Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35 Bilag 33
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sundhedsjura og lægemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMCRV
Sags nr.: 1401990
Dok. Nr.: 1633458
Dato:
12. marts 2015
Supplerende ændringsforslag til lov om ændring af apotekerlo-
ven (Friere adgang til oprettelse m.v. af apoteksfilialer, veteri-
nærafdelinger og apoteksudsalg, ændret procedure for Sund-
hedsstyrelsens meddelelse af apotekerbevilling og bidrag ved
ansættelse af sygehusapotekere, ophævelse af apotekeres ad-
gang til statsgaranti ved lånoptagelse m.v.)
Supplerende ændringsforslag
Af ministeren for sundhed og forebyggelse, tiltrådt af […]:
Til titlen
1)
Efter ”apotekerloven” indsættes: ” og lov om tinglysning”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ӥ
01
I lov om tinglysning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1075 af 30. september 2014, foreta-
ges følgende ændring:
1.
§ 47 c, stk. 4, nr. 3,
ophæves.
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5.”
[Konsekvensrettelse som følge af ophævelsen af apotekeres adgang til statsgarante-
ret lån]
Til § 2
3)
§ 2
affattes således:
§2
”Stk.
1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 01, træder i kraft den 1. januar 2016.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Stk. 3.
For lån ydet inden lovens ikrafttræden finder de hidtil gældende regler og
vilkår anvendelse.
Stk. 4.
Personer, som inden den 1. juli 2015 indgiver ansøgning om bevilling efter
apotekerlovens § 15, stk. 1 eller 2, og som den 1. juli 2015 eller senere meddeles
bevilling, vil kunne ansøge om garanti for lån til overtagelse eller etablering af
apotek, apoteksfilial og apoteksudsalg. For sådanne lån finder de hidtil gældende
regler og vilkår anvendelse.
[Præcisering af overgangsbestemmelsen]
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af lovforslagets titel er alene en konsekvensrettelse, da
lovforslaget med ændringen i nr. 2 nu foreslås også at omfatte en ændring af lov
om tinglysning.
Til nr. 2
Forslaget om at ophæve bestemmelsen i tinglysningslovens § 47, stk. 4, nr. 3, sker
som en konsekvens af, at adgangen til statsgaranterede lån til apotekere efter apo-
tekerlovens § 71 foreslås ophævet, dog med en overgangsordning for så vidt angår
personer, der inden lovens ikrafttræden indgiver ansøgning om bevilling efter apo-
tekerlovens § 15, stk. 1 eller 2.
Det følger i dag af apoteksvirksomhedslovens § 71, stk. 1 og 3, at staten kan yde
garanti for lån til overtagelse og etablering samt til flytning og ombygning
af apotek, apoteksfilial og apoteksudsalg. Det følger endvidere af apoteksvirksom-
hedslovens § 71, stk. 4, at der til sikkerhed for meddelte garantier gives staten pant
i apotekets inventar og varelager og disses brandforsikringssummer eller i andre
aktiver efter Sundhedsstyrelsens bestemmelse.
Bestemmelsen i tinglysningslovens § 47 c, stk. 4, nr. 3, blev indført med henblik på
at sikre, at apotekere, der fik adgang til statsgaranteret lån ved låneoptagelse, ikke
samtidig kunne give virksomhedspant i form af pant i inventar og varelager efter
reglerne om virksomhedspant i tinglysningsloven.
Det bemærkes, at henvisningen i tinglysningslovens § 47 c, stk. 4, nr. 3, til § 71,
stk. 3, i apoteksvirksomhedsloven rettelig burde være til § 71, stk. 4, i apoteksvirk-
somhedsloven.
Det er hensigten med den foreslåede bestemmelse, at apotekere efter ophævelsen af
muligheden for at optage statsgaranterede lån til gengæld får adgang til på lige fod
med andre virksomhedsejere at give pant i deres apotekers, apoteksfilialers, veteri-
nærafdelingers og apoteksfilialers inventar og varelager efter reglerne om virksom-
hedspant i tinglysningsloven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Til § 2
Til nr. 3
Den forslåede ændring af lovens § 2, stk. 1, indebærer, at loven træder i kraft den
1. juli 2015, bortset fra, at apotekernes pligt til at yde medicinsamtale til personer
med kronisk sygdom efter lægehenvisning, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 01,
først træder i kraft den 1. januar 2016, jf. § 2, stk. 2. Apotekerne vil på denne måde
have mulighed for at tilrettelægge denne ydelse både fagligt og organisatorisk,
herunder samarbejdet med praktiserende læger om henvisningerne til medicinsam-
tale.
I stk. 3 er det fastsat, at de hidtil gældende regler i § 71 om adgang til statsgarante-
rede lån samt regler og vilkår udstedt i medfør heraf fortsat finder anvendelse for
allerede ydede lån.
Med overgangsbestemmelsen i stk. 4 foreslås det, at personer, der ikke allerede har
bevilling til at drive apotek, men som indgiver ansøgning om apotekerbevilling
efter apotekerlovens § 15, stk. 1, inden lovens ikrafttræden, og som meddeles be-
villing eller bevillinger hertil efter lovens ikrafttræden, kan indgive ansøgning om
garanti for lån til overtagelse og etablering af det omhandlede apotek, apoteksfilial
eller apoteksudsalg.
Det foreslås endvidere, at apotekere, som allerede har bevilling til at drive et eller
flere apoteker, og som inden den 1. juli 2015 søger om at få bevilling til at drive
endnu et eller flere apoteker efter apotekerlovens § 15, stk. 2, og som meddeles
bevilling eller bevillinger hertil efter lovens ikrafttræden, kan indgive ansøgning
om garanti for lån til overtagelse og etablering af det omhandlede apotek, apoteks-
filial eller apoteksudsalg.
Bestemmelsen fastslår endvidere, at de hidtil gældende regler i apotekerlovens § 71
om adgang til statsgaranterede lån samt regler og vilkår udstedt i medfør heraf vil
finde anvendelse for sådanne lån.
Det bemærkes, at det således ikke vil være muligt at søge om lån til flytning, om-
bygning eller anden ændring eller modernisering af det pågældende apotek, apo-
teksfilial eller apoteksudsalg efter lovens ikrafttræden.
Det følger af de almindelige panteretlige regler, at hvis staten som sikkerhed for
afgivelse af statsgaranti har tinglyst pant i varelager, driftsinventar mv., vil dette
have forrang for senere stiftet og tinglyst virksomhedspant.