Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 Bilag 7, L 43 A Bilag 7, L 43 B Bilag 7
Offentligt
1421855_0001.png
2300 færre ansatte i
taxibranchen om tre år
Deputation i skatteudvalget vedr. ‘Afgiftsharmonisering af
registreringsafgiften’
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421855_0002.png
For kort tid
Forkerte
forudsætninger
Tilgængelighed
mindskes
Branchen er ikke klar til en omstilling på 4 uger
Forslaget bygger på forkerte forudsætninger –
provenuet er der ikke
Afskaffelsen af frikørselsordningen får uoverskuelige
konsekvenser for tilgængeligheden af taxier, særligt
i Udkants-Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421855_0003.png
inkl. følgeindustri
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421855_0004.png
Frikørselsordningen er ikke en
guldrandet forretning
Nuværende
250.000 km –
2 år
210.000 km –
3 år
Køb: 70 pct.
ved 230.000 kr.
Salg: 0 pct.
Værditab på
mellem 70.000
og 180.000 kr.
Forslag
Køb: 0 pct.
Salg: 180 pct.
Konsekvens
Værditabet
forøges med
100.000 kr.*
* Ved salg efter to år.
Skatteministeriets beregninger
Konsekvens: Lukning af taxiforretninger og afskedigelse af ansatte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421855_0005.png
Forslaget bygger på urealistiske beregninger
Skatteministeriet vurderer at der ikke sker
adfærdsændringer ved afskaffelse af
frikørselsordningen jf. SAU spm. 907 (alm. del)
Transportministeriet fastslår derimod at en
adfærdsændring ikke er utænkelig jf. TRU spg. 24
(alm. del)
Skatteministeriets beregninger bygger på
præmissen om, at antallet taxier vil være uændret
efter afskaffelsen af frikørselsordningen
Vi mener, at bilerne vil komme til at køre
længere, og der vil være færre taxier
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421855_0006.png
Beregningerne tager ikke højde for
nødvendig DUT-regulering
KL, Danske Regioner og Trafikselskaberne har i
deres høringssvar peget på, at en afskaffelse af
frikørselsordningen vil kræve DUT-regulering Dette
DUT-regulering.
har Skatteministeriet ikke indberegnet
55-80 pct. (afhængig af område) af taxiernes
55-
pct.
omsætning kommer fra det offentlige igennem
trafikaftaler
Beregningerne om et merprovenu på 135 millioner
kroner hvert år, vil blive undermineret af kravene til
DUT-
DUT-reguleringer på området.
Uddrag fra KL’s høringssvar:
”KL skal i denne sammenhæng henvise til en
tilsvarende sag i 2014 (pkt. 151 på lov- og
cirkulæreprogrammet), hvor kommunerne blev
negativ kompenseret som følge af skærpede
energi- og miljøkrav til taxier” ”.. kommunerne
bør kompenseres for de skønnede merudgifter”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421855_0007.png
Beskæftigelsen vil falde
Beregninger fra Dansk Taxi Råd* viser:
I 2018 vil der være 2.300 færre ansatte i
taxibranchen.
1.300
af disse vil blive afskediget
som direkte konsekvens af frikørselsordningen.
Beregninger fra Skatteministeriet viser:
At 400 arbejdspladser vil forsvinde som
konsekvens af afskaffelsen af frikørselsordningen
Der vil forsvinde 900 arbejdspladser mere end
Skatteministeriet har beregnet
Konsekvens af
frikørselsordningen
ANSATTE I TAXIBRANCHEN
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2009
2012
2015
2018
* Tabet af 2300 arbejdspladser bygger på en medlemsundersøgelse foretaget af DTR i perioden 1. til 4. november.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421855_0008.png
Registreringsafgiften mellem OST og taxi sidestilles
- men konkurrencevilkårene er forskellige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421855_0009.png
En udskydelse af ikrafttrædelse vil
kunne give en anstændig overgang
Nuværende aftaler vil
ikke blive undermineret
Afskaffes frikørselsordningen undermineres de aftaler, som
allerede er indgået
Kørselskontrakter er indgået for de næste 1 til 3 år, på de
eksisterende rammevilkår. De kan ikke ændres og derved
trues vognmandens eksistensgrundlag
Nye taxier, der er bestilt i 2014 til indregistrering i 2015, vil
blive ramt da rammevilkårene ændres
Det er ikke muligt at ”hamstre” taxier: én bil til én tilladelse
Vognmænds
eksistensgrundlag vil
ikke blive truet
Ingen overraskende
beskatning
Vil ikke betyde
hamstring