Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 Bilag 9, L 43 A Bilag 9, L 43 B Bilag 9
Offentligt
Ark1
Nedenstående regnestykke viser, at L 43 ikke vil have den effekt som Skatteudvalget ønsker, den vil ikke bringe ”ens vilkår i branchen”
Læg dertil, at de fleste enlig kørende taxivognmænd bliver tvunget til at vælge billigere biler, så vil provenuet blive væsentligt lavere end
de kr. 130 mill., som Skatteministeriet har beregnet.
Taxi
Montering/afmont
Kørsel pr år km
Forskring år
Pladsleje
Bil drift pr år
Bil drift pr md
bil drift 3 år
Limousine
27000
100.000
32.400
84.000
116.400
9.700
376.200
0
40.000
16.200
0
16.200
1.350
48.600
OST vogn
5000
50.000
16.200
0
16.200
1.350
53.600
bilens værdi
350000
antal mdr.
engangsydelse
Mdl ydelse
Mdl ydelse
Mdl ydelse
40000
36
restgæld år 3
afskrivning
År 1
År 2
År 3
5000
afdrag i alt
5000
afdrag i alt
5000
afdrag i alt
180000
130000
20,00%
280000
224000
179200
300000
369000
131.786
-38.214
kr 634.414
kr 17.623
180000
130000
10,00%
315000
252000
201600
120000
549000
196.071
26.071
kr 242.529
kr 6.737
180000
130000
10,00%
315000
252000
201600
150000
499000
178.214
8.214
kr 260.386
kr 7.233
værdi efter
værdi efter
værdi efter
km efter 3 år
bilbasen ca. salgspris 3 år
SKAT vurderet værdi u. afg.
fortjeneste
Udgift 3 år
Dette beløb skal tjenes pr md til bilen
udgift pr md.
tallene herover viser forskellen med de ny afgifter
Regnestykket tager udgangspunkt i en bil til en værdi uden afgift men inkl. moms til 350.000 der køres over 3 år og derefter sælges/skiftes
Regnestykket går ud fra at SKAT vurderer bilen til en salgspris lig den fundet for tilsvarende biler på bilbasen,
og bilens værdi beregnes derefter som 100/280 dele af denne værdi, hvilket skulle give prisen før
Tallene er selvfølgelig sjussede, men anslået km tal og pladsleje er baseret på tal fra Trafik (ca. tal)
Afskrivning (20% hhv 10%) går ud fra at vognmanden benytter og får godkendt denne skatte afskrivningssats på køretøjet.
Udgiften over 3 år tager højde for anskaffelse, mdl. faste udgifter samt tab/gevinst på bilen efter skattemæssig afskrivning.
Ser det her rimeligt ud … med de forudsætninger vi har for at kunne beregne værdier uden at kende SKAT's vurderinger.
Side 1