Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 4
Offentligt
1413428_0001.png
28. oktober 2014
J.nr. 14-2340667
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love. (Tilbage-
rulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elaf-
giften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det skrå
skatteloft, nedsættelse af den grønne check samt afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 34 af 28. oktober 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Troels Lund Poulsen (V) og Torsten Schack Pedersen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413428_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren sikre gennemførelsen af en hurtig vurdering af et rimeligt niveau af afgifter
på bioolier, der ikke indeholder overkompensation, og med mulighed for efterfølgende
justering med henblik på at undgå skadelige effekter af et for højt afgiftsstartniveau?
Svar
Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 27, er regeringen indstillet på at undersøge mulig-
heden for at anvende lavere satser på bioolier.
En eventuel nedsat afgiftssats for bioolier skal fastlægges. Der skal udarbejdes et lov-
forslag, som skal i høring, hvorefter lovprocessen i forhold til Folketinget skal gennemfø-
res. Normalt vil der være tale om en forløb på minimum ca. 6 måneder.
Herefter skal den vedtagne lov godkendes efter statsstøttereglerne.
Er betingelserne i gruppefritagelsesforordningen opfyldt, dvs. overholdes minimumssat-
serne efter energibeskatningsdirektivet, og sker der ikke overkompensation, kan godken-
delse efter statsstøttereglerne ske efter gruppefritagelsesforordningen. I så fald skal
Kommissionen orienteres om den lavere afgift ved en anmeldelse. Der er tale om en EU-
procedure, der kan gennemføres på relativt kort tid - ca. 1 måned. Kommissionen har
herved ikke godkendt ordningen, og der er således en vis juridisk usikkerhed, idet Kom-
missionen efterfølgende vil kunne underkende ordningen, hvis betingelserne ikke er
overholdt.
Overholdes minimumssatserne i energibeskatningsdirektivet ikke, vil en EU-notifikation
være omfattet af Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og ener-
gi 2014-2020. I den situation vil en ikrafttrædelse af de nye regler skulle afvente Kommis-
sionens endelige godkendelse heraf. Det er også her en forudsætning, at der ikke sker
overkompensation.
Såfremt statsstøttenotifikationen også skal omfatte en justering af afgiften i en mellemlig-
gende periode, dvs. fra den fulde afgifts ikrafttræden til ikrafttrædelsen af en lavere af-
giftssats, vil det forudsætte en selvstændig stillingtagen hertil af Kommissionen. Der vil i
så fald være tale om en afgiftslempelse med tilbagevirkende kraft. Hvorvidt denne foran-
staltning vil være omfattet af enten gruppefritagelsesforordningen eller retningslinjerne
for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi, vil afhænge af den endelige udformning heraf.
Det er ikke muligt på forhånd at udtale sig nærmere om tidshorisonten for en sådan stats-
støttegodkendelse. Typisk er varigheden mellem 6 måneder op til 2 år, men det afhænger
meget af den konkrete notificerede foranstaltning.
Side 2 af 2