Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 26 Bilag 5
Offentligt
1424832_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Hermed følger ændringsforslag til L 26: Forslag til lov om ændring af
adoptionsloven (Adgang for samlevende til at adoptere sammen), stillet af ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold.
_______________________________________________________________________________
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af adoptionsloven
(Adgang for samlevende til at adoptere sammen)
Til titlen
1)
Titlen
affattes således:
”Forslag
til
Lov om ændring af adoptionsloven, forældreansvarsloven og indfødsretsloven
(Adgang for samlevende til at adoptere sammen m.v.)”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Nye paragraffer
2) Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ӥ 01
I forældreansvarsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1085 af 7. oktober 2014, foretages
følgende ændring:
1.
Efter
§ 7
indsættes:
”Forældremyndighed
ved adoption
§ 7 a.
Forældre, der sammen har adopteret et barn, har fælles forældremyndighed.
Side 1 af 5
Holmens Kanal 22 • 1060 København K • Tlf. 33 92 93 00 • E-mail [email protected] • www.sm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424832_0002.png
Stk. 2.
En forælder, der har adopteret et barn alene, har forældremyndigheden alene,
jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Forældre har fælles forældremyndighed, når den ene har adopteret den andens
barn efter § 5 a, stk. 1, i adoptionsloven.”
§ 02
I lov om dansk indfødsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004, som ændret
ved § 30 i lov nr. 542 af 24. juni 2005, § 6 i lov nr. 647 af 12. juni 2013, lov nr. 729
af 25. juni 2014 og lov nr. 730 af 25. juni 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 2 A, stk. 1,
indsættes efter »ægtepar«: »eller et samlevende par«, efter
»ægtefællerne« indsættes: »eller én af de samlevende«, og »ugift« ændres til:
»enlig«.”
[Konsekvensændring af anden lovgivning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som det fremgår af ændringsforslag nr. 2 foreslås der i lovforslaget indsat
bestemmelser om ændring af forældreansvarsloven og indfødsretsloven. Det
foreslås, at lovforslagets titel ændres, således at titlen afspejler dette.
Til nr. 2
Ad § 01, nr. 1
Efter adoptionslovens § 16, stk. 1, indtræder der ved adoption samme retsforhold
mellem adoptant og adoptivbarn som mellem forældre og deres barn, og efter
bestemmelsens stk. 2 får den adopterede ved stedbarnsadoption i forhold til
ægtefællerne eller de tidligere ægtefæller samme retsstilling, som om den
pågældende var deres fælles barn. Barnet stilles således på samme måde, som hvis
adoptanterne havde været barnets forældre allerede fra fødslen.
Retsforholdet mellem adoptant og adoptivbarn efter § 16 i adoptionsloven omfatter
bl.a. forældremyndigheden over barnet. Adoptionsloven indeholder derfor ikke
regler, der direkte regulerer forældremyndighed ved adoption. Indtil 1996 fandtes
reglerne om forældremyndighed i myndighedsloven (lov om umyndighed og
værgemål). Loven indeholdt i § 29 en bestemmelse om forældremyndigheden over
adoptivbørn. Bestemmelsen havde følgende ordlyd: ”Forældremyndigheden over
adoptivbørn tilkommer adoptanten. Med hensyn til børn, der er adopteret af
ægtefæller, såvel som mandens af hustruen adopterede ægtebørn og hustruens af
manden adopterede børn gælder samme regler om ægtefællers fællesbørn”.
Bestemmelsen blev ophævet ved lov nr. 230 af 6. juni 1985 om ændring af
myndighedsloven m.v. Baggrunden for dette var, at i betænkning nr. 985 fra 1983
om forældremyndighed og samværsret afgivet af en arbejdsgruppe under
Side 2 af 5
Holmens Kanal 22 • 1060 København K • Tlf. 33 92 93 00 • E-mail [email protected] • www.sm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424832_0003.png
Justitsministeriet blev bestemmelsen foreslåede ophævet, idet den blev vurderet at
være overflødig på grund af adoptionslovens § 16. Reglerne om forældremyndighed
findes i dag i forældreansvarsloven (lovbekendtgørelse nr. 1085 af 7. oktober 2014),
der ikke indeholder regler, der direkte regulerer forældremyndighed ved adoption.
Adoptionslovens § 16, stk. 1 og 2, om retsforholdet mellem adoptant og adoptivbarn
fortolkes således som indeholdende en henvisning til reglerne om
forældremyndighed i forældreansvarsloven, således at disse regler finder tilsvarende
anvendelse ved adoption.
Forældreansvarslovens kapitel 2 indeholder regler om, hvem der har
forældremyndigheden ved barnets fødsel, og hvordan forældremyndigheden
efterfølgende kan ændres. Af relevans for forældremyndighed ved adoption er
forældreansvarslovens § 6, hvorefter forældre, der er gift med hinanden ved barnets
fødsel, har fælles forældremyndighed. Dette gælder dog ikke, hvis ægtefællerne ved
barnets fødsel er separerede. I så fald har moren forældremyndigheden alene,
medmindre den fra-separerede mand eller kvinde anses som henholdsvis far eller
medmor til barnet, enten ifølge anerkendelse eller dom, eller hvis forældrene har
afgivet en erklæring om, at de sammen vil varetage omsorgen og ansvaret for barnet.
Herudover har forældrene fælles forældremyndighed, hvis de har været gift med
hinanden inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel.
Efter forældreansvarslovens § 7, har forældre, der ikke er gift med hinanden, fælles
forældremyndighed, hvis de efter børneloven (lovbekendtgørelse nr. 1097 af 7.
oktober 2014) har afgivet erklæring om, at de sammen vil varetage omsorgen og
ansvaret for barnet, eller de efter § 9 i forældreansvarsloven har indgået aftale om
fælles forældremyndighed. Derudover har forældrene fælles forældremyndighed,
hvis faderskabet eller medmoderskabet fastsættes ved anerkendelse eller dom, og
forældrene har haft fælles folkeregisteradresse inden for de sidste 10 måneder før
barnets fødsel. I øvrige tilfælde har moren forældremyndigheden alene.
Når disse regler anvendes på forældremyndighed ved adoption indebærer de, at
ægtepar har fælles forældremyndighed, når de adopterer sammen. Ægtefæller har
ligeledes fælles forældremyndighed, når den ene ægtefælle adopterer den anden
ægtefælles barn (stedbarnsadoption). Endelig har den, der adopterer et barn alene,
forældremyndigheden alene.
Som det fremgår af lovforslaget har ugifte samlevende efter gældende ret ikke
mulighed for at adoptere sammen, men ved lovforslaget får de mulighed for at
adoptere sammen efter samme regler som ægtefæller.
Som konsekvens heraf bør ugifte samlevende, der adopterer sammen, herunder
stedbarnsadopterer et barn, stilles på samme måde som ægtefæller i relation til
forældremyndighed. Dette skyldes, at formålet med at give samlevende adgang til at
adoptere sammen er at sikre barnets ret til to forældre samt at give begge forældre de
samme rettigheder og ansvar i forhold til barnet. Samlevende, der adopterer sammen,
bør således i lighed med ægtefæller automatisk tillægges fælles forældremyndighed
over barnet ved adoption. Endvidere bør de ved stedbarnsadoption få fælles
forældremyndighed.
Side 3 af 5
Holmens Kanal 22 • 1060 København K • Tlf. 33 92 93 00 • E-mail [email protected] • www.sm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424832_0004.png
Efter ordlyden af adoptionslovens § 16, stk. 1 og 2, sammenholdt med
forældreansvarslovens §§ 6 og 7 vil samlevende, der adopterer sammen, herunder
stedbarnsadopterer et barn, ikke få fælles forældremyndighed. Det er derfor
nødvendigt at ændre reglerne om forældremyndighed ved adoption.
Det foreslås, at denne ændring foretages ved at indsætte en ny bestemmelse (§ 7 a) i
forældreansvarsloven, som sikrer, at samlevende, der adopterer sammen, herunder
stedbarnsadopterer, får fælles forældremyndighed. Dermed undgås det, at der opstår
tvivl om forældremyndighedsspørgsmålet.
Ved denne ændring udmøntes adoptionslovens § 16, stk. 1 og 2, for så vidt angår
forældremyndighed. Bestemmelsen placeres i forældreansvarsloven sammen med de
øvrige bestemmelser om forældremyndighed, således at forældreansvarsloven
indeholder en samlet regulering af placeringen af forældremyndighed, herunder også
ved adoption.
Efter forældreansvarslovens § 7, stk. 4, har moren forældremyndigheden alene i de
tilfælde, der ikke efter forældreansvarsloven er fælles forældremyndighed. I relation
til eneadoptanter foreslås bestemmelsen præciseret, således at en eneadoptant, uanset
køn automatisk har eneforældremyndighed. En samlever eller en ægtefælle, der
adopterer henholdsvis sin afdøde samlevers eller afdøde ægtefælles særbarn, vil efter
den foreslåede bestemmelse få forældremyndigheden alene.
Den foreslåede bestemmelse i forældreansvarslovens § 7 a indeholder følgende
bestemmelser:
Efter stk. 1 har forældre, der adopterer sammen, fælles forældremyndighed.
Bestemmelsen omfatter forældre, uanset om de er ægtefæller eller samlevende.
Efter stk. 2 har eneadoptanter forældremyndigheden alene.
Efter stk. 3 har forældrene fælles forældremyndighed ved stedbarnsadoption efter
adoptionslovens § 5 a, stk. 1, uanset om de er ægtefæller eller samlevende.
Bestemmelsen omfatter kun placeringen af forældremyndigheden ved adoptionen.
Den er således ikke til hinder for efterfølgende ændringer af forældremyndigheden
ved aftale, afgørelse eller efter en adoptants død, efter de almindelige regler herom i
forældreansvarsloven.
De foreslåede bestemmelser om forældremyndighed ved adoption gælder for alle
adoptioner, herunder adoptioner der allerede er gennemført. Baggrunden herfor er, at
den nuværende retsstilling ikke ændres for de børn, der allerede er adopteret, idet
forslaget alene er en udmøntning af adoptionslovens § 16, stk. 1 og 2, for så vidt
angår spørgsmålet om forældremyndighed. Som nævnt omfatter bestemmelsen kun
placeringen af forældremyndigheden ved adoptionen. Den griber således ikke ind i
ændringer af forældremyndigheden, der er foretaget inden lovens ikrafttræden.
Ad § 02, nr. 1
Efter indfødsretslovens § 2 A, stk. 1, er det en forudsætning for videregivelse af
Side 4 af 5
Holmens Kanal 22 • 1060 København K • Tlf. 33 92 93 00 • E-mail [email protected] • www.sm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424832_0005.png
dansk statsborgerskab ved adoption, at barnet enten adopteres af et ægtepar, hvor
mindst én af ægtefællerne er dansk statsborger, eller af en ugift dansk statsborger.
Med ændringsforslaget foretages en konsekvensændring af indfødsretslovens § 2 A,
stk. 1, således at bestemmelsen bringes i overensstemmelse med adoptionsloven, og
at ugifte samlevende par sidestilles med ægtefæller i relation til videregivelse af
dansk statsborgerskab ved adoption.
Det er regeringens opfattelse, at denne ændring af indfødsretsloven er en helt
naturlig del af en ændring af adoptionsloven, der ligestiller ægtepar og samlevende
par.
Endvidere vil en manglende konsekvensændring af indfødsretsloven i denne
henseende kunne rejse spørgsmål i forhold til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, idet der derved ville kunne ske en
forskelsbehandling af adoptivbørn af ugifte samlevende i forhold til adoptivbørn af
ægtefæller eller enlige.
Ændringsforslaget har ikke til formål at ændre på, at videregivelse af dansk
statsborgerskab ved adoption kun kan ske af par, der adopterer sammen, eller af en
enlig. Det er og skal således heller ikke fremover være muligt f.eks. automatisk at
videregive dansk statsborgerskab i tilfælde, hvor en dansk statsborger adopterer en
udenlandsk samlevers barn (stedbarnsadoption). Ønsker barnet at erhverve dansk
statsborgerskab i forbindelse med stedbarnsadoption, kan dette alene ske ved
ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation. Der henvises til § 14 i
cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om naturalisation.
Side 5 af 5
Holmens Kanal 22 • 1060 København K • Tlf. 33 92 93 00 • E-mail [email protected] • www.sm.dk