Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35 Bilag 34
Offentligt
1517904_0001.png
Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse
Enhed: Sundhedsjura og læge-
middelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1686951
Dato: 13. april 2015
Ændringsforslag til lov om ændring af apotekerloven (Friere ad-
gang til oprettelse m.v. af apoteksfilialer, veterinærafdelinger og
apoteksudsalg, ændret procedure for Sundhedsstyrelsens
meddelelse af apotekerbevilling og bidrag ved ansættelse af sy-
gehusapotekere, ophævelse af apotekeres adgang til statsga-
ranti ved lånoptagelse m.v.)
Ændringsforslag
Af ministeren for sundhed og forebyggelse, tiltrådt af […]:
Til § 1
1)
I den under nr. 2 foreslåede
§ 7
indsættes efter stk. 2 som et nyt stykke:
”Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen kan give en apoteker påbud om varetagelse af vagttje-
neste, jf. § 40, hvis helt særlige lægemiddelforsyningsmæssige hensyn taler for det,
mod at yde apotekeren økonomisk støtte hertil efter regler fastsat i medfør af § 49.”
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
[Påbud om vagttjeneste]
2)
Efter nr. 3 indsættes som et nyt nummer:
”01.
I
§ 11, stk. 1,
indsættes som nr. 15:
”15) At yde medicinsamtale til personer med kronisk sygdom efter nærmere regler
fastsat af ministeren for sundhed og forebyggelse.””
[Medicinsamtale til personer med kronisk sygdom]
3)
I den under nr. 6 foreslåede affattelse af
§ 18, stk. 1,
ændres i
2. pkt.:
”Apoteks-
bevillinger” til: ”Apotekerbevillinger”
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
”02.
I
§ 18, stk. 3,
ændres ”§ 4, stk. 3, nr. 3,” til: ”§ 4, stk. 4, nr. 3,””
[Konsekvensændring]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5)
I den under nr. 11 foreslåede affattelse af
§ 29, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.: ”I
perioden fra den afgående apotekers meddelelse til Sundhedsstyrelsen om fritagel-
se af apotekerbevillingen, jf. § 22, stk. 2, til den tiltrædende apotekers stillingtagen
til, om samtlige apoteksenheder ønskes overtaget, jf. stk. 1, 2. pkt., kan den afgå-
ende apoteker ikke afhænde de apoteksenheder, der er oprettet i medfør af §§ 5 og
6.”
[Tilbud om overtagelse af apotek med alle apoteksenheder]
6)
Nr. 29 affattes således:
”29.
§ 72, stk. 1, nr. 1,
affattes således:
”1) overtræder §§ 1-3, § 3 a, stk. 1, § 5, stk. 3, § 6, stk. 2, § 11, § 12, stk. 1, nr. 1,
2. pkt., og stk. 2, § 12 a, stk. 1-4, § 13, § 14, § 20 a, stk. 1, § 29, stk. 2, § 31, stk. 1
og 2 og stk. 3, 1. pkt., § 41, stk. 1 og 2, § 41 a, stk. 1, § 43 a, stk. 1, § 55, stk. 1,
§ 56, § 56 a, stk. 1 og 2, § 61 a, stk. 1, § 61 b, § 61 c, eller § 61 e, stk. 1,”
[Konsekvensændring]
7)
I den under nr. 30 foreslåede affattelse af
§ 72, stk. 1, nr. 2,
ændres ”§ 7, stk. 1-
4,” til: ”§ 7, stk. 1-5,”
[Konsekvensændring]
Til § 2
8)
Stk. 1
udgår, og i stedet indsættes:
”Loven træder i kraft den 1. juli 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 01 træder i kraft den 1. januar 2016.”
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af
§ 7,
hvorved der indsættes et nyt
stk. 3,
indebærer, at
Sundhedsstyrelsen kan give en apoteker påbud om varetagelse af vagttjeneste, jf. §
40, hvis helt særlige lægemiddelforsyningsmæssige hensyn taler for det mod at yde
apotekeren økonomisk støtte hertil. Det er regeringens vurdering, at et påbud om
etablering af vagttjeneste kan være indgribende men nødvendigt for at sikre læge-
middelforsyningen.
Det er forventningen, at der vil være apotekere, som ønsker at varetage vagttjeneste
enten på et apotek eller en apoteksfilial, idet varetagelse af vagttjeneste honoreres,
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og idet borgernes kendskab til apoteket eller filialen vil øges, hvis enheden vareta-
ger vagttjenesten. Hvis der dog ikke er relevante apotekere, der har ansøgt om
vagttjeneste, vil bestemmelsen i
§ 7, stk. 3,
kunne anvendes.
Til nr. 2
Med henblik på at styrke indsatsen for patienter med kronisk sygdom og udnytte
apotekernes kompetencer vedrørende lægemidlers effekt og interaktioner foreslås
det med tilføjelsen til
§ 11, stk. 1,
hvormed der indsættes et nyt
nr. 15,
at apoteker-
ne får pligt til at tilbyde en medicinsamtale til ny-diagnosticerede kronikere, dvs.
borgere, der efter lovens ikrafttrædelse får diagnosticeret en kronisk sygdom. For-
slaget skal også ses i lyset af, at apotekervæsenet er en væsentlig del af sundheds-
sektoren.
En kronisk sygdom er en sygdom, der har et langvarigt forløb eller er konstant
tilbagevendende og kan være karakteriseret ved, at tilstanden er vedvarende og
ubehandlet fører til dårligere livskvalitet og/eller tidligere død. En kronisk sygdom
kan endvidere være kendetegnet ved, at jo tidligere sygdommen opspores, jo større
muligheder er der for at bedre prognosen og forebygge forværring. Sygdommen
kan desuden have blivende følger, hvor der er behov for langvarig behandling eller
pleje, ligesom der kan være behov for rehabilitering.
Borgere kan modtage en medicinsamtale enten ved henvisning fra en læge eller via
apotekernes visitation. Henvisning til medicinsamtale fra en læge vil som oftest ske
i forbindelse med den konsultation, hvor borgeren får diagnosticeret den kroniske
sygdom. Apoteket kan visitere borgere via iagttagelse af borgerens aktuelle medi-
cinering i forhold til om der er en 1. gangs ordination af et lægemiddel mod en
kronisk lidelse. Opslag i borgerens medicinoplysninger kræver samtykke fra borge-
ren.
Efter at borgeren er visiteret til medicinsamtale via apoteket eller henvender sig på
apoteket efter en henvisning fra en læge, skal apoteket tilbyde at medicinsamtalen
finder sted indenfor 14 dage. Borgeren kan dog vælge, at samtalen først skal finde
sted på et senere tidspunkt.
Ved en medicintale forstås en samtale mellem en borger og en farmaceut, som ikke
sker henover skranken men i mere rolige og diskrete omgivelser. Samtalens formål
er at øge borgeres kendskab til den ordinerede medicinske behandling af den eller
de kroniske sygdomme, som borgeren lider af, med henblik på bedre medicinefter-
levelse ved at tage udgangspunkt i borgerens vaner og vanskeligheder i forbindelse
med medicinindtagelsen og dermed bidrage til bedre behandlingseffekt. Borgeren
vil desuden ved samtalen have mulighed for at stille spørgsmål om medicintilskud
og mulighed for henstandsordning. Samtalen forventes som oftest ikke at tage læn-
gere end 15-20 minutter. En medicinsamtale kan ydes på apoteker og andre apo-
teksenheder.
En medicinsamtale har således til formål at understøtte bedre behandling og med-
virke til at hindre lægebesøg og sygehusindlæggelse.
Med forslaget bemyndiges ministeren for sundhed og forebyggelse til at fastsætte
nærmere regler om apotekernes ydelse af medicinsamtaler til personer med kronisk
sygdom. Bemyndigelsen kan bl.a. anvendes til at fastsætte nærmere om gennemfø-
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
relse af samtalerne, herunder vedr. hvem der yder samtalen, samtalens indhold og
rammerne for samtalens gennemførelse, jf. bl.a. ovenfor.
Det bemærkes, at apotekerne ikke kan opkræve betaling for ydelsen af borgeren.
Apotekerne modtager desuden ikke yderligere betaling for levering af ydelsen via
den samlede ramme for apotekernes bruttoavance, idet sektoren skal levere ydelsen
indenfor den fastsatte ramme. Det er desuden vurderingen, at der ikke vil være
merudgifter forbundet med en læges henvisning til en medicinsamtale, da henvis-
ningen som oftest vil ske i forbindelse med den konsultation, hvor diagnosen på
den kroniske sygdom bliver stillet.
Det bemærkes, at det med forslaget ikke er hensigten at forpligte apotekerne til at
gennemføre en samlet medicingennemgang. Gældende ret, hvorefter apotekerne
har mulighed for at levere denne ydelse som en serviceydelse efter apotekerlovens
§ 12, stk. 1, nr. 2, fastholdes således. Det er dog hensigten at drøfte apotekernes
tilbud om medicingennemgang i de næstkommende bruttoavanceforhandlinger
vedrørende 2016-17 således, at der kan gennemføres et forsøg med medicingen-
nemgang på apoteker. Et sådant projekt kan tilrettelægges ved, at apotekerne tilby-
der medicingennemgang til en nærmere defineret målgruppe i et afgrænset område,
fx en kommune, hvor det kan opgøres, om og på hvilken måde apotekernes indsats
giver anledning til ændringer i borgernes medicinering og om antallet af fx lægebe-
søg i øvrigt og indlæggelser på sygehus udvikler sig. Projektets indsats kan evt.
sammenholdes med et andet område, hvor borgerne ikke har haft mulighed for at
modtage medicingennemgang på apoteket. Herved vil effekten af apotekernes me-
dicingennemgang kunne kvalificeres, og på baggrund af projektets resultater vil der
kunne laves en budgetanalyse, som skaber overblik over udgifter og mulige gevin-
ster.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring af
§ 18, stk. 1, 2. pkt.,
er alene en konsekvensrettelse, da
ordet ”Apoteksbevillinger” ændres til ”Apotekerbevillinger”.
Til nr. 4
Den forslåede ændring af
§ 18. stk. 3,
er alene en konsekvens af, at § 4, stk. 3, nr. 3,
med lovforslagets § 1, nr. 4, bliver til § 4, stk. 4, nr. 3.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring af
§ 29, stk. 2,
indebærer, at en afgående apoteker, i perio-
den fra meddelelsen til Sundhedsstyrelsen om fritagelse af apotekerbevillingen til
den tiltrædende apotekers stillingtagen til, om samtlige apoteksenheder ønskes
overtaget, ikke kan afhænde de apoteksenheder, der er frit oprettet, dvs. oprettet i
medfør af §§ 5 og 6.
Baggrunden for ændringen er, at det i medfør af den foreslåedes ændring af § 29,
stk. 1, fremgår, at tiltrædende apoteker skal tilbydes apoteket og alle dets enheder,
herunder enheder som er oprettet eller opretholdt efter påbud fra Sundhedsstyrel-
sen, såvel som frit oprettede enheder i medfør af forslagets §§ 5 og 6. Såfremt ad-
gangen for afgående apoteker til at afhænde de frit oprettede enheder ikke begræn-
ses i den periode, hvor afgående apoteker har givet meddelelse til Sundhedsstyrel-
sen om fritagelse for apotekerbevilling, og indtil der er fundet en ny apoteker, vil
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tiltrædende apoteker ikke få mulighed for, som den første, at tage stilling til om og
hvilke af de frit oprettede enheder, som tiltrædende apoteker ønsker at overtage.
Når tiltrædende apoteker har taget stilling, skal afgående apoteker afhænge de en-
heder, som tiltrædende apoteker ikke ønsker at overtage.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring af strafbestemmelsen i
§ 72, stk. 1, nr. 1,
er alene en kon-
sekvens af
de foreslåede ændringer i lovforslagets § 1, nr. 1, 2, 9, 11, 14 og
21 samt ændringsforslagets § 1, nr. 2 og nr. 5, hvortil der henvises.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring af strafbestemmelsen i
§ 72, stk. 1, nr. 2,
er alene en kon-
sekvens af, at henvisningen til § 7, stk. 1-4, ændres til § 7, stk. 1-5 som følge af
lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 8
Den forslåede ændring af
§ 2, stk. 1,
indbefatter, at loven træder i kraft den 1. juli
2015, bortset fra, at apotekernes pligt til at yde medicinsamtale til personer med
kronisk sygdom, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 01, først træder i kraft den 1.
januar 2016, jf.
§ 2, stk. 2.
Apotekerne vil på denne måde have mulighed for at
tilrettelægge ydelsen både fagligt og organisatorisk.
Side 5