Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35 Bilag 9
Offentligt
1422773_0001.png
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Sendt pr. email til [email protected]
19. november 2014
Ændringsforslag til Lov om ændring af apotekerloven (L35) vedr. frihandelsvarer
Dansk Erhverv anbefaler, at lovforslag L35 om ændring af apotekerloven tilføjes følgende konkre-
te og håndterbare afgrænsning i apotekernes salg af frihandelsvarer:
”Apotekers frihandelssortiment afgrænses til medicinsk udstyr samt til varer, der
ifølge loven må markedsføres med sygdomsanprisninger, dvs. varer der lindrer, fo-
rebygger eller helbreder sygdomme”.
Ved at indføje ovenstående i apotekerloven, kan man nøjes med at have en dynamisk positivliste
med evt. undtagelser for ovennævnte afgrænsning (hovedregel), der er nødvendig af tre årsager:
Regeringen og flere ordførere har påpeget, at apoteket er en del af sundhedsvæsenet, og at
dets kerneopgave er at forhandle lægemidler – ikke frihandelsvarer
2. Så længe farmaceuter har monopol på at eje apotek i Danmark, sker apotekers salg af fri-
handelsvarer på konkurrencemæssigt
ulige
vilkår med detailhandlen. Apotekerne ekspe-
derer årligt næsten 60 mio. receptpakker og er dermed garanteret en meget høj trafik af
borgere, mens detailhandlen hver dag i skarp konkurrence skal gøre sig fortjent til kunde-
trafik. Apotekerne kan derfor udnytte den kundestrøm, deres monopol automatisk gene-
rerer, til salg af en række frihandelsvarer, der intet har med sundhedsvæsenet at gøre
3. I detailhandlen frygter vi, at apoteker nu vil udvide salget af frihandelsvarer yderligere i
forbindelse med etablering af nye filialer og udsalg på centrale butiksstrøg i direkte kon-
kurrence med den lokale detailhandel. Da det samlede antal recepter ligger fast, ligger
indtjeningspotentialet især i at sælge endnu flere frihandelsvarer. Formålet med ændrin-
gen af apotekerloven er at udbygge lægemiddeltilgængeligheden og konkurrencen gennem
flere receptekspederende apoteksenheder – ikke at oprette statsstøttede butikker, der ud-
konkurrerer det lokale butiksliv i byer og landdistrikterne.
1.
Ifølge Apotekerloven (§ 12, stk. 1, nr. 4) har en apoteker ret til at forhandle andre varer end læge-
midler, som naturligt og hensigtsmæssigt forhandles på apoteket. Det dækker blandt andet over
Side 1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hudpleje- og hygiejneartikler, forbindsstoffer, medicinsk udstyr, hjælpemidler, proteintilskud, vi-
taminer og mineraler.
Sundhedsstyrelsens inspektioner på apoteker har flere gange konstateret, at begrebet ”frihandels-
varer” bliver fortolket noget bredt på danske apoteker.
Dansk Erhverv vurderer, at det er naturligt og hensigtsmæssigt, at varer som fx naturlægemidler
samt medicinsk udstyr som
bl.a.
plastre, bind, lusemidler, slankeprodukter, præservativer, briller,
termometre og blodtryksapparater fortsat og uændret kan købes på apoteket.
Derimod hører fx
farvet kosmetik og fødevarer,
der ikke har et medicinsk formål, efter vores
opfattelse
ikke
til de varegrupper, der er naturligt hjemmehørende på et apotek.
Fødevarelovgivningen fastslår meget klart, at man som udgangspunkt ikke må markedsføre føde-
varer med sygdomsanprisninger. Derfor bør kun fødevarer, der i lovgivningen er undtaget herfor,
kunne sælges på apotek.
Ifølge den gældende EU-Kosmetikforordning må kosmetik ikke markedsføres med sygdomsan-
prisninger. Kosmetik hører således heller ikke hjemme på et apotek.
Apotekernes salg af frihandelsvarer har gennem en årrække været stigende og udgør i dag ca. 1,7
mia. kr. (eksklusiv salg af liberaliseret håndkøbsmedicin) ud af en samlet omsætning på ca. 12
mia. kr.
Mange apoteker ligner til forveksling detailhandelsbutikker med kosttilskud, slik, make-up, an-
tirynkecremer, hårfarver, parfume og så videre. Derfor anbefaler vi som nævnt, at apotekernes
frihandelssortiment afgrænses til medicinsk udstyr samt varer, der i overensstemmelse med gæl-
dende lovgivning må markedsføres med sygdomsanprisninger – hvilket vil sige varer, der lindrer,
forbygger eller helbreder sygdomme.
Ovenstående afgrænsning er entydig og nem at håndtere både for den kontrollerende myndighed
og for apotekerne selv.
Hvis der ikke er politisk flertal for at foretage ovennævnte afgrænsning, bør man i apotekerloven
fastsætte et økonomisk loft over både apotekernes samlede omsætning af frihandelsvarer (1,7 mia.
kr.) og den enkelte apoteksejers omsætning af frihandelsvarer, da den enkelte apoteker i dag har
et personligt økonomisk incitament til at udvide salget af frihandelsvarer, fordi det er alle apote-
ker, som ved en evt. overskridelse af den samlede bruttoavanceramme betaler beløbet tilbage i
form af en efterfølgende nedjusteret avance på lægemidler.
Dansk Erhverv er opmærksom på, at apotekernes avance på frihandelsvarer i dag bidrager til en
lavere avance på lægemidler og således er med til at holde medicinpriserne nede. Konstruktionen,
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvor detailhandlen via konkurrenceforvridning skal afgive omsætning for at finansiere lavere me-
dicinpriser, er i sig selv besynderlig. Dansk Erhvervs dagsorden er imidlertid ikke at rulle det til-
bage nu til skade for landets medicinbrugere, men derimod at få præciseret, hvor det er naturligt
for et apotek underlagt et monopol at skabe indtjening ved siden af salg af receptmedicin og
håndkøbsmedicin.
Dansk Erhverv er enig med regeringen i, at der er behov for flere apoteker i Danmark og konkur-
rence mellem apotekerne. Men som vi tidligere har begrundet i høringssvaret, vil lovforslaget ikke
give de markant flere receptekspederende apoteker og den nødvendige konkurrence mellem apo-
tekerne, der skal til for at fremtidssikre en bedre service i form af længere åbningstider, kortere
ventetider og bedre beliggende apoteker i hele landet. Vi foreslår derfor, at der indbygges krav om
evaluering af effekterne af ny apotekerlov senest tre år efter lovens ikrafttrædelsesdato.
Med venlig hilsen
Christian Sestoft
Chef for direktionssekretariatet
Dansk Erhverv
Side 3/3