Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35 Bilag 37
Offentligt
1520282_0001.png
Til lovforslag nr.
L 35
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 14. april 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om apoteksvirksomhed
(Friere adgang til oprettelse m.v. af apoteksfilialer, veterinærafdelinger og apoteksudsalg, ændret procedure for
Sundhedsstyrelsens meddelelse af apotekerbevilling og bidrag ved ansættelse af sygehusapotekere, ophævelse af apotekeres
adgang til statsgaranti ved lånoptagelse m.v.)
[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har stillet 10 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. oktober 2014 og var til
1. behandling den 7. november 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Fore-
byggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelse
sendte den 11. juli 2014 dette udkast til udvalget, jf. SUU
alm. del – bilag 529 (folketingsåret 2013-14). Den 9. okto-
ber 2014 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Danmarks Apotekerforening,
Dansk Erhverv,
Farmakonomforeningen,
Farsø Apotek,
Fredensborg Byråd,
Lemvig og Ulfborg Apoteker,
L’Oréal Danmark,
Personalet på Ulfborg Apotek,
Pharmadanmark,
Skanderborg Apotek og
Aarhus Universitetshospital.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har over for ud-
valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget:
Danmarks Apotekerforening,
Dansk Erhverv,
Farmakonomforeningen,
Lægemiddelindustriforeningen og
Pharmadanmark.
Teknisk gennemgang
Den 21. oktober 2014 blev der afholdt en teknisk gen-
nemgang af lovforslaget. Ministeren for sundhed og fore-
byggelse og ledsagende embedsmænd deltog heri. Notat til
brug ved den tekniske gennemgang er omdelt som bilag 3 til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 134 spørgsmål til ministeren for
sundhed og forebyggelse og 6 spørgsmål til ministeren for
by, bolig og landdistrikter til skriftlig besvarelse, som disse
har besvaret.
11 af udvalgets spørgsmål til ministeren for sundhed og
forebyggelse og svar herpå er optrykt som bilag 2 til be-
tænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
AX017396
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0002.png
2
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Radikale Ven-
stres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer
af udvalget konstaterer, at arbejdet med lovforslaget har væ-
ret en lang proces, da apotekersektoren er tæt reguleret og
apotekerområdet ikke er let stof. Bl.a. derfor har der som led
i udvalgets behandling af lovforslaget været behov for afkla-
ring af en række forhold, som er sket ved lovteknisk gen-
nemgang, samråd, notater og svar på en lang række spørgs-
mål.
I forbindelse med udvalgsbehandlingen af lovforslaget
har et flertal i udvalget bestående af S, DF, RV, SF og EL
fundet anledning til at understrege, at partierne med vedta-
gelsen af lovforslaget samt to ændringsforslag ønsker at mo-
dernisere apotekersektoren for at øge borgernes adgang til at
købe lægemidler til lave priser og for fortsat at have fokus
på sikkerhed og faglighed i udleveringen og rådgivningen.
Det er dog samtidig vigtigt, at moderniseringen af apoteker-
sektoren ikke fører til, at borgere i udkantsområderne får
ringere adgang til lægemidler.
Der har været mange synspunkter undervejs i udvalgets
behandling af lovforslaget i forhold til fagligheden på apote-
ker og tilgængeligheden af lægemidler i udkantsområder.
I forhold til apotekernes rolle i sundhedsvæsenet har der
været ønske om at gøre yderligere brug af apotekernes fag-
lighed og viden om lægemidler. Derfor er indførelse af en
pligt for apotekerne til at tilbyde medicinsamtale til borgere,
der har fået diagnosticeret en kronisk sygdom, et rigtig godt
tilbud, som kan medvirke til bedre medicinefterlevelse. Og i
og med at borgeren både kan få en medicinsamtale efter
henvisning fra en læge og efter visitation på apoteket, for-
ventes tilbuddet at komme mange borgere til gavn.
For netop at sikre apotekernes faglighed og rolle i sund-
hedsvæsenet har det også været vigtigt for S, DF, RV, SF og
EL som led i behandlingen af lovforslaget at få konkretiseret
forholdene for apoteker og apoteksenheder som shop in
shops. Shop in shops kan medvirke til at øge tilgængelighe-
den, men der skal også være styr på de fysiske rammer og
forhold, f.eks. at apoteket placeres uden for værtsbutikkens
kasselinje og nær ind- og udgange.
Lovforslaget angiver, hvordan forsyningen med læge-
midler imødekommes i udkantsområder, hvor et instrument
er påbud fra Sundhedsstyrelsen til opretholdelse eller opret-
telse af apoteksenheder efter afstand målt i kilometer, sam-
men med kriterier om kollektiv trafik, antal borgere i områ-
det og enhedens aktivitet. Mange spørgsmål til lovforslaget
har handlet om dette, og svarene har bidraget til, at partierne
finder, at lovforslaget også imødekommer udkantsområder-
nes behov. Hertil kommer, at apotekernes vagttjeneste i lov-
forslaget bl.a. vil give mulighed for udbringning, hvilket er
særlig relevant for borgere, der bor langt fra et apotek, som
varetager vagttjeneste.
Der har ved udvalgets behandling af lovforslaget været
fokus på apotekernes opgaver som en del af det samlede
sundhedsvæsen. S, DF, RV, SF og EL noterer sig, at mini-
steren i besvarelsen af spørgsmål nr. 112 har tilkendegivet,
at der skal arbejdes videre med muligheder for, at apotekere
i visse situationer kan udlevere lægemidler uden recept, og
partierne noterer sig også, at ministeren i forbindelse med
drøftelserne af lovforslaget har tilkendegivet, at der skal
etableres mulighed herfor, hvor det patientsikkerhedsmæs-
sigt er forsvarligt.
Lovforslaget fastlægger vilkårene for apotekersektoren
mange år ud i fremtiden, men der er overgangsordninger,
der skal give økonomisk rimelige vilkår for de eksisterende
apotekere. Det er S, DF, RV, SF og EL tilfredse med, lige-
som partierne med tilfredshed noterer sig, at tilpasningen af
forholdene i apotekersektoren forventes at give lavere medi-
cinpriser til gavn for borgerne såvel som det offentlige via
tilskuddet til medicin.
S, DF, RV, SF og EL vil følge udviklingen i apotekersek-
toren de kommende år, bl.a. i antallet af apoteker og apo-
teksenheder.
Et
mindretal
i udvalget (LA) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de under nr. 1 og 4-10 stillede ændringsforslag og
imod de under nr. 2 og 3 stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for sundhed og forebyggelse,
tiltrådt af
udval-
get:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag til lov om ændring af lov om
apoteksvirksomhed og lov om tinglysning
(Friere adgang til oprettelse m.v. af apoteksfilialer,
veterinærafdelinger og apoteksudsalg, ændret procedure for
Sundhedsstyrelsens meddelelse af apotekerbevilling og
bidrag ved ansættelse af sygehusapotekere, ophævelse af
apotekeres adgang til statsgaranti ved lånoptagelse m.v.)«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
Af
ministeren for sundhed og forebyggelse,
tiltrådt af et
fler-
tal
(udvalget med undtagelse af LA):
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 7
indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen kan give en apoteker påbud
om varetagelse af vagttjeneste, jf. § 40, hvis helt særlige læ-
gemiddelforsyningsmæssige hensyn taler for det, mod at yde
apotekeren økonomisk støtte hertil efter regler fastsat i med-
før af § 49.«
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0003.png
3
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
[Påbud om vagttjeneste]
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5.«
[Konsekvensrettelse som følge af ophævelsen af apotekeres
adgang til statsgaranti ved lånoptagelse]
Til § 2
»01.
I
§ 11, stk. 1,
indsættes som
nr. 15:
»15) At yde medicinsamtale til personer med kronisk syg-
dom efter nærmere regler fastsat af ministeren for
sundhed og forebyggelse.««
[Medicinsamtale til personer med kronisk sygdom]
Af
ministeren for sundhed og forebyggelse,
tiltrådt af
udval-
get:
4)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 18, stk. 1,
ændres i
2. pkt.:
»Apoteksbevillinger« til: »Apotekerbevil-
linger«.
[Konsekvensændring]
5)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 18, stk. 3,
ændres »§ 4, stk. 3, nr. 3,« til: »§ 4, stk. 4,
nr. 3,«.«
[Konsekvensændring]
6)
I den under
nr. 11
foreslåede affattelse af
§ 29, stk. 2,
indsættes som
2. pkt:
»I perioden fra den afgående apotekers meddelelse til
Sundhedsstyrelsen om fritagelse af apotekerbevillingen, jf. §
22, stk. 2, til den tiltrædende apotekers stillingtagen til, om
samtlige apoteksenheder ønskes overtaget, jf. stk. 1, 2. pkt.,
kan den afgående apoteker ikke afhænde de apoteksenheder,
der er oprettet i medfør af §§ 5 og 6.«
[Tilbud om overtagelse af apotek med alle apoteksenheder]
7)
Nr. 29
affattes således:
»29.
§ 72, stk. 1, nr. 1,
affattes således:
»1) overtræder §§ 1-3, § 3 a, stk. 1, § 5, stk. 3, § 6, stk. 2,
§ 11, § 12, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., og stk. 2, § 12 a,
stk. 1-4, § 13, § 14, § 20 a, stk. 1, § 29, stk. 2, § 31,
stk. 1 og 2 og stk. 3, 1. pkt., § 41, stk. 1 og 2, § 41 a,
stk. 1, § 43 a, stk. 1, § 55, stk. 1, § 56, § 56 a, stk. 1 og
2, § 61 a, stk. 1, § 61 b, § 61 c eller § 61 e, stk. 1,««
[Konsekvensændring]
8)
I den under
nr. 30
foreslåede ændring af
§ 72, stk. 1,
nr. 2,
ændres »§ 7, stk. 1-4,« til: »§ 7, stk. 1-5,«.
[Konsekvensændring]
Ny paragraf
9)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om tinglysning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1075 af 30.
september 2014, foretages følgende ændring:
1.
§ 47 c, stk. 4, nr. 3,
ophæves.
10)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 01, træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 3.
For lån ydet inden lovens ikrafttræden finder de
hidtil gældende regler og vilkår anvendelse.
Stk. 4.
Personer, som inden den 1. juli 2015 indgiver an-
søgning om bevilling efter § 15, stk. 1 eller 2, i lov om apo-
teksvirksomhed, og som den 1. juli 2015 eller senere med-
deles bevilling, vil kunne ansøge om garanti for lån til over-
tagelse eller etablering af apotek, apoteksfilial og apoteksud-
salg. For sådanne lån finder de hidtil gældende regler og vil-
kår anvendelse.«
[Præcisering af overgangsbestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af lovforslagets titel er alene en
konsekvensrettelse, da lovforslaget med ændringsforslag nr.
9 nu foreslås også at omfatte en ændring af tinglysningslo-
ven.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af § 7, hvorved der indsættes et
nyt stk. 3, indebærer, at Sundhedsstyrelsen kan give en apo-
teker påbud om varetagelse af vagttjeneste, jf. § 40, hvis helt
særlige lægemiddelforsyningsmæssige hensyn taler for det,
mod at yde apotekeren økonomisk støtte hertil. Det er rege-
ringens vurdering, at et påbud om etablering af vagttjeneste
kan være indgribende, men nødvendigt for at sikre lægemid-
delforsyningen.
Det er forventningen, at der vil være apotekere, som øn-
sker at varetage vagttjeneste enten på et apotek eller i en
apoteksfilial, idet varetagelse af vagttjeneste honoreres, og
idet borgernes kendskab til apoteket eller filialen vil øges,
hvis enheden varetager vagttjenesten. Hvis der ikke er rele-
vante apotekere, der har ansøgt om vagttjeneste, vil bestem-
melsen i § 7, stk. 3, kunne anvendes.
Til nr. 3
Med henblik på at styrke indsatsen for patienter med kro-
nisk sygdom og udnytte apotekernes kompetencer vedrøren-
de lægemidlers effekt og interaktioner foreslås det med tilfø-
jelsen til § 11, stk. 1, hvormed der indsættes et nyt nr. 15, at
apotekerne får pligt til at tilbyde en medicinsamtale til ny-
diagnosticerede kronikere, dvs. borgere, der efter lovens
ikrafttrædelse får diagnosticeret en kronisk sygdom. Forsla-
get skal også ses i lyset af, at apotekervæsenet er en væsent-
lig del af sundhedssektoren.
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0004.png
4
En kronisk sygdom er en sygdom, der har et langvarigt
forløb eller er konstant tilbagevendende og kan være karak-
teriseret ved, at tilstanden er vedvarende og ubehandlet fører
til dårligere livskvalitet og/eller tidligere død. En kronisk
sygdom kan endvidere være kendetegnet ved, at jo tidligere
sygdommen opspores, jo større muligheder er der for at bed-
re prognosen og forebygge forværring. Sygdommen kan
desuden have blivende følger, som udløser behov for lang-
varig behandling eller pleje, ligesom der kan være behov for
rehabilitering.
Borgere kan modtage en medicinsamtale enten ved hen-
visning fra en læge eller via apotekernes visitation. Henvis-
ning til medicinsamtale fra en læge vil som oftest ske i for-
bindelse med den konsultation, hvor borgeren får diagnosti-
ceret den kroniske sygdom. Apoteket kan visitere borgere
via iagttagelse af borgerens aktuelle medicinering under
hensyntagen til, om der er en førstegangsordination af et læ-
gemiddel mod en kronisk lidelse. Opslag i borgerens medi-
cinoplysninger kræver samtykke fra borgeren.
Efter at borgeren er visiteret til medicinsamtale via apote-
ket eller henvender sig på apoteket efter en henvisning fra
en læge, skal apoteket tilbyde, at medicinsamtalen finder
sted inden for 14 dage. Borgeren kan dog vælge, at samtalen
først skal finde sted på et senere tidspunkt.
Ved en medicinsamtale forstås en samtale mellem en
borger og en farmaceut, som ikke sker henover skranken,
men i mere rolige og diskrete omgivelser. Samtalens formål
er at øge borgerens kendskab til den ordinerede medicinske
behandling af den eller de kroniske sygdomme, som borge-
ren lider af, med henblik på bedre medicinefterlevelse ved at
tage udgangspunkt i borgerens vaner og vanskeligheder i
forbindelse med medicinindtagelsen og dermed bidrage til
bedre behandlingseffekt. Borgeren vil desuden ved samtalen
have mulighed for at stille spørgsmål om medicintilskud og
mulighed for henstandsordning. Samtalen forventes som of-
test ikke at tage længere end 15-20 minutter. En medicin-
samtale kan ydes på apoteker og andre apoteksenheder.
En medicinsamtale har således til formål at understøtte
bedre behandling og medvirke til at undgå lægebesøg og sy-
gehusindlæggelse.
Med forslaget bemyndiges ministeren for sundhed og
forebyggelse til at fastsætte nærmere regler om apotekernes
tilbud om medicinsamtaler til personer med kronisk syg-
dom. Bemyndigelsen kan bl.a. anvendes til at fastsætte nær-
mere regler om gennemførelse af samtalerne, herunder
hvem der gennemfører samtalen, samtalens indhold og ram-
merne for samtalens gennemførelse, jf. bl.a. ovenfor.
Det bemærkes, at apotekerne ikke kan opkræve betaling
for ydelsen af borgeren. Apotekerne modtager desuden ikke
yderligere betaling for levering af ydelsen via den samlede
ramme for apotekernes bruttoavance, idet sektoren skal le-
vere ydelsen inden for den fastsatte ramme. Det er desuden
vurderingen, at der ikke vil være merudgifter forbundet med
en læges henvisning til en medicinsamtale, da henvisningen
som oftest vil ske i forbindelse med den konsultation, hvor
diagnosen på den kroniske sygdom bliver stillet.
Det bemærkes, at det med forslaget ikke er hensigten at
forpligte apotekerne til at gennemføre en samlet medicin-
gennemgang. Gældende ret, hvorefter apotekerne har mulig-
hed for at levere denne ydelse som en serviceydelse efter §
12, stk. 1, nr. 2, i lov om apoteksvirksomhed, fastholdes så-
ledes. Det er dog hensigten at drøfte apotekernes tilbud om
medicingennemgang i de næstkommende bruttoavancefor-
handlinger vedrørende 2016-17, således at der kan gennem-
føres et forsøg med medicingennemgang på apoteker. Et så-
dant projekt kan tilrettelægges, ved at apotekerne tilbyder
medicingennemgang til en nærmere defineret målgruppe i et
afgrænset område, f.eks. en kommune, hvor det kan opgø-
res, om og på hvilken måde apotekernes indsats giver anled-
ning til ændringer i borgernes medicinering, og om antallet
af f.eks. lægebesøg i øvrigt og indlæggelser på sygehus ud-
vikler sig. Projektets indsats kan eventuelt sammenholdes
med et andet område, hvor borgerne ikke har haft mulighed
for at modtage medicingennemgang på apoteket. Herved vil
effekten af apotekernes medicingennemgang kunne kvalifi-
ceres, og på baggrund af projektets resultater vil der kunne
laves en budgetanalyse, som skaber overblik over udgifter
og mulige gevinster.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring af § 18, stk. 1, 2. pkt., er alene en
konsekvensrettelse, da ordet »Apoteksbevillinger« ændres
til »Apotekerbevillinger«.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring af § 18, stk. 3, er alene en konse-
kvens af, at § 4, stk. 3, nr. 3, med lovforslagets § 1, nr. 1,
bliver til § 4, stk. 4, nr. 3.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring af § 29, stk. 2, indebærer, at en
afgående apoteker i perioden fra meddelelsen til Sundheds-
styrelsen om fritagelse af apotekerbevillingen til den tiltræ-
dende apotekers stillingtagen til, om samtlige apoteksenhe-
der ønskes overtaget, ikke kan afhænde de apoteksenheder,
der er frit oprettet, dvs. oprettet i medfør af §§ 5 og 6.
Baggrunden for ændringen er, at det af den foreslåede
ændring af § 29, stk. 1, fremgår, at den tiltrædende apoteker
skal tilbydes apoteket og alle dets enheder, herunder enhe-
der, som er oprettet eller opretholdt efter påbud fra Sund-
hedsstyrelsen, såvel som frit oprettede enheder i medfør af
forslagets §§ 5 og 6. Såfremt adgangen for afgående apote-
ker til at afhænde de frit oprettede enheder ikke begrænses i
den periode, hvor afgående apoteker har givet meddelelse til
Sundhedsstyrelsen om fritagelse for apotekerbevilling, og
indtil der er fundet en ny apoteker, vil tiltrædende apoteker
ikke få mulighed for som den første at tage stilling til over-
tagelse, og i givet fald hvilke af de frit oprettede enheder,
som tiltrædende apoteker ønsker at overtage. Når tiltræden-
de apoteker har taget stilling, skal afgående apoteker afhæn-
de de enheder tiltrædende apoteker ikke ønsker at overtage.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring af strafbestemmelsen i § 72, stk.
1, nr. 1, er alene en konsekvens af de foreslåede ændringer i
lovforslagets § 1, nr. 1, 2, 9, 11, 14 og 21 samt ændringsfor-
slag nr. 3 og nr. 6, hvortil der henvises.
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0005.png
5
Til nr. 8
Den foreslåede ændring af strafbestemmelsen i § 72, stk.
1, nr. 2, er alene en konsekvens af, at henvisningen til § 7,
stk. 1-4, ændres til § 7, stk. 1-5, som følge af ændringsfor-
slag nr. 2.
Til nr. 9
Forslaget om at ophæve bestemmelsen i tinglysningslo-
vens § 47, stk. 4, nr. 3, er en konsekvens af, at adgangen til
statsgaranterede lån til apotekere efter lovens § 71 foreslås
ophævet, dog med en overgangsordning, for så vidt angår
personer, der inden lovens ikrafttræden indgiver ansøgning
om bevilling efter lovens § 15, stk. 1 eller 2.
Det følger i dag af § 71, stk. 1 og 3, i lov om apoteksvirk-
somhed, at staten kan yde garanti for lån til overtagelse og
etablering samt til flytning og ombygning af apotek, apo-
teksfilial og apoteksudsalg. Det følger endvidere af § 71,
stk. 4, at der til sikkerhed for meddelte garantier gives staten
pant i apotekets inventar og varelager og disses brandforsik-
ringssummer eller i andre aktiver efter Sundhedsstyrelsens
bestemmelse.
Bestemmelsen i tinglysningslovens § 47 c, stk. 4, nr. 3,
blev indført med henblik på at sikre, at apotekere, der fik ad-
gang til statsgaranteret lån ved låneoptagelse, ikke samtidig
kunne give virksomhedspant i form af pant i inventar og va-
relager efter reglerne om virksomhedspant i tinglysningslo-
ven.
Det bemærkes, at henvisningen i tinglysningslovens § 47
c, stk. 4, nr. 3, til § 71, stk. 3, i lov om apoteksvirksomhed
rettelig burde være til § 71, stk. 4, i lov om apoteksvirksom-
hed.
Det er hensigten med den foreslåede bestemmelse, at
apotekere efter ophævelsen af muligheden for at optage
statsgaranterede lån til gengæld får adgang til på lige fod
med andre virksomhedsejere at give pant i deres apotekers,
apoteksfilialers, veterinærafdelingers og apoteksfilialers in-
ventar og varelager efter reglerne om virksomhedspant i tin-
glysningsloven.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring af lovens § 2, stk. 1, indebærer,
at loven træder i kraft den 1. juli 2015, bortset fra at apote-
kernes pligt til at yde medicinsamtale til personer med kro-
nisk sygdom, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 01, først
træder i kraft den 1. januar 2016, jf. § 2, stk. 2. Apotekerne
vil på denne måde have mulighed for at tilrettelægge ydelser
både fagligt og organisatorisk.
I stk. 3 er det fastsat, at de hidtil gældende regler i § 71
om adgang til statsgaranterede lån samt regler og vilkår ud-
stedt i medfør heraf fortsat finder anvendelse for allerede
ydede lån.
Med overgangsbestemmelsen i stk. 4 foreslås det, at per-
soner, der ikke allerede har bevilling til at drive apotek, men
som indgiver ansøgning om apotekerbevilling efter § 15,
stk. 1, i lov om apoteksvirksomhed inden lovens ikrafttræ-
den, og som meddeles bevilling eller bevillinger hertil efter
lovens ikrafttræden, kan indgive ansøgning om garanti for
lån til overtagelse og etablering af det omhandlede apotek,
apoteksfilial eller apoteksudsalg.
Det foreslås endvidere, at apotekere, som allerede har be-
villing til at drive et eller flere apoteker, og som inden den 1.
juli 2015 søger om at få bevilling til at drive yderligere et el-
ler flere apoteker efter § 15, stk. 2, i lov om apoteksvirksom-
hed, og som meddeles bevilling eller bevillinger hertil efter
lovens ikrafttræden, kan indgive ansøgning om garanti for
lån til overtagelse og etablering af det omhandlede apotek,
apoteksfilial eller apoteksudsalg.
Bestemmelsen fastslår endvidere, at de hidtil gældende
regler i § 71 i lov om apoteksvirksomhed om adgang til
statsgaranterede lån samt regler og vilkår udstedt i medfør
heraf vil finde anvendelse for sådanne lån.
Det bemærkes, at det således ikke vil være muligt at søge
om lån til flytning, ombygning eller anden ændring eller
modernisering af det pågældende apotek, apoteksfilial eller
apoteksudsalg efter lovens ikrafttræden.
Det følger af de almindelige panteretlige regler, at hvis
staten som sikkerhed for afgivelse af statsgaranti har tinglyst
pant i varelager, driftsinventar m.v., vil dette have forrang
for senere stiftet og tinglyst virksomhedspant.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
fmd.
Anne Sina (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Orla Hav (S) Helle Løvgreen Mølvig (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV)
Özlem Sara Cekic (SF) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)
nfmd.
Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)
Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Daniel Rugholm (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0006.png
6
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0007.png
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 35
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og forebyg-
gelse
2
Kopi ULØ alm. del – svar på spm. 1 om oversendelse af talepapir fra
samrådet den 8/10-14 om modernisering af apotekerloven, fra ministe-
ren for sundhed og forebyggelse
3
Notat vedr. teknisk gennemgang af lovforslaget den 21/10-14
4
Henvendelse af 12/11-14 fra Dansk Erhverv
5
Henvendelse af 14/11-14 fra Pharmadanmark
6
Henvendelse af 14/11-14 fra Danmarks Apotekerforening
7
Henvendelse af 17/11-14 fra Farmakonomforeningen, Pharmadanmark
og Danmarks Apotekerforening
8
Præsentation fra Danmarks Apotekerforenings foretræde den 18/11-14
9
Henvendelse af 19/11-14 fra Dansk Erhverv
10
Præsentation fra Lægemiddelindustriforeningens foretræde den
18/11-14
11
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
12
Ændringsforslag fra ministeren for sundhed og forebyggelse
13
Henvendelse af 18/12-14 fra Farsø Apotek
14
Notat om afgrænsning af varer som naturligt og hensigtsmæssigt kan
forhandles af apoteker (frihandelsvarer), fra ministeren for sundhed og
forebyggelse
15
Henvendelse af 4/1-15 fra Skanderborg Apotek
16
Kopi ULØ alm. del samrådsspm. J om lægemiddelforsyningen i land-
distrikterne efter vedtagelsen af apotekerloven, til ministeren for sund-
hed og forebyggelse
17
Henvendelse af 15/1-15 fra Danmarks Apotekerforening
18
Henvendelse af 15/1-15 fra Danmarks Apotekerforening
19
Henvendelse af 20/1-15 fra Skanderborg Apotek
20
Henvendelse af 20/1-15 fra Danmarks Apotekerforening
21
Henvendelse af 26/1-15 fra Skanderborg Apotek
22
Henvendelse af 26/1-14 fra Dansk Erhverv
23
Henvendelse af 27/1-15 fra Lemvig og Ulfborg Apoteker
24
Henvendelse af 28/1-15 fra personalet på Ulfborg Apotek
25
Udkast til revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
26
Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
27
Henvendelse af 26/2-15 fra Fredensborg Byråd
28
Kopi ULØ alm. – svar på spm. 100 om talepair fra samråd i Udvalget
for Landdistrikter og Øer den 23. januar 2015 om lægemiddelforsynin-
gen i landdistrikterne, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
29
Udkast til betænkning
30
Henvendelse af 12/3-15 fra L’Oréal Danmark
31
Henvendelse af 13/3-15 fra Aarhus Universitetshospital
32
Kopi ULØ alm. del samrådsspm. N om apotekerloven og forsynings-
tilskud, til ministeren for sundhed og forebyggelse
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0008.png
8
Bilagsnr.
33
34
35
Titel
Ændringsforslag fra ministeren for sundhed og forebyggelse
Ændringsforslag fra ministeren for sundhed og forebyggelse
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 35
Spm.nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
MFU spm. om, hvor mange apoteker der vil lukke uden for hoved-
stadsområdet, hvis lovforslaget om at liberalisere apotekerloven bliver
gennemført, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
MFU spm., om lovforslaget ikke vil bevirke, at flere apoteker rykker
til storbyerne, da apoteksejerne får lov til at etablere nye apoteker op
til 75 km væk fra deres hovedområde, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, at ifølge regeringen har lovforslaget om liberalisering
af apotekerloven til hensigt at forbedre tilgængeligheden. Men når re-
geringen fratager apotekerne incitamentet til at drive mere end ét apo-
tek ved at fjerne forsyningsbidraget, har det så ikke den stik modsatte
effekt, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
MFU spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at lovforslaget om libera-
lisering af apotekerloven ikke lukker apoteker i landdistrikterne og
dermed forringer tilgængeligheden af lægemidler, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, at ifølge Danmarks Apotekerforening vil op mod 68
apoteker landet over risikere at miste forsyningsbidraget, der for hvert
apotek beløber sig til over 0,5 mio. kr., og 45 af disse apoteker vil lig-
ge uden for hovedstadsområdet. Mener regeringen fortsat, at lovforsla-
get vil forbedre tilgængeligheden, hvis disse apoteker lukker som kon-
sekvens af lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå
MFU spm., om ministeren vil garantere, at lovforslaget om liberalise-
ring af apotekerloven ikke kommer til at medføre forringelser af forsy-
ningen af lægemidler i landdistrikterne, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvor mange apoteker der vil lukke uden for hoved-
stadsområdet, hvis lovforslaget om at liberalisere apotekerloven bliver
gennemført, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministe-
rens svar herpå
MFU spm., om lovforslaget ikke vil bevirke, at flere apoteker rykker
til storbyerne, da apoteksejerne får lov til at etablere nye apoteker op
til 75 km væk fra deres hovedområde, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, at ifølge regeringen har lovforslaget om liberalisering
af apotekerloven til hensigt at forbedre tilgængeligheden. Men når re-
geringen fratager apotekerne incitamentet til at drive mere end ét apo-
tek ved at fjerne forsyningsbidraget, har det så ikke den stik modsatte
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0009.png
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
effekt, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens
svar herpå
MFU spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at lovforslaget om libera-
lisering af apotekerloven ikke lukker apoteker i landdistrikterne, og
dermed forringer tilgængeligheden til lægemidler, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, at ifølge Danmarks Apotekerforening vil op mod 68
apoteker landet over risikere at miste forsyningsbidraget, der for hvert
apotek beløber sig til over 0,5 mio. kr., og 45 af disse apoteker vil lig-
ge uden for hovedstadsområdet. Mener regeringen fortsat, at lovforsla-
get vil forbedre tilgængeligheden, hvis disse apoteker lukker som kon-
sekvens af lovforslaget, til ministeren for by, bolig og landdistrikter,
og ministerens svar herpå
MFU spm., om ministeren vil garantere, at lovforslaget om liberalise-
ring af apotekerloven ikke kommer til at medføre forringelser af forsy-
ningen af lægemidler i landdistrikterne, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå
Spm. om shop in shop-apoteker skal placeres uden for supermarkeders
kasselinje, så det tydeliggøres, at apoteket er selvstændigt og ikke en
del af supermarkedet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder det i orden, hvis syge mennesker skal
trækkes forbi supermarkedets vareudbud for at hente deres medicin
nede bagerst i supermarkedet bare for at sikre omsætning i supermar-
kedet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm., om der for ministeren er forskel på at placere et apotek samme
sted som et supermarked, f.eks. lige ved siden af supermarkedet, og på
at placere et apotek inde i f.eks. et supermarked, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke krav der vil blive stillet for at sikre, at der for borge-
ren er en tydelig og synlig adskillelse mellem et shop in shop-apotek
og den butik, apoteket er placeret i, til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke krav der vil blive stillet til et shop in shop-apoteks
fysiske indretning i forhold til diskretionsforhold og forsvarlig om-
gang med borgernes personfølsomme helbredsoplysninger, til ministe-
ren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke regler der forhindrer, at store kapitalfonde, grossister
m.m. organiserer en gruppe apotekere under deres kæde og dermed
udvander fordelen ved det faglige ejerskab, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at apoteksfilialer – der ligger i
yderområder uden for større byer og byområder, og som Sundhedssty-
relsen hidtil har vurderet dækker et særligt forsyningsmæssigt behov
og derfor var en del af en apotekerbevilling – har sikkerhed for, at de
fortsat kan opretholde forsyningstilskuddet uden aftrapning fra den
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0010.png
10
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
1/1-17, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at spørgsmålet om forsynings-
tilskud afgøres på et objektivt grundlag og dermed ikke bliver afhæn-
gigt af et subjektivt skøn i Sundhedsstyrelsen, til ministeren for sund-
hed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om en apoteker kan få en bindende forhåndsbesked om filialers
fremtidige tilskudsstatus, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad det er for forskelle mellem supplerende enheder og fi-
lialer, som gør det relevant at afskaffe tilskuddet til en supplerende en-
hed – uanset afstand til andet apotek og uanset trafikale forhold, be-
folkningsunderlag og receptaktivitet – men opretholde det til en filial,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om det er korrekt, at en koncern med et apotek og en suppleren-
de enhed vil blive splittet op i to selvstændige apoteker, hvis den nu-
værende ejer ikke ønsker at drive den supplerende enhed videre uden
forsyningstilskud, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om vurdering af udgifter og afledte gevinster ved at tilbyde en
årlig medicingennemgang til borgere over 65 år, der bruger fem eller
flere slags medicin, sammenholdt med lovforslagets foreslåede årlige
besparelse på rammeudgifterne til apotekssektoren, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at uvedkommende ikke kan få
adgang til medicin i shop-i-shop apoteker, herunder afhængighedsska-
bende medicin, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at såfremt apotekere sælger de nu-
værende apotekslokaler til deres ægtefælle og efterfølgende lejer sig
ind lokalerne som shop in shop-apotek, vil det betyde, at al frihandel-
svaresalg går udenom systemet, da det er ægtefællens »værtsbutik«,
der sælger frihandelsvarerne, ligesom der ikke vil være varerestriktio-
ner m.m., til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil skabe gennemsigtighed, forudsige-
lighed og objektivitet om kriterierne for afgørelsen af, om en filial kan
tildeles tilskud, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvilket niveau for henholdsvis »trafikal tilgængelighed (kol-
lektiv transport), antal borgere, der er bosiddende i området, og enhe-
dens aktivitet målt som antal receptekspeditioner/-pakninger«, der vil
være afgørende for, om en apoteksenhed kan opretholde forsyningstil-
skuddet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm. om de supplerende hensyn til »trafikal tilgængelighed (kollektiv
transport), antal borgere, der er bosiddende i området, og enhedens ak-
tivitet målt som antal receptekspeditioner« kan betyde, såvel at en fili-
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0011.png
11
30
31
32
33
34
35
36
37
38
al, der ligger mindre end 10 km fra nærmeste receptekspederende en-
hed, kan bevare tilskud, som at en filial, der ligger mere end 10 km fra
nærmeste receptekspederende enhed, kan miste tilskud, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om alle apoteksfilialer, der i dag har en køreafstand ad vej på
10,0 km eller derover til nærmeste anden receptekspederende enhed,
kan være sikre på, at forsyningstilskuddet opretholdes uden aftrapning
fra den 1/1-17, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om den afstand, der tages udgangspunkt i, vil være den kortest
mulige eller hurtigste køreafstand, f.eks. som opgjort af Krak, eller vil
det være den køreafstand, som SKAT anvender ved fastsættelse af be-
fordringsfradrag, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvor mange af de supplerende apoteksenheder, som står til
at miste forsyningstilskuddet, der i dag ligger uden for hovedstadsom-
rådet og større byer, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå
Spm., om det er korrekt, at det samlet set udløser et større tilskud end
filialtilskuddet, hvis bevillingen til at drive en tidligere supplerende
enhed som et selvstændigt apotek gives til en nyudnævnt apoteker, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om det ikke vil være billigere for samfundet at opretholde en
god lægemiddelforsyning i yderområder med langt til en anden recep-
tekspederende enhed der, hvor der i dag er supplerende apoteksenhe-
der, ved at lade disse supplerende enheder modtage forsyningsbidrag
efter samme regler som for filialer, til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan det konkret vil blive vurderet, om apoteksfilialer
beliggende på ikkebrofaste øer varetager et særligt forsyningsmæssigt
behov, som berettiger til forsyningstilskud, når køreafstanden til en
anden receptekspederende apoteksenhed omfatter færgetransport, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om der er en trykfejl i det notat, som ministeren udleverede ved
den tekniske gennemgang af lovforslaget, så der i punkt 3, hvor der
står, at Sundhedsstyrelsen har ret til at nedlægge en frivilligt oprettet
filial i forbindelse med en ledig apotekerbevilling, skulle have stået
»opretholdt« i overensstemmelse med lovteksten og lovbemærknin-
gerne, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm., om man i forslaget har glemt de supplerende enheder. De får i
dag det samme tilskud som en filial. Bliver det ændret, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at afgående apotekere ikke på-
føres et tab, når de på den ene side ved ophør af bevillingen forhindres
i selv at nedlægge eller sælge frit oprettede enheder, før de er blevet
tilbudt en tiltrædende apoteker, og på den anden side har pligt til selv
at nedlægge eller sælge disse enheder inden bevillingsophør, hvis ikke
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0012.png
12
39
40
41
42
43
44
45
46
47
den tiltrædende apoteker ønsker at overtage disse enheder, til ministe-
ren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at økonomisk usikkerhed om
frivillige filialers fremtid og værdi ved et bevillingsophør ikke giver
afgående apoteker et økonomisk incitament til altid at sælge frivillige
filialer lige inden bevillingsophør, til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at Sundhedsstyrelsens ret til at nedlæg-
ge en frivilligt opretholdt filial i forbindelse med en ledig apotekerbe-
villing medfører en ekstra usikkerhed, der vil give apotekerne incita-
ment til at sælge frivillige apoteksenheder, inden bevillingen afgives,
så den afgående apoteker har tilstrækkelig tid til at finde en køber, så
vedkommende kan undgå tab ved nedlæggelse, til ministeren for sund-
hed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil sikre, at der i en nærmere fastlagt periode for-
ud for bevillingsophør vil være et forbud mod salg af de frit oprettede
enheder, der som bekendt skal tilbydes den tiltrædende apoteker ved
bevillingsophør, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren eksempelvis vil sikre, at apotekeren ikke kan
sælge filialen til andre apotekere end den tiltrædende apoteker fra det
tidspunkt, hvor apotekeren har indgivet sin ansøgning om at afgive be-
villingen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm., om lovforslaget betyder, at det bliver muligt for en apoteker frit
at sælge en frit oprettet/opretholdt apoteksfilial til en anden apoteker
eller nedlægge en sådan enhed på et hvilket som helst tidspunkt, inden
bevillingen ophører, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren finder, at de eksisterende apoteksfilialer i perio-
den fra lovens ikrafttræden og indtil det tidspunkt, hvor Sundhedssty-
relsen vurderer, om de skal have påbud om opretholdelse (og dermed
tilskud) eller ej, skal betragtes som værende påbudte og ikke frivilligt
opretholdte, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om frivilligt oprettede/opretholdte enheder kun kan handles til
bogført værdi, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om det fremgår af lovforslaget, at salg af indretning, inventar og
varelager alene kan ske til bogført værdi. Finder ministeren, at »ind-
retning, inventar og varelager« er udtømmende for de værdier, der kan
eller skal sælges til en anden apoteker, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan besparelsesprovenuet fra den ændrede vagtordning
er beregnet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0013.png
13
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
Spm., om der er forudset et fast tilskud til alle vagtapoteker, eller vil
der blive gennemført en licitation blandt de stedlige apoteker, til mini-
steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der oprettes en vagtfunktion,
hvis ingen apoteker afgiver et bud, der ligger inden for den ramme,
der er forudset i lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, og ministerens svar herpå
Spm., om et apotek kan blive pålagt vagtforpligtelse, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, at i lovforslaget forudses en minimumsapoteksåbningstid fra
06.00 til 24.00. Hvor mange recepter udstedes typisk i perioden 00.00
til 08.30, der kan begrunde behovet for apoteksåbning 34 steder i lan-
det i perioden 06.00 til 09.00, til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, og ministerens svar herpå
Spm., om det tilskud, der betales til vagtapoteket for en udbringning i
vagtperioden, bliver et fast gebyr, eller bliver det afhængigt af om-
kostningen ved den pågældende udbringning, og hvordan finansieres
udgiften til dette tilskud, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der gives en tilstrækkelig
frist for de nuværende vagtapoteker, der ikke fremover skal varetage
vagtfunktion, så disse ikke får tab i forbindelse med opsigelsesvarsler
m.m., til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm., om det er sandsynligt, at andre end de eksisterende vagtapote-
ker vil være konkurrencedygtige i en licitation, når investeringsbeho-
vet ved etablering af vagtfunktionen tages med i betragtning, til mini-
steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang apotekerne vil blive inddraget i fastlæggel-
sen af den kommende vagtordning, til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil overveje at gennemføre et udredningsarbejde
i samarbejde med apotekssektoren og regionerne for at undersøge, om
vagtdækningen kan foregå på en billigere og mere hensigtsmæssig
måde, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vil overveje at lade den skitserede omlægning af
vagtordningen afvente resultatet af et udredningsarbejde i samarbejde
med apotekssektoren og regionerne, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan et apotek, der modtager tilskud fra udligningsord-
ningen, bliver påvirket af ændringen af beløbsgrænsen, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget ministeren forventer at apoteksavancen vil kun-
ne sænkes som følge af den ændrede beløbsgrænse i udligningsordnin-
gen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0014.png
14
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
Spm. om, hvordan det historisk har påvirket apotekernes bruttoavan-
ceramme, når det beløb, der omfordeles via udligningsordningen, æn-
drer sig, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm., om apoteker, der i dag modtager tilskud fra udligningsordnin-
gen, både vil få lavere udligningstilskud og blive ramt af den generelle
nedsættelse af apotekernes bruttoavance, som er resultatet af forsla-
gets planlagte reduktion i apotekernes bruttoavanceramme, samt kun-
ne miste enhedstilskud til filialer m.m., til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil pristalsregulere forsyningstilskuddet til filia-
ler på »ca. 500.000 kr.« og til apoteksudsalg på »ca. 70.000 kr.« og
beløbsgrænsen i udligningsordningen på »35 mio. kr.«, så realværdien
af ordningerne ikke gradvis udhules over tid, til ministeren for sund-
hed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om en eventuel ny internetapoteker skal etablere sit eget tilbud
om information og vejledning til borgerne, eller vil vedkommende
kunne henvise til det tilbud, der allerede er etableret af de nuværende
apotekere, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at de særlige krav til lægemidlers
opbevaring indebærer, at reglerne om fortrydelsesret ikke gælder for
lægemidler, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/11-14 fra Pharmadan-
mark, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/11-14 fra Danmarks Apo-
tekerforening, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-14 fra Farmakonom-
foreningen, Pharmadanmark og Apotekerforeningen, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke krav der vil blive stillet til den fysiske og visuelle
indretning og afgrænsning af shop in shop-apoteker i andre butikker,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om der vil blive stillet krav om, at shop in shop-apoteker etable-
res i et egentlig selvstændigt lokale, dvs. med faste vægge og ind-
gangsdør, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm., om der vil blive stillet krav om, at der er egen indgang fra ga-
den til shop in shop-apoteket, til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, og ministerens svar herpå
Spm., om det vil være muligt at placere et apotek eller en filial inde i
en anden butik, f.eks. midt i eller i bunden af et supermarked eller et
parfumeri, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0015.png
15
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
Spm., om der vil blive stillet krav om, at ekspedition og betaling af-
sluttes på shop in shop-apoteket, og at apotekets varer ikke må kunne
betales ved kasser, der betjenes af personalet i en anden butik, til mini-
steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om der vil blive stillet krav om, at shop in shop-apoteksenheder
kun må placeres uden for værtsbutikkens kasselinje, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan det sikres, at det er apotekeren og ikke værtsbutik-
ken, der i praksis lægger linjen for drift og kvalitetsudvikling i hver
enkelt ud af 7 shop in shop-filialer, der hver ligger op til 75 km væk
fra apoteket, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, at hvis formålet er at skabe lokal konkurrence mellem apo-
teker, hvorfor sættes grænsen så så højt som 75 km, når det betyder, at
apoteker i f.eks. Næstved vil kunne konkurrere inde i København,
hvor kundegrundlaget er størst, frem for i lokalområdet, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der med en kilometergrænse på
f.eks. 20 km i stedet for 75 km på den ene side vil være flere apoteker,
der er henvist til at konkurrere lokalt frem for i en af landets største
byer, hvor der i forvejen er flest apoteker, og på den anden side stadig
vil være tilstrækkeligt mange apoteker, der kan åbne nye filialer og
konkurrere i landets større byer, til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor farmaceuten på et apotek med ét hovedapotek og en til
to filialer fysisk skal befinde sig i tidsrummet, hvor en af filialerne
holder åbent, efter at hovedapoteket er lukket, til ministeren for sund-
hed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan bemærkningerne om mindstekravet til antallet af
farmaceuter konkret skal forstås, til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-14 fra Dansk Erhverv,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om nærmere redegørelse for grundlaget for at ophæve apoteke-
res adgang til at få statsgaranterede lån, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til forslaget fra Lægemiddelindustriforeningen
om selvvalg af håndkøbslægemidler og sammenligning af denne mu-
lighed med de eksisterende muligheder for internethandel, jf. bilag 10,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens holdning til Apotekerforeningens forslag om, at
alle apoteker skal akkrediteres efter den danske kvalitetsmodel, til mi-
nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til præsentationen fra Apotekerforeningen, jf. bi-
lag 8, og kan ministeren i den forbindelse bekræfte, at en shop in shop
vil kunne komme til at se ud, som den der er afbilledet på side 1, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0016.png
16
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
Spm. om, hvad det betyder konkret, at enheden skal drives under apo-
tekerens juridiske ansvar, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad det betyder konkret, at enheden skal drives under apo-
tekerens faglige ansvar, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan kravet om, at enheden drives under apotekerens
økonomiske ansvar vil være til hinder for, at et shop in shop-apotek
kan lade værtsbutikken afholde betydelige dele af apotekets driftsud-
gifter eller dække eventuelle driftsunderskud, til ministeren for sund-
hed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om kravet om, at enheden drives under apotekerens økonomiske
ansvar vil være til hinder for, at et shop-i-shop apotek lejer sig ind i en
butik/bygning til en husleje, der er lavere end markedsprisen, til mini-
steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om det med de foreslåede regler vil være muligt at etablere en
landsdækkende franchisekæde, til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, og ministerens svar herpå
Spm., om det vil være muligt at forhindre dannelsen af franchisekæder
ved en tilføjelse af, at der skal være organisatorisk adskillelse mellem
apotek og værtsbutik, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå
Spm., om det vil være muligt for en eventuel franchisegiver at aftale
sig til, hvilke varer der føres eller ikke føres på et apotek, til ministe-
ren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om det vil være muligt for en eventuel franchisegiver at have
nogen indflydelse på, hvordan apoteket udfører sin rådgivende rolle,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, at ministeren tidligere har givet udtryk for, at man aldrig må
være i tvivl om, om man befinder sig i apoteksenheden eller i detail-
handelsenheden. Kan ministeren bekræfte, at dette udelukker anven-
delsen af markedsføringskoncepter (franchisekoncepter), efter hvilket
f.eks. en større supermarkedskæde indgår aftale med apoteker om ind-
retning af apoteker i supermarkederne, og efter hvilket man benytter
kædens forretningsnavn og/eller varemærke, andre immaterielle rettig-
heder, forretningskendetegn m.v., som netop har til formål eller som
konsekvens, at man som kunde kan blive i tvivl om, om man handler
med apoteket eller det pågældende supermarked, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, at det fremgår af lovforslaget, at apoteker skal drives under
apotekerens juridiske, økonomiske og faglige ansvar. Vil ministeren
bekræfte, at det ikke alene skal være tilfældet, men at det også skal
fremstå således for borgeren, til ministeren for sundhed og forebyggel-
se, og ministerens svar herpå
Spm., om der vil blive opstillet regler, der betyder, at andre butikker i
samme bygning som en shop in shop-apoteksenhed ikke kan benytte
apotekets personale, og at apoteket ikke kan benytte andre butikkers
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0017.png
17
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
personale, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm. om, der findes, eller vil der – for at sikre apotekets økonomiske
uafhængighed – blive opstillet regler, der sikrer, at et shop n shop-
apotek skal aflægge selvstændigt regnskab, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om baggrunden for forslaget om, at samme apoteker skal kunne
drive helt op til otte receptekspederende enheder i Danmark, når de
andre EU-lande med krav om farmaceutejerskab højst tillader, at sam-
me apoteker ejer op til fire receptekspederende enheder, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, at hvis apotekeren skal køre rundt mellem op til otte recep-
tekspederende enheder – og et større antal apoteksudsalg – risikerer
man så ikke at miste en af styrkerne ved farmaceutejerskabet, nemlig
at apotekeren kan være personligt til stede på apoteksenheden og lede
og udvikle personalet og sætte en høj faglig standard i den daglige
drift, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm., om det er tilsigtet, at reglerne åbner for, at en apoteker kan luk-
ke sine lokale filialer, der har mistet tilskud, og i stedet oprette syv
shop in shop-filialer i supermarkeder i større byer op til 75 km fra
apoteket i hver sin retning uden tilstedeværelse af en farmaceut i den
enkelte shop in shop, uden krav om kvalitetsstyring, og hvor apoteke-
ren sjældent kommer forbi, til ministeren for sundhed og forebyggel-
se, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der vil ske, hvis en farmaceut har opnået bevilling til
et apotek, men ikke efterfølgende kan få lån i banken til at overtage
apoteket, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm., om apoteksansøgerens økonomiske formåen og kreditegnethed
fremover skal være et parameter ved tildeling af bevillinger, og hvem
skal foretage den vurdering, til ministeren for sundhed og forebyggel-
se, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad det vil det koste samfundet, hvis ordningen bevares,
men målrettes nyudnævnte apotekeres overtagelse af en bevilling med
tilhørende enheder, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvad det vil koste samfundet, hvis ordningen bevares, men
målrettes nyudnævnte apotekeres overtagelse af en bevilling med til-
hørende enheder, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at der gennemsnitligt set på sektorni-
veau p.t. er nok farmaceuter til alle enheder, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan det sikres, at der overhovedet vil være farmaceuter
til stede, også på filialerne, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0018.png
18
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
Spm., om det er korrekt opfattet, at hvis der kun er én farmaceut på et
hovedapotek og der er tilknyttet to filialer, så må farmaceuten reelt ik-
ke forlade apoteket og føre tilsyn på filialerne, til ministeren for sund-
hed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, at udvalgsrapporten om modernisering af apotekersektoren
anbefaler, at der stilles krav om tilslutning til Den Danske Kvalitets-
model (DDKM). Når ministeren ikke har valgt at indarbejde dette i
lovforslaget, hvordan vil ministeren så sikre, at apotekerne opretholder
et højt fokus på kvalitet og kvalitetsudvikling, til ministeren for sund-
hed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om det vil være muligt for værtsbutikken at påvirke varesorti-
mentet i et shop in shop-apotek, til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, og ministerens svar herpå
Spm. om uddybende redegørelse for kriterierne for hhv. særlige til-
skud (§ 51 tilskud) og forsyningsstøtte, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/12-14 fra Farsø Apotek,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/1-15 fra Skanderborg Apo-
tek, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm. om oversendelse af en oversigt over eksisterende supplerende
enheder, herunder disses beliggenhed og afstand til nærmest apotek,
apotekerfilial eller apotekerudslag, til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil overveje, om farmaceuter og farmakonomer
på apoteker skal kunne udlevere lægemidler, uden at der foreligger en
recept fra en læge, i de tilfælde, hvor borgeren tidligere har været i be-
handling med lægemidlet, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil se nærmere på muligheden for håndkøbslæ-
gemidler i selvvalg på apoteker såvel som andre butikker, der forhand-
ler håndkøbslægemidler, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/1-15 fra Danmarks Apote-
kerforening, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/1-15 fra Danmarks Apote-
kerforening, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/1-15 fra Skanderborg
Apotek, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/1-15 fra Danmarks Apote-
kerforening, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren forventer at løse udfordringerne med
kompetence- og kvalitetsudviklingen i de små enheder, hvis farmaceu-
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0019.png
19
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
ten kun kommer fire gange om året, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om grunden til, at det kræver en lægehenvisning at få en medi-
cinsamtale, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvad ministeren mener at det vil koste at have farmaceutbe-
tjening på alle receptpligtige enheder to til tre gange om ugen, til mi-
nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad parterne (Danmarks Apotekerforening og Pharmadan-
mark) forventer, at det vil koste at have farmaceutbetjening på alle re-
ceptpligtige enheder 2-3 gange om ugen, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/1-15 fra Skanderborg
Apotek, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/1-15 fra Dansk Erhverv,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/1-15 fra Lemvig og Ulf-
borg Apoteker, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/1-15 fra personalet på
Ulfborg Apotek, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om det indgår i ministerens overvejelser, at apotekerne har uud-
nyttede potentialer inden for medicinsk udstyr som f.eks. salg af kon-
taktlinser og briller med styrke, til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte oplysningerne i to tabeller om apo-
teker (supplerende enheder) hhv. apoteker (filialer) i henvendelsen fra
Danmarks Apotekerforening, jf. L 35 – bilag 20, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke af de ti apoteker (supplerende enheder) i yderområ-
der nævnt i tabel i henvendelse fra Danmarks Apotekerforening, jf. L
35 – bilag 20, der efter ministerens vurdering varetager et særligt læ-
gemiddelforsyningsmæssigt behov, til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke af de 11 apoteker (filialer) i yderområder nævnt i ta-
bel i henvendelse fra Danmarks Apotekerforening, jf. L 35 – bilag 20,
der efter ministerens vurdering varetager et særligt lægemiddelforsy-
ningsmæssigt behov og dermed kan beholde tilskuddet fra andre apo-
teker efter vedtagelse af lovforslaget, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke økonomiske konsekvenser det samlet set vil få, hvis
alle nuværende ti supplerende enheder i yderområder skal omdannes
til apotekerfilialer ved påbud med forsyningstilskud, fordi de nuvæ-
rende apotekere opgiver bevillingerne til supplerende enheder og der
ingen kvalificerede ansøgere er til de dermed ledige apotekerbevillin-
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0020.png
20
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
ger, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm., om der er eksempler i praksis på, at en supplerende enhed er
blevet omdannet til et apotek, og i givet fald hvilke, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til beregningerne i henvendelsen fra apoteker
Steen Nielsen, Farsø Apotek, jf. L 35 – bilag 13, hvoraf det bl.a. frem-
går, at en opsplitning af apotekerens nuværende bevilling til Farsø
Apotek og Løgstør Apotek vil koste 1,2 mio. kr. i ekstra udligningstil-
skud, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm. om oversendelse af beregninger om de foreslåede ændringer af
vagtordningen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, at det fremgår af den foreslåede § 7, at Sundhedsstyrelsen
kan give en apoteker påbud om at oprette eller opretholde en apoteks-
filial eller et apoteksudsalg, hvis »særlige lægemiddelforsyningsmæs-
sige hensyn« taler for det. Er denne bemyndigelse i overensstemmelse
med Justitsministeriets vejleding om lovkvalitet, afsnit 4.3.4, om af-
græsning af bemyndigelser til administrationen, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke udgifter der vil være forbundet med en ændring af
lovforslaget ved at omdanne alle de nuværende 17 supplerende enhe-
der til filialer, sådan at de vil blive tilskudsvurderet på samme måde
som filialer og kun få tilskud, hvis de er beliggende mere end 10 km
fra andre enheder, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, at lovforslaget lægger op til, at der skal være én farmaceut
pr. tre receptekspederende enheder i hele apotekets åbningstid. Kunne
man forestille sig, at to mindre apoteker kunne deles om én farmaceut,
således at en farmaceut reelt er ansat hos to apotekere på samme tid og
dermed har tilsyn med to apoteker, til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/2-15 fra Fredensborg By-
råd, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 12/3-15 fra L’Oréal Dan-
mark, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/3-15 fra Aarhus Universi-
tetshospital, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om ministeren vil sikre, at kravene til indretning m.v. af bl.a.
shop in shop-apoteker bliver udformet, således at der bliver krav om,
at apoteksenheden placeres uden for værtsbutikkens kasselinje, hvor
der er en tydelig kasselinje, og at apoteksenheden, når der ikke er en
egentlig kasselinje, skal placeres med egen indgang eller lige ved
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0021.png
21
værtsbutikkens indgang med en klar adskillelse, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0022.png
22
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse og dennes svar herpå
Spørgsmålene og ministeren for sundhed og forebyggelses svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 52:
Bliver det tilskud, der betales til vagtapoteket for en udbringning i vagtperioden, et fast gebyr, eller bli-
ver det afhængig af omkostningen ved den pågældende udbringning, og hvordan finansieres udgiften til
dette tilskud? Vil der blive krav til, hvor hurtigt en sådan akutudbringning skal effektueres?
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, vil vagttjeneste fremover varetages af ca. 34 apote-
kere, der som minimum har åbent fra kl. 6 om morgenen til midnat, og som skal lade lægemidler udbringe
til borgerne, uden at borgerne skal betale for udbringningen, når en læge i den regionale akut- og vagtlæ-
gefunktion finder det nødvendigt. Det fremgår videre af lovforslaget, at det er hensigten at godtgøre apo-
tekerne med et tilskud for hver udbringning.
Godtgørelsen for udbringning af lægemidler, som en læge i den regionale akut- og vagtlægefunktion
finder nødvendig, fra apotekere som varetager vagttjeneste, vil blive honoreret med et fast tilskud, som
eventuelt kan være niveauinddelt. Udgifterne til honorering af udbringning vil indgå som en del af de
samlede udgifter til varetagelse af vagttjeneste, som foruden udgifter til udbringning også omfatter det
tilskud, som apotekerne ydes årligt for at varetage vagttjeneste.
Udbringning af lægemidler, som af læge i den regionale akut- og vagtlægefunktion er fundet nødvendig,
vil skulle imødekommes af apoteker med vagttjeneste indenfor rimelig tid efter henvendelsen fra lægen.
Spørgsmål nr. 108:
Vil ministeren uddybende redegøre for kriterierne for hhv. særlige tilskud (§ 51 tilskud) og forsynings-
støtte?
Svar:
Det fremgår af lovforslaget (L 35), at afgiftslempelse eller tilskud fremover alene kan bevilges en apote-
ker i helt ekstraordinære tilfælde (»når ganske særlige forhold taler derfor«), herunder f.eks. i situationer,
hvor en apoteker løser et særligt forsyningsmæssigt behov, eller hvor det er nødvendigt at foretage om-
bygning eller flytning af apoteket for at kunne drive det på en hensigtsmæssig og tidssvarende måde. Det
vil særligt være apotekere, der driver apoteker med et lavt omsætningsgrundlag, som vil kunne komme i
betragtning til støtte.
I lovforslaget foreslås § 51, stk. 1, ændret til »Når ganske særlige forhold taler derfor, kan Sundhedssty-
relsen bevilge en apoteker afgiftslempelse eller tilskud for et år ad gangen«. Denne ændring betyder en
stramning af vilkåret for tilskud, idet der er indsat et »ganske«. Baggrunden herfor er, at lovforslagets
adgang for apotekere til frit at oprette apoteksfilialer og apoteksudsalg inden for en radius af 75 km fra
apoteket, og frit at oprette håndkøbsudsalg og medicinudleveringssteder, giver apotekeren nogle mulighe-
der, men også indebærer en vis risiko, som det ikke er hensigten skal kunne støttes efter § 51.
Som det også fremgår af bemærkningerne, vil muligheden for støtte efter § 51 være rettet mod apoteke-
re med lav omsætning på apoteker (støtte fra udligningsordningen) eller apotekere, som efter påbud fra
Sundhedsstyrelsen driver en apoteksenhed, idet der i disse tilfælde ikke vil være tale om, at apotekeren af
egen drift påtager sig en risiko, men kan have behov for støtte i særlige tilfælde, da apotekeren driver
apoteksenheder, der varetager særlige forsyningsmæssige behov.
I relation til de forhold, som kan og fortsat vil blive støttet efter § 51, vedrører det støtte til nødvendig
ombygning af apoteket, således at apoteket er tidssvarende og f.eks. giver mulighed for handicaptilgæn-
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0023.png
23
gelighed, ligesom der vil kunne ydes støtte til ombygning m.v., hvor apoteket er beliggende i en bygning,
som f.eks. er fredet, og som derfor vil medføre udgifter til at gøre apoteket tidssvarende, udover hvad der
normalt må anses for rimeligt og relevant. Der ydes alene et tilskud til nødvendig ombygning, ikke beta-
ling for hele ombygningen.
Vedrørende kriterierne for Sundhedsstyrelsens meddelelse af påbud om oprettelse eller opretholdelse af
apoteksfilialer og apoteksudsalg, når særlige lægemiddelforsyningsmæssige behov taler herfor, og ydelse
af forsyningsstøtte i forlængelse heraf, kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål 28 til L 35.
Spørgsmål nr. 117:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. januar 2015 fra Danmarks Apotekerforening, jf. L
35 – bilag 20.
Svar:
Danmarks Apotekerforenings henvendelse af 20. januar 2015 handler om tilskud til apoteksfilialer og
supplerende enheder – en apotekers apotek nr. 2, 3 eller 4. Hovedbudskabet fra foreningen er, at supple-
rende enheder bør omdannes til apoteksfilialer og derved kunne opnå tilskud i henhold til de kriterier, der
gælder for apoteksfilialer, der vurderes at varetage særlige forsyningsmæssige behov. Endelig finder Apo-
tekerforeningen, at det er uholdbart, at apotekere må vente indtil udgangen af 2016 med Sundhedsstyrel-
sens stillingtagen til, hvilke apoteksfilialer og –udsalg styrelsen vil påbyde opretholdt/oprettet med forsy-
ningstilskud.
I forhold til de kriterier, der lægges til grund for påbud om opretholdelse/oprettelse og ydelse af forsy-
ningstilskud, kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål 19 og 28 af 17. december 2014 til L 35.
Om forholdene for supplerende enheder kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål 22 og 23 af 18.
december 2014 og spørgsmål 33 af 17. december 2014. Supplerende kan jeg oplyse, at det er Sundheds-
styrelsens opgave, i dag som i fremtiden, at vurdere hvorvidt lægemiddelforsyningen i et område bør va-
retages af et apotek eller en apoteksenhed, herunder en apoteksfilial. Som følge heraf er jeg ikke enig med
Apotekerforeningen i, at supplerende enheder bør omdannes til apoteksfilialer. Hertil kommer, at en be-
villing til apotek, herunder en supplerende enhed, ikke umiddelbart kan trækkes tilbage, jf. apotekerloven
§ 15, jf. § 22.
Endelig vedrørende tidshorisonten for Sundhedsstyrelsens vurdering af, hvilke apoteksfilialer og –ud-
salg, der varetager særlige forsyningsmæssige behov, og derfor ydes forsyningstilskud, kan jeg henvise til
min besvarelse af spørgsmål 19 af 17. december 2014, hvoraf det fremgår, at: »Apoteksenheder, som
Sundhedsstyrelsen i 2016 finder varetager et særligt forsyningsmæssigt behov, vil få besked herom inden
aftrapningen af de nuværende enhedstilskud pr. 1. januar 2017.«
Spørgsmål nr. 127:
Kan ministeren bekræfte oplysningerne i to tabeller om apoteker (supplerende enheder) hhv. apoteker
(filialer) i henvendelsen fra Danmarks Apotekerforening (L 35 – bilag 20), herunder oplysningerne om de
nævnte apotekers afstand i km til nærmeste apotek?
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål 111 til L 35, hvor Danmarkskort for placering af apote-
ker, supplerende enheder, apoteksfilialer og apoteksudsalg indgår som bilag til besvarelsen.
Spørgsmål nr. 128:
Hvilke af de 10 apoteker (supplerende enheder) i yderområder nævnt i tabel i henvendelse fra Danmarks
Apotekerforening (L 35 – bilag 20) varetager efter ministerens vurdering et særligt lægemiddelforsy-
ningsmæssigt behov?
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0024.png
24
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål 117 til L 35.
Spørgsmål nr. 129:
Hvilke af de 11 apoteker (filialer) i yderområder nævnt i tabel i henvendelse fra Danmarks Apotekerfor-
ening (L 35 – bilag 20) varetager efter ministerens vurdering et særligt lægemiddelforsyningsmæssigt be-
hov og dermed kan beholde tilskuddet fra andre apoteker efter L 35?
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål 117 til L 35.
Spørgsmål nr. 130:
Hvilke økonomiske konsekvenser vil det samlet set få, hvis alle nuværende 10 supplerende enheder i
yderområder, jf. henvendelse fra Danmarks Apotekerforening (L 35 – bilag 20) skal omdannes til apote-
kerfilialer ved påbud med forsyningstilskud, fordi de nuværende apotekere opgiver bevillingerne til sup-
plerende enheder, og der ingen kvalificerede ansøgere er til de dermed ledige apotekerbevillinger?
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål 135 til L 35.
Spørgsmål nr. 131:
Er der eksempler i praksis på, at en supplerende enhed er blevet omdannet til et apotek, og i givet fald
hvilke?
Svar:
En supplerende enhed er en apotekers apotek nr. 2, 3 eller 4. En supplerende enhed kan derfor ikke om-
dannes til et apotek, da det er et apotek.
Hvis der med spørgsmålet menes, om en apoteker har opgivet bevillingen til en supplerende enhed –
apotek nr. 2, 3 eller 4, og den supplerende enhed af Sundhedsstyrelsen er blevet tildelt en ny apoteker kan
følgende oplyses:
Der har været tilfælde, hvor en apoteker har opgivet sin bevilling til sit apotek nr. 2, 3 eller 4 (supple-
rende enhed), og hvor Sundhedsstyrelsen har vurderet, at der var behov for et apotek det pågældende sted,
og derfor lavet et opslag for den ledige apoteksbevilling. Imidlertid har der ikke være ansøgere eller kvali-
ficerede ansøgere til den ledige apoteksbevilling. På den baggrund har Sundhedsstyrelsen omdannet apo-
teket til en apoteksfilial. Som eksempel herpå kan nævnes, at apotekeren på Ringkøbing Apotek opgav sin
bevilling til den supplerende enhed Videbæk Apotek. Videbæk Apotek blev herefter opslået ledig med
henblik på at skaffe en ny apoteker. Første opslag medførte ikke ansøgere eller kvalificerede ansøgere, og
der blev derfor lavet et genopslag. Genopslaget medførte heller ikke (kvalificerede) ansøgere. Sundheds-
styrelsen besluttede herefter at omdanne det ledige apotek til en apoteksfilial, som blev tildelt Ringkøbing
Apotek.
Herudover har der været tilfælde, hvor apotekere har opgivet alle deres bevillinger til apoteksdrift, dvs.
også den supplerende enhed, for fx at gå på pension.
Spørgsmål nr. 132:
Vil ministeren kommentere beregningerne i henvendelsen fra apoteker Steen Nielsen, Farsø Apotek (L
35 – bilag 13), hvoraf bl.a. fremgår, at en opsplitning af apotekerens nuværende bevilling til Farsø Apotek
og Løgstør Apotek vil koste 1,2 mio. kr. i ekstra udligningstilskud? Er ministeren enig i beregningerne i
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0025.png
25
henvendelsen, og hvis ikke, vil ministeren da fremsende ministerens beregninger i det konkrete eksem-
pel?
Svar:
Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål 109.
Spørgsmål nr. 133:
Vil ministeren oversende beregninger om de foreslåede ændringer af vagtordningen, idet der i øvrigt
henvises til Danmark Apotekerforenings henvendelse (L 35 – bilag 17), hvor apotekerforeningen anfører,
at ændringerne vil medføre en væsentlig fordyrelse, mens ministeren mener, at det vil give en besparelse?
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til L 35, beløber udgifterne sig til ca. 51 mio. kr. årligt ved den
eksisterende organisering af apotekernes vagttjeneste.
Jævnfør min besvarelse af spørgsmål 47 vil de i alt ca. 34 vagtapoteker få et fast årligt tilskud på ca. 1
mio. kr. Hertil kommer udgifter forbundet med vagtapotekers udbringning af lægemidler til borgerne, når
dette er ordineret af en læge fra den regionale akut- og vagtlægefunktion. Dette vil føre til en besparelse i
udgifterne til apotekernes vagttjeneste på ca. 15 mio. kr. årligt. Disse forudsætninger er indregnet i grund-
laget for det fastsatte niveau af den samlede bruttoavanceramme for 2017 og fremover, som vil være rege-
ringens afsæt for forhandling, jf. de økonomiske bemærkninger til lovforslaget, og som vil føre til lavere
medicinudgifter for borgerne såvel som det offentlige via medicintilskuddet.
Spørgsmål nr. 134:
Det fremgår af det foreslåede § 7, at Sundhedsstyrelsen kan give en apoteker påbud om at oprette eller
opretholde en apoteksfilial eller et apoteksudsalg, hvis »særlige lægemiddelforsyningsmæssige hensyn«
taler for det.
a. Er denne bemyndigelse i overensstemmelse med Justitsministeriets vejleding om lovkvalitet, afsnit
4.3.4 om afgræsning af bemyndigelser til administrationen?
b. Vil ministeren udførligt redegøre for, hvilke kriterier og elementer der indgår
i udtrykket »særlige lægemiddelforsyningsmæssige hensyn«, og for hvordan disse indbyrdes skal afvejes?
c. Vil ministeren i fortsættelse af pkt. b ved angivelsen af en række relevante eksempler anskueliggøre
indholdet af den nævnte bemyndigelse?
d. Vil ministeren stille ændringsforslag, som i lovteksten præciserer og indskrænker den foreslåede be-
myndigelse til Sundhedsstyrelsen?
Svar:
Afsnit 3.4.3. i vejledningen om lovkvalitet omhandler, hvilke regler der bør medtages i lovteksten, og
hvilke der i stedet bør overlades til administrativt fastsatte forskrifter. Det er min vurdering, at § 7 og
bemærkningerne hertil er i overensstemmelse med vejledningen. Det kan desuden for god ordens skyld
bemærkes, at nærværende lovforslag som øvrige lovforslag inden fremsættelse er gennemgået af lovkvali-
tetskontoret i Justitsministeriet i forhold til grundloven, almindelige retsprincipper, centrale tværgående
love, EU-retten og generelle menneskerettighedskonventioner samt overordnet teknisk gennemgang.
Om kriterier for Sundhedsstyrelsens vurdering af hvorvidt der foreligger »særlige lægemiddelforsy-
ningsmæssige hensyn«, kan jeg henvise til lovbemærkningerne i L 35 samt mine besvarelser af spørgsmål
19, 20, 28 og 35 til L 35. I forhold til de kriterier, som Sundhedsstyrelsen skal iagttage i deres vurdering
L 35 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 37: Betænkning afgivet den 14. april 2015
1520282_0026.png
26
af, om der foreligger særlige lægemiddelforsyningsmæssige hensyn, gælder, at der ikke er foretaget en
indbyrdes afvejning i lovforslaget, hvilket bl.a. er sket med baggrund i de hensyn, som fremgår af Justits-
ministeriets vejledning om lovkvalitet, afsnit 4.3.4.
Jeg kan henvise til min besvarelse af b. ovenfor.
Jeg finder ikke grundlag for at fremsætte ændringsforslag i relation til affattelsen af § 7 i lovforslaget (L
35) og bemærkningerne hertil.