Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35 Bilag 22
Offentligt
Afgrænsning af apotekers salg af frihandelsvarer
Nedenfor følger Dansk Erhvervs kommentarer til notat og svar fra Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse til Folketinget (december 2014) om afgrænsning af varer,
som naturligt og hensigtsmæssigt kan forhandles af apoteker (frihandelsvarer)
Regeringen vil som led i moderniseringen af apotekssektoren sikre en tydelig afgrænsning af de
frihandelsvarer, som ifølge apotekerloven ”naturligt og hensigtsmæssigt” kan forhandles af apo-
teker.
Dansk Erhverv er helt enig i regeringens forslag til negativliste over varer, der ikke naturligt og
hensigtsmæssigt kan forhandles af apoteker og anbefaler negativlisten, som angivet i ministerens
svar
1
(nr. 66 til L35) til Folketingets Udvalget for Sundhed og Forebyggelse, gennemført i sin hel-
hed.
Dansk Erhverv er særlig tilfreds med, at følgende varer er på negativlisten:
•
Dagligvarer, herunder slik, pastiller, krydderier mv.
•
Kosmetik som neglelak, mascara, rouge mv.
De nævnte varegrupper er hverken ”naturligt eller hensigtsmæssigt” hjemmehørende på apote-
ker. Apotekernes stigende salg og intensive markedsføring af netop ovenstående kategorier er
derfor et klart misbrug af den privilegerede adgang til kunder, som monopolet sikrer apotekerne.
Dansk Erhverv er enig i regeringens begrundelser
2
for opstillingen af den angivne negativliste:
•
… at apotekerne ikke via deres salg af lægemidler skal have mulighed for at sælge en uaf-
grænset gruppe af varer, som også andre butikker sælger
•
… at apotekssektoren ikke bør konkurrere unødigt med den øvrige detailhandel
•
… at apotekssektoren er en sektor med særlige kendetegn, der bør drives som en del af
sundhedsvæsenet snarere end som en del af detailhandlen
3
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse anfører imidlertid i notatet
4
til Folketinget, at en be-
grænsning af sortimentet vil udløse et indtægtstab på apotekerne, som skal udfyldes af andre ind-
tægtskilder, fx større lægemiddelavance og dermed øgede priser på lægemidler. På den baggrund
noterer ministeriet, at det af økonomiske årsager derfor kan overvejes ikke at afskære apotekerne
fra fx at sælge kosmetik, halspastiller og lignende.
1
L35.Svar nr. 66 til Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg, dateret 18. december 2014, fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Notat af 2. december 2014 fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, jf. Sundheds- og Forebyggelsesudvalget, L 35 bilag 14
3
Dansk Erhverv anbefaler fortsat indførsel af frit ejerskab til apoteker, vel at mærke apoteker akkurat som de kendes i dag: fysisk afgrænsede og
betjent af apoteksfagligt personale under ledelse af en farmaceut. Privat ejerskab forhindrer efter Dansk Erhvervs opfattelse ikke ønsket om at be-
vare apoteksvæsenet som en del af sundhedsvæsenet.
4
Notat af 2. december 2014 fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, jf. Sundheds- og Forebyggelsesudvalget, L 35 bilag 14
2
CHS
Side 1/3
Dato: 26. januar 2015