Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35 Bilag 14
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sundhedsjura og lægemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok. Nr.: 1570264
Dato:
02. december 2014
Notat om afgrænsning af varer som naturligt og hensigtsmæs-
sigt kan forhandles af apoteker (Frihandelsvarer).
Den foreslåede modernisering af apotekervæsenet har til formål at sikre borgerne
god adgang til at købe medicin, høj patientsikkerhed og kvalificeret rådgivning om
medicin. Heri ligger også et ønske om at skabe fundamentet for, at apotekersekto-
ren øger sit fokus på borgernes behov og ønsker. Dette indebærer også at sikre
apotekernes fortsatte fokus på salg af og rådgivning om lægemidlers anvendelse,
frem for opmærksomhed på at sælge andre varer, særligt set i lyset af at apoteker-
sektoren betragtes som en del af sundhedsvæsenet.
I henhold til apotekerlovens § 12, stk. 1, nr. 4, kan en apoteker fremstille og for-
handle andre varer end lægemidler, som naturligt og hensigtsmæssigt forhandles
på apoteket. Disse varer kaldes med en samlet betegnelse for frihandelsvarer.
Med lovforsaget lægges der op til en tydeligere afgrænsning af, hvilke varer som
naturligt og hensigtsmæssigt kan forhandles på apotek. Afsættet for den tydeligere
afgrænsning er sket via et udredningsarbejde, hvor ministeriet inddrog såvel
Sundhedsstyrelsen som Danmarks Apotekerforening.
På den baggrund forslås det i L 35, at der udarbejdes ikke-udtømmende positiv- og
negativlister for frihandelsvare, idet følgende fremgår af lovforslagets side 13-14:
”Det foreslås på denne baggrund ved ændring af apotekerlovens § 12, stk. 1, nr. 4,
og indsættelse af et nyt stk. 4, at bemyndige Sundhedsstyrelsen til at fastsætte
regler om, hvilke varer som naturligt og hensigtsmæssigt knytter sig til et apoteks
virksomhed. Forslaget skal ses i sammenhæng med det forhold, at regeringen
finder, at apotekersektoren er en sektor med særlige kendetegn, der bør drives
som en del af sundhedsvæsenet snarere end som en del af detailhandlen.
Det er hensigten at udnytte bemyndigelsen til dels at udarbejde en positivliste over
de varer, der utvivlsomt er varer, som naturligt og hensigtsmæssigt knytter sig til et
apoteks virksomhed, og som derfor må forhandles på apoteket, ligesom det er
hensigten at udarbejde en negativliste. Det er dog ikke intentionen at udarbejde
udtømmende lister. Et sådant regelsæt vil gøre det nemmere for apotekere at na-
vigere i forhold til salg af frihandelsvarer, ligesom det vil lette Sundhedsstyrelsens
tilsyn med området. Endelig vil den foreslåede bemyndigelse af Sundhedsstyrelsen
gøre det muligt løbende – ved ændringer af sådanne administrativt fastsatte regler
– at tilpasse listerne i takt med udviklingen af apotekernes opgaver.”
Videre fremgår følgende af de specielle bemærkninger, side 22:
”På positivlisten vil der være produkter, som i udgangspunktet er relateret til sund-
hed og dermed et apoteks virksomhed. Der vil være tale om varer, der som oftest
vil indgå i en af følgende kategorier: medicinsk udstyr, kosttilskud, hygiejneartikler
og plejeprodukter (fx til hud, hår, tænder eller til pleje af små børn). På negativli-
sten vil bl.a. være angivet tøj, sko, tasker, legetøj samt køkkenudstyr- og maskiner.