Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 Bilag 1, L 43 A Bilag 1, L 43 B Bilag 1
Offentligt
1414079_0001.png
30. oktober 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven og forskellige
andre love (Ophævelse af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmoni-
sering af afgifterne på personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Ingen bemærkninger
AutoBranchen Dan-
mark
AutoBranchen Danmark har ingen be-
mærkninger til ændringerne i momslo-
ven.
AutoBranchen Danmark anfører, at
lovforslagets intentioner om ”styrket
virksomhedsservice” og ”bedre er-
hvervsbeskatning” ensidigt synes at
være til gavn for den offentlige service-
trafik (OST-biler) på bekostning af pri-
vat erhvervsmæssig personbefordring.
Afskaffelse af registreringsafgiften og
frikørselsordningen for taxier mv. inde-
bærer samlet set meromkostninger for
erhvervet. Meromkostningerne bæres af
de dele af erhvervet, der har biler, der er
omfattet af frikørselsordningen, dvs.
taxier og limousiner. Omvendt reduce-
res omkostningerne i erhverv, der udø-
ver sygetransport, og uændrede i er-
hverv, der udøver offentlig servicetrafik
samt kørsel med kørestolstaxier. Det
skal bemærkes, at den offentlige service-
trafik også udøves af private vogn-
mænd, ligesom taxier har mulighed for
at køre offentlig servicetrafik.
Taximarkedet er som anført et reguleret
marked, hvor kommunerne fastsætter
bl.a. maksimale takster for kørslen. Hvis
meromkostningerne kan overvæltes i
priserne, må der forventes en reduceret
efterspørgsel efter taxierhvervets ydel-
ser. Priserne på industrivarer såsom
biler må, set over en årrække, forventes
at udvise en mindre stigningstakt end
f.eks. lønningerne. Det må derfor for-
modes, at meromkostningerne reduce-
res som følge af generelt billigere biler.
Afgiftsændringerne for taxier mv. træk-
ker på den ene side i retning af anskaf-
felse af billigere biler. Billigere biler har
generelt en kortere levetid og kan køre
færre kilometer over levetiden for den
enkelte bil. På den anden side gør af-
giftsændringerne det mere attraktivt at
Til § 2, nr. 5
AutoBranchen Danmark frygter, at
lovforslaget medfører prisstigninger på
taxikørsel, som vil tvinge kunderne fra
privat erhvervsmæssig personbefordring
og ind i den kollektive transport. Der
peges dog også på, at taxierhvervets
satser fastsættes af kommunerne. Hvis
der ikke bliver mulighed for at øge pri-
serne, vil taxierhvervet omvendt stå
tilbage uden mulighed for at få dækket
de meromkostninger, der følger af lov-
forslaget.
En konsekvens vil være, at erhvervet
kommer til at køre i meget ældre biler.
Kunderne kommer dermed til at betale
mere for et dårligere produkt. Auto-
Branchen Danmark mener, at frikør-
selsordningen er en succes, som sikrer
en ny og trafiksikker vognpark i taxier-
Side 2 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvervet. Ordningen bidrager desuden
via videresalg af frikørte taxier til en
foryngelse af den danske bilpark.
Til § 2, stk. 6
AutoBranchen antager, at 2. pkt. i
registreringsafgiftslovens § 7, stk. 1,
fortsat vil være gældende.
beholde en dyrere bil i længere tid. Det
kan således ikke umiddelbart konklude-
res, at lovforslaget vil medføre, at taxi-
erne bliver ældre end i dag.
Forslagets § 2, nr. 6. ændrer alene
registreringsafgiftslovens § 7, stk. 1,
1. pkt. § 7, stk. 1, 2. pkt., forbliver
således uændret.
Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd
Ingen bemærkninger
Brancheorganisationen
for Værksteder (CAD)
CAD har ingen bemærkninger til lov-
forslaget og indstiller dette til vedtagel-
se.
CAD forventer, at taxivognmændene vil
indkøbe større og dyrere taxier, men at
de formentlig vil blive holdt i drift i
længere tid og over flere kilometer. Det
anføres med henvisning til lovforslagets
bemærkninger, pkt. 9, at Skatteministe-
riet har lagt det modsatte til grund uden
nærmere at redegøre for, hvorfor
vognmændene forventes at anskaffe
billigere biler.
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra AutoBranchen Dan-
mark.
Danmarks Rejsebureau
Forening (DRF)
DFR bifalder forslaget om ændring af
fradragsbegrænsningen på hotelophold i
momsloven. Forslaget vil forbedre dan-
ske hoteller og konferencecentres mu-
ligheder for at tiltrække både danske og
udenlandske erhvervskunder, hvilket
bidrager til at skabe vækst og arbejds-
pladser indenfor turistbranchen.
DFR finder, at fradragsbegrænsningen
for forplejning i forbindelse med hotel-
ophold ligeledes bør ophæves.
Efter gældende regler er fradragsretten
for momsudgiften til restaurationsydel-
ser begrænset til 25 pct. Fradragsretten
gælder for virksomhedens indkøb af
restaurationsydelser, som er af streng
Side 3 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
erhvervsmæssig karakter. En begræns-
ning af fradragsretten for restaurations-
ydelser skal ses i lyset af, at disse ydelser
indeholder elementer, som ikke er af
streng erhvervsmæssig karakter. Forsla-
get skønnes endvidere at medføre et
årligt finansieringsbehov på knap 3 mia.
kr. (2015-niveau).
Der er tidligere spurgt til muligheden
for at indføre fuld fradragsret for mom-
sen på restaurationsydelser. Der henvi-
ses til svar på spørgsmål nr. 662 af 26.
juni 2014 (alm. del).
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri er overordnet godt
tilfreds med selve indholdet af
vækstpakken, der indeholder mange
positive elementer for erhvervslivet
generelt og bygge- og anlægsbran-
chen specifikt. Imidlertid finder de, at
forliget om Vækstpakken 2014 des-
værre også er udtryk for en beklagelig
og markant ”undladelsessynd”, idet
man politisk har valgt ikke at videre-
føre Boligjob-ordningen efter udgan-
gen af 2014.
I forhold til ændringen omhandlende
fuldt fradrag for momsudgiften til
hotelovernatninger støtter Dansk
Byggeri op omkring forslaget. Det
bemærkes, at forslaget både sikrer en
større ligestilling mellem virksomhe-
ders udgifter og mindsker administra-
tive byrder, da bogholderiet kun skal
operere med to momsafløftningssat-
ser, nemlig 25 pct. på restau-
rant/bespisning og 100 pct. på alt
andet.
Danske Busvognmænd
(DB)
DB kan tilslutte sig forslaget om fuldt
momsfradrag på hotelovernatninger,
som forbedrer danske hoteller og
Forslaget falder udenfor rammerne af
dette lovforslag.
Side 4 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
konferencecentres konkurrencedyg-
tighed.
DB kan støtte hensigten med at gen-
nemføre en harmonisering af afgifterne
for taxier mv. DB opfatter afgiftshar-
monisering som et første skridt mod, og
en forudsætning for, en generel harmo-
nisering og regelforenkling på området.
DB anfører, at frikørselsordningen bi-
drager til en hyppig udskiftning af taxi-
erne. I kombination med Transportmi-
nisterens regler om energi- og miljøkrav
til taxier har det betydet, at vognenes
miljøstandard er hævet forholdsvist
hurtigt. DB foreslår derfor, at Skattemi-
nisteriet foretager alternative beregnin-
ger for en afgiftsomlægning, der kan
understøtte opdateringen af vognpar-
ken, og som fastholder det forudsatte
provenu.
Lovforslaget udmønter en del af "Aftale
om en vækstpakke" og omfatter æn-
dringer i bl.a. registreringsafgiftsloven.
Aftalen omfatter ikke planer om en
generel harmonisering og regelforenk-
ling i taxilovgivningen.
Taxiernes miljøstandard er understøttet
af de nævnte energi- og miljøkrav. Disse
krav skærpes i takt med, at udbuddet af
energieffektive og miljøvenlige biler
øges. Herved sikres en fortsat løbende
miljømæssig forbedring af såvel taxier
som øvrige køretøjer, der kører er-
hvervsmæssig transport. For så vidt
angår forslagets betydning for valg af
biltyper og driftsperiode henvises til
bemærkningerne til høringssvar fra
AutoBranchen Danmark. Lovforslagets
ændringer i afgifterne på taxiområdet
peger ikke entydigt på en bestemt ud-
vikling i driftsperiodernes længde. Der
ses på den baggrund ikke umiddelbart at
være behov for at gennemføre alternati-
ve beregninger.
For så vidt angår spørgsmålet om DUT-
forhandlinger, henvises til bemærknin-
gerne til høringssvaret fra Danske Regi-
oner.
Lovforslaget regulerer ikke takstfastsæt-
telsen i erhvervet.
DB peger på, at meromkostninger, der
overvæltes i priserne, kan give anledning
til DUT-forhandlinger, der kan påvirke
økonomien i den offentlige sektor.
Der er usikkerhed om forslagets konse-
kvenser for de maksimaltakster, der
vedtages af kommuner og taxinævn
Side 5 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
rundt om i landet. DB ønsker maksimal
synlighed og åbenhed omkring dette og
foreslår evt. indregning af meromkost-
ningerne i det indeks, der anvendes som
baggrund for fastsættelsen af maksimal-
taksterne.
Danske Regioner
Danske Regioner har ingen bemærknin-
ger til ændringerne i momsloven.
Danske Regioner anfører med henvis-
ning til lovforslagets bemærkninger, at
statens provenu øges som følge af æn-
dringerne af reglerne, samt at merudgif-
terne forventes overvæltet på kunderne.
Danske Regioner gør opmærksom på, at
kørslen for regionerne sker efter udbud,
og derfor ikke er påvirket af prisregule-
ringen, og det forventes, at eventuelle
meromkostninger for vognmanden
indgår i tilbudspriserne.
Det anføres, at kørsel for regionerne
udgør en væsentlig del af kundeunderla-
get for taxierhvervet. Danske Regioner
mener, at forslaget medfører merom-
kostninger for regionerne, og at regio-
nerne bør kompenseres herfor. Til brug
for opgørelse af meromkostningerne
ønskes data for merprovenuet fordelt på
afgiftstype og vogntyper, samt fordeling
af de enkelte vogntypers art af kørsel.
Danske Revisorer FSR
Ingen bemærkninger
Som anført i bemærkningerne til lov-
forslaget, er det usikkert, om merom-
kostningerne kan overvæltes i priserne
for taxiydelser, idet taximarkedet er et
reguleret marked, hvor kommunerne
fastsætter bl.a. maksimale takster for
kørslen. Kørsel for kommuner og regi-
oner efter udbud vil efter ændringerne
ske i et marked, hvor beskatningen af
køretøjerne er harmoniseret. Da æn-
dringerne medfører øgede omkostnin-
ger i dele af erhvervet, samt uændrede
eller reducerede omkostninger i andre
dele af erhvervet, kan det ikke umiddel-
bart konkluderes, at tilbudspriserne
øges.
Det skal desuden bemærkes, at generelle
skatte- og afgiftsændringer normalt ikke
giver anledning til regulering ifølge
DUT-reglerne.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv støtter forslaget om
fuldt momsfradrag for moms på
hotelovernatninger. Forslaget vil
bidrage til en forbedring af danske
hotellers og konferencecentres mu-
lighed for at tiltrække danske og
udenlandske erhvervskunder, ligesom
Side 6 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
der vil ske en generel forbedring af
turisthvervets konkurrencedygtighed.
Dansk Erhverv mener, at der bør
arbejdes for, at der også indføres
fuldt momsfradrag for restaurations-
ydelser. Danske virksomheder vil
fortsat opleve at have flere omkost-
ninger og mere administrativt besvær
end udenlandske konkurrenter. Fuldt
momsfradrag for restaurationsydelser
vil medvirke til at skabe yderligere
arbejdspladser særligt i restaurations-
branchen og dermed generelt forbed-
re turisthvervets konkurrencedygtig-
hed.
Høringssvaret vedrørende afgiftshar-
monisering af afgifterne på taxier mv.
gives på vegne af ByTaxiernes Interes-
seorganisation (BTI), Centralforeningen
af Taxiforeninger (C.A.T.) samt Dansk
Erhverv.
Dansk Erhverv anfører, at afgiftshar-
moniseringen vil medføre stor skade-
virkning på de omfattede taxivirksom-
heder, samt negative miljømæssige kon-
sekvenser for samfundet. Det foreslås
på den baggrund at gennemføre harmo-
niseringen, så samtlige kørselsområder
omfattes af en frikørselsordning. Dansk
Erhverv har gennemført en provenube-
regning af forslaget, der viser, at det
aftalte provenu i årene 2015-2020 kan
fastholdes.
Dansk Erhverv anfører videre om lov-
forslaget, at formålet med det oprindeli-
ge forslag var en ensretning af afgifterne
på tværs af de kørselsformer, der er
omfattet af taxiloven, så afgifterne ikke
stod i vejen for de meget nødvendige
ændringer i taxilovgivningen. Selv om
taxilovændringen ikke blev en del af
Se kommentaren til DFR
Forslaget fra Dansk Erhverv om indfø-
relse af en frikørselsordning for alle
tilladelseskategorier må forventes at
medføre et reduceret provenu fra biler,
der ikke kan frikøres efter gældende
regler, når disse overgår til anden an-
vendelse. Det er således ikke umiddel-
bart muligt at opnå det aftalte merpro-
venu ved forslaget fra Dansk Erhverv.
Lovforslaget udmønter en del af "Aftale
om en vækstpakke" og omfatter æn-
dringer i bl.a. registreringsafgiftsloven.
Aftalen omfatter ikke planer om en
generel harmonisering og regelforenk-
ling i taxilovgivningen.
Side 7 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forliget, finder Dansk Erhverv det fort-
sat nødvendigt med en ændring i taxi-
lovgivningen.
Dansk erhverv tvivler på den beregnede
provenueffekt, bl.a. med henvisning til,
at afskaffelsen af frikørselsordningen
fjerner den økonomiske begrundelse for
udskiftning af bilerne efter 3 år. Desu-
den forventes øgede omkostninger for
kommunerne, idet vognmændenes
driftsmidler bliver dyrere.
Det anføres, at der er miljømæssige
fordele ved at indføre mulighed for
frikørsel for alle tilladelseskategorier,
idet der herved gives incitament til at
udskifte bilerne, mens de stadig har en
brugtværdi.
Afgiftsændringerne forventes ikke at
påvirke efterspørgslen efter brugte biler.
Når der ikke længere er frikørte taxier
uden registreringsafgift på bilmarkedet,
vil der i stedet blive solgt brugte taxier
og andre brugte biler med fuld registre-
ringsafgift. Med afskaffelsen af frikør-
selsordningen bortfalder det hidtidige
skattemæssige tilskud til erhvervet. Sta-
tens merprovenu afhænger derfor ikke
af evt. ændringer i udbuddet af brugte
taxier.
For så vidt angår spørgsmålet om ud-
skiftningshastigheden af taxier mv. hen-
vises til bemærkningerne til høringssva-
rene fra henholdsvis AutoBranchen
Danmark og Danske Busvognmænd.
Dansk Taxi Råd
Dansk Taxi Råd har ingen bemærknin-
ger til ændringerne i momsloven.
Det er Dansk Taxi Råds opfattelse, at
en harmonisering af registreringsafgiften
ikke vil bidrage til lige og fair konkur-
rencevilkår, men snarere få den modsat-
te effekt og hæmme taxierhvervets kon-
kurrenceevne, når der fortsat ikke er
sket en revidering af taxiloven.
Dansk Taxi Råd anfører, at der ikke i
lovforslaget er taget højde for, at bilerne
vil blive anvendt til taxikørsel i en læn-
gere periode. Det vurderes som følge
heraf, at bilerne vil blive sværere at af-
sætte i Danmark og derfor bl.a. vil blive
solgt til eksport. Disse forhold bør iføl-
ge Dansk Taxi Råd medtages i lov-
forslagets provenuberegninger.
Lovforslaget udmønter en del af "Aftale
om en vækstpakke" og omfatter æn-
dringer i bl.a. registreringsafgiftsloven.
Aftalen omfatter ikke planer om en
generel harmonisering og regelforenk-
ling i taxilovgivningen.
For så vidt angår bemærkningerne om
udskiftningshastigheden for taxier mv.
og betydningen heraf for provenube-
regningerne henvises til bemærkninger-
ne til høringssvar fra henholdsvis Au-
toBranchen Danmark og Danske Bus-
vognmænd.
Side 8 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Med en forventet reduktion af udskift-
ningshastigheden for taxier vil lov-
forslaget have en negativ effekt i for-
hold til den hidtil forventede udvikling i
CO
2
udledningen fra taxier mv. I for-
bindelse med den seneste revision af
energi- og miljøklassekravene til taxier
mv. er beregnet en reduktion i CO
2
udledningen ud fra en forudsat udskift-
ningshastighed på 3 år.
Dansk Taxi Råd anfører desuden, at en
væsentlig kunde til taxierhvervet er
kommuner og regioner. Det forventes,
at priserne på udførelse af disse opgaver
vil stige. Lovforslaget synes ikke at have
taget højde for, at dette kan påvirke de
kommende DUT-forhandlinger, hvor
kommunerne og regionerne berettiget
vil kunne stille krav om økonomisk
kompensation.
For så vidt angår spørgsmålet om øko-
nomisk kompensation til kommuner og
regioner henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra Danske Regioner.
Dansk Told og Skatte-
forbund
Ingen bemærkninger
Datatilsynet
Ingen bemærkninger
De Danske Bilimportø-
rer (DBI)
DBI er forundret over, at de ikke er
tilføjet høringslisten. Dette er uaccep-
tabelt, da forslaget har tæt sammen-
hæng med DBI og deres medlem-
mers aktiviteter. DBI har som konse-
kvens heraf kun haft ganske kort tid
til at gennemse ændringerne.
Skatteministeriet beklager, at DBI
ikke har været tilføjet høringslisten.
Der er tale om en fejl, som vil blive
rettet op fremover.
Lovforslaget har været tilgængeligt
via høringsportalen siden den 3. sep-
tember 2014, og alle indkomne hø-
ringssvar vil blive taget i betragtning
på lige vilkår, uanset om den enkelte
part er tilføjet høringslisten eller ej.
Lovforslaget udmønter en del af "Aftale
om en vækstpakke" og omfatter en
DBI finder det problematisk, at der
endnu engang gennemføres mindre
Side 9 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ændringer af registreringsafgiften frem
for at gennemføre den mere grundlæg-
gende reform, der er varslet i regerings-
grundlaget.
DBI finder det tillige uheldigt, at staten
igen øger den samlede bilbeskatning,
når det samlede afgiftsprovenu langt
overstiger de samfundsmæssige om-
kostninger ved vejtransporten.
DBI gør opmærksom på, at de foreslåe-
de ændringer vil mindske udskiftnings-
hastigheden af flåden af hyrevogne.
Dette modvirker statens indsats for -
gennem skærpede miljø- og energikrav
til taxier - at mindske klimabelastningen
fra danske hyrevogne.
DBI anmoder om, at køretøjer, som
er bestilt, men som ikke kan leveres
inden den 1. januar 2015, mod behø-
rig dokumentation kan registreres
efter de gældende regler i en over-
gangsperiode. DBI foreslår den 30.
marts 2015.
harmonisering af afgifterne for person-
biler til erhvervsmæssig befordring, bl.a.
således at biler i alle tilladelseskategorier
bliver fritaget for registreringsafgift.
Frikørselsordningen udgør en begunsti-
gelse af taxierhvervet, som bortfalder
ved harmoniseringen af afgifterne.
For så vidt angår bemærkningerne om
udskiftningshastigheden af taxier mv.
henvises til bemærkningerne til hørings-
svar fra henholdsvis AutoBranchen
Danmark og Danske Busvognmænd.
De foreslåede regler vedrørende af-
giftsharmonisering for taxier mv.
træder efter forslaget i kraft den 1.
januar 2015. Forslaget blev offentlig-
gjort i forbindelse med udsendelse i
høring den 3. september 2014, dvs.
omtrent 4 måneder før den planlagte
ikrafttræden. Det er Skatteministeri-
ets vurdering, at dette udgør en pas-
sende omstillingsperiode, særligt når
det tages i betragtning, at der ikke
foreslås ændringer for de køretøjer,
som er afgiftsberigtiget efter de gæl-
dende regler inden den 1. januar
2015.
DI
DI støtter ophævelsen af fradragsbe-
grænsningen for moms på hotelop-
hold.
DI er positiv over for en afgiftsharmo-
nisering for taxier mv. og peger på, at
dette er en grundforudsætning med
henblik på en efterfølgende revision af
Lovforslaget udmønter en del af "Aftale
om en vækstpakke" og omfatter æn-
dringer i bl.a. registreringsafgiftsloven.
Aftalen omfatter ikke planer om en
Side 10 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
taxiloven, som personbefordringser-
hvervet har stærkt behov for. DI havde
dog gerne set en harmoniseringsmodel
med mindre negativ effekt på erhvervet.
DI er tvivlende overfor det beregnede
provenu. To væsentlige forhold synes
udeladt af beregningerne: Dels det for-
hold, at ca. 50 pct. af taxierhvervets
omsætning sker på kontrakter med
kommuner og regioner, dels at erhver-
vets biler vil forblive i taxidrift længere
tid end nu. Førstnævnte må forventes at
give anledning til prisstigninger ved
kontraktfornyelser, som kommuner og
regioner vil søge kompenseret gennem
DUT-forhandlingerne. Længere drifts-
perioder for bilerne forventes at reduce-
re afgiftsprovenuet ved videresalg af
bilerne til anden anvendelse.
DI anbefaler, at harmoniseringens ef-
fekt skal reguleres i taksterne, f.eks.
gennem en reguleringsfaktor i det så-
kaldte taxiindeks, som Danmarks Stati-
stik opgør.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
Lovforslaget medfører administrative
lettelser for erhvervslivet.
De administrative lettelser består for
det første i, at taxier, limousiner og
sygetransportbiler fritages for regi-
streringsafgift. Skatteministeriet oply-
ser, at omkring et par tusinde køretø-
jer årligt forventes at blive fritaget for
at ansøge i forbindelse med registre-
ringsafgiften. Dog vil der i forbindel-
se med videresalg af køretøjer være
pligt til afgiftsregistrering.
For det andet vil en mindre admini-
strativ lettelse bestå i, at ordningen
om frikørsel af taxier og limousiner
generel harmonisering og regelforenk-
ling i taxilovgivningen.
For så vidt angår bemærkningerne om
bilernes driftsperioder henvises til be-
mærkningerne til høringssvar fra hen-
holdsvis AutoBranchen Danmark, og
Danske Busvognmænd.
For så vidt angår de nævnte forhold om
økonomiske effekter i kommuner og
regioner henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra Danske Regioner.
Lovforslaget regulerer ikke takstfastsæt-
telsen i erhvervet.
Bemærkninger vil blive indarbejdet i
lovforslaget.
Side 11 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ophæves.
TER vurderer, at de administrative
lettelser ikke overstiger 10.000 timer
årligt på samfundsniveau. De vil ikke
blive kvantificeret yderligere.
FSR
Ingen bemærkninger
HORESTA
HORESTA støtter fuldt ud forslaget,
som vil kunne bidrage til at tiltrække
flere store møder og kongresser til
Danmark og dermed på længere sigt
bidrage til øget vækst og beskæftigel-
se i dansk erhvervsturisme.
HORESTA bemærker, at fuldt
momsfradrag vil gøre erhvervsmæs-
sige køb mere ensartede og mindre
byrdefulde at administrere for virk-
somhederne.
Den øgede momsafløftning fra 75
pct. til 100 pct. vil ifølge beregninger
foretaget for HORESTA af Copen-
hagen Ecomomics på sigt skabe 500
nye arbejdspladser i Danmark.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Ingen bemærkninger
KL
KL mener, at forslaget om frikørsel af
taxier vil have kommunaløkonomiske
konsekvenser.
Merudgifterne for de private taxivogn-
mænd forventes ifølge KL overvæltet på
kunderne.
Kommunerne udgør en væsentlig del af
Der henvises til bemærkningerne til
høringssvaret fra Danske Regioner.
Side 12 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kundegrundlaget for taxivognmændene,
hvorfor kommunerne også vil blive
ramt økonomisk af de ændrede regler.
KL mener, at spørgsmålet om DUT-
kompensation af lovforslaget bør bero
på en konkret vurdering af, om forslaget
medfører kommunaløkonomiske kon-
sekvenser.
Endvidere anføres, at kommunerne bør
kompenseres for de skønnede merud-
gifter ved forslaget om ændrede regler
for frikørsel af taxier
Motorcykel Forhandler
Foreningen
Ingen bemærkninger
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd vurderer, at
forslaget om harmonisering af afgif-
ter på taxier mv. ikke har direkte
indflydelse på afgifterne for veteran-
køretøjer, muligheden for at anven-
delse af veterankøretøjer, bevarelse af
den motorhistoriske kulturarv eller
det individuelle ejerskab af historiske
køretøjer.
SRF Skattefaglig For-
ening
Ingen bemærkninger
Trafikselskaberne i
Danmark (TiD)
TiDs høringssvar omhandler alene
harmoniseringen af afgifterne for
personbiler med tilladelse til er-
hvervsmæssig persontransport.
TiD anfører, at det er vanskeligt at
vurdere forslagets økonomiske kon-
sekvenser for trafikselskaberne, og
dermed for kommuner og regioner.
Konsekvenserne afhænger bl.a. af,
Se svaret til Danske Regioner
Side 13 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414079_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvorledes meromkostningerne bliver
fordelt mellem privatkunder, offent-
lige kunder og taxaerhvervet, samt af
kundernes accept af eventuelt forhø-
jede kilometertakster. Det må forven-
tes, at udbudsprisen stiger i forhold
til kørsel for regioner og kommuner.
Det fremgår af lovforslaget, at mer-
udgifterne for de private taxavogn-
mænd forventes overvæltet på kun-
derne. En væsentlig kunde i denne
sammenhæng er regioner og kom-
muner. Der er ikke i forslaget lagt op
til kompensation af regioner og
kommuner, da der er tale om et gene-
relt forslag uden direkte betydning
for kommunernes økonomi.
TiD anfører, at der ikke synes at være
tvivl om, at forslaget vil koste regio-
ner og kommuner penge som følge af
forhøjede udbudspriser, og henviser
for så vidt angår DUT til KL og
Danske Regioners høringssvar.
TiD bemærker afslutningsvist, at det
er vigtigt at sikre taxaerhvervet ram-
mevilkår, så erhvervet fortsat kan
bidrage til en sammenhængende per-
sonbefordring – ikke mindst i yder-
områderne.
Side 14 af 14