By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 39 Bilag 9
Offentligt
1430495_0001.png
Til lovforslag nr.
L 39
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af By- og Boligudvalget den [4. december 2014]
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer
(Øgede muligheder for at sikre gode boligsociale rammer både på land og i by m.v.)
[af ministeren for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for by, bolig og landdistrikter har stillet æn-
dringsforslag nr. 1-4 til lovforslaget og Socialistisk Folke-
partis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. oktober 2014 og var til
1. behandling den 13. november 2014. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i By- og Boligudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for by, bolig og landdistrikter
sendte den 9. september 2014 dette udkast til udvalget, jf.
BYB alm. del – bilag 94 (folketingsåret 2013-14). Den 27.
oktober 2014 sendte ministeren for by, bolig og landdistrik-
ter de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til ministeren for by, bo-
lig og landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
[Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative Folkeparti
bemærker, at det er vigtigt for disse partier, at der gøres en
særlig indsats for at sikre gode udviklingsmuligheder i land-
distrikterne. Flere kommuner har i dag problemer med tom-
me og nedslidte erhvervsbygninger. Det er en økonomisk
byrde og en barriere for et attraktivt lokalmiljø. Derfor un-
drer det partierne, at lovforslaget lægger op til, at det kun er
byer med et bestemt antal indbyggere, der skal have adgang
til støtte til nedrivning af tomme erhvervsbygninger. Det be-
tyder, at der vil være byer med store udfordringer med ned-
slidte erhvervsbygninger og fraflytning, der ikke kan få støt-
te til nedrivning af tomme erhvervsbygninger. Overordnet
set giver lovforslaget dog forbedrede muligheder for at sikre
en bedre byudvikling i landdistrikterne, og V, DF og KF vil
derfor støtte lovforslaget.
Dansk Folkepartier har i øvrigt noteret sig, at ministeren
efter opfordring fra DF, jf. ByB - L 39 – spm. 2, har ænd-
ret forslaget, så den statslige støtte til istandsættelse af for-
samlingshuse og bygninger med lignende anvendelse udvi-
des til at omfatte energiforbedrende foranstaltninger, der er
foreslået i en energimærkningsrapport. Forsamlingshuse og
bygninger med lignende anvendelse ligestilles således med
ejer- og andelsboliger.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. ]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430495_0002.png
2
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for by, bolig og landdistrikter,
tiltrådt af [et
flertal
(udvalget med undtagelse af LA):]
Til § 1
1)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 6, stk. 5,
indsættes som
4.
pkt.:
»Dog refunderer staten kun 50 pct. af kommunalbestyrel-
sens udgifter til opkøb.«
[Størrelsen af den statslige refusion til kommunalbestyrel-
sens udgifter til opkøb]
2)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 38 b, stk. 1,
indsættes efter »klimaskærm,«: »energi-
forbedrende foranstaltninger, der er foreslået i en energi-
mærkningsrapport, jf. lov om fremme af energibesparelser i
bygninger,«.«
[Omfanget af støtten til istandsættelse af forsamlingshuse og
bygninger med lignende anvendelse]
3)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 82, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Dog refunderes 60 pct. af kommunalbestyrelsens udgif-
ter efter stk. 1, såfremt udgifterne vedrører arbejder, der ud-
føres på bygninger eller ejendomme, der er beliggende i by-
er med færre end 3.000 indbyggere eller i det åbne land.««
[Størrelsen af den statslige refusion]
Til § 2
4)
I
stk. 2
indsættes efter »§ 1, nr.«: »02 og«.
[§ 82, stk. 2, 2. pkt., træder i kraft den 1. januar 2016]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:]
5)
Efter
nr. 11
indsættes som nyt nummer:
»00.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9a. Ejeren af en ejendom, der indeholder boliger om-
fattet af § 8, skal med en rimelig frist indkalde beboerrepræ-
sentanterne til et møde for at orientere om og drøfte gen-
nemførelse af bygningsfornyelsesforanstaltninger, herunder
relevant materiale, når kommunen yder støtte efter § 8, jf.
stk. 2. Mødekaldelsen efter 1. pkt. og relevant materiale,
herunder udbudsmateriale og overslag over de huslejemæs-
sige konsekvenser, skal fremsendes skriftligt til beboerre-
præsentanterne inden mødet.
Stk. 2.
Gennemførelse af bygningsfornyelsesforanstaltnin-
ger efter § 8 forudsætter, at et flertal af lejerne i den pågæl-
dende ejendom godkender det foreslåede projekt.««
[Procedure for inddragelse af beboerrepræsentanter og ind-
førelse af kollektiv vetoret for lejere]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vedrører størrelsen af den statslige re-
fusion til udgifter til opkøb.
Efter de gældende regler udgør refusionen af de kommu-
nale udgifter 60 pct. til opkøb af bygningerne beliggende i
byer med færre end 3.000 indbyggere.
Det foreslås præciseret, at den statslige refusion af kom-
munalbestyrelsens udgifter kun udgør 50 pct., da bygninger-
ne er beliggende i byer med flere end 3.000 indbyggere,
men færre end 10.000 indbyggere.
Til nr. 2
Ændringsforslaget vedrører omfanget af støtten til istand-
sættelse af forsamlingshuse og bygninger med lignende an-
vendelse.
Efter de gældende regler kan der ydes støtte til istandsæt-
telse af bygningens klimaskærm, etablering af tilgængelig-
hedsforanstaltninger og afhjælpning af kondemnable for-
hold. Bygningens klimaskærm vedrører ofte størstedelen el-
ler de betydeligste dele af de energimæssige forbedringer,
der typisk findes i en bygnings energimærke. Byfornyelses-
loven giver således allerede i dag hjemmel til, at kommuner-
ne kan støtte alle de forslag i et energimærke for et forsam-
lingshus, som vedrører bygningens klimaskærm. Men der
kan naturligvis også være energiforbedringer nævnt i et
energimærke, som ikke kan siges at knytte sig til bygnin-
gens klimaskærm, f.eks. en udskiftning eller opdatering af
bygningens primære varmekilde.
Det foreslås, at den statslige støtte udvides til at omfatte
energiforbedrende foranstaltninger, der er foreslået i en
energimærkningsrapport, jf. lov om fremme af energibespa-
relser i bygninger. Dette svarer til, hvad der er gældende for
udlejningsboliger og ejer- og andelsboliger. Herved får
kommunerne mulighed for at overveje samtlige foranstalt-
ninger indeholdt i energimærket og således prioritere mel-
lem dem under hensyntagen til den miljømæssige gevinst,
den umiddelbare udgift, den fysiske og teknologiske hold-
barhed, levetiden, tilbagebetalingstiden m.v.
Ifølge forslaget gælder muligheden for forhøjet refusion,
både såfremt de begrænsede aktiviteter gennemføres under
den ordinære byfornyelsesramme, som hvert år uddeles til
kommunerne, samt under den ekstra ramme på 40 mio. kr.
til bygningsfornyelse i de områder, der har fået en støtte til
områdefornyelsesbeslutning. Forslaget har endvidere betyd-
ning for de midler, der uddeles efter Pulje til Landsbyforny-
else, idet puljen generelt administreres efter de almindelige
regler i byfornyelsesloven, dog med den begrænsning, at til-
skud til ejeren er begrænset til de aktiviteter, hvortil kom-
munalbestyrelsen kan opnå statslig refusion på 60 pct.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vedrører størrelsen af den statslige re-
fusion til udgifter til tilskud, erstatning, indgreb i bygnings-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430495_0003.png
3
konstruktioner og dækning af retableringsudgifter på naboe-
jendomme efter reglerne i lovens kapitel 9 om kondemne-
ring af sundheds- og brandfarlige boliger eller opholdsrum.
Efter de gældende regler udgør refusionen af de kommunale
udgifter til tilskud m.v. 50 pct.
Det foreslås, at den statslige refusion af kommunalbesty-
relsens udgifter til tilskud m.v. fastsættes til 60 pct., såfremt
udgifterne vedrører arbejder, der udføres på bygninger eller
ejendomme, der er beliggende i byer med færre end 3.000
indbyggere eller i det åbne land.
Formålet med forslaget er bidrage til at sikre gode bolig-
sociale forhold også i de mindre byer gennem at skabe bedre
mulighed for at fjerne sundheds- eller brandfare ved boliger,
hvilket er en grundlæggende forudsætning for vort byforny-
elsessystem.
Der henvises til bemærkningerne under nr. 2 for så vidt
angår muligheden for forhøjet refusion og forslagets betyd-
ning for de midler, der uddeles efter Pulje til Landsbyforny-
else. Tilsvarende gælder hensigten med forslaget.
Forslaget gennemfører Aftale om Vækstpakke 2014,
hvoraf bl.a. fremgår, at forligsparterne er enige om en »styr-
kelse af indsatsen for nedrivning og istandsættelse af dårligt
vedligeholdte boliger i yderområderne ved at forlænge ned-
rivningspuljen samt udvide ansøgningskriterierne, således at
kondemnable boliger også kan omfattes.«
Som følge af Aftale om Vækstpakke træder forslaget
først i kraft den 1. januar 2016, og forslaget vil være gæl-
dende for de aftaler om støtte, som kommunerne indgår efter
denne dato.
Der henvises til ændringsforslag nr. 4.
I de almindelige bemærkninger til lovforslagets pkt. 4 om
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentli-
ge er fejlagtigt anført: »De samlede byfornyelsesaktiviteter
skal holde sig inden for den statslige udgiftsramme til byfor-
nyelsesformål. Det forventes derfor, at den foreslåede forhø-
jelse af den statslige refusion til udgifter vedrørende erstat-
ningsboliger og kondemnering i byer med færre end 3.000
indbyggere og i det åbne land ikke vil medføre statslige
merudgifter. Det skønnes, at den ændrede refusion reducerer
det kommunale bidrag til kondemnering og erstatningsboli-
ger med 0,5 mio. kr.«
Der gøres opmærksom på, at lovforslaget ikke åbner mu-
lighed for forhøjet statsrefusion på 60 pct. til kondemnering
og erstatningsboliger. Derimod åbner ændringsforslaget
under nr. 3 mulighed for forhøjet refusion til udgifter efter
lovens kap. 9 om kondemnering af sundheds- og brandfarli-
ge boliger eller opholdsrum. Det skønnes, at den ændrede
refusion reducerer det kommunale bidrag til kondemnering
med 0,4 mio. kr. fra 2016.
Til nr. 4
I stk. 2 foreslås det, at lovens § 1, nr. 02, træder i kraft
den 1. januar 2016. Bestemmelsen i § 82, stk. 2, 2. pkt., ve-
drører størrelsen af den statslige refusion til udgifter til til-
skud, erstatning, indgreb i bygningskonstruktioner og dæk-
ning af retableringsudgifter på naboejendomme efter regle-
rne i lovens kapitel 9 om kondemnering af sundheds- og
brandfarlige boliger eller opholdsrum.
Begrundelsen for at udskyde ikrafttrædelsen af bestem-
melsen i § 82, stk. 2, 2. pkt. er, at Aftale om Vækstpakke
først træder i kraft den 1. januar 2016.
Ifølge forslaget gælder muligheden for forhøjet refusion
for arbejder, der udføres på bygninger eller ejendomme, der
er beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere eller i
det åbne land, både såfremt de begrænsede aktiviteter gen-
nemføres under den ordinære byfornyelsesramme, som
hvert år uddeles til kommunerne, samt under den ekstra
ramme på 40 mio. kr. til bygningsfornyelse i de områder,
der har fået en støtte til områdefornyelsesbeslutning. Forsla-
get har endvidere betydning for de midler, der uddeles efter
Pulje til Landsbyfornyelse, idet puljen generelt administre-
res efter de almindelige regler i byfornyelsesloven, dog med
den begrænsning, at tilskud til ejeren er begrænset til de ak-
tiviteter, hvortil kommunalbestyrelsen kan opnå statslig re-
fusion på 60 pct.
Til nr. 5
Et bygningsfornyelsesprojekt vil i de fleste tilfælde være
meget positivt set med lejernes øjne, fordi lejlighedernes
standard forbedres. Imidlertid kan den tilhørende husleje-
forhøjelse være af en sådan størrelsesorden, at mange lejere
vil føle sig tvunget væk fra deres lejlighed, fordi de ikke har
råd til at betale den nye husleje. Derfor er det rimeligt, at et
flertal af lejerne kan bestemme, om bygningsfornyelsesar-
bejdet skal gennemføres eller ej, ud fra lejernes samlede
vurdering af fordele og ulemper.
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S)
fmd.
Simon Kollerup (S) Orla Hav (S)
Thomas Jensen (S) Liv Holm Andersen (RV) Lone Loklindt (RV) Ida Auken (RV) Eigil Andersen (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Louise Schack Elholm (V)
Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Karen Jespersen (V)
nfmd.
Karsten Lauritzen (V) Fatma Øktem (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF)
Anita Christensen (DF) Ole Birk Olesen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430495_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430495_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 39
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Høringsnotat og høringssvar
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Ændringsforslag
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 39
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om ret til individuelt eller kollektivt at nedlægge veto over et by-
fornyelsesprojekt, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om at forsamlingshuse fremover kan få støtte til energibesparen-
de foranstaltninger med udgangspunkt i Energimærkeordningen, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad det præcise beløb er, der flyttes væk fra bygningsfor-
nyelse m.v., til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om om at LLOs forslag om, at lejerne i forbindelse med et by-
fornyelsesprojekt burde kunne antage en partsrådgiver m.v., til mini-
steren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om, at en omfordeling af midlerne til støtte af bygningsfornyel-
sen vil medføre, at lejerne i storbyerne ikke kan få den samme støtte
til istandsættelse af nedslidte bad og toilet i lejligheden, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for finansieringen af forslaget, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren er indstillet på at udvide forslagets anvendelses-
område, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens
svar herpå
Spm. om at fjerne grænsen på 10.000 indbyggere, således at kriterier-
ne for støtte til nedrivning følger det faktiske behov, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om lovteknisk bistand til ændringsforslag, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9