Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling), Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 30 Bilag 8, L 30 A Bilag 8, L 30 B Bilag 8
Offentligt
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
23. november 2014
Justitsminister Mette Frederiksen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Forslag til lov om ændring af færdselsloven (nr. L 30)
Kære Mette Frederiksen
Idet vi undskylder ikke at have sendt et høringssvar i forbindelse med høringen af ovenstående
lovforslag, vil vi dog tillade os at fremkomme med nogle bemærkninger til forslaget.
Primært må vi beklage, at den almindelige vigepligt i forhold til letbanekøretøjer (sporvogne) i
almindeligt gadeareal ikke er medtaget i lovforslaget, jf. Almindelige bemærkninger, nr. 3.2.8,
stk.1-2. Problemet består typisk hovedsagelig i venstresvingende bilister, der overser sporvognen
eller ”tror”, at en kommende sporvogn vil holde tilbage for bilisten. En udeladelse af sporvognens
forkørselsret vil efter vores opfattelse resultere i alt for mange uheld og tilløb dertil, ligesom
sporvognene tvinges til katastrofeopbremsninger med deraf følgende risiko for især stående
passagerer.
Faresituationer burde naturligvis ikke kunne opstå i lysregulerede kryds, hvor sporvognene får
signalprioritet, men da næppe alle vejkryds vil blive lysreguleret, vil den manglende forkørselsret
for sporvogne hurtigt give problemer, der ikke ”bare” kan løses med skiltning. Forholdet er i øvrigt
udmærket beskrevet i høringssvarene fra de kommende letbaneoperatører.
Der kan naturligvis opstå andre situationer, hvor en sporvogn på grund af sin masse ikke kan
bremse så hurtigt som en bil, og forkørselsret for sporvognen vil derfor under alle
omstændigheder være en fordel for begge parter.
Vi kender ikke umiddelbart til sporvejsbyer i Europa, hvor sporvognene ikke har forkørselsret.
Denne gælder normalt også for fodgængere i fodgængerfelter uden lyssignaler, hvilket bør
præciseres i lovforslaget for ikke at skabe en falsk sikkerhedsfølelse. Forkørselsretten gælder
naturligvis ikke for udrykningskøretøjer m.fl., men Danmark bør ikke have andre regler på området
end det øvrige Europa. Vi kunne godt være i tvivl om Vejdirektoratets ekspertise på dette felt, og
vi mener således, at formuleringen i Almindelige bemærkninger, nr. 2.1.3, er for vag og kunne give
anledning til fortolkninger.
Af andre og ganske vist mindre vigtige emner vil vi ikke undlade at nævne, at vi er enige med Kim
Christiansen (MF), der foretrækker betegnelsen ”sporvogn” fremfor ”letbane”. Ordet sporvogn har
været brugt i Danmark siden 1863 (og i Norge og Sverige næsten lige så længe); det kendes