Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 26 Bilag 8
Offentligt
1431565_0001.png
Til lovforslag nr.
L 26
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 4. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af adoptionsloven
(Adgang for samlevende til at adoptere sammen)
[af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu Sareen)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2014 og var til
1. behandling den 30. oktober 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, ligestilling, integrati-
on og sociale forhold sendte den 23. december 2013 dette
udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag 84 (folketings-
året 2013-14). Den 8. oktober 2014 sendte ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget og den 15. ok-
tober 2014 et supplerende høringssvar.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til skriftlig besva-
relse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget,
som sidestiller samlevendes ret med ægtepars ret til adopti-
on. Venstre finder, at lovforslaget er naturligt, da familie-
mønstrene har ændret sig. Også mange biologiske børn vok-
ser op med forældre, der ikke er gift. Venstre støtter dog ale-
ne forslaget, da ministeren med sine svar har præciseret, at
det som udgangspunkt gælder, at de samlevende, der god-
kendes til at adoptere et barn, lever op til samme betingelser,
som gælder for at indgå ægteskab.
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget, men er ærgerlige over, at lov-
forslaget ikke indeholder en del, som ophæver kravet om 2�½
års samliv, når det gælder kvindelige par, der via hjemmein-
semination skal have et barn sammen og altså ikke kan imø-
dekomme kravet om 2�½ års samliv med barnet.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af
DF):
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af adoptionsloven, forældreansvars-
loven og lov om dansk indfødsret
AX016667
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431565_0002.png
2
(Adgang for samlevende til at adoptere sammen m.v.)«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Nye paragraffer
2)
Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I forældreansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1085 af
7. oktober 2014, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 7 a.
Forældre, der sammen har adopteret et barn, har
fælles forældremyndighed.
Stk. 2.
En forælder, der har adopteret et barn alene, har
forældremyndigheden alene, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Forældre har fælles forældremyndighed, når den
ene har adopteret den andens barn efter § 5 a, stk. 1, i adop-
tionsloven.«
§ 02
I lov om dansk indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 422 af
7. juni 2004, som ændret ved § 30 i lov nr. 542 af 24. juni
2005, § 6 i lov nr. 647 af 12. juni 2013, lov nr. 729 af 25.
juni 2014 og lov nr. 730 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 2 a, stk. 1,
indsættes efter »ægtepar«: »eller et samle-
vende par«, efter »ægtefællerne« indsættes: »eller en af de
samlevende«, og »ugift« ændres til: »enlig«.«
[Konsekvensændring af anden lovgivning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som det fremgår af ændringsforslag nr. 2 foreslås der i
lovforslaget indsat bestemmelser om ændring af forældrean-
svarsloven og indfødsretsloven. Det foreslås, at lovforsla-
gets titel ændres, således at titlen afspejler dette.
Til nr. 2
Ad § 01, nr. 1
Efter adoptionslovens § 16, stk. 1, indtræder der ved
adoption samme retsforhold mellem adoptant og adoptiv-
barn som mellem forældre og deres barn, og efter bestem-
melsens stk. 2 får den adopterede ved stedbarnsadoption i
forhold til ægtefællerne eller de tidligere ægtefæller samme
retsstilling, som om den pågældende var deres fælles barn.
Barnet stilles således på samme måde, som hvis adoptanter-
ne havde været barnets forældre allerede fra fødslen.
Retsforholdet mellem adoptant og adoptivbarn efter § 16
i adoptionsloven omfatter bl.a. forældremyndigheden over
barnet. Adoptionsloven indeholder derfor ikke regler, der di-
rekte regulerer forældremyndighed ved adoption. Indtil
1996 fandtes reglerne om forældremyndighed i myndigheds-
loven (lov om umyndighed og værgemål). Loven indeholdt i
§ 29 en bestemmelse om forældremyndigheden over adop-
tivbørn. Bestemmelsen havde følgende ordlyd: »Forældre-
myndigheden over adoptivbørn tilkommer adoptanten. Med
hensyn til børn, der er adopteret af ægtefæller, såvel som
mandens af hustruen adopterede ægtebørn og hustruens af
manden adopterede børn gælder samme regler om ægtefæl-
lers fællesbørn«. Bestemmelsen blev ophævet ved lov nr.
230 af 6. juni 1985 om ændring af myndighedsloven m.v.
Baggrunden for dette var, at bestemmelsen blev foreslået
ophævet i betænkning nr. 985 fra 1983 om forældremyndig-
hed og samværsret afgivet af en arbejdsgruppe under Justits-
ministeriet, idet den blev vurderet at være overflødig på
grund af adoptionslovens § 16. Reglerne om forældremyn-
dighed findes i dag i forældreansvarsloven (lovbekendtgø-
relse nr. 1085 af 7. oktober 2014), der ikke indeholder reg-
ler, der direkte regulerer forældremyndighed ved adoption.
Adoptionslovens § 16, stk. 1 og 2, om retsforholdet mel-
lem adoptant og adoptivbarn fortolkes således som indehol-
dende en henvisning til reglerne om forældremyndighed i
forældreansvarsloven, således at disse regler finder tilsva-
rende anvendelse ved adoption.
Forældreansvarslovens kapitel 2 indeholder regler om,
hvem der har forældremyndigheden ved barnets fødsel, og
hvordan forældremyndigheden efterfølgende kan ændres. Af
relevans for forældremyndighed ved adoption er forældrean-
svarslovens § 6, hvorefter forældre, der er gift med hinanden
ved barnets fødsel, har fælles forældremyndighed. Dette
gælder dog ikke, hvis ægtefællerne ved barnets fødsel er se-
parerede. I så fald har moren forældremyndigheden alene,
medmindre den fraseparerede mand eller kvinde anses som
henholdsvis far eller medmor til barnet, enten ifølge aner-
kendelse eller dom, eller hvis forældrene har afgivet en er-
klæring om, at de sammen vil varetage omsorgen og ansva-
ret for barnet. Herudover har forældrene fælles forældre-
myndighed, hvis de har været gift med hinanden inden for
de sidste 10 måneder før barnets fødsel.
Efter forældreansvarslovens § 7 har forældre, der ikke er
gift med hinanden, fælles forældremyndighed, hvis de efter
børneloven (lovbekendtgørelse nr. 1097 af 7. oktober 2014)
har afgivet erklæring om, at de sammen vil varetage omsor-
gen og ansvaret for barnet, eller de efter § 9 i forældrean-
svarsloven har indgået aftale om fælles forældremyndighed.
Derudover har forældrene fælles forældremyndighed, hvis
faderskabet eller medmoderskabet fastsættes ved anerken-
delse eller dom og forældrene har haft fælles folkeregister-
adresse inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel. I
øvrige tilfælde har moren forældremyndigheden alene.
Når disse regler anvendes på forældremyndighed ved
adoption indebærer de, at ægtepar har fælles forældremyn-
dighed, når de adopterer sammen. Ægtefæller har ligeledes
fælles forældremyndighed, når den ene ægtefælle adopterer
den anden ægtefælles barn (stedbarnsadoption). Endelig har
den, der adopterer et barn alene, forældremyndigheden ale-
ne.
Som det fremgår af lovforslaget har ugifte samlevende
efter gældende ret ikke mulighed for at adoptere sammen,
men med lovforslaget får de mulighed for at adoptere sam-
men efter samme regler som ægtefæller.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431565_0003.png
3
Som konsekvens heraf bør ugifte samlevende, der adop-
terer sammen, herunder stedbarnsadopterer et barn, stilles på
samme måde som ægtefæller i relation til forældremyndig-
hed. Dette skyldes, at formålet med at give samlevende ad-
gang til at adoptere sammen er at sikre barnets ret til to for-
ældre og at give begge forældre de samme rettigheder og an-
svar i forhold til barnet. Samlevende, der adopterer sammen,
bør således i lighed med ægtefæller automatisk tillægges
fælles forældremyndighed over barnet ved adoption. Endvi-
dere bør de ved stedbarnsadoption få fælles forældremyn-
dighed.
Efter ordlyden af adoptionslovens § 16, stk. 1 og 2, sam-
menholdt med forældreansvarslovens §§ 6 og 7 vil samle-
vende, der adopterer sammen, herunder stedbarnsadopterer
et barn, ikke få fælles forældremyndighed. Det er derfor
nødvendigt at ændre reglerne om forældremyndighed ved
adoption.
Det foreslås, at denne ændring foretages ved at indsætte
en ny bestemmelse (§ 7 a) i forældreansvarsloven, som sik-
rer, at samlevende, der adopterer sammen, herunder sted-
barnsadopterer, får fælles forældremyndighed. Dermed und-
gås det, at der opstår tvivl om forældremyndighedsspørgs-
målet.
Ved denne ændring udmøntes adoptionslovens § 16, stk.
1 og 2, for så vidt angår forældremyndighed. Bestemmelsen
placeres i forældreansvarsloven sammen med de øvrige be-
stemmelser om forældremyndighed, således at forældrean-
svarsloven indeholder en samlet regulering af placeringen af
forældremyndighed, herunder også ved adoption.
Efter forældreansvarslovens § 7, stk. 4, har moren foræl-
dremyndigheden alene i de tilfælde, der ikke efter foræl-
dreansvarsloven er fælles forældremyndighed. I relation til
eneadoptanter foreslås bestemmelsen præciseret, således at
en eneadoptant uanset køn automatisk har eneforældremyn-
dighed. En samlever eller en ægtefælle, der adopterer hen-
holdsvis sin afdøde samlevers eller afdøde ægtefælles sær-
barn, vil efter den foreslåede bestemmelse få forældremyn-
digheden alene.
Den foreslåede bestemmelse i forældreansvarslovens § 7
a indeholder følgende bestemmelser:
Efter stk. 1 har forældre, der adopterer sammen, fælles
forældremyndighed. Bestemmelsen omfatter forældre, uan-
set om de er ægtefæller eller samlevende.
Efter stk. 2 har eneadoptanter forældremyndigheden ale-
ne.
Efter stk. 3 har forældrene fælles forældremyndighed ved
stedbarnsadoption efter adoptionslovens § 5 a, stk. 1, uanset
om de er ægtefæller eller samlevende.
Bestemmelsen omfatter kun placeringen af forældremyn-
digheden ved adoptionen. Den er således ikke til hinder for
efterfølgende ændringer af forældremyndigheden ved aftale,
afgørelse eller efter en adoptants død efter de almindelige
regler herom i forældreansvarsloven.
De foreslåede bestemmelser om forældremyndighed ved
adoption gælder for alle adoptioner, herunder adoptioner,
der allerede er gennemført. Baggrunden herfor er, at den nu-
værende retsstilling ikke ændres for de børn, der allerede er
adopteret, idet forslaget alene er en udmøntning af adopti-
onslovens § 16, stk. 1 og 2, for så vidt angår spørgsmålet om
forældremyndighed. Som nævnt omfatter bestemmelsen kun
placeringen af forældremyndigheden ved adoptionen. Den
griber således ikke ind i ændringer af forældremyndigheden,
der er foretaget inden lovens ikrafttræden.
Ad § 02, nr. 1
Efter indfødsretslovens § 2 A, stk. 1, er det en forudsæt-
ning for videregivelse af dansk statsborgerskab ved adopti-
on, at barnet enten adopteres af et ægtepar, hvor mindst en
af ægtefællerne er dansk statsborger, eller af en ugift dansk
statsborger.
Med ændringsforslaget foretages en konsekvensændring
af indfødsretslovens § 2 A, stk. 1, således at bestemmelsen
bringes i overensstemmelse med adoptionsloven og ugifte
samlevende par sidestilles med ægtefæller i relation til vide-
regivelse af dansk statsborgerskab ved adoption.
Det er regeringens opfattelse, at denne ændring af ind-
fødsretsloven er en helt naturlig del af en ændring af adopti-
onsloven, der ligestiller ægtepar og samlevende par.
Endvidere vil en manglende konsekvensændring af ind-
fødsretsloven i denne henseende kunne rejse spørgsmål i
forhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention,
idet der derved ville kunne ske en forskelsbehandling af
adoptivbørn af ugifte samlevende i forhold til adoptivbørn af
ægtefæller eller enlige.
Ændringsforslaget har ikke til formål at ændre på, at vi-
deregivelse af dansk statsborgerskab ved adoption kun kan
ske af par, der adopterer sammen, eller af en enlig. Det er og
skal således heller ikke fremover være muligt f.eks. automa-
tisk at videregive dansk statsborgerskab i tilfælde, hvor en
dansk statsborger adopterer en udenlandsk samlevers barn
(stedbarnsadoption). Ønsker barnet at erhverve dansk stats-
borgerskab i forbindelse med stedbarnsadoption, kan dette
alene ske ved ansøgning om dansk statsborgerskab ved natu-
ralisation. Der henvises til § 14 i cirkulæreskrivelse nr. 9253
af 6. juni 2013 om naturalisation.
Orla Hav (S)
fmd.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Mette Reissmann (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Trine Mach (SF)
Özlem Sara Cekic (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Tina Nedergaard (V) Finn Thranum (V) Sophie Løhde (V) Fatma Øktem (V)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431565_0004.png
4
Karen Ellemann (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Mai Mercado (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431565_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 26
Bilagsnr. Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for børn, ligestilling, inte-
gration og sociale forhold
2
Supplerende høringssvar, fra ministeren for børn, ligestilling, integrati-
on og sociale forhold
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Ændringsforslag fra ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forhold
6
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 26
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til høringssvaret af 2/10-14 fra Statsforvaltnin-
gen, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil overveje en ændring af lovforslaget, således
at adgangen til adoption for samlevende forudsætter, at parret lever op
til de betingelser, der gælder for indgåelse af ægteskab, til ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens
svar herpå
Spm. om, at det fremgår af lovforslaget, at man med samlevende for-
står par, der har levet sammen i minimum 2�½ år. Ministeren bedes
svare på, om denne forståelse af begrebet samlevende flugter med
eventuel anden lovgivning, hvor begrebet samlevende anvendes, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvordan det sikres, at kravet om 2�½ års samliv ophæves, når
det gælder kvindelige par, der via hjemmeinsemination skal have et
barn sammen og altså ikke kan imødekomme kravet om 2�½ års samliv
med barnet, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, og ministerens svar herpå
Spm. om hvordan det sikres, at kravet om 2�½ års samliv ophæves, når
det gælder kvindelige par, der via hjemmeinsemination skal have et
barn sammen og altså ikke kan imødekomme kravet om 2�½ års samliv
med barnet, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, og ministerens svar herpå
2
3
4
5