Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1424783_0001.png
24. november 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 18. november 2014. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424783_0002.png
Spørgsmål
Hvor meget vurderer ministeren, at prisen for at køre taxi vil skulle stige, som konsekvens
af "afgiftsharmoniseringen af registreringsafgiften", hvis taxivognmændene skal fastholde
deres indtægt?
Svar
Hvis meromkostningerne for taxierhvervet som følge afskaffelsen af frikørselsordningen
kompenseres gennem prisstigninger på erhvervets ydelser, skønnes det, at priserne vil
skulle øges med ca. 4 pct. Skønnet er behæftet med usikkerhed. Effekten er beregnet
under forudsætning af, at meromkostningerne udmøntes i en generel prisstigning på er-
hvervets ydelser. Prisstigningen kan imidlertid være fordelt forskelligt på de forskellige
delmarkeder og ydelser. Jeg henviser i den forbindelse til min besvarelse af SAU, alm. del,
spørgsmål 58. Erhvervet kan desuden – fx ved at vælge billigere biler – mindske stignin-
gen i priserne.
Side 2 af 2