By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 39 Bilag 6
Offentligt
1427812_0001.png
By- og Boligudvalget
Dato: 28.11 .2014
NOTAT
Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af
byer, L 39
Til § 1
1)
I det under nr. 7 foreslåede
§ 6, stk. 5,
indsættes som
4. pkt.:
”Dog refunderer staten kun 50 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter til opkøb.”
[Størrelsen af den statslige refusion til kommunalbestyrelsens udgifter til opkøb]
2)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 38 b, stk. 1,
indsættes efter ”klimaskærm,”:
”energiforbedrende foranstaltninger, der er foreslået i en energimærkningsrapport, jf. lov om fremme af
energibesparelser i bygninger”.”
[Omfanget af støtten til istandsættelse af forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse]
3)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
”02.
I
§ 82, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
”Dog refunderes 60 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter efter stk. 1, såfremt udgifterne vedrører
arbejder, der udføres på bygninger eller ejendomme, der er beliggende i byer med færre end 3.000
indbyggere eller i det åbne land.””
[Størrelsen af den statslige refusion til udgifter til tilskud, erstatning, indgreb i bygningskonstruktioner
og dækning af retableringsudgifter på naboejendomme efter kapitel 9 om kondemnering af sundheds-
og brandfarlige boliger eller opholdsrum]
Til § 2
4)
I
stk. 2,
indsættes efter ”§ 1, nr. 25”:
”og § 1, nr. 02,””
[§ 82, stk. 2, 2. pkt., træder i kraft den 1. januar 2016]
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vedrører størrelsen af den statslige refusion til udgifter til opkøb.
Efter de gældende regler udgør refusionen af de kommunale udgifter 60 pct. til opkøb af bygningerne
beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere.
Det foreslås præciseret, at den statslige refusion af kommunalbestyrelsens udgifter kun udgør 50 pct.,
da bygningerne er beliggende i byer med flere end 3.000 indbyggere, men færre end 10.000
indbyggere.
Til nr. 2
Ændringsforslaget vedrører omfanget af støtten til istandsættelse af forsamlingshuse og bygninger
med lignende anvendelse.
Efter de gældende regler kan der ydes støtte til istandsættelse af bygningens klimaskærm, etablering
af tilgængelighedsforanstaltninger og afhjælpning af kondemnable forhold. Bygningens klimaskærm
vedrører ofte størstedelen eller de betydeligste dele af de energimæssige forbedringer, der typisk
findes i en bygnings energimærke. Byfornyelsesloven giver således allerede i dag hjemmel til, at
kommunerne kan støtte alle de forslag i et energimærke for et forsamlingshus, som vedrører
bygningens klimaskærm. Men der kan naturligvis også være energiforbedringer nævnt i et
energimærke, som ikke kan siges at knytte sig til bygningens klimaskærm, f.eks. en udskiftning eller
opdatering af bygningens primære varmekilde.
Det foreslås, at den statslige støtte udvides til at omfatte energiforbedrende foranstaltninger, der er
foreslået i en energimærkningsrapport, jf. lov om fremme af energibesparelser i bygninger. Dette
svarer til, hvad der er gældende for udlejningsboliger og ejer- og andelsboliger. Herved får
kommunerne mulighed for at overveje samtlige foranstaltninger indeholdt i energimærket og således
prioritere mellem dem under hensyntagen til den miljømæssige gevinst, den umiddelbare udgift, den
fysiske og teknologiske holdbarhed, levetiden, tilbagebetalingstiden m.v.
Ifølge forslaget gælder muligheden for forhøjet refusion, både såfremt de begrænsede aktiviteter
gennemføres under den ordinære byfornyelsesramme, som hvert år uddeles til kommunerne, samt
under den ekstra ramme på 40 mio. kr. til bygningsfornyelse i de områder, der har fået en støtte til
områdefornyelsesbeslutning. Forslaget har endvidere betydning for de midler, der uddeles efter Pulje
til Landsbyfornyelse, idet puljen generelt administreres efter de almindelige regler i byfornyelsesloven,
dog med den begrænsning, at tilskud til ejeren er begrænset til de aktiviteter, hvortil
kommunalbestyrelsen kan opnå statslig refusion på 60 pct.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vedrører størrelsen af den statslige refusion til udgifter til tilskud, erstatning, indgreb
i bygningskonstruktioner og dækning af retableringsudgifter på naboejendomme efter reglerne i lovens
kapitel 9 om kondemnering af sundheds- og brandfarlige boliger eller opholdsrum. Efter de gældende
regler udgør refusionen af de kommunale udgifter til tilskud m.v. 50 pct.
2
af
4
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås, at den statslige refusion af kommunalbestyrelsens udgifter til tilskud m.v. fastsættes til 60
pct., såfremt udgifterne vedrører arbejder, der udføres på bygninger eller ejendomme, der er
beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere eller i det åbne land.
Formålet med forslaget er bidrage til at sikre gode boligsociale forhold også i de mindre byer gennem
at skabe bedre mulighed for at fjerne sundheds- eller brandfare ved boliger, hvilket er en
grundlæggende forudsætning for vort byfornyelsessystem.
Der henvises til bemærkningerne under nr. 2 for så vidt angår muligheden for forhøjet refusion og
forslagets betydning for de midler, der uddeles efter Pulje til Landsbyfornyelse. Tilsvarende gælder
hensigten med forslaget.
Forslaget gennemfører Aftale om Vækstpakke 2014, hvoraf bl.a. fremgår, at forligsparterne er enige
om en ”styrkelse af indsatsen for nedrivning og istandsættelse af dårligt vedligeholdte boliger i
yderområderne ved at forlænge nedrivningspuljen samt udvide ansøgningskriterierne, således at
kondemnable boliger også kan omfattes.”
Som følge af Aftale om Vækstpakke træder forslaget først i kraft den 1. januar 2016, og forslaget vil
være gældende for de aftaler om støtte, som kommunerne indgår efter denne dato.
Der henvises til nr. 4.
I de almindelige bemærkninger til L 39 punkt 4 om økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige er fejlagtigt anført: ”De samlede byfornyelsesaktiviteter skal holde sig inden for den statslige
udgiftsramme til byfornyelsesformål. Det forventes derfor, at den foreslåede forhøjelse af den statslige
refusion til udgifter vedrørende erstatningsboliger og kondemnering i byer med færre end 3.000
indbyggere og i det åbne land ikke vil medføre statslige merudgifter. Det skønnes, at den ændrede
refusion reducerer det kommunale bidrag til kondemnering og erstatningsboliger med 0,5 mio. kr.”
Der gøres opmærksom på, at lovforslaget ikke åbner mulighed for forhøjet statsrefusion på 60 pct. til
kondemnering og erstatningsboliger. Derimod åbner ændringsforslaget under nr. 3 mulighed for
forhøjet refusion til udgifter efter lovens kap. 9 om kondemnering af sundheds- og brandfarlige boliger
eller opholdsrum. Det skønnes, at den ændrede refusion reducerer det kommunale bidrag til
kondemnering med 0,4 mio. kr. fra 2016.
Til nr. 4
I stk. 2 foreslås det, at lovens § 1, nr. 02, træder i kraft den 1. januar 2016. Bestemmelsen i § 82, stk.
2, 2. pkt., vedrører størrelsen af den statslige refusion til udgifter til tilskud, erstatning, indgreb i
bygningskonstruktioner og dækning af retableringsudgifter på naboejendomme efter reglerne i lovens
kapitel 9 om kondemnering af sundheds- og brandfarlige boliger eller opholdsrum.
Begrundelsen for at udskyde ikrafttrædelsen af bestemmelsen i § 82, stk. 2, 2. pkt. er, at Aftale om
Vækstpakke først træder i kraft den 1. januar 2016.
Ifølge forslaget gælder muligheden for forhøjet refusion for arbejder, der udføres på bygninger eller
ejendomme, der er beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere eller i det åbne land, både
såfremt de begrænsede aktiviteter gennemføres under den ordinære byfornyelsesramme, som hvert
år uddeles til kommunerne, samt under den ekstra ramme på 40 mio. kr. til bygningsfornyelse i de
områder, der har fået en støtte til områdefornyelsesbeslutning. Forslaget har endvidere betydning for
de midler, der uddeles efter Pulje til Landsbyfornyelse, idet puljen generelt administreres efter de
3
af
4
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
almindelige regler i byfornyelsesloven, dog med den begrænsning, at tilskud til ejeren er begrænset til
de aktiviteter, hvortil kommunalbestyrelsen kan opnå statslig refusion på 60 pct.
4
af
4
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk