By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 39 Bilag 10
Offentligt
1431430_0001.png
Til lovforslag nr.
L 39
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af By- og Boligudvalget den 4. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer
(Øgede muligheder for at sikre gode boligsociale rammer både på land og i by m.v.)
[af ministeren for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Ministe-
ren for by, bolig og landdistrikter har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3-5 til lovforslaget og Socialistisk Folkepartis med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. oktober 2014 og var til
1. behandling den 13. november 2014. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i By- og Boligudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for by, bolig og landdistrikter
sendte den 9. september 2014 dette udkast til udvalget, jf.
BYB alm. del – bilag 94 (folketingsåret 2013-14). Den 27.
oktober 2014 sendte ministeren for by, bolig og landdistrik-
ter de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til ministeren for by, bo-
lig og landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til ministeren for by, bolig og
landdistrikter og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, DF, RV og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stillede æn-
dringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget bemærker, at det er vigtigt for
disse partier, at der gøres en særlig indsats for at sikre gode
udviklingsmuligheder i landdistrikterne. Flere kommuner
har i dag problemer med tomme og nedslidte erhvervsbyg-
ninger. Det er en økonomisk byrde og en barriere for et at-
traktivt lokalmiljø. Derfor undrer det partierne, at lovforsla-
get lægger op til, at det kun er byer med et bestemt antal
indbyggere, der skal have adgang til støtte til nedrivning af
tomme erhvervsbygninger. Det betyder, at der vil være byer
med store udfordringer med nedslidte erhvervsbygninger og
fraflytning, der ikke kan få støtte til nedrivning af tomme er-
hvervsbygninger. Overordnet set giver lovforslaget dog for-
bedrede muligheder for at sikre en bedre byudvikling i land-
distrikterne, og V, DF og KF vil derfor støtte lovforslaget.
Dansk Folkeparti har i øvrigt noteret sig, at ministeren på
opfordring fra DF, jf. spørgsmål 2, har stillet ændringsfor-
slag, så den statslige støtte til istandsættelse af forsamlings-
huse og bygninger med lignende anvendelse udvides til at
omfatte energiforbedrende foranstaltninger, der er foreslået i
en energimærkningsrapport. Forsamlingshuse og bygninger
med lignende anvendelse ligestilles således med ejer- og an-
delsboliger.
Et
mindretal
i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX016664
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431430_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Til § 2
5)
I
stk. 2
indsættes efter »§ 1, nr.«: »03 og«.
[§ 82, stk. 2, 2. pkt., træder i kraft den 1. januar 2016]
Bemærkninger
Af
ministeren for by, bolig og landdistrikter,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af LA):
1)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 6, stk. 5,
indsættes som
4.
pkt.:
»Dog refunderer staten kun 50 pct. af kommunalbestyrel-
sens udgifter til opkøb.«
[Størrelsen af den statslige refusion til kommunalbestyrel-
sens udgifter til opkøb]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
2)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9 a.
Ejeren af en ejendom, der indeholder boliger om-
fattet af § 8, skal med en rimelig frist indkalde beboerrepræ-
sentanterne til et møde for at orientere om og drøfte gen-
nemførelse af bygningsfornyelsesforanstaltninger, herunder
relevant materiale, når kommunen yder støtte efter § 8, jf.
stk. 2. Mødeindkaldelsen efter 1. pkt. og relevant materiale,
herunder udbudsmateriale og overslag over de huslejemæs-
sige konsekvenser, skal fremsendes skriftligt til beboerre-
præsentanterne inden mødet.
Stk. 2.
Gennemførelse af bygningsfornyelsesforanstaltnin-
ger efter § 8 forudsætter, at et flertal af lejerne i den pågæl-
dende ejendom godkender det foreslåede projekt.««
[Procedure for inddragelse af beboerrepræsentanter og ind-
førelse af kollektiv vetoret for lejere]
Af
ministeren for by, bolig og landdistrikter,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af LA):
3)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 38 b, stk. 1,
indsættes efter »klimaskærm,«: »energi-
forbedrende foranstaltninger, der er foreslået i en energi-
mærkningsrapport, jf. lov om fremme af energibesparelser i
bygninger,«.«
[Omfanget af støtten til istandsættelse af forsamlingshuse og
bygninger med lignende anvendelse]
4)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 82, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Dog refunderes 60 pct. af kommunalbestyrelsens udgif-
ter efter stk. 1, såfremt udgifterne vedrører arbejder, der ud-
føres på bygninger eller ejendomme, der er beliggende i by-
er med færre end 3.000 indbyggere eller i det åbne land.««
[Størrelsen af den statslige refusion]
Til nr. 1
Ændringsforslaget vedrører størrelsen af den statslige re-
fusion til udgifter til opkøb.
Efter de gældende regler udgør refusionen af de kommu-
nale udgifter 60 pct. til opkøb af bygningerne beliggende i
byer med færre end 3.000 indbyggere.
Det foreslås præciseret, at den statslige refusion af kom-
munalbestyrelsens udgifter kun udgør 50 pct., da bygninger-
ne er beliggende i byer med flere end 3.000 indbyggere,
men færre end 10.000 indbyggere.
Til nr. 2
Et bygningsfornyelsesprojekt vil i de fleste tilfælde være
meget positivt set med lejernes øjne, fordi lejlighedernes
standard forbedres. Imidlertid kan den tilhørende husleje-
forhøjelse være af en sådan størrelsesorden, at mange lejere
vil føle sig tvunget væk fra deres lejlighed, fordi de ikke har
råd til at betale den nye husleje. Derfor er det rimeligt, at et
flertal af lejerne kan bestemme, om bygningsfornyelsesar-
bejdet skal gennemføres eller ej, ud fra lejernes samlede
vurdering af fordele og ulemper.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vedrører omfanget af støtten til istand-
sættelse af forsamlingshuse og bygninger med lignende an-
vendelse.
Efter de gældende regler kan der ydes støtte til istandsæt-
telse af bygningens klimaskærm, etablering af tilgængelig-
hedsforanstaltninger og afhjælpning af kondemnable for-
hold. Bygningens klimaskærm vedrører ofte størstedelen el-
ler de betydeligste dele af de energimæssige forbedringer,
der typisk findes i en bygnings energimærke. Byfornyelses-
loven giver således allerede i dag hjemmel til, at kommuner-
ne kan støtte alle de forslag i et energimærke for et forsam-
lingshus, som vedrører bygningens klimaskærm. Men der
kan naturligvis også være energiforbedringer nævnt i et
energimærke, som ikke kan siges at knytte sig til bygnin-
gens klimaskærm, f.eks. en udskiftning eller opdatering af
bygningens primære varmekilde.
Det foreslås, at den statslige støtte udvides til at omfatte
energiforbedrende foranstaltninger, der er foreslået i en
energimærkningsrapport, jf. lov om fremme af energibespa-
relser i bygninger. Dette svarer til, hvad der er gældende for
udlejningsboliger og ejer- og andelsboliger. Herved får
kommunerne mulighed for at overveje samtlige foranstalt-
ninger indeholdt i energimærket og således prioritere mel-
lem dem under hensyntagen til den miljømæssige gevinst,
den umiddelbare udgift, den fysiske og teknologiske hold-
barhed, levetiden, tilbagebetalingstiden m.v.
Ifølge ændringsforslaget gælder muligheden for forhøjet
refusion, både såfremt de begrænsede aktiviteter gennemfø-
res under den ordinære byfornyelsesramme, som hvert år
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431430_0003.png
3
uddeles til kommunerne, og under den ekstra ramme på 40
mio. kr. til bygningsfornyelse i de områder, der har fået en
støtte til områdefornyelsesbeslutning. Ændringsforslaget har
endvidere betydning for de midler, der uddeles fra puljen til
landsbyfornyelse, idet puljen generelt administreres efter de
almindelige regler i byfornyelsesloven, dog med den be-
grænsning, at tilskud til ejeren er begrænset til de aktiviteter,
hvortil kommunalbestyrelsen kan opnå statslig refusion på
60 pct.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vedrører størrelsen af den statslige re-
fusion til udgifter til tilskud, erstatning, indgreb i bygnings-
konstruktioner og dækning af retableringsudgifter på naboe-
jendomme efter reglerne i lovens kapitel 9 om kondemne-
ring af sundheds- og brandfarlige boliger eller opholdsrum.
Efter de gældende regler udgør refusionen af de kommunale
udgifter til tilskud m.v. 50 pct.
Det foreslås, at den statslige refusion af kommunalbesty-
relsens udgifter til tilskud m.v. fastsættes til 60 pct., såfremt
udgifterne vedrører arbejder, der udføres på bygninger eller
ejendomme, der er beliggende i byer med færre end 3.000
indbyggere eller i det åbne land.
Formålet med ændringsforslaget er at bidrage til at sikre
gode boligsociale forhold også i de mindre byer gennem at
skabe bedre mulighed for at fjerne sundheds- eller brandfare
ved boliger, hvilket er en grundlæggende forudsætning for
vort byfornyelsessystem.
Der henvises til bemærkningerne under nr. 3, for så vidt
angår muligheden for forhøjet refusion og ændringsforsla-
gets betydning for de midler, der uddeles fra puljen til lands-
byfornyelse. Tilsvarende gælder hensigten med ændrings-
forslaget.
Ændringsforslaget gennemfører »Aftale om Vækstpakke
2014«, hvoraf bl.a. fremgår, at forligsparterne er enige om
en »styrkelse af indsatsen for nedrivning og istandsættelse af
dårligt vedligeholdte boliger i yderområderne ved at forlæn-
ge nedrivningspuljen samt udvide ansøgningskriterierne, så-
ledes at kondemnable boliger også kan omfattes.«
Som følge af »Aftale om Vækstpakke 2014« træder æn-
dringsforslaget først i kraft den 1. januar 2016, og ændrings-
forslaget vil være gældende for de aftaler om støtte, som
kommunerne indgår efter denne dato.
Der henvises til ændringsforslag nr. 5.
I de almindelige bemærkninger til lovforslagets pkt. 4 om
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentli-
ge er fejlagtigt anført: »De samlede byfornyelsesaktiviteter
skal holde sig inden for den statslige udgiftsramme til byfor-
nyelsesformål. Det forventes derfor, at den foreslåede forhø-
jelse af den statslige refusion til udgifter vedrørende erstat-
ningsboliger og kondemnering i byer med færre end 3.000
indbyggere og i det åbne land ikke vil medføre statslige
merudgifter. Det skønnes, at den ændrede refusion reducerer
det kommunale bidrag til kondemnering og erstatningsboli-
ger med 0,5 mio. kr.«
Der gøres opmærksom på, at lovforslaget ikke åbner mu-
lighed for forhøjet statsrefusion på 60 pct. til kondemnering
og erstatningsboliger. Derimod åbner ændringsforslaget un-
der nr. 4 mulighed for forhøjet refusion til udgifter efter lo-
vens kapitel 9 om kondemnering af sundheds- og brandfarli-
ge boliger eller opholdsrum. Det skønnes, at den ændrede
refusion reducerer det kommunale bidrag til kondemnering
med 0,4 mio. kr. fra 2016.
Til nr. 5
I stk. 2 foreslås det, at lovens § 1, nr. 03, træder i kraft
den 1. januar 2016. Bestemmelsen i § 82, stk. 2, 2. pkt.,
vedrører størrelsen af den statslige refusion til udgifter til til-
skud, erstatning, indgreb i bygningskonstruktioner og dækn-
ing af retableringsudgifter på naboejendomme efter reglerne
i lovens kapitel 9 om kondemnering af sundheds- og brand-
farlige boliger eller opholdsrum.
Begrundelsen for at udskyde ikrafttrædelsen af bestem-
melsen i § 82, stk. 2, 2. pkt., er, at »Aftale om Vækstpakke
2014« først træder i kraft den 1. januar 2016.
Ifølge ændringsforslaget gælder muligheden for forhøjet
refusion for arbejder, der udføres på bygninger eller ejen-
domme, der er beliggende i byer med færre end 3.000 ind-
byggere eller i det åbne land, både såfremt de begrænsede
aktiviteter gennemføres under den ordinære byfornyelses-
ramme, som hvert år uddeles til kommunerne, og under den
ekstra ramme på 40 mio. kr. til bygningsfornyelse i de områ-
der, der har fået en støtte til områdefornyelsesbeslutning.
Ændringsforslaget har endvidere betydning for de midler,
der uddeles fra puljen til landsbyfornyelse, idet puljen gene-
relt administreres efter de almindelige regler i byfornyelses-
loven, dog med den begrænsning, at tilskud til ejeren er be-
grænset til de aktiviteter, hvortil kommunalbestyrelsen kan
opnå statslig refusion på 60 pct.
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S)
fmd.
Simon Kollerup (S) Orla Hav (S)
Thomas Jensen (S) Liv Holm Andersen (RV) Lone Loklindt (RV) Ida Auken (RV) Eigil Andersen (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Louise Schack Elholm (V)
Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Karen Jespersen (V)
nfmd.
Karsten Lauritzen (V) Fatma Øktem (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF)
Anita Christensen (DF) Ole Birk Olesen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431430_0004.png
4
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431430_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 39
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringsnotat og høringssvar
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Ændringsforslag
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
4. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 39
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om ret til at nedlægge veto overfor et byfornyelsesprojekt, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om, at forsamlingshuse fremover kan få støtte til energibespa-
rende foranstaltninger med udgangspunkt i Energimærkeordningen, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om beløbet, der flyttes væk fra bygningsfornyelse m.v., til mini-
steren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om LLOʼs forslag i forbindelse med et byfornyelsesprojekt, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om støtte til istandsættelse af nedslidt bad og toilet i lejligheden,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for finansieringen af forslaget, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om udvidelse af anvendelsesområdet, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om at fjerne grænsen på 10.000 indbyggere, således at kriterier-
ne for støtte til nedrivning følger det faktiske behov, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om lovteknisk bistand til ændringsforslag, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
8
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431430_0006.png
6
Bilag 2
Udvalgets spørgsmål 2 og ministeren for by, bolig og landdistrikters svar herpå
Spørgsmålet og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti.
Spørgsmål 2:
Er ministeren indstillet på at ændre forslaget, således at forsamlingshuse – i lighed med udlejnings-,
ejer- og andelsboliger – fremover kan få støtte til energibesparende foranstaltninger med udgangspunkt i
Energimærkeordningen?
Svar:
Den nuværende byfornyelseslov § 38 b giver kommunerne mulighed for at yde støtte til en række for-
skellige udgifter til istandsættelse af forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse. Det gælder
bygningens klimaskærm, etablering af tilgængelighedsforanstaltninger og afhjælpning af kondemnable
forhold.
Bygningens klimaskærm vedrører ofte størstedelen eller de betydeligste af de energimæssige forbedrin-
ger, der typisk findes i en bygnings energimærke. Byfornyelsesloven giver således allerede i dag hjemmel
til, at kommunerne kan støtte alle de forslag i et energimærke for et forsamlingshus, som vedrører bygnin-
gens klimaskærm. Men der kan dog være energiforbedringer nævnt i et energimærke, som ikke kan siges
at knytte sig til bygningens klimaskærm, fx en udskiftning eller opdatering af bygningens primære varme-
kilde.
Henset til at byfornyelsesloven allerede i dag giver hjemmel til at støtte samtlige energiforbedringer på
forsamlingshuse vedrørende klimaskærmen, og at muligheden for at støtte energibesparende foranstalt-
ninger omtalt i energimærket for ejer- og andelsboliger allerede findes i loven, vil jeg fremsætte et æn-
dringsforslag, således at forsamlingshuse og huse med tilsvarende funktion fremover vil blive ligestillet
med ejer- og andelsboliger.
Herved får kommunerne mulighed for at overveje samtlige foranstaltninger indeholdt i energimærket og
således prioritere mellem dem under hensyntagen til den miljømæssige gevinst, den umiddelbare udgift,
den fysiske og teknologiske holdbarhed, levetiden, tilbagebetalingstiden mv. samt eventuelle tilskud til
energirenovering af bygningen fra energiselskaberne.