Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1432079_0001.png
8. december 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 45 af 4. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Flemming Damgaard Larsen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432079_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af samrådet 2/12-14 i Udvalget for Landdistrikter og Øer bedes ministeren
redegøre for, hvad der vil ske for en vognmand, der har købt sin bil til mulig indregistre-
ring i f.eks. december 2014, men hvor leveringen bliver forsinket, så bilen først modtages
og indregistreres i 2015. Vil denne vognmand falde under den gamle ordning med mulig-
hed for frikørsel, eller under den ny ordning, hvor frikørsel ikke er mulig?
Svar
Lovforslaget er en del af
Aftale om en vækstpakke
fra juni 2014, som er indgået mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Kon-
servative Folkeparti.
Aftale om en vækstpakke
indeholder en række initiativer rettet mod
bedre regulering, styrket virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt lavere er-
hvervsbeskatning m.v., som styrker vækst og beskæftigelse samlet set.
Forslaget om afgiftsharmonisering har isoleret set positive langsigtede effekter på sam-
fundsøkonomien og bidrager til finansieringen af de andre initiativer i vækstpakken. Kon-
sekvenserne af dette forslag kan således ikke ses isoleret fra den øvrige aftale.
Biler til taxi- og limousinekørsel, der indregistreres i 2014, skal betale registreringsafgift
efter gældende regler. Desuden kan disse biler frikøres efter gældende regler. Lovforslaget
indebærer, at der ikke skal betales registreringsafgift for taxier og limousiner, der indregi-
streres den 1. januar 2015 eller senere. Desuden er der for disse biler ikke mulighed for
frikørsel.
Side 2 af 2