Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 46 Bilag 1
Offentligt
1414045_0001.png
NOTAT
24. oktober 2014
14/08036-1
Høringsnotat om udkast til lovforslag om Danmarks Grønne Investe-
ringsfond
1. Indledning
Regeringen, SF og Enhedslisten blev i forbindelse med aftalen om "Et
grønnere Danmark" fra juni 2014 enige om at oprette Danmarks Grønne
Investeringsfond.
Formålet med lovforslaget er at skabe grundlaget for oprettelsen af Dan-
marks Grønne Investeringsfond samt fastlægge rammerne for dens virke
og dermed følge op på aftalen om "Et grønnere Danmark".
Forslaget blev sendt i høring den 1. september 2014 med frist den 29.
september 2014 til i alt 144 organisationer, myndigheder mv.
Der er modtaget høringssvar fra i alt 26 organisationer og 10 myndighe-
der. Heraf har 19 organisationer og tre myndigheder afgivet substans-
mæssige bemærkninger til udkastet til lovforslag. De indholdsmæssige
bemærkninger gennemgås nedenfor.
2. Generelle bemærkninger
Høringen har affødt relativt mange bemærkninger. De fleste høringssvar
indeholder en generel støtte til etableringen af Danmarks Grønne Investe-
ringsfond og det formål, den skal udfylde.
Dansk Energi fremhæver, at det fremlagte lovforslag giver relativt brede
rammer for etablering af fonden. Dansk Energi er af den vurdering, at
fonden med den rette implementering og et målrettet fokus, inden for de
beskrevne rammer i forslaget, vil kunne medvirke til, at energiprojekter
bliver gennemført, som ellers ikke ville være blevet til noget. Dansk
Energi bakker derfor op om etableringen af fonden.
Finansrådet understreger, at fondens aktiviteter ikke må være konkurren-
ceforvridende og fremfører desuden det synspunkt, at Danmarks Grønne
Investeringsfond navnlig bør imødekomme behovet for risikovillig kapital
i små og mellemstore virksomheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414045_0002.png
2/13
Dansk Erhverv tager godt imod nyheden om etableringen af Danmarks
Grønne Investeringsfond. De har dog en række bemærkninger til det
fremsatte lovforslag. De fremhæver blandt andet, at Danmarks Grønne
Investeringsfond bør etableres med politisk armslængde, og at der ned-
sættes en uafhængig bestyrelse, som får fuldt ansvar for og kompetence til
at træffe alle beslutninger inden for fondens formål.
Dansk Industri påpeger, at de mener, at Danmarks Grønne Investerings-
fond er et relativt dyrt instrument til reduktion af CO
2
-udledning sammen-
lignet med andre klimapolitiske initiativer. De påpeger samtidig, at det er
vigtigt, at incitamentsstrukturen i eksisterende markedsbaserede ordninger
ikke påvirkes negativt af fondens etablering.
Det Økologiske Råd finder det overordnet positivt med oprettelsen af
Danmarks Grønne Investeringsfond. De mener, at fondens indsats bør ske
på områder, som er centrale for at sikre en omkostningseffektiv grøn om-
stilling med mest mulig positiv effekt for den danske konkurrenceevne på
de grønne områder. De påpeger samtidig, at bestyrelsen bør have kend-
skab til det grønne område.
Dansk Byggeri er som udgangspunkt positive over for oprettelse af fon-
den. De mener, at det er fornuftigt med en fond, der yder lån til blandt
andet energibesparelser i virksomheder, almene boliger etc. Dansk Byg-
geri mener, at kompetencerne i bestyrelsen bør inkludere kendskab til
energi-, energispare- og bygningsområdet. De påpegede desuden, at an-
søgningsprocessen skal være enkel.
Dansk Miljøteknologi skriver, at de kan støtte etableringen af Danmarks
Grønne Investeringsfond med det formål at yde støtte til udvikling og
anvendelse af miljøeffektive teknikker og processer af hensyn til mere
effektiv brug af ressourcerne og til en fortsat innovativ og bæredygtig
udvikling i et grønnere Danmark.
BL – Almene Boliger støtter generelt op omkring den grønne omstilling
og peger på, at man i sine renoveringsprojekter lægger stor vægt på at
føre bygningerne op til en nutidig energistandard. Dertil kommer, at de
enkelte boligorganisationer løbende deltager i innovative energirenove-
ringsprojekter, som forudsætter ekstern støtte.
Kommentar
Lov om Danmarks Grønne Investeringsfond er udarbejdet på baggrund af
Aftale om et grønnere Danmark, som blev indgået mellem regeringen, SF
og Enhedslisten i juni 2014. Fonden skal yde lån på rimelige vilkår, der
afspejler lånets risiko, til investeringer, der fremmer en grøn omstilling i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414045_0003.png
3/13
samfundet. Det fremgår af aftalen om et grønnere Danmark, at fonden
skal hvile i sig selv. Renteindtægterne på de ydede lån skal således dække
fondens omkostninger til ydelse af lånene, herunder fundingomkostninger,
tab på lånene og administrationsomkostninger, samt bidrage til opbyg-
ning af fondens egenkapital. Fondens långivning skal ske i overensstem-
melse med EU’s statsstøtteregler.
Fondens investeringer kan f.eks. være inden for følgende områder:
Energibesparelser i virksomhedernes produktionsapparat og byg-
ningsmasse
Vedvarende energianlæg
Større ressourceeffektivitet i virksomhederne
Som led i aftalen blev det fastlagt, at fonden skal ledes af en uafhængig
bestyrelse, og at Vækstfonden skal fungere som sekretariat. Desuden er
det fastlagt, at fonden kan indgå samarbejde med bl.a. energiselskaber
eller andre kommercielle aktører på energiområdet med henblik på at
realisere fondens formål.
3. Konkrete bemærkninger
Kommenteringen af høringssvarene sker med udgangspunkt i følgende
overordnede inddeling.
3.1 Bestyrelsens sammensætning og kompetencer
3.2 Lånevilkår i Danmarks Grønne Investeringsfond
3.3 Ansøgning og kreditvurdering
3.4 Målsektorer for Danmarks Grønne Investeringsfond
3.5 Målgruppe for Danmarks Grønne Investeringsfond
3.6 Sammenspil med andre ordninger
3.7 Samarbejde med kommercielle aktører herunder ESCO’er
3.8 Fondens økonomi og ledelse
3.9 Andre kommentarer
3.1 Bestyrelsens sammensætning og kompetencer
En række organisationer er kommet med høringssvar vedrørende de kom-
petencer, bestyrelsen skal have. Det foreslås blandt andet, at bestyrelsen
skal have et grønt fokus, ligesom der peges på ønsket om repræsentanter
fra det private erhvervsliv. Desuden er der konkrete forslag til, at forenin-
ger eller brancheorganisationer repræsenteres i bestyrelsen.
Dansk Erhverv påpeger, at det er nødvendigt, at der er sikret god ”gover-
nance” i fondens bestyrelse, og at bestyrelsen således stilles til ansvar for,
at der foretages grundige og økonomisk forsvarlige kreditvurderinger,
som understøtter fondens formålsbestemmelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414045_0004.png
4/13
Da administrationen af fonden varetages af Vækstfondens sekretariat,
foreslår Dansk Erhverv endvidere at man lader Vækstfondens egenkapital
stå foran den udstedte statsgaranti.
Kommentar
Aftalen om et grønnere Danmark sætter krav om en selvstændig bestyrel-
se. Lovforslaget indeholder derfor bestemmelser om, at bestyrelsens kom-
petencer bør omfatte økonomiske kompetencer på kredit- og investerings-
området samt viden om energi og ressourcer. Denne sammensætning af
kompetencer vurderes hensigtsmæssig i relation til at sikre opfyldelse af
fondens formål.
For at sikre en fleksibilitet til at opnå den ønskede sammensætning fore-
slås det dog, at antallet af bestyrelsesmedlemmer ændres fra fem til op til
seks.
I relation til bestyrelsens ansvar for, at der foretages grundige og for-
svarlige kreditvurderinger, specificerer lovudkastet, at bestyrelsen fast-
sætter fondens lånepolitik. Bestyrelsen er underlagt ansvar for deres be-
slutninger efter gældende ret.
I relation til Dansk Erhvervs kommentar om, at Vækstfondens egenkapital
bør stå foran den udstedte statsgaranti, vurderes det uhensigtsmæssigt,
idet bestyrelsen for Danmarks Grønne Investeringsfond, og ikke sekreta-
riatet, er ansvarlige for fondens lånepolitik, og bestyrelsens beslutninger
er endelige. Det følger endvidere af lovforslaget, at Vækstfonden ikke må
oppebære et overskud ved at varetage opgaver for fonden.
3.2 Lånevilkår i Danmarks Grønne Investeringsfond
En række organisationer vil gerne have sikret, at fonden yder lån på mar-
kedsvilkår og dermed sikre, at der ikke sker en forvridning af de eksiste-
rende lånemarkeder.
Det er desuden blevet efterspurgt af bl.a. Finansrådet, at fonden kan yde
finansiering i form af egenkapital. Organisationerne fremhæver, at denne
fleksibilitet vil øge muligheden for at opfylde fondens formål om grøn
omstilling.
Finansrådet ønsker endvidere, at fonden alene skal kunne yde efterstillede
lån, da sidestillede lån vil kunne reducere bankernes incitament til at ar-
bejde sammen med fonden.
Advokatrådet påpeger, at erhvervs- og vækstministeren ikke ud fra § 13
kan fastsætte nærmere regler for lånevilkår, jf. § 2 stk. 1 og stk. 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/13
Kommentar
Af Aftale om et grønnere Danmark fremgår, at fondens økonomi skal hvi-
le i sig selv, og at renterne på fondens udlån skal fastsættes i overens-
stemmelse med EU’s statsstøtteregler. Dette fremgår ligeledes af lov-
forslagets bemærkninger. Samtidig fremgår det af § 2 stk. 2, at betalingen
for sidestillede og efterstillede lån skal modsvare risikoen i de enkelte
projekter. Det er hensigten, at fonden skal bidrage til finansieringen af
projekter, som ellers ville have vanskeligt ved at kunne opnå finansiering
eller som ligger uden for de typiske finansieringskilders fokus. Medfinan-
siering fra fonden vil derved muliggøre en samlet finansieringsløsning for
det enkelte projekt, hvor anden finansiering vil indgå. Fonden kan ligele-
des yde efterstillede lån, og lån med en længere løbetid end tilfældet vil
have været uden den statsgaranterede låneramme. Således vil målet ikke
være at underbyde eksisterende finansieringskilder, men at yde finansie-
ring til projekter, som ellers ikke vil være blevet igangsat, eller som vil
blive fremrykket væsentligt som følge af finansieringen fra fonden, jf. lo-
vens bemærkninger om fondens opgaver. Disse lån vil ske på rimelige
vilkår ud fra en kreditmæssig vurdering. Fondens virke skal således ikke
konkurrere med de eksisterende finansieringsordninger, men agere som et
supplement hertil, således at den grønne omstilling af samfundet under-
støttes. For at uddybe dette vil det blive yderligere fremhævet i lovens
bemærkninger, at der vil være tale om projekter, som ellers ikke ville væ-
re blevet igangsat, eller som vil blive fremrykket væsentligt som følge af
finansieringen fra fonden.
Forslaget om at give Danmarks Grønne Investeringsfond mulighed for at
yde finansiering i form af egenkapital ligger ud over den politiske aftale,
der danner grundlag for fonden. Aftale om et grønnere Danmark, som
fastlægger, at fonden skal yde lån på rimelige vilkår.
Finansrådet foreslår, at fonden alene skal kunne yde efterstillede lån som
finansiering for at sikre, at bankerne har incitament til at arbejde sam-
men med fonden. Her må det påpeges, at fonden ikke alene kan bære hele
finansieringsbyrden af projekter, men også skal finde min. 40 pct. anden
medfinansiering på porteføljeniveau. Fonden vil således have en meget
konkret tilskyndelse til at strukturere lån til de enkelte projekter på en
sådan måde, at det er attraktivt for fx bankene at samarbejde med fonden.
Der kan imidlertid i visse tilfælde være hensigtsmæssigt for Danmarks
Grønne Investeringsfond at yde sidestillede lån. Det gælder ikke mindst,
fordi låntageren derved – alt andet lige – kan få en lavere rente. Denne
mulighed er derfor medtaget i lovforslaget.
Det skal bemærkes, at såfremt fonden fik mulighed for at yde egenkapital
eller alene skulle yde efterstillede lån, ville risikoen på fondens engage-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414045_0006.png
6/13
menter stige. I givet fald ville det være nødvendigt at reducere det maksi-
male forretningsomfang, som er aftalt på baggrund af egenkapitalen på
80 mio. kr.
I relation til Advokatrådets kommentar kan det bemærkes, at hjemlen i §
13 netop giver mulighed for at fastsætte nærmere rammer for de øvrige
lånevilkår ift. § 2 stk. 5. Således giver hjemlen i § 13 kombineret med § 2
stk. 5 mulighed for at ændre i alle lånevilkår. Det foreslås præciseret ved
at henvise til § 2, stk. 1 og 2 i §13.
3.3 Ansøgning og kreditvurdering
En række organisationer har understreget behovet for, at ansøgningspro-
cessen bliver så administrativt let som muligt, hvilket blandt andet skal
ses i lyset af små og mellemstore virksomheders interesse for fonden.
BL – Almene Boliger ser gerne muligheden for, at energiselskaberne kre-
ditgodkendes og kan videreformidle lånene til boligselskaberne.
Finansrådet skriver, at det vil være svært at stille sikkerhed for fondens
projekter, da det kan være svært at adskille værdien af projektet fra vær-
dien af fx de enkelte ejendomme som projektet er tilknyttet, og som real-
kreditsektoren ofte vil have pant i.
Maabjerg Energy Concept og BioRefining Alliance mener, at grænsen på
enkeltprojekter på 100 mio. kr. bør øges til 500 mio. kr., så man ikke ude-
lukker finansiering til større anlæg.
Kommentar
Det er i alles interesse, at ansøgningsprocessen bliver så administrativt
let som muligt. Samtidig vil det være nødvendigt at foretage en grundig
kreditvurdering for at sikre, at prissætningen af de enkelte lån modsvarer
den konkrete risiko ved projektet. Ansøgningsprocessen er derfor nødt til
at afspejle, at der foretages en kreditvurdering på de enkelte projekter
og/eller operatørselskab. Danmarks Grønne Investeringsfonds mulighed
for at indgå samarbejder med bl.a. energiselskaberne bør samtidig for-
bedre mulighederne for en let ansøgningsproces.
Det fremgår af lovforslaget, at man kan lave en konstruktion, hvor der
ydes et rammelån til fx energiselskaber, som så videreformidler finansie-
ringen til boligselskaber. Dog må det forventes, at långiveren – uanset om
det er Danmarks Grønne Investeringsfond eller energiselskabet – vil skul-
le foretage den nødvendige vurdering af risici og kreditværdighed, der
ligger til grund for lånet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414045_0007.png
7/13
Fondens mulighed for at tage pant for udlån vil i sagens natur variere fra
projekt til projekt. Et projekts pant kan imidlertid påvirke prissætningen
positivt, hvorfor muligheden bør indgå i den samlede kreditvurdering.
I relation til ønsket om, at lånegrænsen hæves til 500 mio. kr., må det
påpeges, at fonden har en relativt begrænset egenkapital på 80 mio. kr. i
2014-2016. I lyset heraf vil det være ufornuftigt at give mulighed for at
binde så stor en andel af eksponeringen op i enkelte projekter. Samtidig
kan det fremhæves, at større projekter har mulighed for at låne i Dan-
marks Grønne Investeringsfond, men at de i højere grad vil være nødt til
at finde alternative finansieringskilder som supplement.
3.4 Målsektorer for Danmarks Grønne Investeringsfond
En række organisationer har i deres høringssvar kommenteret på, hvilke
sektorer/former for grøn omstilling, fonden bør, eller ikke bør, fokusere
på. Andre organisationer roser, at lovens formål ikke indeholder en dis-
krimination af enkelte sektorer.
Dansk Erhverv har et eksplicit ønske om, at der årligt udarbejdes en opgø-
relse over, hvilke brancher, der er givet lån til.
Kommentar
Aftale om et grønnere Danmark specificerer, at Danmarks Grønne Inve-
steringsfond skal låne ud til investeringer, der fremmer den grønne om-
stilling af samfundet, f.eks. inden for:
Energibesparelser i virksomhedernes produktionsapparat
Energibesparelser i virksomhedernes bygningsmasse
Vedvarende energianlæg
Større ressourceeffektivitet i virksomhederne
For at sikre størst mulig fleksibilitet i forhold til at opfylde fondens formål
vurderes det ikke hensigtsmæssigt at sætte yderligere begrænsninger i
forhold til, hvilke sektorer/brancher ol., der kan ydes lån til.
I lovens § 8, stk. 3 er fremhævet, at fonden årligt offentliggør en status
over fondens investeringer opdelt efter formål. Det vil således være mu-
ligt at følge hvilke typer projekter, fonden yder medfinansiering til.
3.5 Målgruppe for Danmarks Grønne Investeringsfond
En række organisationer har understreget, at fonden særligt bør henvende
sig til små og mellemstore virksomheder, som kan have sværere ved at
opnå finansiering, blandt andet pga. manglende risikovillig kapital.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8/13
Kommentar
I bemærkningerne til lovforslaget er det fremhævet, at fondens finansie-
ring skal ydes til projekter, som ikke ville være blevet igangsat uden fi-
nansieringen, eller som vil blive fremrykket væsentligt som følge af finan-
sieringen fra fonden. Dermed vil projekter i fx små og mellemstore virk-
somheder, som har svært ved at skaffe finansiering, kunne være en del af
målgruppen. Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at opstille yderligere be-
grænsninger ift. målgruppen, da det blandt andet kan begrænse mulighe-
den for at lave større aftaler, fx gennem samarbejde med elselskaber eller
større rammelån til ESCO-projekter målrettet en større kreds af mindre
aktører. Det kan desuden bemærkes, at fondens medfinansieringsgrænse
på 60 pct. af omkostningerne forbundet med investeringsprojekter, jf. § 2
stk. 3, gælder på porteføljeniveau. Således er der mulighed for, at enkelte
projekter kan finansieres med mere end 60 pct., så længe renten afspejler
risikoen i lånet, jf. § 2 stk. 2.
3.6 Sammenspil med andre ordninger
En række organisationer har spurgt til sammenspillet med statslige til-
skudsordninger og Vækstfondens grønne vækstlån.
Kommentar
Danmarks Grønne Investeringsfond yder ikke tilskud, men lån på rimelige
vilkår til projekter, der ellers ikke vil være blevet realiseret. Lånene vil
således som udgangspunkt ikke udgøre statsstøtte/tilskud og vil ikke tælle
med i opgørelsen af virksomhedens modtagelse af støtte/tilskud. Det for-
hold, at en virksomhed har opnået tilskud, vil som udgangspunkt ikke for-
hindre virksomheden i at opnå medfinansiering fra fonden.
Af lovforslagets bemærkninger til Danmarks Grønne Investeringsfonds
opgaver og samarbejder (s. 5 i udkastet) fremgår, at den del af finansie-
ringen, der overstiger de 60 pct. på porteføljeniveau (den resterende fi-
nansiering) skal tilvejebringes af virksomheden selv i form af egenkapital
eller ved anden ekstern
privat
finansiering fx banker eller andre finansie-
ringsinstitutter. Det foreslås, at dette afspejles i de resterende bemærk-
ninger, så det understreges, at den resterende finansiering skal tilveje-
bringes i form af egenkapital eller anden privat ekstern finansiering fra fx
banker, herunder internationale finansieringsinstitutter som EIB og NIB.
Dermed sikres privat finansiering i de finansierede projekter.
Det er hensigten, at der i tildelingen af lån fra Danmarks Grønne Investe-
ringsfond sikres komplementaritet i forhold til de grønne vækstlån. Afta-
len om et grønnere Danmark lægger op til, at Danmarks Grønne Fond
skal yde lån til grøn omstilling af virksomhedernes produktionsapparat og
bygningsmasse. De grønne vækstlån finansierer primært vækst og udvik-
ling af grønne virksomheder. Det er vurderingen, at der vil være projek-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414045_0009.png
9/13
ter, hvor både Danmarks Grønne Investeringsfond og grønne vækstlån
begge vil kunne være en del af finansiering af projektet samtidig, de vil
dog ikke kunne udgøre hele finansieringen jf. bemærkningen herover.
3.7 Samarbejde med kommercielle aktører, herunder ESCO’er
HMN Naturgas har påpeget, at lovbemærkningerne indgående beskriver
elselskabernes muligheder for at tilbyde finansielle ydelser, men ikke i
samme grad dækker gasselskabernes tilsvarende muligheder.
Dansk Energi peger på vigtigheden af, at Vækstfonden i praksis griber
muligheden for at samarbejde med energiselskaber og ESCO’er. Dansk
Energi foreslår samtidig, at muligheden for at facilitere lån gennem ES-
CO’er også bør give mulighed for at lånene videreformidles til private
husholdninger fx enfamiliehuse.
Danske Regioner anbefaler, at fonden også får mulighed for at indgå
samarbejde med de regionale vækstfora og de operatører, der udfører re-
gionale erhvervsfremmeinitiativer.
Kommentar
Fonden har med det nuværende udkast til lovgrundlag mulighed for at
indgå i samarbejde med energiselskaber og andre kommercielle aktører
på energiområdet med henblik på at realisere fondens formål. Det bety-
der blandt andet, at fonden har mulighed for at samarbejde med bl.a. net-
og distributionsselskaberne om formidling og identifikation af mulige
projekter. Samarbejdsaftalerne kan omfatte rammelån til ESCO-
projekter, som kan videreudlåne til virksomheder. I disse situationer vil
ESCO’erne have de bedste muligheder for at foretage en vurdering af de
enkelte projekter, og derfor vil ESCO’en hæfte for lånet over for fonden.
Det indstilles, at det i lovforslaget bemærkninger fremhæves, at rammelån
ydet gennem fonden til samarbejdspartnere såsom ESCO’er også kan
videreformidles til private husholdninger, såsom ejere af enfamiliehuse,
og benyttes til f.eks. energirenovationer og vedvarende energianlæg.
I relation til HMN Naturgas’ bemærkning om gasselskabernes mulighe-
der for at tilbyde finansielle ydelser foreslås det, at det præciseres i lov-
forslaget.
Lovforslaget giver mulighed for, at Danmarks Grønne Investeringsfond
kan yde lån til offentlige selskaber og institutioner, hvis formue er adskilt
fra statens, regionernes og kommunernes respektive formuer. Det afgø-
rende kriterium for om der kan opnås lån fra fonden er således, at lånta-
ger er en selvstændig juridisk person med egen separat formue og med
mulighed for at optage lån på det private lånemarked. Det vil derfor ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414045_0010.png
10/13
være muligt for de regionale vækstfora at få lån fra fonden. Aftale om et
grønnere Danmark lægger op til, at fonden kan indgå samarbejdsaftaler
med kommercielle aktører på energiområdet, hvilket er afspejlet i lov-
forslaget. Det skyldes blandt andet, at fonden herved kan trække på den
energibesparelsesfaglige viden, der er opbygget i disse private aktører.
Der er ikke nogen barrierer for, at Danmarks Grønne Investeringsfond
kan indgå i dialog med de regionale vækstfora.
3.8 Fondens økonomi og ledelse
Advokatrådet påpeger, at der er en henvisning til ”den daglige ledelse” i §
4 stk. 1, men at denne ikke er specificeret. Desuden påpeger de, at teg-
ningsforhold for fonden ikke er fremhævet i loven.
Advokatrådet har desuden påpeget, at det er uklart, om fondens økonomi
skal hvile i sig selv, eller om fonden skal opbygge egenkapital.
Det Økologiske Råd ønsker, at fondens mulighed for at investere den an-
del af indskudskapitalen, der ikke anvendes aktivt i finansieringen af akti-
viteter, kun kan investeres i værdipapirer, der fremmer grøn omstilling.
Danske Maritime ønsker, at fonden skal starte med en beskeden egenkapi-
tal og have denne suppleret med funding fra institutionelle investorer,
pengeinstitutter, pensionskasser mv.
Kommentarer
Fondens ledes af en bestyrelse, jf. § 3, og administrationen varetages af
Vækstfonden, jf. § 5. Henvisningen til den daglige ledelse er således en
henvisning til den daglige ledelse i administrationen (sekretariatet). Det
foreslås, at dette tydeliggøres i lovforslagets bemærkninger til § 5. Teg-
ningsforhold for fonden kan specificeres i nærmere regler fastlag af er-
hvervs- og vækstministeren, jf. § 13.
Af lovforslagets bemærkninger fremgår, at det fondens økonomi skal hvile
i selv vil sige, at renteindtægterne på de ydede lån over tid skal dække
fondens fundingomkostninger til ydelse af lånene, tab på lånene og admi-
nistrationsomkostninger samt en opbygning af fondens egenkapital.
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at gennemføre særlige begrænsninger
i fondens muligheder for at foretage investeringer af den del af indskuds-
kapitalen, der ikke anvendes aktivt i finansieringen af aktiviteter, jf. § 7.
Fondens formål er at fremme den grønne omstilling af samfundet ved at
yde af lån på rimelige vilkår. Det er vurderingen, at fondens overordnede
formål bedst fremmes ved, at fondens overskydende indskudskapital pla-
ceres sikkert i likvide aktiver med højest mulige afkast, således at midler-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414045_0011.png
11/13
ne hurtigt, og med minimale transaktionsomkostninger, kan frigives til
fondens primære aktiviteter.
Fondens egenkapitalgrundlag er fastlagt i den politiske aftale, der ligger
til grund for lovforslaget. Derudover er det specificeret, at fonden skal
låne i det private marked med statsgaranti. Dermed kan der blandt andet
tages lån fra institutionelle investorer. Desuden er der mulighed for, at
den andel af finansieringen i de enkelte projekter, der ikke kommer fra
fonden, kan lånes af institutionelle investorer og ikke mindst i pengeinsti-
tutter.
3.9 Andre kommentarer
Danske Maritime foreslår at fonden finder tilsvarende anvendelse i Grøn-
land og Færøerne.
Kommentarer
Erhvervsområdet er hjemtaget i både Grønland og Færøerne, og det
fremgår ikke af Aftale om et grønnere Danmark, at fondens virke skal
omfatte Grønland og Færøerne.
4 Oversigt over hørte myndigheder, organisationer mv.
Advokatrådet, Andelskassen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES), Arbejdsmarkedets Til-
lægspension (ATP), Arbejdsskadestyrelsen, Asfaltindustrien, BL - Dan-
marks Almene Boliger, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforenin-
gen for Decentral Kraftvarme, Børsmæglerforeningen, DAKOFA, Danish
Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks Nationalbank,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skibskredit A/S, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Affald, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske
Advokater, Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Danske Maritime, Danske Regioner, Dansk
Energi, Dansk Energibranche forening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri,
Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Industri, Dansk In-
vestor Relations Forening – DIRF, Dansk Kredit Råd, Dansk Metal,
Dansk Pantebrevsforening, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Danske
Arkitektvirksomheder, Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den
Danske Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening, Det
Økologiske Råd, DS Håndværk og Industri, Ejendomsforeningen, Embal-
lageindustrien, Energi- og Olieforum.dk, Energiforum Danmark, Energi-
tjenesten, Energinet.dk, FDFA – Foreningen af Danske Forsikringsmæg-
lere og Forsikrings-Agenturer, Finansforbundet, Finanshuset i Fredens-
borg A/S, Finansiel Stabilitet A/S, Finans og Leasing, Finansrådet – Dan-
ske Pengeinstitutters Forening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af danske kraft-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12/13
varmeværker, Foreningen af Forretningsførere for Udenlandske Forsik-
ringsselskaber, Foreningen af Interne Revisorer, Foreningen af J.A.K.
Pengeinstitutter, Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark, For-
eningen for Slutbrugere af Energi, FOREX, Forsikring & Pension, Forsik-
ringsmæglerforeningen, Frivilligrådet, FSR – danske revisorer, Funktio-
nærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gate21, Garantifonden
for indskydere og investorer, Garban-Intercapital Scandinavia, Green
Network, Greenpeace, GXG Markets A/S, HMN Naturgas I/S, Horesta,
Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation
(ISOBRO), InvesteringsForeningsRådet, ISACA Denmark Chapter, IT-
branchen, KommuneKredit, Kommunernes Landsforening, Kuratorfor-
eningen, KøbmandStandens OplysningsBureau, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen af forsvars-
advokater, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokale Pengeinstitutter,
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), NASDAQ OMX Copenhagen A/S,
NEAS Energy A/S, Nets, Noah Energi og Klima, Nordisk Folkecenter for
Vedvarende Energi, Offshore Center Danmark, Parcelhusejernes Lands-
forening, Partnerskabet for Brint og Brændselsceller, PostDanmarks Juri-
diske afdeling, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rederiforeningen
af 1895, Regionale Bankers Forening, Regnskabsrådet, Revisornævnet,
Revisortilsynet, Rigsrevisionen, Skibs- og Bådebyggeriets Arbejdsgiver-
forening, Spildevandsteknisk forening, Telekommunikationsindustrien i
Danmark, VedvarendeEnergi, Vindmølleindustrien, VP Securities A/S,
Vækstfonden, Western Union, WWF Verdensnaturfonden, Økologisk
Landsforening, Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Fæ-
røerne, Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland, Beskæf-
tigelsesministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministe-
riet, Klima, Energi- og Bygningsministeriet, Kulturministeriet, Miljømi-
nisteriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Ministeriet for Fø-
devarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Ligestilling og Kirke, Mini-
steriet for Sundhed og Forebyggelse, Skatteministeriet, Social- Børne- og
Integrationsministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet, Udenrigs-
ministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet
Følgende organisationer mv. har afgivet høringssvar:
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Forbrugerombudsmanden
Den Danske Aktuarforening
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste
Uddannelses- og Forskningsministeriet
BL – Danmarks Almene Boliger
Advokatsamfundet
Partnerskabet for brint og brændselsceller
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13/13
Det Økologiske Råd
LO – Landsorganisationen i Danmark
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP)
HORESTA
FSR – danske revisorer
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Rigsrevisionen
Dansk Byggeri
Finansrådet
FTF
Arbejdsskadestyrelsen
BioRefining Alliance (fælles med Maabjerg Energy Concept)
Maabjerg Energy Concept (fælles med BioRefining Alliance)
HMN Naturgas
Danske Maritime
Dansk Erhverv
Fødevareministeriet
Energistyrelsen
Dansk Energi
Dansk Industri
Danske Regioner
Landbrug & Fødevarer
WWF
Miljøministeriet
Dansk Miljøteknologi
Dansk Aktionærforening
Brancheforeningen for Biogas