Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 32 Bilag 3
Offentligt
Notat – Foretræde vedrørende Frie Fagskolers lovgivning (L32)
I forbindelse med L32 vil Foreningen af Frie Fagskoler gerne gøre opmærksom på følgende to centrale punkter i
relation til Frie Fagskolers fremtid:
1. Enkeltfagsprøver, som ikke er en del af det foreliggende lovforslag – men som er afgørende for en succesfuld
implementering af Frie Fagskolers Parat til Erhvervsuddannelseskursus (PtE) i forlængelse af EUD-reformen.
2. Forsøgsordninger om bygningsmæssigt samarbejde, så der gives frihed til at finde de rigtige lokale løsninger.
1. Enkeltfagsprøver
Det er afgørende for Frie Fagskolers arbejde, at skolerne får mulighed for at tilbyde enkeltfagsprøver som
minimum i dansk og matematik på en måde, som er foreneligt med Frie Fagskolers åbenhedskriterie og den frie
skoletradition. I modsat fald vil Frie Fagskoler ikke have de nødvendige værktøjer til at løfte unge videre på EUD
– og der vil ikke være sammenhæng mellem skolernes tiltænkte opgaveløsning og L32’s økonomiske
styringsmodel.
Foreningen har forstået, at der sideløbende med L32 arbejdes på at løse denne problemstilling som en del af en
større model for andre skoleformer. Der er imidlertid en risiko for, at en større model ikke ville kunne anvendes
på Frie Fagskolers område. Foreningen vil derfor gerne gøre opmærksom på, at det er afgørende for en
succesfuld implementering af Frie Fagskolers EUD-forberedende kurser, at der vælges en model, som
understøtter skoleformens åbenhedskriterie, og herunder sikrer, at et kursusophold på en fri fagskole vil være
et motiverende aktivt tilvalg for den unge. Foreningen har tidligere sendt et notat om opmærksomhedspunkter
til ordførerne.
Frie Fagskoler ser gerne, at spørgsmålet om enkeltfagsprøver behandles parallelt med frie fagskolers nye
lovgivning, da der i praksis efter EUD-formen vil være tale om en tæt sammenhæng mellem EUD-forberedende
kurser og enkeltfagsmuligheden. Foreningen er bekymret for, at en model, som dækker flere skoleformer kan
medføre en kompleksitet, som vil forsinke processen. Derfor vil foreningen gøre opmærksom på, at det ikke bør
være problematisk, at indføre en enkeltfagsmulighed for Frie Fagskoler i den nærværende lovgivningsproces.
Godkendelses-og kvalitetsstyringsmodellerne ift. prøverne er allerede på plads på skolerne – det eneste, der
mangler, er at åbne for enkeltfagsmuligheden på de almene kurser.
En løsning kan være, at der åbnes for at tilbyde enkeltfagsundervisning og prøver efter reglerne i Lov om Almen
Voksenuddannelse (AVU-loven) således, at Frie Fagskoler skal
stå mål med
undervisningen på AVU, på samme
måde som skolerne i dag
står mål med
folkeskolen på 10. klasse-kurserne.
For at Frie Fagskoler kan tilrettelægge sammenhængende undervisning på tværs af aldersgrupper, er der behov
for, at der ift. Frie Fagskoler gives hjemmel til at dispensere fra reglerne i § 2, stk. 2 i AVU-loven, der foreskriver,
at Ungdommens Uddannelsesvejledning skal godkende elever under 18, som ønsker at modtage
prøveforberedende enkeltfagsundervisning. En dispensation sikrer, at alle elever under 18 år får mulighed for at
forbedre og dokumentere sine kompetencer i enkeltfag uden nødvendigvis at skulle visiteres af UU. Et krav om
ekstern kommunal godkendelse vil ikke være foreneligt med Frie Fagskolers åbenhedskriterie og den frie
skoletradition.
1