Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1429457_0001.png
3. december 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 42 af 2. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429457_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af bemærkningerne til L 43, at taxier, der senest 31/12-14 er afgiftsberigtiget
efter de hidtil gældende bestemmelser i registreringsafgiftsloven, fortsat vil kunne frikøres
efter de hidtil gældende bestemmelser herom. Ministeren bedes i forsættelse af forrige
spørgsmål og samrådet 2/12-14 i Udvalget for Landdistrikter og Øer udførligt redegøre
for konsekvenserne af denne del af lovforslaget og herunder ved konkrete relevante ek-
sempler anskueliggøre, i hvilke tilfælde en indkøbt taxi vil være omfattet hhv. ikke omfat-
tet af de hidtidige regler om frikørsel.
Svar
Lovforslaget er en del af
Aftale om en vækstpakke
fra juni 2014, som er indgået mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Kon-
servative Folkeparti.
Aftale om en vækstpakke
indeholder en række initiativer rettet mod
bedre regulering, styrket virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt lavere er-
hvervsbeskatning m.v., som styrker vækst og beskæftigelse samlet set.
Forslaget om afgiftsharmonisering har isoleret set positive langsigtede effekter på sam-
fundsøkonomien og bidrager til finansieringen af de andre initiativer i vækstpakken. Kon-
sekvenserne af dette forslag kan således ikke ses isoleret fra den øvrige aftale.
For så vidt angår spørgsmålet om, i hvilke tilfælde en indkøbt taxi vil være omfattet hen-
holdsvis ikke omfattet af de hidtidige regler om frikørsel, henviser jeg til min besvarelse af
L 43 – spørgsmål 41. Som det fremgår heraf, er tidspunktet for indregistrering af bilen
bestemmende for, om bilen er omfattet af de gældende eller de nye regler. Indregistrering
af bilen kan ske, når bilen leveres til vognmanden udstyret som taxi. Er bilen indregistre-
ret inden den 1. januar 2015, gælder de nuværende regler fortsat.
Side 2 af 2