Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1424825_0001.png
24. november 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 26 af 18. november 2014. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424825_0002.png
Spørgsmål
Henset til, at konkurrencen mellem OST-biler og taxier er ulige grundet de mange lovgiv-
ningsmæssige krav til taxier, bedes ministeren redegøre for, hvordan forslaget om ”af-
giftsharmonisering af registreringsafgiften” kan ”bidrage til lige og fair konkurrence i
taxaerhvervet”.
Svar
Personbiler til erhvervsmæssig personbefordring beskattes i dag forskelligt afhængigt af
tilladelsestype. Bilerne i de forskellige tilladelsestyper konkurrerer imidlertid i vid ud-
strækning på det samme marked for kørsel. Med forslaget skabes en afgiftsmæssig ligestil-
ling, og dermed også lige konkurrencevilkår for alle i branchen, når det gælder afgifter på
bilerne.
Der vil fortsat være forskel på reguleringen i øvrigt af de forskellige dele af erhvervet. I
regeringens udspil til en vækstpakke indgik et forslag om ændret regulering af erhvervet,
herunder bl.a. med universaltilladelser og lige vilkår for kørsel mv. i alle dele af erhvervet.
I forbindelse med forhandlingerne om vækstpakken i foråret 2014 var det imidlertid ikke
muligt at opnå bred politisk tilslutning til det samlede forslag om fuld harmonisering i den
erhvervsmæssige personbefordring. I den endelige aftale om en vækstpakke indgår derfor
alene forslaget om afgiftsharmonisering.
Side 2 af 2