Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
L 36 Bilag 1
Offentligt
1406793_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Institution:
NaturErhvervstyrelsen
Enhed/initialer:
Center for Projekttilskud, Policy
Sagsnr.:
13-8343-000001
Dato:
5. september 2014
Notat om høringssvar i forbindelse med udkast til forslag til lov om anvendelse af
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (Hav- og Fiskerifondsloven)
Modtagne høringssvar
Fødevareministeriet har modtaget i alt 14 høringssvar.
Følgende myndigheder og organisationer (i alt 7) har afgivet bemærkninger:
3F
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation
Datatilsynet
Marine Ingredients Denmark
Region Nordjylland
Sammenslutningen af Danske Småøer
WWF Verdensnaturfonden
Følgende (i alt 7) har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget:
Advokatsamfundet
Dansk Akvakultur
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
Institut for Menneskerettigheder
Region Syddanmark
Rigsrevisionen
Syddansk Universitet
Følgende (i alt 48) har ikke afgivet høringssvar:
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Bornholmsregions kommune
Bæredygtigt Landbrug
Copenhagen Business School
Danish Seafood Association
Danmarks Fiskehandlere
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Pelagiske Producentorganisation
Danmarks Sportsfiskerforbund
Danmarks Statistik
Danmarks Tekniske Universitet
Dansk Amatørfiskerforening
Dansk Erhverv
Dansk Industri
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Ornitologisk Forening
Danske Havne
Danske Regioner
Det Økologiske Fødevareråd
Det Økologiske Råd
Dyrenes Beskyttelse
Finansrådet
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd
Forbrugerrådet
Foreningen af Vandværker i Danmark
Friluftsrådet
FRS-danske revisorer
Greenpeace
Håndværksrådet
Kommunernes Landsforening
Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening
Københavns Universitet
Landbrug og Fødevarer
Landdistrikternes Fællesråd
Lokale Aktionsgrupper (FLAG)
Landsorganisationen i Danmark (LO)
Natur og Samfund
Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet
Realkreditrådet
Regions Hovedstaden
Region Sjælland
Region Midtjylland
Roskilde Universitet
Skagensfiskernes Producentorganisation
Syddansk Universitet
Visit Denmark
Økologisk Landsforening
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406793_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Nedenfor følger en tværgående gennemgang af de centrale bemærkninger, som er fremkom-
met i høringen. Det skal bemærkes, at der ud over de punkter, der omtales i det følgende, er
indarbejdet en række mere tekniske ændringer i forhold til det udkast til lovforslag, der blev
sendt i høring d. 24. juni 2014. Der henvises endvidere til skema med en overordnet gengivel-
se af høringssvarene og bemærkninger hertil.
1. Bemærkninger vedrørende § 3, der omhandler, hvilke foranstaltninger, der kan
ydes støtte til under loven
1.a. Formulering af mulige foranstaltninger under § 3
3F, Danmarks Fiskeriforening PO, Marine Ingredients Denmark, Region Nordjylland
og WWF Verdensnaturfonden
udtrykker i deres høringssvar ønske om tilføjelser til og/eller
ændringer af lovforslagets § 3, der angiver, hvilke foranstaltninger, der kan ydes støtte til.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Det er hensigten, at lovforsla-
get skal give mulighed for at kunne iværksætte alle foranstaltninger, der hjemmel til i EU-
retsgrundlaget, selvom det ikke er prioriterede indsatser på tidspunktet for lovens vedtagelse.
Udgangspunktet for lovforslagets § 3 er således en gengivelse af forordningsteksten for at sik-
re, at den nationale lovgivning er i overensstemmelse med EU-retsgrundlaget. Forordninger er
umiddelbart gældende i medlemsstaterne, og det således ikke muligt at ændre formuleringen
eller tilføje yderligere foranstaltninger til den nationale lovgivning
1.b. Prioritering/fravalg af foranstaltninger under § 3
Danmarks Fiskeriforening PO, Region Nordjylland, Sammenslutningen af Danske
Småøer og WWF Verdensnaturfonden
udtrykker i deres høringssvar ønske om en særlig
prioritering af visse foranstaltninger/støtteordninger, og/eller at der ikke ydes støtte til andre
foranstaltninger.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af lovforslaget. Lovforslaget giver en bred mu-
lighed for at kunne udmønte fondens midler i konkrete støtteordninger, som nævnt under 1.a.
Den endelige prioritering af, hvilke støtteordninger, der konkret skal etableres, vil blive fastsat
gennem de politiske forhandlinger om det nationale Hav- og fiskeriudviklingsprogram for peri-
oden 2014-2020. En bred vifte af interessenter har været inddraget ved udarbejdelse af ud-
kast til Hav- og fiskeriudviklingsprogrammet, som ligeledes har været i offentlig høring.
1.c. Formulering under energieffektivisering i fiskeriet, alm. bem. § 3
WWF Verdensnaturfonden
mener ikke, at der bør fremgå af lovforslagets almindelige be-
mærkninger, at energieffektivisering i fiskeriet giver en forbedring af miljøet.
Høringssvaret imødekommes. Idet andre indsatser i programmet har haft større betydning for
miljøet, vil akvakultur blive tilføjet som et andet eksempel i stedet: ”Der blev desuden fokuse-
ret på forbedring af miljøet, hvilket blandt andet er sket gennem støtte til udvikling i akvakul-
turproduktionen, som har medført mindsket udledning per produceret enhed, udvikling af nye
fiskeriforvaltningsmetoder og mere selektive redskaber samt gennem tilskud til vandløbsre-
staurering”.
1.d. Formulering af de specielle bemærkninger til § 3
Danmarks Fiskeriforening PO og WWF Verdensnaturfonden
udtrykker i deres hørings-
svar ønske om, at visse formuleringer under de specielle bemærkninger til § 3 bliver ændret.
Høringssvarene imødekommes delvist. Som nævnt ovenfor er udgangspunktet for lovforslagets
§ 3 en gengivelse af forordningsteksten. Ønsker om at ændre formuleringer i de specielle be-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mærkninger til § 3 er således imødekommet, såfremt det har været i overensstemmelse med
forordningsteksten.
2. Bemærkninger vedrørende § 6, der omhandler obligatorisk digital kommunikation
Datatilsynet
anmoder om, at det beskrives i lovbemærkningerne, hvordan persondatalovens
sikkerhedskrav kan overholdes, såfremt borgere/virksomheder skal anvende biblioteker, hvis
egne computere ikke virker m.m.
Høringssvaret imødekommes. Sætningen er slettet, da det ikke er hensigten at stille krav om,
at borgerne/virksomhederne skal anvende en PC på biblioteket i det tilfælde, hvor pågælden-
des egen PC ikke fungerer.
3. Bemærkninger vedrørende § 7, der omhandler obligatorisk digital kommunikation
Datatilsynet
anmoder om, at forholdet til persondatalovens § 39,beskrives i relation til lov-
forslagets § 7. Bestemmelsen i lovforslagets § 7 gav hjemmel til at fastsætte regler om, at af-
gørelser og andre dokumenter, der udelukkende er truffet eller udstedt på grundlag af elektro-
nisk behandling, kan udstedes alene med ministeriet som underskriver.
Bestemmelsen er efter høringen taget ud af lovforslaget. I forbindelse med ændring af forvalt-
ningsloven ved lov nr. 1624 af 26. december 2013 blev der i lovens § 32b fastsat regler om
krav til identifikation m.v., som erstatter lovforslagets § 7. Det har ikke været ikke hensigten,
at fastsætte særregler i forhold til forvaltningslovens regler.
4. Bemærkninger vedrørende § 13, der omhandler klage og delegation
Datatilsynet
gør opmærksom på, at tilsynet i sin praksis forudsætter, at myndighederne i
forbindelse med sammenstilling og samkøring af oplysninger i kontroløjemed bl.a. har et klart
og utvetydigt retsgrundlag at arbejde ud fra, og at de personer, der berøres af kontrolordnin-
gen, skal have forudgående information om kontrolordningen.
Høringssvaret imødekommes. Med henblik på præcisering tilføjes en formulering til de specielle
bemærkninger til § 13: ”Der kan eksempelvis være behov for at indhente oplysninger med
henblik på kontrol for dobbeltfinansiering m.v., hvis en støttemodtager har mulighed for at op-
nå støtte fra flere offentlige kilder”.
4