Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35 Bilag 6
Offentligt
Danmarks Apotekerforening
Kanonbådsvej 10 · Postboks 2181 · 1017 København K
Telefon 33 76 76 00 · Fax 33 76 76 99
14. november 2014
Udestående problemer og mangler i L 35 om modernisering af apotekerloven
Shop-i-shop
Det vigtigste punkt for at sikre, at apotekerne forbliver en del af sundhedsvæsenet og ik-
ke af detailhandlen, er at opnå en klar adskillelse og uafhængighed mellem shop-i-shop
apoteker og supermarkeder og andre butikker.
Uklarhed om fysisk afgrænsning
Bemærkningerne til lovforslaget gør det ikke klart, hvordan administrative regler om
shop-i-shop apoteker i praksis vil sikre en klar fysisk og visuel afgrænsning mellem apo-
teket og værtsbutikken, så "der er den tryghed, den fortrolighed og den adskillelse fra den
øvrige butik, så man aldrig nogen sinde er i tvivl om, man befinder sig i apoteksenheden
eller i detailhandelsenheden", som sundhedsministeren gav udtryk for under samrådet
den 8. oktober 2014 i Udvalget for Landdistrikter og Øer.
Det fremgår ikke, om shop-i-shop apoteker kun må placeres uden for værtsbutikkens
kasselinje, eller om de også må placeres dybt inde i værtsbutikken. Ved placering dybt
inde i en anden butik vil patienterne blive ført ind gennem værtsbutikkens samlede va-
reudbud for at skabe øget kundeflow i værtsbutikken, når de skal hente nødvendig medi-
cin. Patienterne bliver dermed i tvivl om, hvorvidt de handler med apoteket eller med de-
tailhandelsbutikken.
Uklarhed om økonomisk, juridisk og faglig uafhængighed
Det er også uklart, hvordan det vil blive sikret, at shop-i-shop apoteker vil blive drevet
"under apotekerens juridiske, økonomiske og faglige ansvar", som det fremgår af lovfors-
lagets bemærkninger. Hvordan vil det juridiske, økonomiske og faglige ansvar præcis
blive defineret, og hvordan vil det blive kontrolleret og sanktioneret?
Der er behov for en klar politisk fastlæggelse af rammerne for sektoren – med vandtætte
skotter mellem apotekets og værtsbutikkens økonomi – inden lovforslaget vedtages. El-
lers risikerer man, at der benyttes markedsføringskoncepter (franchisekoncepter), hvor fx
en større supermarkedskæde indgår aftale med apoteker om indretning af apoteker i su-
permarkederne. Supermarkedet kan så betale et antal apotekere til hver at være den for-
melle ejer af op til 8 shop-i-shop apoteker (og et ubegrænset antal apoteksudsalg) – med
meget begrænset farmaceutbemanding – inden for et stort område med op til 150 km af-
stand imellem apoteksenhederne. Dermed er apotekeren ikke længere reelt den økono-
misk ansvarlige.
Shop-i-shop apoteksenhederne kan måske endda benytte kædens forretningsnavn
og/eller varemærke, andre immaterielle rettigheder, forretningskendetegn m.v., som har
til formål eller som konsekvens, at man som kunde kan være i tvivl om, hvorvidt man
handler med apoteket eller supermarkedet. Supermarkedet kan ved sammenblanding af
økonomiske interesser reelt få indflydelse på apotekets sundhedsfaglige prioriteringer og
daglige drift.
Mulige løsninger
Der er behov for en række præciseringer af bemærkningerne om, hvordan reglerne skal
fortolkes.