger end
dem, der allerede sker i dag. På varmeområdet gælder desuden, at der er udsving i forbruget
efter vejret/sæsonen, hvorfor kvartalsvise opgørelser, såsom det også fremgår af HOFOR's
høringssvar, ikke vil kunne give et målrettet incitament til besparelser. I forhold til forde-
lingsmålere betragtes det derfor som en løsning, der er økonomisk begrundet og teknisk mu-
ligt, at disse slutkunder kan få oplysninger om det faktiske og aktuelle forbrug på afregnings-
måleren, f.eks. kombineret med fordelingsnøglen fra den seneste afregning. Energistyrelsen er
enig i med Dansk Energi i, at det ikke vil være i overensstemmelse med direktivets formål at
sikre alene oplysning om det totale forbrug på afregningsmåleren. En slutkunde, hvis forbrug
måles eller afregnes med en fordelingsmåler, skal herudover også få en indikation af dens
andel i det totale forbrug. Bemærkningerne er tilpasset i overensstemmelse hermed.
Hvis kravene gennemføres på den i forrige afsnit angivne måde vurderes det ikke, at forslaget
vil medføre væsentlige administrative eller økonomiske konsekvenser for brugere af afreg-
ningsmålere. Ved udmøntning af den foreslåede hjemmel skal det undersøges nærmere, hvor-
vidt anvendelse af fordelingsmålere på sygehuse skal reguleres af de nye regler om fakture-
ring og fakturerings-/forbrugsoplysninger. Som anført før, vil reglerne alene gælde for forde-
lingsmålere, der per definition anvendes til at måle eller afregne forbruget på. På sygehuse
kan fordelingsmålere anvendes i et mindre omfang, f.eks. måling af forbruget i personaleboli-
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413950_0012.png
ger eller klinikker til alment praktiserende læger eller speciallæger. På et sygehus vil det så-
ledes ikke være sådan, at de anvendte fordelingsmålere tilsammen vil udgøre den største del
af bygningens energiforbrug, men formentlig typisk udgøre en mindre del i forhold til hospita-
lets totale energiforbrug. Det er Energistyrelsens umiddelbare vurdering, at det ikke er øko-
nomisk begrundet at indføre regulering af fakturering m.v. i disse tilfælde, hvor de økonomi-
ske og administrative omkostninger, som reguleringen vil medføre, ikke vil kunne opveje den
besparelse, man potentielt ville kunne opnå. Dette fremgår nu af bemærkningerne til lov-
forslaget.
Kravene i artikel 10 i energieffektivitetsdirektivet går i øvrigt alene ud på at sikre forbrugere
fakturaer og faktureringsoplysninger, der er nøjagtige og bygger på det faktiske, målte for-
brug, i modsætning til oplysninger med udgangspunkt i et anslået forbrug. Elnetselskabernes
målinger sker alene ved afregningsmåleren.
Energistyrelsen er i øvrigt ikke enig i HOFOR’s fortolkning af energieffektiviseringsdirekti-
vets art. 9, stk. 3. Hvis det er teknisk gennemførligt og omkostningseffektivt skal der i bestå-
ende bebyggelse senest 31. december 2016 installeres varmeenergimålere. Som alternativ kan
varmefordelingsmålere stadig benyttes. Det bemærkes, at anvendelse af varmeenergimålere
ikke er betinget af at de enkelte boligenheder har et direkte kundeforhold. Forholdene er im-
plementeret i bekendtgørelse om individuel måling af el, gas, vand, varme og køling (måler-
bekendtgørelsen).
Som bekendt er der allerede krav om installering af individuelle målere i bolig- og erhvervs-
enheder, hvilket sikrer et gennemsigtigt faktureringsgrundlag og bidrager til et lavere res-
sourceforbrug hos de enkelte slutkunder. For nybyggeri gælder ubetingede krav om installa-
tion af målere. For el og varme i bestående bebyggelse skal der ligeledes installeres målere,
hvilket har været et krav siden 1999. For gas, varmt vand og køling i bestående bebyggelse
skal der installeres målere såfremt det er teknisk gennemførligt og omkostningseffektivt.
Øvrige bemærkninger
Ista Danmark A/S bemærker, at det bør præciseres, at omkostninger ved adgang til målings-
og faktureringsoplysninger, herunder forbrugsoplysninger, kan overføres til slutkunderne.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen tager dette til efterretning. Bemærkningerne til lovforslaget er ændret i over-
ensstemmelse med ista Danmarks høringssvar.
H. Udvidelse af klageadgang til Energiklagenævnet
Dansk Energi støtter ændringen, som bl.a. betyder, at netselskaber vil kunne klage til Energi-
klagenævnet over afgørelser, som Energinet.dk træffer vedrørende dækning af netselskabers
omkostninger til bl.a. tilslutning af vedvarende energianlæg til det kollektive net. Det Økolo-
giske Råd og Vedvarende Energi støtter også ændringsforslaget, men understreger, at sagsbe-
handlingstiderne ikke må øges pga. ændringerne, hvorfor der kan være behov for tilførsel af
ekstra midler. Landbrug & Fødevarer og Brancheforeningen for Biogas finder, at det bør være
et generelt princip, at afgørelser kan prøves i klagesystemet.
Side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413950_0013.png
Energiklagenævnet bemærker, der vil være et ressourceforbrug for nævnet ved klagesagsbe-
handlingen og evt. efterfølgende retssager. For at sikre at Energiklagenævnet har de fornødne
ressourcer, og at sagsbehandlingstiderne dermed holdes på et rimeligt niveau, bør der i lov-
forslaget indbygges en mekanisme, der sikrer nævnet yderligere ressourcer, i det omfang lov-
ændringen giver et øget ressourceforbrug.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det skønnes, at det yderligere ressourceforbrug, som udvidelsen af klageadgangen kan føre
til, vil være af begrænset karakter. Det er aftalt med Energiklagenævnet, at eventuelle merud-
gifter for Energiklagenævnet som følge af lovforslaget vil blive afholdt inden for Klima-,
Energi- og Bygningsministeriets eksisterende rammer.
Side 13