Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 4 Bilag 4
Offentligt
1413108_0001.png
28. oktober 2014
J.nr. 14-2340667
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love
(Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse
af elafgiften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, forhøjelse af bundskatten og det
skrå skatteloft, nedsættelse af den grønne check samt afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413108_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., personskatteloven og forskellige andre love
(Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgif-
ten, forhøjelse af elafgiften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler, for-
højelse af bundskatten og det skrå skatteloft, nedsættelse af den grønne check
samt afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.)
Til § 3
1)
Nr. 1
affattes således:
”1.
§ 6, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
”Af forbrug af elektricitet i helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet, betales en
afgift på 34,9 øre pr. kWh (2015-niveau) af den del af forbruget, der overstiger
4.000 kWh årligt.””
[Lovteknisk ændring]
2)
Nr. 2
affattes således:
”2.
§ 6, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
”Af forbrug af elektricitet i helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet, betales en
afgift på 40,0 øre pr. kWh (2020-tal baseret på 2015-niveau) af den del af forbru-
get, der overstiger 4.000 kWh årligt.””
[Lovteknisk ændring]
3)
Nr. 4
affattes således:
”4. I
§ 6, stk. 1, 2. pkt.,
ændres ”(2015-niveau)” til: ”(2020-tal baseret på 2015-
niveau)”.”
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 5
4)
Nr. 1
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]
5)
Nr. 2
affattes således:
”2.
§ 1, stk. 1,
affattes således:
”Der ydes en skattefri kompensation på det beløb, der er anført i 2.-7. pkt., til
personer, der ved indkomståret udløb er fyldt 18 år, og som er skattepligtige efter
Side 2 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413108_0003.png
kildeskattelovens § 1 eller omfattet af kildeskattelovens afsnit I A den første dag i
indkomståret. For indkomståret 2015 udgør beløbet 955 kr. For indkomståret 2016
udgør beløbet 950 kr. For indkomståret 2017 udgør beløbet 940 kr. For indkomst-
året 2018 udgør beløbet 930 kr. For indkomståret 2019 udgør beløbet 900 kr. For
indkomståret 2020 og efterfølgende indkomstår udgør beløbet 875 kr.””
[Lovteknisk ændring]
6)
Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
7)
Nr. 4
affattes således:
”4.
§ 1, stk. 2,
affattes således:
”Stk. 2.
Til personer, der er skattepligtige efter kildeskattelovens § 1 eller om-
fattet af kildeskattelovens afsnit I A den første dag i indkomståret, og som har barn
eller børn, der ved indkomstårets udløb ikke er fyldt 18 år, ydes i overensstemmel-
se med de bestemmelser, som følger af § 5, stk. 1-6, en supplerende skattefri kom-
pensation på det beløb, der er anført i 2.-5. pkt., hvis barnet den første dag i ind-
komståret faktisk opholder sig her i landet, ikke har indgået ægteskab, ikke er an-
bragt uden for hjemmet efter lov om social service, ikke sammen med en indeha-
ver af forældremyndigheden er optaget i en døgnforanstaltning efter lov om social
service eller i øvrigt forsørges af offentlige midler. For indkomstårene 2015 og
2016 udgør beløbet 220 kr. pr. barn, dog maksimalt 440 kr. For indkomstårene
2017 og 2018 udgør beløbet 215 kr. pr. barn, dog maksimalt 430 kr. For ind-
komståret 2019 udgør beløbet 210 kr. pr. barn, dog maksimalt 420 kr. For ind-
komståret 2020 og efterfølgende indkomstår udgør beløbet 200 kr. pr. barn, dog
maksimalt 400 kr.””
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
8)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
”01.
§ 1, stk. 5, 1. pkt.,
ophæves.”
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 10]
9)
I det under
nr. 19
foreslåede
§ 7 a, stk. 3, nr. 5,
ændres ”fremstillingspro-
cesser, og bioolien ikke er tilført affaldet separat.” til: ”fremstillingsprocesser og
ikke er tilført affaldet separat.”
[Præcisering af den foreslåede lovtekst]
10)
Efter nr. 26 indsættes som nye numre:
”02.
Bilag 2
ophæves.
Side 3 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413108_0004.png
03.
Bilag 3
ophæves.”
[Ophævelse af bilag 2 og bilag 3, da disse alene vedrører årene 2010-2014]
Til § 7
11)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 1, stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”Af andre kulbrintebrændstoffer,” til: ”Af andre
kulbrintebrændstoffer og varer under position 3824 90 99 i EU´s Kombinerede
Nomenklatur,”.”
[Ændring af udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, til også at
omhandle varer omfattet af KN-kode 3824 90 99]
Til § 9
12)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 7, stk. 1, nr. 1,
ændres ”50,0
øre” til: ”42,5 øre”, og ”130,0 øre” ændres til: ”108,8 øre”.
[Gradvis indfasning af afgiftsforhøjelsen på cigarer, cerutter og cigarillos]
13)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 7, stk. 1, nr. 2,
ændres ”50,9
øre” til: ”50,0 øre”, og ”131,3 øre” ændres til: ”130,0 øre”.
[Gradvis indfasning af afgiftsforhøjelsen på cigarer, cerutter og cigarillos]
14)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 7, stk. 1, nr. 3,
ændres ”51,8
øre” til: ”50,9 øre”, og ”132,6 øre” ændres til: ”131,3 øre”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og 13]
15)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 7, stk. 1, nr. 4,
ændres ”52,7
øre” til: ”51,8 øre”, og ”133,9 øre” ændres til: ”132,6 øre”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og 13]
16)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 7, stk. 1, nr. 5,
ændres ”53,7
øre” til: ”52,7 øre”, og ”135,3 øre” ændres til: ”133,9 øre”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og 13]
17)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 7, stk. 1, nr. 6,
ændres ”54,7
øre” til: ”53,7 øre”, og ”136,7 øre” ændres til: ”135,3 øre”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og 13]
Side 4 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413108_0005.png
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Ændringsforslagene indeholder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
De foreslåede nyaffattelser af elafgiftslovens § 6, stk. 1, 1. pkt., er alene af lovtek-
nisk karakter og vedrører ændringerne i elafgiften og elvarmeafgiften, jf. lov-
forslagets § 3, nr. 1, 2 og 4.
Ændringerne i elafgiftsloven er i lovforslaget opdelt, således at der er taget højde
for både den situation, hvor EU-Kommissionen godkendelse af PSO-ordningen
opnås inden den 1. januar 2015, og alle ændringer i elafgiften derfor kan træde i
kraft samtidig, og den situation, hvor godkendelsen ikke foreligger, og alene ned-
sættelsen af elafgiften kan træde i kraft den 1. januar 2015.
Til nr. 4 og 5
Ændringsforslagene indeholder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
§ 1, stk. 1, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter
indeholder i nr. 1 og 2 en opregning af betingelser for at få den grønne check. I det
fremsatte lovforslags § 5, nr. 2, indsættes nye punktummer i § 1, stk. 1, i den
nævnte lov. Dette kan imidlertid give anledning til tvivl om, hvorvidt de foreslåede
punktummer knytter sig til hele bestemmelsen eller kun det sidste led i opregnin-
gen.
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 5 at affatte § 1, stk. 1, i lov om skattefri
kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter på ny, hvorefter den numme-
rerede opregning i 1. pkt. udgår. Hermed tydeliggøres det, at ændringen knytter sig
til begge betingelser. Ændringsforslag nr. 4 er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 5.
Til nr. 6 og 7
Ændringsforslagene indeholder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
§ 1, stk. 2, i lov om skattefri kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter
indeholder i nr. 1-3 en opregning af betingelser for at få den supplerende grønne
check. I det fremsatte lovforslags § 5, nr. 4, indsættes nye punktummer i § 1, stk.
2, i den nævnte lov. Dette kan imidlertid give anledning til tvivl om, hvorvidt de
foreslåede punktummer knytter sig til hele bestemmelsen eller kun det sidste led i
opregningen.
Side 5 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413108_0006.png
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 7 at affatte § 1, stk. 2, i lov om skattefri
kompensation for forhøjede energi- og miljøafgifter på ny, hvorefter den numme-
rerede opregning i 1. pkt. udgår. Hermed tydeliggøres det, at ændringen knytter sig
til alle betingelser. Ændringsforslag nr. 6 er en konsekvens af ændringsforslag nr.
7.
Til nr. 8 og 10
Henvisningen til bilag 2 og bilag 3 i kulafgiftslovens § 1, stk. 5, samt bilagene 2
og 3 foreslås ophævet. Bilag 2 og bilag 3 angiver satserne for kulafgiftslovens § 1,
stk. 2, og § 1, stk. 4, for perioden 2010 til 2014.
De foreslåede ændringer i kulafgiftsloven § 1, stk. 1 og 4, jf. lovforslagets § 6, nr.
1 og 5-11, har virkning fra og med den 1. januar 2015. Som følge heraf foreslås
bilag 2 og bilag 3 samt henvisningen hertil ophævet.
Til nr. 9
Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Der foreslås en sproglig justering af den foreslåede bestemmelse. Bestemmelsens
ordlyd svarer herefter til ordlyden i den foreslåede § 7 a, stk. 2, nr. 5, jf. lovforsla-
gets § 5, nr. 18.
Til nr. 11
Energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 1, angiver hvilke energiprodukter, der
er omfattet af direktivet. Dette omfatter bl.a. varer under KN-kode 3824 90 99, når
de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof, jf.
artikel 1, stk. 2, litra h.
Varer omfattet af KN-kode 3824 90 99 er således energiprodukter, som er omfattet
af energibeskatningsdirektivet i det omfang, de er bestemt til anvendelse som
brændsel til opvarmning eller motorbrændstof. I disse situationer er det derfor
udgangspunktet, at der skal pålægges almindelige energiafgift.
Når energibeskatningsdirektivet henviser til koder i den kombinerede nomenkla-
tur, er det til Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001 om
ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og stati-
stiknomenklaturen og den fælles toldtarif, jf. energibeskatningsdirektivets artikel
2, stk. 5. Denne forordning er efterfølgende ændret, senest ved Kommissionens
forordning (EU) nr. 1001/2013 af 4. oktober 2013 om ændring af bilag I til Rådets
forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles
toldtarif. Det følger ligeledes af energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 5, at
senere ajourføringer af koderne i den kombinerede nomenklatur for de varer om-
Side 6 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413108_0007.png
fattet af energibeskatningsdirektivet ikke må medføre ændringer i hvilke energi-
produkter, der er omfattet af direktivet.
Ajourføringen af koderne har bl.a. betydet, at KN-kode 3824 90 99 i dag er ændret
til KN-kode 3824 90 97.
Da energibeskatningsdirektivet henviser til KN-kode 3824 90 99, er det denne
kode, som der refereres til i denne sammenhæng.
KN-kode 3824 90 99 omfatter ”Andre varer” under pos. 3824, som har beskrivel-
sen ”Tilberedte bindemidler til støbeforme eller støbekerner; produkter fra kemi-
ske og nærtstående industrier (herunder blandinger af naturprodukter), ikke andet-
steds tariferet”. Der er således tale om en opsamlingsbestemmelse, som alene fin-
der anvendelse i de tilfælde, hvor den pågældende vare ikke kan tariferes under en
anden KN-kode.
Kort beskrevet pålægges energiprodukter omfattet af energibeskatningsdirektivet
afgift i mineralolieafgiftsloven enten efter hovedbestemmelsen i mineralolieaf-
giftslovens § 1, stk. 1, opsamlingsbestemmelsen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk.
2, eller hvis der er tale om blandinger af energiprodukter mineralolieafgiftslovens
§ 1, stk. 4.
De pågældende varer omfattet af KN-kode 3824 90 99 vil således som hovedregel
være omfattet af de gældende energiafgifter, når de er bestemt til anvendelse som
brændsel til opvarmning eller motorbrændstof.
Det foreslås af hensyn til EU-konform implementering af energibeskatningsdirek-
tivet at præcisere udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, således
at den også omhandler varer omfattet af KN-kode 3824 90 99. Bagrunden herfor
er, at KN-kode 3824 90 99 netop er en opsamlingsbestemmelse, og den kan derfor
indeholde varer, som falder uden for de gældende afgiftsregler. Dermed sikres, at
disse varer i alle tilfælde pålægges energiafgift, når de er bestemt til anvendelse
som brændsel til opvarmning. Dette betyder, at de pågældende varer pålægges
afgift efter den sats, der gælder for et tilsvarende brændsel til opvarmning, jf. mi-
neralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, når de er bestemt til anvendelse, udbydes til salg
eller anvendes som brændsel til opvarmning.
Udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., omfatter andre
kulbrintestoffer end direkte angivet i stk. 1, der er bestemt til anvendelse, udbydes
til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning. Der er dermed også tale om
en opsamlingsbestemmelse, som skal sikre, at der svares afgift af alle kulbrinte-
stoffer, der anvendes som brændsel til opvarmning, hvilket er et krav efter energi-
beskatningsdirektivet.
KN-kode 3824 90 99 omfatter eksempelvis blandinger af rapsolie og dieselolie,
der har karakter af brændstof, da en sådan blanding ikke kan tariferes som rapsolie
Side 7 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413108_0008.png
(pos. 1514) eller som dieselolie (pos. 2710). Dvs. blandinger i en form, hvor varen
ikke kan selvstændigt tariferes og dermed hører under opsamlingsbestemmelsen.
Som udgangspunkt vil sådanne blandinger være omfattet af den gældende be-
stemmelse i mineraloliegiftslovens § 1, stk. 4. Ligeledes hvis eksempelvis rapsoli-
en kan selvstændigt tariferes, vil den være omfattet af den foreslåede energiafgift
på bioolier, jf. lovforslagets § 7.
Ændringsforslaget skønnes ikke at have provenumæssige konsekvenser.
Til nr. 12-17
På baggrund af de modtagne høringssvar og efterfølgende dialog med tobaksbran-
chen foreslås en gradvis indfasning af afgiftsforhøjelsen på cigarer, cerutter og
cigarillos, således at afgiften det første år kun stiger med 75 pct. af det, som blev
foreslået i det fremsatte lovforslag, og først indfases fuldt ud fra 2016.
Ændringsforslag nr. 12 medfører, at stykafgiften den 1. januar 2015 kun stiger
med 75 pct. af den oprindeligt foreslåede stigning. At stykafgiften er lavere end i
det fremsatte lovforslag medfører et fald i den foreslåede minimumsafgift, som
afspejler både den forhøjede stykafgift og den uændrede værdiafgift.
Ændringsforslag nr. 13 medfører, at stykafgiften den 1. januar 2016 stiger til det
oprindeligt foreslåede niveau, hvilket vil sige, at stykafgiften udgør 50,0 øre pr.
stk., og minimumsafgiften udgør 130,0 øre pr. stk.
Det er med lovforslaget foreslået, at styk- og minimumsafgiften indekseres med
1,8 pct. årligt fra året efter afgiftsforhøjelsen træder i kraft. Som konsekvens af
forslaget om gradvis indfasning af afgiftsforhøjelsen foreslås indekseringen første
gang foretaget året efter, at afgiften er fuldt indfaset, hvilket vil sige, at der første
gang indekseres den 1. januar 2017, jf. ændringsforslag nr. 14-17.
Adfærdseffekterne ved den foreslåede gradvise indfasning skønnes at være de
samme som ved forhøjelserne foreslået i det fremsatte lovforslag, når afgiften er
fuldt indfaset i 2016. Det vil sige, at den forventede nedgang i salget i Danmark,
den forventede nedgang i forbruget, den forventede stigning i salget af afgiftsplig-
tige cigaretter og den forventede stigning i grænsehandlen ligeledes forventes at
slå fuldt igennem, når afgiften er fuldt indfaset. Adfærden forventes at følge ind-
fasningen af afgiften således, at den forventede adfærd, der følger af den fulde
forhøjelse, kun slår igennem med 75 pct. i 2015.
Ændringsforslaget indebærer et umiddelbart mindreprovenu i forhold til det frem-
satte lovforslag på ca. 20 mio. kr. i 2015 og ca. 5 mio. kr. i årene herefter. Opgjort
efter tilbageløb og adfærd vil ændringen indebære et mindreprovenu i forhold til
det tidligere forudsatte på ca. 5 mio. kr. i 2015 og ingen nævneværdig virkning i de
Side 8 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1413108_0009.png
efterfølgende år. Der vil ikke være en nævneværdig virkning på det varige provenu
efter tilbageløb og adfærd.
Side 9 af 9