Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1424951_0001.png
24. november 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 28 af 18. november 2014.
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424951_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. november 2014 fra Dansk Taxi Råd, jf.
L 43 - bilag 7.
Svar
Dansk Taxi Råd har fremlagt en præsentation for Folketingets Skatteudvalg. Her fremgår
bl.a. nogle af de oplysninger og synspunkter, som også er anført i rapporten fra Dansk
Taxi Råd med titlen ”Konsekvenserne for taxierhvervet i Danmark ved afskaffelse af
frikørselsordningen” fra oktober 2014. Denne rapport har jeg tidligere kommenteret i
min besvarelse af L 43 – spørgsmål 8. Herudover anføres i plancherne nogle specifikke
oplysninger og forslag, som jeg gerne vil kommentere, jf. nedenfor.
Dansk Taxi Råd foreslår en udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for forslaget. Hertil
skal bemærkes, at forslaget blev offentliggjort i forbindelse med udsendelse i høring den
3. september 2014, dvs. omtrent 4 måneder før den planlagte ikrafttræden. Det er min
vurdering, at dette udgør en passende omstillingsperiode, særligt når det tages i betragt-
ning, at der ikke foreslås ændringer for de køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter de gæl-
dende regler inden den 1. januar 2015.
En taxivognmand vil således kunne frikøre sin nuværende vognpark efter de gældende
regler. Den lempelige beskatning under frikørselsordningen vil først blive ophævet i for-
bindelse med salg af brugte taxier anskaffet efter 1. januar 2015. Ved indkøb af nye taxier
efter 1. januar 2015 vil vognmanden dog umiddelbart blive begunstiget i forhold til gæl-
dende regler, fordi registreringsafgiften ophæves. Meromkostningerne som følge af af-
skaffelsen af frikørselsordningen kommer derimod først senere ved salg af bilen.
For så vidt angår spørgsmål om prisdannelsen og mulighederne for at overvælte merom-
kostningerne i priserne, henviser jeg til mit svar på SAU, alm. del, spørgsmål 58.
Dansk Taxi Råd vurderer på baggrund af en medlemsundersøgelse, at der vil være 2.300
færre ansatte i taxibranchen om tre år. Det anføres, at 1.300 af disse vil blive afskediget
som direkte konsekvens af bortfald af frikørselsordningen. Det er ikke oplyst, hvilke for-
udsætninger, der er lagt til grund for vurderingen, herunder om mulighed for at overvælte
meromkostningerne i priserne på erhvervets ydelser eller om evt. tilpasning af omkost-
ningerne i erhvervet.
For så vidt angår Skatteministeriets vurdering af beskæftigelseseffekterne af forslaget,
henviser jeg til mine besvarelser af L 43 – spørgsmål 13 samt SAU, alm. del, spørgsmål
41.
Dansk Taxi Råd har med henvisning til Skatteministeriets beregninger anført, at værdita-
bet pr. bil forøges med 100.000 kr. som følge af afskaffelsen af frikørselsordningen. Skat-
teministeriet har, jf. mit svar på L 43 – spørgsmål 8, vurderet, at den afgiftsmæssige ge-
vinst for vognmanden ved den nuværende ordning med registreringsafgift og mulighed
for frikørsel udgør i størrelsesordenen 155.000 kr. pr. bil, som finansieres af staten. Dette
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424951_0003.png
beløb vil med uændret valg af biltype og udskiftningshastighed svare til vognmandens
forøgelse af værditabet og er altså højere end det af Dansk Taxi Råd anførte. Beløbet vil
imidlertid kunne reduceres for vognmanden gennem ændret bilvalg eller udskiftnings-
hyppighed.
Dansk Taxi Råd anfører, at forslaget bygger på forkerte forudsætninger og nævner speci-
fikt med henvisning til svaret på SAU, alm. del, spørgsmål 907, at Skatteministeriet vurde-
rer, at der ikke sker adfærdsændringer ved afskaffelse af frikørselsordningen. Dette er ikke
korrekt, idet der, som det også er nævnt i svaret, er indregnet adfærdseffekter under for-
udsætning af fuld overvæltning af erhvervets meromkostninger i priserne for erhvervets
ydelser. Beregningen af provenuvirkningen er imidlertid ikke påvirket af evt. ændringer i
erhvervets bilpark eller af sammensætningen heraf på biltyper og alder.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på L 43 – spørgsmål 8.
Side 3 af 3