Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 26 Bilag 1
Offentligt
1406889_0001.png
Dato: 8. oktober 2014
Sagsnr. 2014 - 5308
Oversigt over høringssvar til forslag til lov om ændring af
adoptionsloven (Adgang for samlevende til at adoptere sam-
men)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget blev den 20. december 2013 sendt i høring hos føl-
gende myndigheder og organisationer m.v.:
AC Børnehjælp, Adoption & Samfund, Adoptionsnævnet, Advokatrådet, Bør-
ne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vil-
kår, DanAdopt, Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Dansk Social-
rådgiverforening, Et barn to forældre, Foreningen af Advokater og Advokat-
fuldmægtige, Familiens Forening, Foreningen af Offentlige Chefer i Statsfor-
valtningen, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af Statsforvalt-
ningsjurister, Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre, Kommunernes
Landsforening, Kvinderådet, Landsforeningen Børn og Samvær, Landsorgani-
sationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Mandecentret, Mødrehjælpen, Red
Barnet, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland og
Statsforvaltningen.
2. Modtagne høringsvar
Social-, Børne- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar fra følgen-
de myndigheder og organisationer m.v.:
Adoptionsnævnet, Advokatrådet, Børnerådet, Børns Vilkår, DanAdopt, Famili-
ens Forening, LGBT Danmark, Rigsombudsmanden i Grønland og Statsfor-
valtningen.
3. Bemærkninger fra myndigheder og organisationer m.v.
Advokatrådet, Rigsombudsmanden i Grønland
og
Statsforvaltningen
har
ingen bemærkninger til lovforslaget.
Adoptionsnævnet
har anført, at ”samlevende” ikke i alle henseender er et fast
afgrænset begreb, og at det derfor bør overvejes – eventuelt i bemærkningerne
til lovforslaget – at præcisere, hvad der forstås ved dette begreb. Nævnet har
forstået det således, at der med lovforslaget sigtes til samlevende, der er i et
parforhold (af ægteskabslignende karakter), og som opfylder betingelserne for
at indgå ægteskab med hinanden.
Børnerådet
tilslutter sig lovforslaget og anfører, at det er en væsentlig forud-
sætning for lovforslaget, at det nu er ligeså almindeligt at være ugifte samle-
vende forældre som gifte forældre. Børn af ugifte samlevende forældre bør som
Side
1
af
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udgangspunkt ikke forskelsbehandles i forhold til børn, der vokser op i familier
med gifte forældre. Børnerådet tilslutter sig, at det må være afgørende af hen-
syn til barnet, at stedbarnsadoption forudsætter et stabilt forhold. De gældende
regler for stedbarnsadoption, som bevares med lovforslaget, indeholder et krav
om mindst 2�½ års samliv.
Børns Vilkår
har ingen bemærkninger til lovforslaget, som, foreningen mener,
tager højde for nutidige samlivsformer.
DanAdopt
har ingen bemærkninger til lovforslaget, men gør dog opmærksom
på, at de foreslåede ændringer ikke vil få nogen særlig betydning for samleven-
de ansøgere, der ønsker at adoptere internationalt, og som ikke er gift, da de
fleste lande har specifikke krav om ægteskab for par.
Familiens Forening
finder det hensigtsmæssigt, at man indtil videre ikke ud-
vider kredsen af potentielle adoptivforældre. Foreningen har derudover bl.a.
haft bemærkninger til § 7, stk. 2, og § 13 i adoptionsloven. Disse bestemmelser
foreslås dog ikke ændret med dette lovforslag.
LGBT Danmark
har oplyst, at foreningen er meget tilfreds med forslaget om,
at samlevende ligestilles med ægtefæller i relation til mulighederne for at adop-
tere – i særdeleshed i relation stedbarnsadoption.
Foreningen opfordrer samtidig til, at praksis om 2�½ års samliv som en betin-
gelse for stedbarnsadoption ændres i forhold til situationer, hvor et kvindeligt
par af samme køn sammen med en mand har foretaget en hjemmeinsemination
(uden for sundhedssystemet) af den ene kvinde og samtidig har planlagt, at den
anden kvinde skal være barnets anden forælder.
4. Bemærkninger fra Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og So-
ciale Forhold
I relation til praksis om 2�½ års samliv som betingelse for stedbarnsadoption
kan det oplyses, at myndighederne på adoptionsområdet forventer i efteråret
2014 at have udarbejdet en endelig indstilling til, om og i bekræftende fald
hvordan praksis kan ændres i situationer, hvor et kvindeligt par af samme køn
sammen med en mand har foretaget en hjemmeinsemination (uden for sund-
hedssystemet) af den ene kvinde og samtidig har planlagt, at den anden kvinde
skal være barnets anden forælder.
For så vidt angår begrebet ”samlevende” er ministeriet enig med Adoptions-
nævnet i, at de samlevende er i et parforhold. Der bør dog ikke stilles krav om,
at det samlevende par opfylder betingelserne for at kunne indgå ægteskab med
hinanden, da betingelserne ikke har betydning for, om parforholdet kan beteg-
nes som ægteskabslignende.
Ministeriet har efter nærmere overvejelser fundet det nødvendigt at udvide
bestemmelsen i adoptionslovens § 5, stk. 1, således, at såvel ægtefæller som
samlevende par skal adoptere sammen. Kravet gælder kun for samlevende i
parforhold af ægteskabslignende karakter, og er begrundet i hensynet til barnet,
herunder navnlig at sikre barnet et stabilt familieliv med to forældre. Det ligger
endvidere i naturlig forlængelse af den allerede gældende praksis i Adoptions-
nævnet, hvorefter den omstændighed, at en ugift samlevende lever i et ægte-
skabslignende forhold med en person, der vil kunne få en forældrerolle i for-
hold til barnet, kan tillægges vægt med den virkning, at den anden samlevende,
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
som ikke er ansøgeren, også skal opfylde de generelle adoptionskrav. Endelig
sikres der en højere grad af ensretning af de krav, der stilles til henholdsvis
ægtefæller og samlevende, som ønsker at adoptere, og barnet sikres dermed en
retsstilling, der er uafhængig af adoptanternes civile status.
Side 3 af 3