Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 Bilag 6, L 43 A Bilag 6, L 43 B Bilag 6
Offentligt
Torben Wilken
Stolpegaardsvej 14 B – DK 2820 Gentofte
Telf. +45-3965 1643 mobil +45-4085 8686 Telefax/telefon +45 3325 2421
e-mail: mandatar.torbenwilken@gmail-com
Til Folketingets Skatteudvalg
Gentofte den 18. november 2014
Sendt som e-mail:
Som privatperson og tidligere Taxi- & turistvognmand, samt tidl. Formand for
Taxisammenslutningen af 1926, skal jeg hermed anmode Skatteudvalget om et foretræde for
udvalget snarest muligt i forbindelsen med behandlingen af Skatteministerens lovforslag L 43.
Baggrunden for min anmodning er, at jeg kan se af forslaget, at medlemmerne af Folketinget slet
ikke kender forhistorien til ordningen om frikørslen af hyrevogne. Gennemfører folketinget dette
lovforslag, vil det bitterligt fortryde det p.g.a. de konsekvenser de nye regler vil afstedkomme.
I 1972 var den danske hyrevognspark i en elendig forfatning med ældre nedslidte køretøjer.
Trafiksikkerheden for passagererne var ikke god nok p.g.a. bilernes tilstand. De var alle godkendte
til synet ved Statens Biltilsyn, men karrossen var mør, hvilket er alvorligt ved kollision. Mange af
hyrevognene var partsvogne hvor 2 vognmænd deltes om én bil. Familierne kom privat sammen og
bilen blev udnyttet effektivt. Alt var således godt lige indtil motoren eller gearkassen gik i stykker,
var slidt op. Den ene vognmand havde penge lagt til side, den anden havde kun ”lommeuld”. Det
nære venskab røg fløjten. Dette forhold ville jeg ændre på.
Tilbage i 1972 var jeg sammen med nu afdøde tidl. Medlem af Folketinget og minister Palle
Simonsen (K) på Christiansminde (hjemmeværnets kursus ejendom ved Jægerspris) og her lagde vi
sammen grundstenene til den helt nye ordning med hyrevognenes mulighed for frikørsel.
Jeg er derfor dybt bekymret over, at deltagerne i det indgåede forlig omkring Vækstpakken,
indeholder en alvorlig ændringerne for landets automobiler til persontransport mod betaling optil 9
personer, incl. føreren som intet har med vækst at gøre, men som efter forslaget skal give et
provenu på 135 mill kr.
”Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har i juni 2014 indgået en aftale om en
vækstpakke, der indeholder en række initiativer rettet mod bedre regulering, styrket
virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt bedre erhvervsbeskatning mv.
afgiftsharmonisering for taxier m.v. Alle ovennævnte partier er enige om at gennemføre disse
initiativer.
Harmoniseringen af afgiftsreglerne skønnes samlet set at medføre et merprovenu på ca. 85 mio. kr. i
2017 stigende til ca. 135 mio. kr. i 2020 efter tilbageløb og adfærd.”
Side 1 af 2