Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 30 Bilag 9, L 30 A Bilag 9, L 30 B Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 30
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 04. december 2014
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Letbaner m.v.)
[af justitsministeren (Karen Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 4, 6 og 8. Justits-
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 3 og 5. Det Kon-
servative Folkepartis medlem af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2014 og var til
1. behandling den 7. november 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 16. juli 2014
dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 324
(2013-14). Den 8. oktober 2014 sendte justitsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den
16. oktober 2014 sendte justitsministeren supplerende hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Letbaner.dk og Rådet for Bære-
dygtig Trafik.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
[Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag om deling af lovforslaget.
Uagtet at EL støtter indførelsen af letbaner, finder EL det
er nødvendigt at forholde sig til, hvordan trafikken kan af-
vikles med den nye trafikform.
Ministeriet/Vejdirektoratet vil ikke give letbanekøretøjer
forkørselsret i trafikken. Det begrundes med, at det vil være
til fare for færdselssikkerheden at give enkelt trafikform en
generel forkørselsret. Der anføres som alternativ, at forkør-
selsretten i praksis kan håndteres gennem en udformning af
letbanens forløb og gennem skiltning m.v.
Et sådant alternativ kan gennemføres nogle steder, men
langtfra overalt, og på sådanne lokaliteter er det EL’s opfat-
telse, at der er brug for at tildele letbanekøretøjer forkørsels-
ret.
EL's ændringsforslag til det delte lovforslag begrundes
med følgende:
En letbane er på grund af størrelse, vægt og køreegenska-
ber, markant anderledes end andre transportmidler.
Skal et letbanekøretøj på lige fod med busser og øvrige
trafikanter stoppe op og holde tilbage, da vil den ikke være
den gevinst for den kollektive trafik, som de store investe-
ringer stiller forventninger om.
Et letbanetog er et særligt køretøj, som i en farlig situa-
tion ikke har mulighed for at vige for andre trafikanter, hvad
andre køretøjer dog er i stand til.
DokumentId
Journalnummer