Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35 Bilag 13
Offentligt
1439801_0001.png
Farsø Apotek
Apoteker Steen Nielsen
Nørregade 11, DK-9640 Farsø
Tlf.nr.: 98 63 17 77, [email protected]
Farsø d 9. oktober 2014
Konsekvenser af lovforslaget for mig som apoteker på Farsø Apotek med
Løgstør Apotek som supplerende enhed.
Fakta om apotekerne:
Farsø Apotek havde i 2013 en nettoomsætning på 20.142.104 kr.
Løgstør Apotek havde i 2013 en nettoomsætning på 19.903.501 kr.
Afstanden mellem apotekerne er 27 km.
Det samlede overskud (min løn) har i gennemsnit de seneste fem år været på lige knap 600.000
kr. Dette er knap 100.000 kr. mindre end en farmaceut, der af Sundhedsstyrelsen udnævnes til
apoteksbestyrer indtil en ny apoteker kan tiltræde en given bevilling.
Efter det nye lovforslag bortfalder driftstilskuddet til supplerende enheder på 517.000 kr. pr. år.
Grænsen for udligning nedsættes til 35 mio. kr. pr år pr. apoteker (ikke pr. apotek!).
Konsekvensen af dette betyder en yderligere udgift til mig på ca. 100.000 kr.
Der sker i lovforslaget en forskelsbehandling på apoteksenheder, afhængig af, om de i sin tid blev
oprettet som supplerende enheder (selvstændigt apotek der drives af en apoteker med et andet
apotek) eller som filialer (apotek der slås sammen med et andet apotek).
a) Filialer, der ligger mere en 10 km fra en anden receptekspederende enhed kan stadig få
driftstilskud, mens en supplerende enhed ikke kan.
b) En filial behøves slet ikke være bemandet med en farmaceut, mens en supplerende enheder skal
have en farmaceut tilstede i hele åbningstiden. (Lønforskellen på en farmaceut og en
farmakonom er ca. 100 kr. pr time.)
Disse krav gælder uanset størrelsen på enheden. Jeg finder, at det ville være rimeligt at man i
lovgivningen generelt sidestiller disse enheder. Man bør yde driftstilskuddet efter omsætningens
størrelse. De største filialer er større end de mindste supplerende enheder. Kravet til
farmaceutbemandingen bør sættes i forhold til apotekets omsætning af recepter.
Hvis tilskuddet til Løgstør Apotek bortfalder, vil den enhed isoleret set give underskud for mig at
drive. Jeg kan i sagens natur ikke leve af et underskud.
Jeg har den mulighed at opgive Løgstør Apotek, og derpå modtage knap 600.000 kr. om året fra
udligningsordningen til Farsø apotek på grund af den lille omsætning på det apotek. Herefter skal
myndighederne så enten udpege en ny apoteker til Løgstør Apotek (hvis de kan finde en ansøger)
der også vil få knap 600.000 kr. fra udligningsordningen. En opsplitning af min bevilling vil derfor
koste ca. 1,2 mio. kr. i ekstra udligningstilskud. Alternativt kan Løgstør blive omdannet den til en filial
og pålagt en apoteker, som dermed skal have et tilskud på 500.000 kr. om året. Eneste måde at
undgå en udgift til tilskud er enten at tilbyde Løgstør Apotek som supplerende enhed til en anden
apoteker (hvilket ingen formodentligt vil tage imod, når det er en underskudsforretning) eller at
nedlægge apoteket.
Som jeg ser det, kan det meget nemt komme til at koste det offentlige mere end 1 mio. kr. om året,
hvis man forsøger at spare 516.000 kr. om året på de små supplerende enheder. Alternativet er at
lukke apotekerne i udkantsområderne, men det vil stride mod målet om at der højst må være 15 km
til nærmeste receptekspederende enhed.
Steen Nielsen