Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1520904_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. april 2015
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1691899
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 15. april 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 141 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyggelse,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 141:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen omdelt som L 35 - bilag 36.”
Svar:
Henvendelsen vedrører distribution af lægemidler til apotekerne med henblik
på apotekernes udlevering til borgerne. Af henvendelsen fremgår, at en per-
son eller virksomhed ønsker at sælge lægemidler til apotekerne, dvs. være
lægemiddelgrossist, men at det opleves som vanskeligt at komme ind på mar-
kedet, da apotekerne ikke synes tilbøjelige til at skifte fra de eksisterende læ-
gemiddelgrosister. Der stilles i forlængelse heraf spørgsmål ved, om apote-
kerne opfylder reglerne om udlevering af lægemidler.
Apotekere er forpligtet til at forhandle lægemidler, som er forbeholdt salg på
apotek, og skal ved udlevering til borgerne informere om eventuelle billigere
substituerbare lægemidler, herunder om prisforskellen, jf. apotekerlovens § 11,
stk. 1, nr. 1 og 5. Det betyder, at apoteket skal
tilbyde
borgeren det billigste
lægemiddel med det samme aktive indholdsstof, som det lægen har ordineret.
Borgeren er ikke forpligtet til at købe det billigste lægemiddel, men kan vælge
et dyrere produkt. Lægen kan ved ordinationen fravælge substitution til billig-
ste lægemiddel ved at anføre ”ej S”. I det tilfælde skal apoteket udlevere det
lægemiddel, som er angivet på recepten.
Apotekernes udlevering af de billigste lægemidler iagttages af Sundhedssty-
relsen både i forhold til apotekersektoren generelt og i forhold til enkelt apote-
ker. Lægemidler opdeles i prismæssigsammenhæng i tre grupper – A, B og C.
Lægemidler i gruppe A er de billigste generiske lægemidler i prisperioden. B-
gruppen omfatter lægemidler, hvor der er en begrænset prisforskel til læge-
midler i A-gruppen, mens lægemidler i C-gruppen er de dyreste lægemidler.
Den seneste opgørelse over apotekernes A, B og C-udleveringer fra 4. kvartal
2014 viste, at 73,9 pct. af receptekspeditionerne blev afsluttet med køb af det
billigste generiske lægemiddel. 13,1 pct. af udleveringerne var udlevering af
lægemidler i B-gruppen, mens kun 7 pct. af apotekernes udleveringer førte til
salg af et lægemiddel i C-gruppen. De resterende 5,9 pct. udgøres af ”ej S”-
udleveringer og udleveringer grundet leveringssvigt for billigste generiske læ-
gemiddel.
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 141: Spm. om kommentar til henvendelsen omdelt som L 35 - bilag 36, til ministeren for sundhed og forebyggelse.
Side 2
Denne fordeling findes at være tilfredsstillende, da apotekerne blot skal tilbyde
borgerne det billigste generiske lægemiddel, men borgeren kan foretrække et
dyrere produkt.
I januar 2014 blev apotekerne forpligtede til at udarbejde en instruktion, der
beskriver apotekets fremgangsmåde i relation til substitution i forbindelse med
receptordinerede lægemidler, hvilket Sundhedsstyrelsen efterfølgende har på-
set ved inspektioner, ligesom Sundhedsstyrelsen iagttager apotekernes fakti-
ske udleveringer af lægemidler i A, B og C-grupperne som nævnt ovenfor.
Da apotekerne som nævnt er forpligtet til at tilbyde borgeren det billigste gene-
riske lægemiddel, men da det er den enkelte borger, der beslutter, om et dyre-
re lægemiddel ønskes, har Sundhedsstyrelsen ikke mulighed for ved inspekti-
on at kontrollere, om apoteket i forbindelse med en konkret ekspedition har
handlet i overensstemmelse med reglerne.
I forlængelse af ovennævnte kan jeg oplyse, at det i lovforslaget om moderni-
sering apotekersektoren (L 35) indgår at forpligte apotekerne til at offentliggøre
relevante oplysninger om deres apoteksvirksomhed, der kan benyttes ved
borgernes valg af apotek. Det fremgår af bemærkningerne, at pligten til at of-
fentliggøre oplysninger bl.a. vil omfatte åbningstider, ventetider, bemanding,
udleveringspraksis, servicetilbud og -aktiviteter. Udleveringspraksis er udleve-
ring af lægemidler i A, B og C-grupperne, som ovenfor beskrevet.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth