Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 Bilag 9, L 43 A Bilag 9, L 43 B Bilag 9
Offentligt
Ivans Taxilov - forklaringen.!
!
Det kan være svært at læse en masse paragraffer som snor sig ind i hinanden, derfor kommer her
et resume af det jeg har forsøgt at skrive i "Ivans taxilov"!
!
Kom meget gerne med kommentarer spørgsmål og ideer, jeg er åben for alt.!
!
1)
Definitionen:!
!
!
!
Definitionen er blevet moderniseret så den dækker alle aspekter af erhvervsmæssig
personbefording og så den også er fremtidssikret så loven kan håndtere alle de nye tjenester og
forsøg på samkørsel og delebilsordninger der dukker op, samtidig åbner den for en mere smidig
branche, da definitionen internt blødes op til gavn for produktudvikling og konkurrence.!
Loven klargør endvidere, hvad man maksimalt må tage i betaling for samkørsel - jeg forestiller mig
at disse kommer til at læne sig op ad skattevæsenets regler for fradrag for kørsel til/fra arbejde, da
disse jo afspejler omkostningerne ved at drive et køretøj.!
Der er helt klare og hårde retningslinier for straf ved overtrædelse af loven, således at politiet
nemmere og mere regelret kan gribe ind overfor piratkørsel og så straffen betyder at det bliver
"farligt" at gøre det.!
!
2)
Førerkort (Flæskekort)!
!
Jeg forestiller mig udstedelsen af førerkort moderniseret så den evt. kan foregå online og
centraliseret. Man kunne forestille sig, at man går bort fra den nuværende to deling, så man ikke
skal have kode 400 på det røde kort og derudover et blåt førerkort, men at disse udstedes i et trin,
som et førerkort til erhvervsmæssig personbefordring.!
Det er muligt at tilpasse til lokale forhold eller indkorporere lokale forhold i prøven til godkendelse.!
Dette betyder også, at erhvervsføreretten kan udstedes centralt, f.eks. via borgerservice i
kommunerne, politiet eller trafikstyrelsen.!
!
!
Kombinere men et generelt førerkort (se sveriges metode) med ekstra uddannelse fra
kørselskontorer for at kunne udføre deres kørsler, kan man både forenkle og opkvalificere værdien
af et førerkort og dermed styrke kvaliteten i branchen.!
En forenkling som ovenfor vil både give mindre bureaukrati, lettere og mere ensartet kontrol og kan
derved både spare penge for myndighederne og den der skal have førerkortet.!
!
3)
Indførelse af kædeansvar i branchen.!
!
!
Der indføres kædeansvar i branchen, d.v.s. at et bestillingskontor ikke kan have tilknyttet flere
vogne end der er omsætning til ... dette reguleres via kontrol fra trafikstyrelsen og løbende
handleplaner der sikrer at alle der er vognmænd eller ansatte chauffører kan få en ordentlig
betaling for deres arbejde, og så serviceniveauet overfor kunderne bevares.!
Det betyder også at det bliver forbudt for en udbyder (læs f.eks. kommuner og trafikselskaber) at
acceptere et bud på en kørselsopgave hvis denne ikke kan aflønne en chauffør og holde en bil
kørende.!
!
4) Bevillingen.!
!
* Der findes 2 bevillingstyper, de der kun vil køre gadeture (taxier) og de der vil køre begge dele.!
* Der er ikke behov til tilslutningsPLIGT til kørselskontor, hvilket giver større fleksibilitet.!
* Trafikstyrelsen og Kørselskontorerne beslutter vogn antal ud fra behov og indtjening.!
* For at opnå bevilling skal man overholde overenskomster og kædeansvar i branchen.!