Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 29 Bilag 1
Offentligt
1406652_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
1. oktober 2014
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Michelle Anne Gullan-
der
Sagsnr.: 2014-702-0052
Dok.:
1298689
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om erstatningsansvar
(Ændring af beregningsprincipperne for erhvervsevnetabserstatning
til unge under uddannelse)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Advokatrådet, Akademikerne, Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd, Copen-
hagen Business School (Juridisk Institut), Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, DI, Danske Advokater, Danske Handi-
caporganisationer, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Det
Centrale Handicapråd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Forsikring & Pension, FTF, 3F, HK Landsklubben Danmarks Domstole,
Håndværksrådet, IT-branchen, KL, Københavns Universitet (Det Juridiske
Fakultet), Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede, LO, Liberale Erhvervs Råd, Patienterstatningen, Rigs-
ombudsmanden i Grønland, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg Universitet
(Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende:
Østre Landsret, Vestre Landsret, byretterne, Advokatrådet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Danske Handicaporganisatio-
ner, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, FTF, HK Landsklubben Danmarks Domstole, KL,
LO, Patienterstatningen
og
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsret-
tede Uddannelser.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med
kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Indledning
Østre Landsret, Vestre Landsret, byretterne, Advokatrådet, Den Dan-
ske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrel-
sen, FTF,
og
KL
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Byggeri
henviser i sit høringssvar til Dansk Arbejdsgiverforenings
høringssvar.
2.2. Bemærkninger
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
kvitterer
for det lovgivningsmæssige initiativ og kan ligesom
HK Landsklubben
Danmarks Domstole
og
LO
tilslutte sig lovforslaget.
Dansk Arbejdsgiverforening
kan tilslutte sig intentionerne bag lovforsla-
get, men er principielt imod lovforslag, som medfører merudgifter for er-
hvervslivet. Endvidere bemærkes det, at der ikke i bemærkningerne til
lovudkastet pkt. 11 fremgår noget om omfanget af merudgifter for er-
hvervslivet.
Justitsministeriet har foretaget en præcisering af bemærkningerne til lov-
forslaget, pkt. 11, således at det fremgår, at der vil være visse merudgifter
for erhvervslivet i forbindelse med udbetalinger i ansvars- og ulykkesfor-
sikringsordninger i tilfælde, hvor den tilskadekomne er optaget på en er-
hvervsrettet ungdomsuddannelse, og hvor erstatningen efter lovændringen
vil blive fastsat på baggrund af normalårslønnen efter erstatningslovens §
8.
Danske Handicaporganisationer
anfører, at en forbedring af erstat-
ningsmulighederne bør omfatte alle elever på ungdomsuddannelser, hvor
det er relevant. Endvidere bør forslaget sikre mod negativ forskelsbehand-
ling som følge af handicap.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den foreslåede ændring af erstatningsansvarslovens § 7, stk. 2, medfører,
at årslønnen for alle unge, der er i gang med en ungdomsuddannelse, hvor
der endnu ikke er sket endelig specialisering, som udgangspunkt skal fast-
sættes på baggrund af normalårslønnen i erstatningsansvarslovens § 8.
Udgangspunktet om anvendelse af normalårslønnen i erstatningsansvars-
lovens § 8 kan fraviges, hvis der konkret er grundlag for at foretage et
skøn i medfør af erstatningsansvarslovens § 7, stk. 2, 1. pkt.
Justitsministeriet finder således ikke, at den foreslåede ændring indebærer
forskelsbehandling som følge af handicap.
Patienterstatningen
anfører, at normalårslønnen efter erstatningsansvars-
lovens § 8 væsentligt overstiger den løn, som de fleste nyuddannede kan
forvente at oppebære, når de ansættes efter endt uddannelse. I lyset heraf
udtrykker Patienterstatningen bekymring for, at lovforslaget udvider grup-
pen af skadelidte, der skal have erstatning for erhvervsevnetab beregnet på
baggrund af normalårslønnen. Patienterstatningen peger i den forbindelse
på, at normalårslønnen kunne tilpasses lønniveauet for nyuddannede. End-
videre anføres det, at erstatninger, der udbetales efter bl.a. lov om klage-
og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, vil blive påvirket af æn-
dringen i samme omfang som erstatninger, der udbetales i henhold til an-
dre ansvarsforsikringer.
Justitsministeriet finder ikke anledning til at følge Patienterstatningens
forslag, herunder at nedsætte normalårslønnen i erstatningsansvarslovens
§ 8 og derved også nedsætte erstatningen for erhvervsevnetab til den be-
rørte persongruppe.
Med lovforslaget fastholdes det grundlæggende princip i dansk erstat-
ningsret, at en erstatning skal svare til det faktiske tab, der er lidt. Regler-
ne om udmåling af erhvervsevnetabserstatning skal således sikre den mest
retvisende fastsættelse af det økonomiske tab, en skadelidt påføres. Da
man ikke i højere grad kan siges at have valgt en endelig levevej ved at
påbegynde en anden grundlæggende ungdomsuddannelse end en gymnasi-
al uddannelse, er der efter Justitsministeriets opfattelse ikke i almindelig-
hed grundlag for at behandle disse persongrupper forskelligt. Med lovfors-
laget lægges der således op til at sikre en større ligestilling af unge, som
er optaget på ungdomsuddannelser, og ikke at nedsætte erhvervsevnetabs-
erstatningen til den pågældende persongruppe.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Udformningen af lovforslaget
Der er i forhold til det lovudkast, som har været sendt i høring, foretaget
følgende ændringer:
I undertitlen til forslaget er ”unge studerende” ændret til ”unge un-
der uddannelse”.
I lovforslagets § 2 er der indsat et stk. 2, hvoraf det fremgår, at lo-
ven ikke finder anvendelse på skader, der er indtrådt inden lovens
ikrafttræden.
Herudover er der foretaget enkelte redaktionelle ændringer og præciserin-
ger i lovforslagets bemærkninger.
4