Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1424827_0001.png
24. november 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 25 af 18. november 2014. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424827_0002.png
Spørgsmål
Af regeringsgrundlaget fremgår det: "Regeringen vil føre en ny transportpolitik med klare
målsætninger. Det skal være attraktivt for flere danskere at bruge den kollektive trans-
port…". Idet det også er regeringens politik, at taxier er en del af den kollektive transport,
bedes ministeren redegøre for sammenhængen mellem dette og regeringens forslag om at
"afgiftsharmonisere registreringsafgiften".
Svar
Det skal understreges, at harmoniseringen af afgifterne på taxier m.v. udspringer af et
samlet forslag til ændret regulering af erhvervet, som blev udarbejdet på baggrund af be-
tænkningen fra ”Udvalg om erhvervsmæssig befordring i personbiler”.
I udvalget deltog blandt andet de berørte brancheorganisationer.
Udover afgiftsharmoniseringen omfattede dette forslag også en række andre elementer,
herunder en generel forenkling af reglerne på området og større muligheder for konkur-
rence og serviceudvikling.
Det samlede forslag indgik i regeringens udspil til en vækstpakke fra foråret 2014. I for-
bindelse med forhandlingerne udgik regeringens forslag af den politiske aftale fra juni
2014, da det ikke var muligt at opnå tilslutning til regeringens forslag. Der var dog fortsat
enighed om at bibeholde delelementet om en afgiftsharmonisering som led i finansierin-
gen af vækstpakken. De enkelte elementer i vækstpakken, herunder finansieringselemen-
ter, kan ikke ses isoleret fra resten af aftalen.
Personbiler til erhvervsmæssig personbefordring beskattes i dag forskelligt afhængigt af
tilladelsestype. Bilerne i de forskellige tilladelsestyper konkurrerer imidlertid i vid ud-
strækning på det samme marked for kørsel. Med forslaget skabes en afgiftsmæssig ligestil-
ling, og dermed også lige konkurrencevilkår for alle i branchen, når det gælder afgifter på
bilerne.
Side 2 af 2